Hjelp til valg av høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av høyttalere

Hei!

Er på utkikk etter et par høyttalere i heimen og trenger litt hjelp. Har ikke så mye erfaringer innen hifi men har hørt litt rundt og fått litt hjelp.

Har nylig kjøpt en NAD T747 surround receiver fordi jeg trengte inngangene og har planlagt å utvide til surround etterhvert, men nå er jeg på utkikk etter kun fronthøyttalere.

Høyttalerene vil bli brukt til hovedsaklig musikk, men også en del spilling (ps3) og film/tv. Av musikk blir det alt fra rolig rock/indie (deas vail, lifehous) til metal (attack attack, underoath) og electronica (prodigy, qemists) etc og alt imellom. at de kan spille høyt er vel og bra men setter fokus på lydkvalitet. har også tenkt å supplere med en sub.

Tenker å bruke ca 6-8000kr men kan gå opp til 10 hvis kvaliteten krever det. Stua de skal stå i er ca 25-35 kvadrat (har ikke målt opp, sånn ca.) men jeg leier så det blir bare veiledende (kommer aldri til å flytte inn i hverken et kott eller gymsal)

Har fått en del tips allerede men ønsker å holde de for meg selv i starten og heller se hva dere mener. Jeg bor i Trondheim så har muligheten til å prøvehøre på Hifi-klubben, TonArt og Soundgarden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker gulv eller stativ ? Regner med at det var gulv, og hvis gulv så vil jeg anbefale deg Dali Ikon 6 mk2, men den strekker seg da oppover som 10 lapper, men vell verdt det i mine ører

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som vil låte best i rommet mitt Trur det vil være gulv.

Har hørt mye bra om Ikon 6 mk2 men den sprenger budsjettet mitt, og det har jeg allerede sprengt en gang på forsterker.

Btw, stor forskjell på ikon 6 mk2 OG lektor 6?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kyllingJazz

Har hørt mye bra om Ikon 6 mk2 men den sprenger budsjettet mitt, og det har jeg allerede sprengt en gang på forsterker.

6-8000 det er budsjettet ditt kun for høyttalerne?

Anbefaler deg å kjøpe brukt. Du kan få mye bra til den prisen.

IKON 6 er en flott høyttaler, men må matches som alt annet. Hvordan den fungerer sammen med NAD vet jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    6-8000 det er budsjettet ditt kun for høyttalerne?

Anbefaler deg å kjøpe brukt. Du kan få mye bra til den prisen.

IKON 6 er en flott høyttaler, men må matches som alt annet. Hvordan den fungerer sammen med NAD vet jeg ikke.
    Får både B&W DM684 og Dali Lektor 6 ny til den prisen på Hifi Klubben, og får testet den med NAD'en min der.
    De anbefalte 685 når jeg var der men jeg forklarte meg nok ikke så alt for bra når jeg var der, hadde ikke planlagt så mye da. De var utrolig hjelpevillige der så tenkte jeg skulle demoteste de der om par uker.

Har ikke sett på så mye annet enda. Folk sier jeg må kjøpe klipsch, men sier også samtidig at de ikke går bra med NAD. Gir lite mening til meg er det andre høyttalermuligheter nye / brukt som går bra med NAD? eller er dette også bare en stor smakssak?

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle sier du må kjøpe Klipsch men det er ihvertfall en høyttaler du MÅ lytte på før du handler.
    De fremstår for veldig mange som altfor altfor skarpe i diskanten pga hornet*(meg inkludert) men de spiller veldig bra. Utrolig med dynamikk og morrofaktor over de. Hadde det ikke vært for diskanten så hadde jeg hatt klipsch selv faktisk, men jeg er allergisk mot skarp lyd....
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut: SVS STS-02 Black Gulvhøyttaler - 4 x 6" basselement - L-Sound AS

Jeg synes de spiller meget bra og rimelige er de. De tåler utrolig mye juling og trykker overraskende bra med sine 8x6".

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk denne her: Dynavoice Definition DF-6 Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Jeg kjøpte stativutgaven til svigers i Jul, og den spiller på en NAD L53, låter fryktelig bra i forhold til pris: Dynavoice Definition DF-6 Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Disse er på 6ohm og 94db, noe som bør passe 747 bra.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dali Ikon 6 mk2 er utstyrt med bassrefleksport og er litt mer oppløst i diskanten er vell de store forskjellene jeg hørte da jeg prøvde å finne meg en høyttaler. Du må nesten høre etter selv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Alle sier du må kjøpe Klipsch men det er ihvertfall en høyttaler du MÅ lytte på før du handler.
    De fremstår for veldig mange som altfor altfor skarpe i diskanten pga hornet*(meg inkludert) men de spiller veldig bra. Utrolig med dynamikk og morrofaktor over de. Hadde det ikke vært for diskanten så hadde jeg hatt klipsch selv faktisk, men jeg er allergisk mot skarp lyd....

ja det jeg og har hørt. Er ikke helt gira på skjærende diskant, men skal gi dem ett forsøk. har hørt på dm685 og jeg likte lyden på de. god og varm lyd med dybde. Er DM684 en kraftigere version med litt mere dybde skal det litt te for å slå dem

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Sjekk ut: SVS STS-02 Black Gulvhøyttaler - 4 x 6" basselement - L-Sound AS

Jeg synes de spiller meget bra og rimelige er de. De tåler utrolig mye juling og trykker overraskende bra med sine 8x6".
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Sjekk denne her: Dynavoice Definition DF-6 Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Jeg kjøpte stativutgaven til svigers i Jul, og den spiller på en NAD L53, låter fryktelig bra i forhold til pris: Dynavoice Definition DF-6 Black Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Disse er på 6ohm og 94db, noe som bør passe 747 bra.

Lykke til!
    Har ingen muighet til å prøvehøre disse. Vet ikke om jeg tør kjøpe noe jeg ikke får testet.

Sitat Opprinnelig postet av Ojey
    Dali Ikon 6 mk2 er utstyrt med bassrefleksport og er litt mer oppløst i diskanten er vell de store forskjellene jeg hørte da jeg prøvde å finne meg en høyttaler. Du må nesten høre etter selv
    Har hørt den har en sterkere diskant. Er ikke helt gira på det men skal prøve de + DM683 hvis forsterkeren min klarer å kjøre disse. De skal visst være mer tungdrevne, er T747 sterk nok?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt den har en sterkere diskant. Er ikke helt gira på det men skal prøve de + DM683 hvis forsterkeren min klarer å kjøre disse. De skal visst være mer tungdrevne, er T747 sterk nok?
    Tror nok både Ikon 6 mk2 og spesielt DM683 er vanskelige å drive bra nok med din receiver, men så har du pre-out utgang da, så du kan legge til ekstra effekt hvis du trenger. Men dali høyttalere er ikke så tungdrevne som B&W, men det er ganske likt mellom dem. Du må se på følsomheten for å finne ut hvor tungdrevne de er, hvis ikke så er hifiklubben veldig hjelpsomme. Diskanten på Ikon 6 anser mange som for sterk, men det synes ikke jeg. Jeg synes det er det som gjør den bra jeg, men lektor har en litt annen diskant som gjør at den kanskje vil passe deg bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok både Ikon 6 mk2 og spesielt DM683 er vanskelige å drive bra nok med din receiver, men så har du pre-out utgang da, så du kan legge til ekstra effekt hvis du trenger. Men dali høyttalere er ikke så tungdrevne som B&W, men det er ganske likt mellom dem. Du må se på følsomheten for å finne ut hvor tungdrevne de er, hvis ikke så er hifiklubben veldig hjelpsomme. Diskanten på Ikon 6 anser mange som for sterk, men det synes ikke jeg. Jeg synes det er det som gjør den bra jeg, men lektor har en litt annen diskant som gjør at den kanskje vil passe deg bedre.
    Jepp får ta å prate med Hifi Klubben gutta, de har peiling! Er ikke noen stor fan av sterk diskant, men får se.

Har INGEN planer om å kjøpe inn effektforsterker i tillegg da jeg allerede sprenger budsjettet mitt både på høyttaler og receiver fronten men det blir nok senere. Om ett halvt år elns hvis jeg kjenner meg selv rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp får ta å prate med Hifi Klubben gutta, de har peiling! Er ikke noen stor fan av sterk diskant, men får se.

Har INGEN planer om å kjøpe inn effektforsterker i tillegg da jeg allerede sprenger budsjettet mitt både på høyttaler og receiver fronten men det blir nok senere. Om ett halvt år elns hvis jeg kjenner meg selv rett.
    Du er ikke alene om å sprenge budsjettet... for å si det sånn :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke alene om å sprenge budsjettet... for å si det sånn :P
    hehe. sånn som det ser ut nå går jeg over budsjett med ca 50% på receiver og høyttalere. I tillegg kjøpte jeg tv-bord til over 1000kr og cd'er til et par tusen som jeg fant ut at jeg manglet mens jeg så etter sanger å teste høyttalerne med

Hardt å være student!

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/72360

Om du bor i nærheten kan du spare 3k.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/72360

Om du bor i nærheten kan du spare 3k.
    Som min tråd sier bor jeg i Trondheim, og som hans tråd sier bor han i Bergen og høyttalerne på hentes. Funker dårlig men takk for tipset

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen meninger om stativhøyttaler+sub kontra gulvhøyttaler (eventuelt gulvhøyttaler+sub)? Tenker f.eks på DM685 + en sub vs DM684 (+sub)

hører mye snakk om problemer med store høyttalere i små rom. men hvilke problemer kan du få med små høyttalere i store rom? kan bli litt lite bass, men med sub skal vel det bli bra?

Rommet er ca. 35kvm og 5meter takhøyde (skråtak)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor du i tr.heim så drar du innom Tonart å får en demo av disse hvis de har inne, hvis ikke hører du 2 versjonen så får du ett inntrykk, men ja de spiller neppe så behagelig på nad. Men dette gjelder hvis du drar oppimot maks og hvor ofte gjør du d? Så lenge du spiller moderat eller småhøyt er ikke diskanten noe å bekymre seg over, og bruker du elektronikk som matcher til Klipsch så er diskanten veldig fin:-D

TILBUD! Klipsch RW-10d aktiv subwoofer - FINN Torget

og disse: Tilbud på nye Klipsch RF 62 høytalere - FINN Torget

Da har du ett anlegg som spiller trykk, høyt, detaljer, spiller detaljert og fyldig på LAVT volum (noe jeg syns er viktig siden man ikke alltid vrir volumet i bånn)

og best av alt, du har ikke sprengt noe budsjett men sitter alikavel med ett skikkelig bra anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Bor du i tr.heim så drar du innom Tonart å får en demo av disse hvis de har inne, hvis ikke hører du 2 versjonen så får du ett inntrykk, men ja de spiller neppe så behagelig på nad. Men dette gjelder hvis du drar oppimot maks og hvor ofte gjør du d? Så lenge du spiller moderat eller småhøyt er ikke diskanten noe å bekymre seg over, og bruker du elektronikk som matcher til Klipsch så er diskanten veldig fin:-D

TILBUD! Klipsch RW-10d aktiv subwoofer - FINN Torget

og disse: Tilbud på nye Klipsch RF 62 høytalere - FINN Torget

Da har du ett anlegg som spiller trykk, høyt, detaljer, spiller detaljert og fyldig på LAVT volum (noe jeg syns er viktig siden man ikke alltid vrir volumet i bånn)

og best av alt, du har ikke sprengt noe budsjett men sitter alikavel med ett skikkelig bra anlegg.
    Har du erfaring med Boomcar? Hvordan er de med reklamering osv? Har sendt mail til de om de har høytalerne på lager, får se hva de svarer

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans Diva 5.2 er jo en mulighet også.