kjøpte xtz sub,men all bass går i hjørnet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 139
    Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kjøpte xtz sub,men all bass går i hjørnet

hei som tittelen sier så forsvinner all bassen min i hjørnet.først hadde eg suben på høyre side og da havnet all bass i venstre hjørnet men høyrde ingenting i sweetspot,skiftet om plasserte suben i venstre hjørne og all bass forsvinner i høyre hjørne men ble bedre og ha den i venstre hjørne fordi at da får eg litt mer bass i sweettspot,men den kun ikkje stå på golvet forda høyrde eg ingenting,men måtte plassere den på en gammel center ht da ble det bedre.har gjort det trikset og plassere suben i sofaen og krabbe rundt på gulvet og den beste plassen va faktisk i de 2 hjørnene,men forsatt ikkje så bra bass når eg sitter meg ned i sofaen,men reiser eg meg opp så blir det betraktelig bedre.men går eg bort i høyre hjørne så er det mye bedre bass.eg har plassert suben på forskjellige plasser,men der den står nå er ikkje den beste men eg får ihvertfall litt bass i sweetspot.hva må eg gjøre får og få bedre bass der eg sitter?
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å snu subben inn mot midten av rommet? Altså slik at elementet peker inn mot midten av rommet.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja har gjort det nå når eg skiftet plass,men bassen går da til høre hjørnet nå,er liksom som at all bass vill i hjørnet der borte samme hva det når suben sto i høyre hjørne da gikk all bass til venstre hjørne.får prøve litt videre imorgen,ta bilde av det sånn eg har gjort det nå.
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spent på hva svar som kommer her, har "litt" av samme problemet på en måte, har veldig mye bass, i hjørnene og litt mindre når jeg reiser meg etc, men min bass er bra når jeg sitter i sofaen da så har egentlig ikke noe å si da jeg aldri står oppreist og ser på film :P vanskelig dette med akustikk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shield: Vis suben er ny, så vil den komme seg myyye iløpet av de neste 2 ukene med spilling å da vil jeg tro du vil få mer bass både her å der. Men vis suben er spilt en del med å problemet vedvarer så ville jeg prøvd litt phase justeringer, tuning..få noen som har greie på akustikk til å sjekke hvorfor bassen forsvinner.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres om ut som fase feil.. så hadde lekt meg litt fasen hvis jeg hadde vært deg..

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    suben fikk eg fredagen og er vel sikkert ikkje spillt mer enn rundt 50 timer.

ska sjekke ut det med phase imorgen og se,få en til å vri på phase menst eg lytter for og se om det hjelper.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg lurer på om eg ikkje ska kjøpe en sånn anti-mode og se om det kan hjelpe.men den gjører vel ikkje det siden bassen går i hjørnet.

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørte en gang et råd om hva en kan gjøre hvis ikke du får effekten av subben der du sitter. en skal vist da kunne få det til med å sette subben der sitteposisjonen er, åsså bevege seg runt i rommet å finne der den høres (eller merkes ) mest, sette den der å vips skal problemet være løst.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr
    hørte en gang et råd om hva en kan gjøre hvis ikke du får effekten av subben der du sitter. en skal vist da kunne få det til med å sette subben der sitteposisjonen er, åsså bevege seg runt i rommet å finne der den høres (eller merkes ) mest, sette den der å vips skal problemet være løst.
    hei.har gjort det og det viste seg at det va de 2 hjørnene frame der som den står nå som va den beste,men når eg setter meg ned i sofan forsvinner mye av bassen og går i hjørnet og når eg reiser meg opp fra sofan så er det betydlig bedre bass.

horfor det er sånn vet eg ikkje for når eg krabbet på gulvet så va det best bass i hjørnene.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfasing tipper jeg ikke du har siden du har 1 sub og noen små satelitter. Hva står frekvens på bak på sub(kan kalles lowpass)? Den pleier å gå fra 40-160hz, sett den på høyeste. Pass på at alle høyttalere er satt til small, og sett crossover på 80hz. Prøv å flytt suben 10cm fremover/bakover/til siden. Så 10cm til, osv til det "sitter".

Det at bassen samler seg i hjørner er noe som skjer hos alle. Men på rommet ditt burde du i tillegg klare å få output i sweetspot også.

Se på suben og sjekk hvor mye den vandrer. Hvis den ikke beveger seg så mye kan du skru opp gain/level.

Burde ikke være noe problem å få godt med trøkk i det rommet der.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og, ikke la sub stå under et bord. Ser ut som den står under receiver på et bilde. Og sett den gjevnt med veggen, ikke pekende mot sweetspot.

Geir Arne

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Utfasing tipper jeg ikke du har siden du har 1 sub og noen små satelitter. Hva står frekvens på bak på sub(kan kalles lowpass)? Den pleier å gå fra 40-160hz, sett den på høyeste. Pass på at alle høyttalere er satt til small, og sett crossover på 80hz. Prøv å flytt suben 10cm fremover/bakover/til siden. Så 10cm til, osv til det "sitter".

Det at bassen samler seg i hjørner er noe som skjer hos alle. Men på rommet ditt burde du i tillegg klare å få output i sweetspot også.

Se på suben og sjekk hvor mye den vandrer. Hvis den ikke beveger seg så mye kan du skru opp gain/level.

Burde ikke være noe problem å få godt med trøkk i det rommet der.

Geir Arne
    frekvensen står på max.gain står på kl 11.80hz står på i reciveren,ht står på small.står volumet på -30 hører eg nesten ikkje bass i sweetspot men er forferdlig mye i høyre hjørnet,skrur eg opp til -20 godt med bass i sweetspot og enda mer seff i hjørnet.eg vill jo seff ha all den goe bassen der eg sitter med volum på -30 i sweetspot men den ligger hvist i hjørnet hehhe,hadde gain på suben på kl 12 men ble litt for mye synest eg.men med volum på -20 er det greit med bass.

ska ikkje vere lett neita det med et smil og selvom det er frustrerende.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står ikkje under reciveren eller et bord.eg måtte sitte den opp på en gammel center ht fordi at når den sto rett på golvet så hadde eg ikkje noe bass i det heletatt,det viste seg at eg måtte få den litt høyere opp får og få bass,derfor står den på en center ht.

noen sier ikkje la elementet peke rett mot sweetspot og noen andre sier la den peke rett mot sweetspot og andre sier del på 120hz noen 80hz.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shield
    frekvensen står på max.gain står på kl 11.80hz står på i reciveren,ht står på small.står volumet på -30 hører eg nesten ikkje bass i sweetspot men er forferdlig mye i høyre hjørnet,skrur eg opp til -20 godt med bass i sweetspot og enda mer seff i hjørnet.eg vill jo seff ha all den goe bassen der eg sitter med volum på -30 i sweetspot men den ligger hvist i hjørnet hehhe,hadde gain på suben på kl 12 men ble litt for mye synest eg.men med volum på -20 er det greit med bass.

ska ikkje vere lett neita det med et smil og selvom det er frustrerende.
    Du får ikke flyttet bassen i hjørnet og til sweetspot. Det er slik hos meg også(og sikkert de fleste) at det er mer bass i hjørnet. Du må bare stille inn etter hvordan det låter der du sitter. Hva står level på i receiver?

Du bruker kun XTZ'en? Ikke H/K-suben også?

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står ikkje under reciveren eller et bord.eg måtte sitte den opp på en gammel center ht fordi at når den sto rett på golvet så hadde eg ikkje noe bass i det heletatt,det viste seg at eg måtte få den litt høyere opp får og få bass,derfor står den på en center ht.

noen sier ikkje la elementet peke rett mot sweetspot og noen andre sier la den peke rett mot sweetspot og andre sier del på 120hz noen 80hz.
    La den stå paralelt med veggene til du får bassen til å sitte.

80hz deling er bare et utgangspunkt. Igjen, når det sitter så justerer du deg inn til det som passer best.

Har XTZ'en trinnløs fase, eller bare valget mellom 0/180?

Geir Arne

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Du får ikke flyttet bassen i hjørnet og til sweetspot. Det er slik hos meg også(og sikkert de fleste) at det er mer bass i hjørnet. Du må bare stille inn etter hvordan det låter der du sitter. Hva står level på i receiver?

Du bruker kun XTZ'en? Ikke H/K-suben også?

Geir Arne
    level på suben i reciveren står på 0.

bruker kun xtz ja.

eg fikk først hkts anlegget og det hviste seg at det va noe som va løst i suben når eg skrudde opp litt,fikk et nytt et samme problemet hva der,så eg gadd ikkje å sende den inn igjen så eg kjøpte meg en xtz istedenfor,sikkert dumt og svi av 3000kr men men.xtz er no en bedre sub da ihvertfall hehe

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    level på suben i reciveren står på 0.

bruker kun xtz ja.
    Rimelig sikker på at mye løser seg om du trekker suben fremover.

Hvor mye bevegelse er det i bassen?

Geir Arne

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn satt eg det opp nå og ble bedre bass på -20 i volum,men forsatt mindre bass på -30 i volum.men ble bedre.tok vekk centeren og så den står på golvet.eg satt den på til kun swr i reciveren siden eg har satelit ht.eller kan eg ta den på both?

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjørt romkorreksjonen i receiveren da? Prøv også litt med og uten fasepluggene.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •