Sprengt TST 229 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av erlendby
    Dumt spm kanskje, men hva er forskjellen på å paralellkoble og seriekoble? Serie: Tvinne de to svarte og de to røde lederne sammen å pakke de inn i henholdsvis rød og svart på forsterkeren?
    Her er en forklaring...

Hvis vi går ut ifra 4ohm som TSTen er, så vil total impedans(nominelle) bli 8ohm (noe som Zachryen klarer) i serie og i paralell 2ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Minimums impedans er 8ohm hvis det tilsluttes høytalere på begge utganger er minimums impedans 16 ohm.
    Det som står på sidene til Ljudia stemmer altså ikke?
    "Effektforsterkeren er på 250W/4ohm (120W RMS/ 8 ohm) og har meget stor strømkapasitet. Dynamisk utgangseffekt er 400 W/4 ohm!"

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god forklaring Lassesen!

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god forklaring Lassesen!
    Bare hyggelig

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asdfteam
    Minimums impedans er 8ohm hvis det tilsluttes høytalere på begge utganger er minimums impedans 16 ohm.
    "Effektforsterkeren er på 250W/4ohm (120W RMS/ 8 ohm) og har meget stor strømkapasitet. Dynamisk utgangseffekt er 400 W/4 ohm!"
    nei, ifølge det som står i manualen som fulgte med den forsterkeren jeg fikk tilsendt fra Ljudia denne uken er som sagt minimumsimpedans 8 ohm.

Newcomer Audion sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat kjøpt 2 stk. TST 239 og en Zahry D-250.
    Hadde tenkt å koble ut fra reciver (Yamaha 730) som nå har tilkoblet sub (sub står bak ved sitteplass og her står også reciver).
    Trenger jeg da 2 stk y-ledd (han-2hun), ett i reciver til sub/Zachry og ett fra Zahry til de to TST (tilsvarer dette seriekobling?).
    Hva trenger jeg å kjøpe av kabler som ikke følger med? Og evt. hvilke ut-inn/utganger bruker jeg på Zachry?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audion
    Har akkurat kjøpt 2 stk. TST 239 og en Zahry D-250.
    Hadde tenkt å koble ut fra reciver (Yamaha 730) som nå har tilkoblet sub (sub står bak ved sitteplass og her står også reciver).
    Trenger jeg da 2 stk y-ledd (han-2hun), ett i reciver til sub/Zachry og ett fra Zahry til de to TST (tilsvarer dette seriekobling?).
    Hva trenger jeg å kjøpe av kabler som ikke følger med? Og evt. hvilke ut-inn/utganger bruker jeg på Zachry?
    Hei, Du trenger bare ett Y-ledd. Det setter du på Sub utgangen på forsterkeren for å kunne kople til signalkabelen til D-250. Denne kablen og Y-leddet må du kjøpe. Signalkabelen kopler du på D-250 på Line-in L. Seriekopling har ingenting med input å gjøre, det er hvordan du kopler TST til D-250 som er beskrevet som seriekopling. Kople TST i serie, dvs etterhverandre , se tegning på innlegget før dette. Kople de to TST på Speaker utgang A. Du vil trenge høytaler kabel til dette. På utgang Speaker B skal du ikke kople noenting. Husk å sette D-250 til Bass ikke MONO. Lykke til

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asdfteam
    Sjekket manualen for spek. det står ikke noe om 4 ohm, kun effekt ved 8 ohm. "(Power sine 180Watt /8 ohm, Spike capacity 300 watt/ 8 ohm)" På baksiden av forsterkeren er det også trykket en advarsel. minimum imp. 8 ohm. hvis kun terminal A benyttes. eller min 16 ohm hvis både terminal A og B benyttes.

Newcomer Audion sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar pmo
    Da får jeg kjøpe et y-ledd, en subkabel og litt ekstra høytalerkabel før jeg får de.

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ringte faktisk Ljudia da jeg fikk D-250'en min. (Jeg har også en liten uvane med å lese bruksanvisningen....) De kunne fortelle meg at jeg bare kunne se bort i fra det som sto i bruksanvisningen og bak på forsterkeren. Det var bare å belaste den i 4 ohm, hvis jeg fikk noen problemer garanterte de meg at jeg skulle få full garanti på den. Han jeg snakka med kunne også fortelle at han hadde dratt en sub med impedans på 2 ohm med forsterkeren uten problem. Må si jeg tviler litt på den da men.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke sikkert det blir problemer med forsterkeren selv om den klipper så signalet ser ut som en firkantpuls... Det er jo elementet som blir ødelagt, og DET tar vel ikke Ljudia noe ansvar for...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ringte faktisk Ljudia da jeg fikk D-250'en min. (Jeg har også en liten uvane med å lese bruksanvisningen....) De kunne fortelle meg at jeg bare kunne se bort i fra det som sto i bruksanvisningen og bak på forsterkeren. Det var bare å belaste den i 4 ohm, hvis jeg fikk noen problemer garanterte de meg at jeg skulle få full garanti på den. Han jeg snakka med kunne også fortelle at han hadde dratt en sub med impedans på 2 ohm med forsterkeren uten problem. Må si jeg tviler litt på den da men.....
    jaja, han høres seriøs ut og klarer den 2 ohm klarer den vel også 1 ohm og da klarer den vel ............... .... jeg for min del tror at jeg holder meg til 8 ohm, better safe than sorry :-)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    At TST229 krever tusenvis med watt er bare tull. Den har en spesifisert power handling på 100 watt i 4 ohm, 350 watt peak (anbefalt 150 - 250 watt 4 ohm).

Jeg har selv brukt en Denon stereoforsterker (oppgitt med 2 x 65 W i 4 ohm) til å dra min TST229 i over 2 år nå, uten problemer. Jeg hører selvsagt ulyder dersom jeg drar den helt opp mot maksimalt volum, men det er jo heller ikke slik bruk denne er ment for. Den er ment for mindre sofaer og stoler, og da fungerer den optimalt ved ca halv lydstyrke på min Denon-forsterker.
    Jeg har også lurt litt på dette. jeg jkører en 2x45W luxman og synes egentlig det rister nok i sofaen. Nå kjører jeg den med volumet helt i bånn da, så litt usikker på hvor pent forsterkeren egentlig spiller, men iom at subwooferutgangen ikke er en linje ut (dvs den juster jo volumet i.h.t volumnivået på forsterkeren) så er jo kanskje ikke maks egentlig maks, typ..

Men skulle nok også gjerne hatt en kraftigere forsterker, må finne noe fint brukt.

Jeg lurer også litt på hvor høyt/kraftig folk har stilt inn romperisterne sine? Har dere på masse futt så hele sofaen rister og man nærmest detter ut? eller bare så det er svak vibrasjon og litt hump?
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en monoblokk Vincent SP-996 på hver sin TST-239. Dette funker konge bra!! Den er strømsterk til de grader og driver disse lett. De er også meget plasseringsvennlige og kan plasseres under de fleste sofaer.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en gammel (25år) Akai 2x52W forsterker. Jeg har ikke peiling på hvor mye denne gir ut ,men jeg kan si at denne virker meget kraftig og kan drive fronthøytalerne (som normalt står på 95W Harman kardon watt) omtrent like høyt med like god kontroll over elementene. Virker veldig strømsterk så jeg gleder meg til morgendagen (eller senere idag er vell mer riktig) hvor jeg skal få koblet opp en TST229.

Dette blir en helt ny dimensjon! For det første blir det utrolig morsomt å se en film og man kan jo sette på en sinusgenerator på inngangen og innvitere med seg en dame =)
    TST229 skal monteres i sengen siden jeg somregel ligger og ser på film.

Oppdatering følger..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Oppdatering følger..
    Jeg synes de blir drevet helt ok av den gamle forsterkeren ,men jeg har ikke sett allverden med filmer. På musikk så hører jeg masse rare lyder under senga , og da tyder det på at den ikke er iorden ,men på film så hører jeg rart nok ingen av de lydene.

Testet først med en SF2500 ifra Eltek og denne fungerte meget bra. Den stod ikke noe særlig høyt og det ristet nok til å få en mer realistisk film.
    Bruker Akai forsterkeren og er fornøyd med den. Volumhjulet står på ca 40% ,og det holder. Skrur man over det så blir det uansett ikke så veldig fin lyd ut ifra den.

Fornøyd med min TST ,men man merker at det er den minste modellen det er snakk om.

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har 239 her?
    hvor mye effekt inn trengs det for å få risting?
    Synes mine trenger SYKT mye effekt før det rister skikkelig.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du er sykt risting? Selv så synes jeg at mye risting er plagsomt. Jeg vil ha det slik at jeg kjenner slagene i kroppen og merker at det er eksplosjoner.

Å riste slik at du praktisk talt må bruke belte for å holde deg i stolen tviler jeg på at du får til med en 239

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •