Jamo S608 + S606 HCS3 = 7.1 ? :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Jamo S608 + S606 HCS3 = 7.1 ? :-)

Hei!

Har akkurat kjøpt en S606 HCS3 5.0 høyttalerpakke og såvidt testa høyttalerne, og er imponert over lydkvaliteten til den prisen. De presterer bra både på bass og diskant og banker mitt gamle og mye dyrere Dali Blue høyttalersett med Dali 6006-fronter. Mangler kanskje litt på mellomtone sammenlignet med Dali Blue (Dali-settet mitt har tilsammen 8 x 6,5" elementer mot Jamo sine 7 x 5"). Men når jeg sammenligner høyttalerne synes jeg egentlig den ekstra mellomtonen Dali tilbyr egentlig bare blir irriterende og støyende.

Ser at Elkjøp har nyttårstilbud på Jamo S608 til 3990,- nedsatt fra 6990,-

Hva om jeg kjøper S608 i tillegg og bruker disse som fronthøyttalere og de litt mindre S606 som surroundhøyttalere? Og de to små som følger med HCS3-settet som bakhøyttalere?

Da har jeg plutselig et fullt 7-kanals oppsett der 4 av høyttalerne har store basselementer (S606 har 8" og S608 har 10"). Da trenger jeg vel ikke sub? :-) Får også 6 ekstra 5" elementer og dermed litt mer mellomtone, som jeg jo savnet litt sammenlignet med mine gamle Dali høyttalere.

Høres dette fornuftig ut eller blir det bare tull med fire store høyttalere og ingen sub? Risikerer kanskje også at det blir interferens i bassen med fire basselementer?

Noen kommentarer? :-)

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken reciever har du? Må ha en ganske kraftig om du skal ha store bakhøytalere

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du klar over hvor store S606 er? Sjekk målene og se det litt for deg. De er høye og dype og nokså dominerende.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Denon AVR-2803 fra før, men har bestilt en ny Yamaha RX-V667 som har 400W strømforsyning. Det burde holde en stund, jeg har ikke tenkt å spille så forferdelig høyt.. men merket at Jamo er mer tungdrevne enn Dali. Testa med en Dali 6006 og en Jamo 606 ved siden av hverandre og måtte skru opp rundt 7 dB for å få samme lydstyrke på Jamo'en.

Denon 2803 har bare 260W strømforsyning og har aldri levert for lite strøm, jeg skrur ikke opp til mer enn -40 dB på musikk og -30 dB på film og det er høyt nok for meg. Dali surround-høyttalerne er noen hakk større enn tilsvarende fra Jamo (ihvertfall fysisk størrelse Har en B&W sub som tar seg av bassen.

Men jeg ser at en RX-V667 nok kan bli i minste laget for Jamo 606 + 608, siden de er mer tungdrevne enn Dali i utgangspunktet.. hmmm.. :-D

Har fått med meg at Jamo 608 er ganske høye og dype ja, men stua er over 25 kvadrat så det er god plass. De skal stå ved siden av en 63" TV, så de blir neppe mer dominerende enn TV'en. Så da er vel spørsmålet om en RX-V667 er kraftig nok.. Yamaha 1067 / 2067 er jo ikke sååå mye større heller? Og de blir for dype for TV-bordet jeg har sett meg ut (Ikea Bestå, bare 40 cm dypt..)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser i andre tråder at folk bruker Yamaha RX-V467 receiver med Jamo 606 HCS3 og ser ut til å være godt fornøyd med det. RX-V467 har bare 280W strømforsyning ifølge produktinfoen til Yamaha. Da bør RX-V667 med sine 400 watt være godt rustet til å bære et par ekstra Jamo 608, gitt at jeg aldri skrur volumknappen over.. la oss si -20 dB?

Og å gå noen hakk opp i størrelse på receiver har ihvertfall ikke mye for seg, til og med den myyyye dyrere RX-V3067 har ikke mer enn 490W strømforsyning.

Blir sikkert grei nok lyd om jeg nøyer meg med 606 og bi-amper dem, men det hadde jo vært fett med 608 som fronthøyttalere :-)

Synspunkter?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Jamo 608 selv, og har tidligere hatt 606. 608'ene har mye mer av den pønchen som 606'ene mangler. Mye mer trøkk og kraft, og det kan komme godt med på film. Om den Yamaha'n vil kunne drive alt, det vet jeg ikke. Jeg anbefaler deg å bare kjøpe Jamo 608, det er et knall tilbud. Elkjøp har 30 dagers returrett, så det er bare å bytte om det går dårlig.

Eventuelt kan du kjøpe en effektforsterker til frontene senere. Emotiva er et amerikansk merke godt innenfor budsjettklassen, som får masse skryt overalt, og skal være maksiamlt utbytte for pengene. Jeg har dessverre ikke hørt noe ifra dem, men de har mange effektforsterkere å velge i mellom, og mange bytter ut dyrere forsterkere til fordel for dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skogsraa
    Jeg har Jamo 608 selv, og har tidligere hatt 606. 608'ene har mye mer av den pønchen som 606'ene mangler. Mye mer trøkk og kraft, og det kan komme godt med på film.
    Okei, takker for info :-) Du synes ikke det mangler noe på mellomtone? Låter sikkert litt bedre med et ekstra 5,5" element og kanskje andre frekvensnivåer på delefiltrene?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at det blir tungt for receiveren dette. Den vil miste kontrollen hvis du drar på litt noe som er fristende selv om du ikke har tenkt å gjøre det. Og sub trenger du uansett hvis du vil ha med dupbassen. 608 ruller vel av på 37hz og det er 20hz tidligere enn sub'ene mine.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble til at jeg bestilte 608-høyttalerne, så får vi se hvordan det går. Fikk kjøpt RX-V667 så billig at det gjør ikke noe om den eventuelt byttes ut senere.. kan hende det blir for fullt i stua med fire store gulvstående høyttalere også, men det må jo prøves :-) Har også en B&W subwoofer fra før som kan brukes i tillegg, men den var egentlig tiltenkt kjellerstua..

Ser på spesifikasjonene at Jamo 608 har en følsomhet på 90 dB mens de gamle Dali 6006 har en følsomhet på 91 dB. Syntes det var litt rart at jeg måtte skru opp 6-8 dB på forsterkeren for å få samme lydstyrke, men det har kanskje noe å gjøre med at Jamo-høyttalerne er 6 Ohm mens Dali 6006 er 4 Ohm? Slik at selv om jeg skrur opp mer volum (spenning :-)) er antall watt tilført ca den samme? (1 dB forskjell ved samme wattstyrke?)

Nå fungerer vel ikke Ohms lov helt på samme måte når det gjelder høyttalere, men har jeg delvis rett i antakelsen min ovenfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var høyttalerne på plass. Har vært på clas ohlson og kjøpt 25 meter billig høyttalerkablel (6 mm2) i tillegg til ca 25 meter jeg har fra før (4 mm2). Angrer litt på at jeg kjøpte 6 mm2 da det blir vanskeligere å få alt kobberet inn i høyttalerterminalene, menmen.

Og så kjøpte jeg en energimåler i tillegg. Den måler spenning, strøm, effekt osv. Tenkte å bruke energimåleren til å finne ut om jeg har for liten forsterker, og ble ganske overrasket over målingene!

Yamaha RX-V667 ble koblet til energimåleren, og etter at jeg hadde konfigurert høyttaleroppsettet gjorde jeg disse målingene:

Lyd helt avslått: 50 watt forbruk (stabilt)
    Lav lydstyrke: 50 watt (stabilt)
    Behagelig lydstyrke: 51-52 watt
    Litt mer trøkk: ca 60 watt (litt variende avhengig om det er mye bass)
    Høy lyd: 70-80 watt

Til slutt skrudde jeg opp til en ubehagelig lydstyrke som jeg aldri kommer til å kjøre til vanlig av hensyn til naboene, og målte mellom 100-150 watt forbruk.

Da regner jeg med at forsterkeren har et grunnforbruk på 50 watt til de forskjellige lydkretsene, og det høyeste målte forbruket ble da 50-100 watt på toppen av disse 50. Fortsatt har strømforsyningen 250 watt å gå på!

Men til vanlig vil jeg nok sjelden skru opp mer enn at alle høyttalerne tilsammen drar 25-50 watt fra strømnettet.

Etterpå målte jeg Samsung 7705 63" plasma og ble litt sjokkert da forbruket er på 350-450 watt avhengig av bildemodus :-S Og sikkert enda høyere med lyst bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •