Frekvensgang i surroundsystem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvensgang i surroundsystem

Driver og pusler med tanken på å sette opp et surround system.

Er det noen som vet frekvensgangen i senter og bakhøyttalerne?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe som spiller flatt til 70 Hz og en god sub bør du neppe komme til å savne noe.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedhøyttalerne spiller flatt til 20Hz.

Såvidt jeg har forstått skal senterhøyttaleren by på tale for å plassere personer midt i bildet. Betyr det at frekvensgangen senterhøyttaleren er i leia 300-5000?

Noen flere som kjenner til dette?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dialoger er som du sier en typisk oppgave for senterhøyttaleren.
    Enkelte brumlebasser greier vel, på en god dag, å gå noe lavere en 300Hz

I musikk-DVDer og konsertopptak kan mye rart kommer gjennom senterne, og av og til er de ikke i bruk i det heletall.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, på en del musikk DVD spesielt med DTS lyd er det mye bass i senteren.

Ett skrekk eksempel er Hotell California på Eagles hell freezes over.
    Der er bassen lagt til senteren :?

Det er flere konsertet hvor det ligger kun instrumenter i senteren mens "dialogen" ligger på frontene.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er en senter som matcher resten av høyttalerne. Det er MYE mer enn dialog i senteren. Er det ikke snakk om 60-70% av all lyden i front da? Fra min senter kommer ihvertfall musikk, eksplosjoner, motorlyd, og alt annet som måtte befinne seg midt i lydbildet, dvs at med den frekvensgangen du nevner, vil lydbildet ditt bli fullstendig ødelagt.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med DD og DTS er all liden som er representert i i bildet med i lydbildet.

Det er ikke uten grunn at senterhøyttaleren i en kinosal er på størrelsen med ett par kjøleskap

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer mye i stemmer helt ned til rundt 100 Hz. Jeg lytter veldig mye med en målemikrofon stående ved øret og en spektrumanalysator stående foran meg. Det trigges svært mye output rundt 200 Hz selv på kvinnestemmer. Mannsstemmer går ofte helt ned under 100 Hz. Dette stemmer ikke med det jeg tidligere har lært om at kvinner= 400-600 Hz grunntone og menn ca halvparten. Men det er reelle målinger og bør taes med i betraktningen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tradisjonell summetone i telefonen er en A på 440Hz. Løft av røret og sjekk selv, denne er ikke spesielt dyp. Ikke uvanlig at menn kommer mer enn to oktaver ned i forhold til dette, hvilket vil si under 100Hz.
    Såvidt jeg har forstått skal senterhøyttaleren by på tale for å plassere personer midt i bildet. Betyr det at frekvensgangen senterhøyttaleren er i leia 300-5000?
    Nei. Som nevnt over går stemmer vesentlig dypere enn dette. Det som er mer interessant er at det er vanskelig å retningsbestemme lyd under ca 80Hz. Under denne frekvensen har ikke senterens oppgave (som er å plassere lyden fra det som skjer i bildet sammen med bildet) noen effekt.
    Når det gjelder øvre frekvenser, så skjer det flere ting enn stemmer i bildet. Dessuten er det også menneskeskapte lyder som har komponenter ganske langt opp i frekvens. Blant annet har uttale av bokstavene S, T og F frekvenskomponenter langt opp i frekvens.
    Jeg vil derfor påstå at med unntak av den aller dypeste bassen, så bør senterkanalen absolutt dekke hele frekvensområdet fra under 80Hz og opp til 20000Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske uvanlig med menn som kommer under 100hz. Men fra 100hz og oppover er normalt, 130hz er et ofte nevnt som gjennomsnitt. Men disse frekvensene høres ikke spesielt godt ved tale.

Språklydene som tale består av har som regel 3-4 formanter. Ganske mange språklyder har ikke engang formant i grunntoneområdet. Men de dypeste ligger rundt 200-250hz. Når det gjelder hvor høyt opp i frekvens stemmer går så er det opptil 8khz på ustemte konsonanter, men øverste formant er stort sett 6khz (ved S-lyder).

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Ganske uvanlig med menn som kommer under 100hz. Men fra 100hz og oppover er normalt, 130hz er et ofte nevnt som gjennomsnitt. Men disse frekvensene høres ikke spesielt godt ved tale.
    Sant nok for direkte tale, men vi snakker her om tale som er tatt opp og mikset og trikset med. I film er det ofte MYE bass i mannsstemmer, og senter som spiller bass er faktisk viktig. Det holder ikke i praksis at subben tar seg av disse frekvensene, uten at jeg orker utdype årsaker. Men kan si at jeg merket himmel og hav i forskjell når jeg byttet ut LCR60 med N-805 som senter. Bedre lyd over hele registeret ja, men med bass alt mer levelig å høre på. Takler nå til og med å se TV i pro logic, som sender veeldig mye til senteren. Det klarte jeg ikke å høre på med lcr60...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte akkurat 100Hz på signalgenerator på PCen og hadde INGEN problemer med å treffe den tonen. Et par toner under begynte begrensningene å vise seg (bør prøves med diskresjon... fikk noen rare blikk her ops: ).

Kevin Grevioux som spiller den digre varulven Raze i Underworld har vel omtrent BARE frekvenser under 100Hz i stemmen sin...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du kan synge bass altså?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du kan synge bass altså?
    Tror ikke jeg skal spille inn CD med det første.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for all hjelp med å belyse dette emnet. Forstår konsekvensene det har for senterkanalen.

Hva med bakhøhyttalerne? Hva gjør de?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Tusen takk for all hjelp med å belyse dette emnet. Forstår konsekvensene det har for senterkanalen.

Hva med bakhøhyttalerne? Hva gjør de?
    Bakhøyttalerne er det som utvider lydbildet i front til å omslutte deg 360 grader. Dette lydbildet er ikke bundet til det visuelle bildet, men skal likevel være sammenhengende. Det at lyden ikke behøver å henge sammen med bildet betyr at man kan tilpasse bakhøyttalerne/surroundhøyttalerne mer til rommet. For noen vil bipolare høyttalere med et litt diffust lydbilde være et godt valg, spesielt hvis høyttalerne er relativt nær sitteplassene. Utfordringen er å oppnå et detaljert omsluttende lydbilde, slik at høyttalerplasseringen ikke blir påfallende. Jeg har gjort dette ved å vinkle bakhøyttalerne mot hverandre istedenfor mot lytteposisjon. Hva som fungerer best er mye avhengig av rommet, antall høyttalere, plassering og personlig smak.
    Selv om det ikke er absolutt kritisk med samme lydkarakteristikk i surroundhøyttalerne som i frontene, så bør de ikke avvike FOR mye. Når man skal gjengi lyden av sirklende helikoptre, så er det viktig at rotorlyden høres noenlunde lik ut i alle høyttalerne.

Sjekk også denne tråden: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6798588#6798588

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe har virkelig satt seg inn i dette, hør på ham

Jeg vil bare legge til litt om bass bak.

Hvor store og mange høyttalere man har bak kommer an på smak,penger og plass.
    Det er faktisk overraskende mye bass som er mikset inn i bakkanalene på filmer med ett aggresivt lydspor og digital lyd.( For eksempel Underworld )

Men, når det er sagt så er de fleste av oss utsyrt med ører som peker fremover og vi er dermed ikke på langt nær så følsomme for lyder bakfra.

Derfor fungerer det utmerket med bakhøyttalere i "small" og en annen serie enn høyttalerene fremme. Men, har du mulighet til å ha høyttalere bak som spiller en del bass er det mye mer moro på action filmer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Arendal i betraktningen om bass. Selv om man kan ha små høyttalere bak, så er det klart at litt trøkk bakfra kan føles.
    Også i bakkanalene kan det være kodet inn vesentlig med bass, så jeg vil påstå at også disse bør dekke frekvensområdet 80-20000 Hz (som men senterkanalen). Under 80Hz er det ikke kritisk å gjengi bassen fra en bestemt høyttaler, men det er klart at desto flere høyttalere som settes til "small", desto mer bass må subwooferen(e) gjengi.

De aller minste høyttalerne går som regel ikke ned til 80Hz, de ruller av allerede fra over 200Hz og er gjerne godt under -6dB ved 100Hz. Da er det klart at man mister noe vesentlig når subwooferen gjerne tar over først under 80Hz.

I bittesmå systemer går gjerne basskassa høyere i frekvens, men da blir det ofte påfallende hvor bassen er plassert, og bassen henger da ikke så godt sammen med resten av lydbildet.

I mitt hode bør minstekravet til ALLE høyttalerne i et GODT surroundanlegg være at de går ned under 80Hz. Høyttalere som ikke går ned under 50Hz bør etter min mening også settes til SMALL som en tommelfingerregel.

Det er ikke bare-bare å sette opp et surroundanlegg, men du verden så gøy når ting er riktig satt opp og kalibrert...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •