Valg av stereoannlegg til gutterom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av stereoannlegg til gutterom.

Driver å ser etter stereoannlegg, men er så usikker på hva jeg skal ha..

Rommet mitt er på 10m2, takhøyde er på ca 2,5m med skråtak.
    Sett på xtz 99.25 og evt med en sub ettervært? (10"?)
    slipper vell unna med en litt billigere forsterker da, men vet ikke hvilken.

Så har jeg sett på concept 8 med en sikkelig Nad forsterker. Mulig concept 6 er nok med en forsterker som drar annlegget heeelt ut?

3. valget mitt kan bli noe fra yamaha, da jeg får produktene til værtfall halv pris, men er yamaha noe tess på lyd?

Er opptatt av att annlegget skal trykke sikkelig med stram bass og en mellomtone som trykker bra, samtidlig som jeg vill att det skal låte bra og detaljert, ikke en diskant som blir slitsom når du drar på litt.

Annlegget jeg har nå er ett z-5500 med en ekstra 10" sub, og det må spille bedere enn dette.

Noen som har noen innspill på hva som kan passe meg best?
    Kommer til og bruke pc som avspillingskilde med ett asus xonar d2x lydkort.
    Tenkte rundt 10000 kr max på høytalere og forsterker. (evt brukt)

Newcomer boggie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet.

Jeg synest personlig at Concept 8 og 6 kansje er litt for store for rommet.
    Det kan av og til bli problemer med lyden i små rom.
    Sjekk f.eks B&W DM685 B&W 685 stereo speaker review Hi-fi speaker review - from the experts at whathifi.com
    + en sub.

For å ikke fornærme noen så må jeg vel legge ved en link til Klipsch Klipsch RB-81 Hi-fi speaker review - from the experts at whathifi.com

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin Vega XLS 28 og NAd 355 vil funke fett og vil koste ca 9000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk,
    Hva er det som skjer om jeg velger for store høytalere?
    Vill disse stativhøytalerne trøkke godt nok til att jeg kjenner det sikkelig i brystkassa?

Cw høytalerne så spennende ut, men litt usikker på lydkvalitetet, kan det bli litt ubehagelig ved høyt volum?
    Du mener vell C356BEE? vill denne utnytte høytalerne helt ut?

Newcomer boggie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet ja!
    Problemet med (for) store høyttalere i et lite rom er at dypbassen kan bli overdrevet, boomy, udefinert, buldrete....... you name it.
    Men det KAN bli trykk og morro også, noe du ikke vet før du har forsøkt det selv i ditt rom.

I fortsettelsen håper jeg uansett at du kaller det for stereo og ikke sterio :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se på cerwin vega xls6 også mitt på tret størelse av stativ ht... spiller også jekkla artig til prisen og størelse

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Velkommen til forumet ja!
    Problemet med (for) store høyttalere i et lite rom er at dypbassen kan bli overdrevet, boomy, udefinert, buldrete....... you name it.
    Men det KAN bli trykk og morro også, noe du ikke vet før du har forsøkt det selv i ditt rom.

I fortsettelsen håper jeg uansett at du kaller det for stereo og ikke sterio :-D
    Hehe, flink med skrivefeil jeg..

Sant, men jeg er bare redd for att stativhøytalere ikke trykker nok til att det blir gøy, egentlig lyst på concept 8 med nad C375 :-D
    Eller cw hvis lydkvaliteten er god.

Rommet mitt er 4m langt og ca 2,2m bredt 1m ut så blir rommet 3,3m bredt, høytalerne peker da i mot den lengste delen som jeg tenker er best.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XLS er den nye serien til cerwin. Har god og stramm bass og spiller ikke så skrikete på høye volum. Spiller utroligt bra Cerwin Mener jeg!

Vil garantere at du vil bli fornøyd med cv

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker psb synchrony one i et rom på 12-14 m3 og det ble ikke veldig boomy... men dette er også da høytalere til 30k... men til 10 ville jeg hørt på dali sine til 10k.. disse er faktis temmelig gode men koster 10k..... om man skal ha amp ville eg personligt spart ca 5k til en god amp for og drive disse.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soddy
    bruker psb synchrony one i et rom på 12-14 m3 og det ble ikke veldig boomy... men dette er også da høytalere til 30k... men til 10 ville jeg hørt på dali sine til 10k.. disse er faktis temmelig gode men koster 10k..... om man skal ha amp ville eg personligt spart ca 5k til en god amp for og drive disse.....
    Tror da concept 8 med c375 hadde blitt gøy, concept 10 kan bli litt mye tror jeg.

Evt en yamaha forsterker til disse som jeg får billig, hva er det som duger der og drar høytalerne helt ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke tro at CV er rett vei å gå, uansett hvordan man vrir på det hele.

Grett nok for fjortiser som tror at booom booom brak er bra lyd, da er det kanskje futt nok i anlegget til slikt.
    Men generelt så finner man ekstremt mye som spiller bedre enn CV.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg satset på stativ HT ifra B&W, Dali eller Klipsch og så en grei sub som matcher høyttalerne godt.

Så kan du med tiden når film-interessen tar over, benytte høyttalerne som bakhøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simengj
    Hehe, flink med skrivefeil jeg..

Sant, men jeg er bare redd for att stativhøytalere ikke trykker nok til att det blir gøy, egentlig lyst på concept 8 med nad C375 :-D
    Eller cw hvis lydkvaliteten er god.

Rommet mitt er 4m langt og ca 2,2m bredt 1m ut så blir rommet 3,3m bredt, høytalerne peker da i mot den lengste delen som jeg tenker er best.
    Det trykker ikke ordentlig før du har en sub til å ta de nedre tonene, det er her fysikken ligger, det er her du merker det. Du kan risikere å ikke merke det brystsparket du leter etter også. Men følelsen er god, det kan jeg si deg uansett

Det som også jeg ville sett litt på var kombinasjonen Nad 356BEE, B&W CM1( forøvrig en kjempehøyttaler, var på nære nippet til å ta denne da jeg skulle kjøpe høyttaler), eller da B&W DM 685, også ville jeg valgt Velodyne Impact 10 SUB ved siden av. Da får du en god kombinasjon vil jeg si, en integrert forsterker som kjører dine høyttalere ganske godt, en høyttaler som spiller gjennomført og godt, og en utrolig god bass synes jeg, og jeg har denne til mine Dali Ikon 6 mk2 til 10k og det er ganske digg følelse

Jeg ville isåfall gått en høyttaler ned til 686 framfor å bytte bort forsterker eller sub, men det er meg, og min erfaring. Detter er hvis stativ er aktuelt Sub'en synes jeg også er allsidig og spiller musikk og film godt synes jeg da

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke xtz 99.26?
    Disse har jo fått kjempeskryt og skal være bedere enn b&w?

Har en følelse av att en 10" sub med 2 stykk 5" mellomtone kan bli mye bass og lite trøkk i mellomtonen når man drar på litt.
    Det kan jo ikke spille like bra som 4 8" som spiller helt opp til 600 hertz? (consept 8 ) Er rommet mitt så mye for lite?

Men stativhøytalere og en 10" sub, vill dette trøkke mer enn mitt nåværende annlegg med 2 stk 10" basser? (logitec z-5500)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er opptatt av att annlegget skal trykke sikkelig med stram bass og en mellomtone som trykker bra, samtidlig som jeg vill att det skal låte bra og detaljert, ikke en diskant som blir slitsom når du drar på litt.

Tenkte rundt 10000 kr max på høytalere og forsterker. (evt brukt)

siden du nevner stram bass, trykk i mellomtonen og detaljert lyd i samme setning vil jeg anbefale denne komboen:

Tilbud på nye Klipsch RF 52 høyttalere - FINN Torget
    eller disse om du vil spare litt på å kjøpe brukt: Klipsch RF 52 - FINN Torget

TILBUD! Klipsch RW-10d aktiv subwoofer - FINN Torget

og denne forsterkeren: Marantz forsterker selges - FINN Torget

eller om du går med planer om mulig utvidelse senere til filmlyd så går du for denne: Yamaha forsterker - FINN Torget

Da har du detaljer, høyttalerne spiller både med trykk og detajler som du må lete lenge etter å få i denne prisklassen og samtidig spiller disse veldig høyt hvis ønsket om å guffe opp er der, så har du subben til å ta nedre frekvenser og tilsammen blir dette er fantastisk bra anlegg. Siden Klipsch er såpass lettdrevet og spesiellt de små Klipsch så trenger du ikke noe atomkraftverk for å utnytte 90% av potensialet i høyttaleren og da er du alikavel langt over smertegrensa for hvor høyt du spiller på ett såpass lite rom. Tør nesten garrantere at du vil bli 110% fornøyd med denne komboen her:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke xtz 99.26?
    Disse har jo fått kjempeskryt og skal være bedere enn b&w?

Har en følelse av att en 10" sub med 2 stykk 5" mellomtone kan bli mye bass og lite trøkk i mellomtonen når man drar på litt.
    Det kan jo ikke spille like bra som 4 8" som spiller helt opp til 600 hertz? (consept 8 ) Er rommet mitt så mye for lite?

Men stativhøytalere og en 10" sub, vill dette trøkke mer enn mitt nåværende annlegg med 2 stk 10" basser? (logitec z-5500)
    Concept slår jo dem i bassgjengivelse og fysikk, en gulvstående og en stativhøytaler er jo ganske forskjellig på mange måter. Det var et forslag, og du må nesten høre med hifiklubben eller soundgarden angående romstørrelse. Du vil nok bli litt overrasket over hvor store de høyttalerne faktisk er, for på et rom på 10 kvadrat, eller 2*5 meter kan jeg tenke meg så tar jo en Concept 8 ganske mye plass. Det finnes mange muligheter å velge i. Men jeg hørte at du tenkte litt på lydgjengivelse og detaljer, og da kan det tenkes at du får mer detaljer for prisen med en stativhøytaler Dessuten så er gulvhøyttalere mer krevende å drive, du trenger altså en sterkere forsterker, vil tippe omkring 9-10k for en forsterker som skal drive Concept 8 så bra som du vil. Dessuten så kan mange subwoofere ta over fra 200 og ned, så du kan altså la sub'en ta nesten all bassen. Men for all del, gå og hør på en hifibutikk og ta en prat lytt, og dann din egen mening, og om du da velger XTZ så har du lært noe i prosessen ved å dra til hifiklubben uansett

Dette er noe jeg tror, basert på hva jeg har lært og mine erfaringer, samt en del slutninger jeg har trukket, og ikke en sannhet, bare for å understreke det!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sett på RB81 so er en som har store oppgraderingsmuligheter.
    Den trives med små forsterkere, men jo mere strøm og kvalitet så våkner de virkelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch kan jo bli bra, men må nesten høre på disse da jeg har hørt att diskanten er litt spesiell på dem.

Så jeg får dra og høre på om stativ eller gulvhøytalere er noe for meg.
    Jeg er glad i trøkk og morro, men samtidig liker jeg att det lyder klart og definert. Så får ikke helt bestemt meg :-|

Takker så mye for alle svarene!

Edit: så denne http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=72245&cat=12
    den kan jo virke som er noe for meg, regner med disse trykker litt med en god forsterker som jeg kan finne brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ta deg en lytterunde på Klipsch, har du rett forsterkermatch er ikke diskanten kvass i d hele tatt. Og på lavt og middels volum er aldri dette noe problem men på veldig høyt volum var mine rc-25 litt spiss med den gamle forsterkeren min men med nye forsterkere i hus er diskanten silkemyk hele veien opp til peak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå egentlig bestemt meg, og det blir concept 6 med en god nad forsterker.

Men så kom jeg over dette byggesettet,
    Kit 2800 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    Med en sikkelig kraftig nad.
    Bygger kassa sikkelig stiv og fin med mdf plater.

Vill denne låte omtrent like detaljert som concept 6?
    Er diskanten jeg er bekymret for, basselementene har jeg hørt og de virker ganske gode.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •