Nye surroundhøyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Romfrosk
    Hva tenker du på her.. Omvendt av "vanlig" oppsett.
    Det vanlige er monopole frontrekke og refleksjon side/bak

Hvorfor er at filmlyd er laget og mixet ment for direkte høytalere
    Hvorfor mange bruker refleksjonshøytalere bak er mange men de fleste grunner er lytterom og forholdet sweetpot , hvor stor sweetspot og plasseringsproblemer.
    Flertallet av de som setter opp surround er de som gjør det i en stue å da passer skjelden direkte surroundhøytalere bra.(derfor er refleksjonshøytalere bak vanlig)
    (er ingen problem å bruke direkte surround side/surround bak høytalere for mange men krever endel plass for at lyden ikke skal bli for direkte )

Du har vel da refleksjonshøytalere som frontrekke og direkte høytalere side/bak
    Det blir motsatt av det jeg mener som -->vanlig
    __________________________________________________ ________________________________

Hva jeg mener du bør
    (da jeg har sett bilder av din flotte kino)
    er å velge en form for refleskjonshøytalere (ikke dipole men bipole , omnipole eller wdst) til surround side høytalere.
    Hvorfor er at du har ganske smalt rom og stor sweetspot med at du har sitteplasser forran og bak

(med et smalt rom å valg av direkte surround høytalere vil du få dårlig dekkning av så stor sweetspot du har + kort avstand til direkte høytalere vil gi deg mere ubehagelig enn behagelig lytteopplevelse + de blir så martkante at mest mulig 360 graders lydopplevelse blir litt ampurtert)

Surround back bringer jo i ekte filmlyd 7.1 baklyden , 6.1 (mono til begge bak)eller en uekte men simmulert utvidelse av 5.1 til 7.1 (feks pro logic IIx)
    Selv syntes jeg du har veldig kort avstand fra bakerste sitterad å til bakvegg til å bruke direkte høytalere (men de vil sikkert fungere bra til fremre lytteplasser)
    Er du fornøyd med direkte lyd bakerst så kan du vel holde på det men vil tro refleksjonshøytalere vil gjøre seg godt også her.
    __________________________________________________ _____________
    Jeg skriver hva jeg tror og mener men ikke oppfatt det som at jeg sier at du har feil eller slik skal det være.
    Vi har mange grunner til å bruke de høytalertyper vi har å det er selvfølgelig ingen regel som sier at du må ha den å den høytaleren. (men mange bruker jo også en høytalertype/spredning men kunne fått enormt løft ved annet spredningsmønster om de hadde vært klar over forskjeller)
    __________________________________________________ ______________
    Vi har endel hovedgrupper høytalere å de har ulikt spredningsmønster.
    Noen passer best til stereo , surround ut fra om man spiller klassisk musikk , rock , pop , filmlyd , ekte lyd eller stereo simmulert til surround ,plasseringer , sweetspot , rom og akustikk , personlig lyttesmak å en masse andre årsaker.

Monopole
    Dipole
    Bipole
    kan du lese litt om her
    A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers - Blu-ray Forum

så har man WDST som Klipsch bruker på endel høytalere
    ( Wide Dispersion Surround Technology )
    Som er en form for hybrid høytaler (blanding av dipole og direkte)
    Bra spredning med 180 grader sideveis(horisontalt) og husker jeg ikke feil 90 grader vertikal spredning og dermed plasseringsvennlige å bra for problemrom eller de med stor sweetspot.

Fronter du har er Omipolar å er nesten som bipolar i spredning
    (spredning (360 grader) på en omnipolar er 30% direkte og 70% refleksjoner)
    Omnipolar spredning

__________________________________________________ _______________
    Som nevnt er spredningsmønster ulikt mellom høytalere å det vil også gi utslag i hvordan lyd kan miste noe , eller bli til noe større enn lyden på disc i seg selv tilsier.
    __________________________________________________ ______________
    Er man av og til i tvil selges det også høytalere med flere muligheter så man ikke blir bundet til en type spredningsmønster.
    Det er høytalere med bryter der man feks kan veksle mellom direkte , dipole , bipole lyd som gjør at man raskt kan endre lydopplevelsen til det man avspiller , man kan også lettere justere beste lydbilde i forhold til ...er man alene eller mange som ser film

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode forklaringer.

Rommet er:
    Bredde: 3,42m
    Lengde: 4,64m

Plassene bak vil bli hevet ca 30cm fra gulvet ganske snart.
    Ellers er disse plassene ytterst sjelden i bruk.

I forhold til lyd så ønsker eg egentlig å kun bruke anlegget til film, og litt konsollspilling.
    Musikk blir aldri brukt her inne.

Ønsker trøkk og kraftig lyd, samt detaljene.
    Er dette noe som eventuelt vil la seg gjøre.

Og hva ville du/dere anbefalt meg å kjøpe inn da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har noen any ideas til en god frontrekke?
    Ca 30.000
    Holder det med en Denon 2808 + 2x Midgard Oberon 6.1 effekt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett litt rundt etter høyttalere nå.
    Lurer litt på System Audio Mantra 60.
    Vil disse kunnegi trøkket og klarheten eg ønsker?.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •