Dali Suite 2.8 vs Concept 6/8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Suite 2.8 vs Concept 6/8

Går i tankene om å kjøpe meg nye høyttalere som fortrinnsvis skal brukes til musikkspilling. Har pt en Denon 1802 men skal investere i en ren stereoforsterker etterhvert. Har fått en viss sans for designet til Dali og lurer på om lyden er like bra. Spiller veldig allsidig musikk, men lite av den harde sorten, og ønsker en høyttaler som kan gi litt bass selv på lavt volum. Skal bruke maks 8 tusen på høyttalere, men jo rimeligere høyttalerne blir jo mer kan jeg legge i forsterkerdelen (noen anbefalinger der til maks 4.000. Kan også gå for noe brukt). Er de ovennevnte godkjente alternativer og hvilken av de er «best». Bor sykt langt unna nærmeste «Klubb» så det blir et kjøp basert på design og anbefalinger.
    Har ikke sett så mange kommentarer på Suite-serien, men ser at mange er positivt overrasket over Concept-serien.
    På forhånd takk!

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suite 2.8 vil gi deg mer enn Concept serien har å by på.

Suite er en bedre høyttaler på alle måter; bedre komponenter er brukt, kabinettet er avstivet og lyden er ikke "boksaktig" som i Concept 6/8. Bonusen er at de er estetisk relativt tiltalende. Concept har heller ikke mulighet for bi-wireing/amping, om det skulle være aktuelt.

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kost på deg enn lytt til QLN 604 MKII(7500,- ). Jeg har hatt de hjemme en stund sammen med Nautilus 803. Nautilusene er selfølgelig bedre, men 604'ene er vanvittig bra til prisen. Bassen er ekstremt bra, i en annen klasse en 2.8. Spiller også svært fyldig på lavt volum.

HFK har mye bra, men noen trenger å løfte blikket innimellom.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QLN får sikkert snart konk igjen.

Lån et øre til Suite 2.8 og bedøm selv.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!

Om de får konk vet jeg ikke, men de går nok ikke konk så lenge de har JWS i ryggen.

2.8 er en ok høyttaler, jeg bare sier at Qln 604 er bedre

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig opp til Kvartsli..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg i Tromsø i sommerferien var jeg en tur inne å hørte på QLN på HFCK. Han som jobbet der hadde tydeligvis lest "testen" din, Claus, på Audiophile. Han refererte til denne og mente at QLN "feide banen" og "knuste" både N803, Sony HT til 20K osv som du nevner i testen. Bare dette i seg selv syntes jeg er latterlig å si (jeg vet at du ikke skrev dette direkte i testen, men det var ikke langt unna).

Etter å ha hørt de selv skal jeg ikke påstå at det er de dårligste jeg har hørt, men de er absolutt ikke så bra som du skal ha det til. Det er greit nok at det er masse bass, men det betyr ikke at det er Guds gave til hifi-verdenen heller.

Det finnes heller andre ht jeg ville valgt foran QLN til prisen.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Claus
    HFK har mye bra, men noen trenger å løfte blikket innimellom.
    Løfte det helt over til HFC? :wink:

Kenti, hva foreslår du, om QLN ikke er den beste til prisen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio Pro Black Diamond v.2!
    Hvis du ikke lytter til de før du kjøper har du gått glipp av mye !

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Når jeg i Tromsø i sommerferien var jeg en tur inne å hørte på QLN på HFCK. Han som jobbet der hadde tydeligvis lest "testen" din, Claus, på Audiophile. Han refererte til denne og mente at QLN "feide banen" og "knuste" både N803, Sony HT til 20K osv som du nevner i testen. Bare dette i seg selv syntes jeg er latterlig å si (jeg vet at du ikke skrev dette direkte i testen, men det var ikke langt unna).

Etter å ha hørt de selv skal jeg ikke påstå at det er de dårligste jeg har hørt, men de er absolutt ikke så bra som du skal ha det til. Det er greit nok at det er masse bass, men det betyr ikke at det er Guds gave til hifi-verdenen heller.

Det finnes heller andre ht jeg ville valgt foran QLN til prisen.

Dette er helt latterlig. Jeg sammenliknet bassen med CDM7NT og SS-X90ED, ikke N803 som selvfølgelig er bedre. Med all respekt å melde så vil jeg påstå at jeg vet hva jeg snakker om når jeg karakteriserer 604 som gode. Det er definitivt ikke kvantiteten på bass som er bra med denne høyttaleren. I min stue spilte de definert, med snert og dybde. De har en åpen, oppløst og frisk spillestil som jeg finner meget tiltalende. Lyd er subjektivt, men jeg mener 604 har objektive kvaliteter som gjør at de fortjener god omtale. Synes din negativitet antyder at du har hørt dem under alt annet en optimale forhold. Eksempelvis hørte jeg H400 på HFK i Tønsberg i går. Det låt alt annet en 30.000, utelukkende på grunn av rammebetingelsene.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt latterlig. Jeg sammenliknet bassen med CDM7NT og SS-X90ED, ikke N803 som selvfølgelig er bedre. Med all respekt å melde så vil jeg påstå at jeg vet hva jeg snakker om når jeg karakteriserer 604 som gode. Det er definitivt ikke kvantiteten på bass som er bra med denne høyttaleren. I min stue spilte de definert, med snert og dybde. De har en åpen, oppløst og frisk spillestil som jeg finner meget tiltalende. Lyd er subjektivt, men jeg mener 604 har objektive kvaliteter som gjør at de fortjener god omtale. Synes din negativitet antyder at du har hørt dem under alt annet en optimale forhold. Eksempelvis hørte jeg H400 på HFK i Tønsberg i går. Det låt alt annet en 30.000, utelukkende på grunn av rammebetingelsene.
    Kvantiteten på bass var det inntrykket jeg satt igjen med etter å ha hørt de. Jeg skal ikke påstå at det er slik de vil låte under alle forhold, men på HFCK låt de slik. Det var riktignok med en H/K forsterker, så de er litt unnskyldt der. Ellers syntes jeg ikke det var noe ekstraordinært med hverken diskant eller mellomtone på disse.
    Mulig det vil låte noe bedre under andre forhold, og med bedre elektronikk, men det vil på en annen side det meste når det blir matchet riktig.

Jeg skjønner hvorfor du refererer til H400, og bruker dette som "argument" her. At du ikke syntes H400 innfridde er ikke så vanskelig å forstå ut fra dine ord om bl.a. 604. Man har tydeligvis veldig et veldig subjektivt syn på lyd.
    Og nei, du har tydeligvis ikke hørt H400 under "normale" forhold.

Litt OT. Claus, skulle nesten tro du fikk provisjon fra QLN ut fra alle dine innlegg om akkurat de her på forumet.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvantiteten på bass var det inntrykket jeg satt igjen med etter å ha hørt de. Jeg skal ikke påstå at det er slik de vil låte under alle forhold, men på HFCK låt de slik. Det var riktignok med en H/K forsterker, så de er litt unnskyldt der. Ellers syntes jeg ikke det var noe ekstraordinært med hverken diskant eller mellomtone på disse.
    Mulig det vil låte noe bedre under andre forhold, og med bedre elektronikk, men det vil på en annen side det meste når det blir matchet riktig.

Jeg skjønner hvorfor du refererer til H400, og bruker dette som "argument" her. At du ikke syntes H400 innfridde er ikke så vanskelig å forstå ut fra dine ord om bl.a. 604. Man har tydeligvis veldig et veldig subjektivt syn på lyd.
    Og nei, du har tydeligvis ikke hørt H400 under "normale" forhold.

Litt OT. Claus, skulle nesten tro du fikk provisjon fra QLN ut fra alle dine innlegg om akkurat de her på forumet.

Eneste årsak jeg kan se for at du ikke skjønner det, er ekstrem navlebeskuelse pga eierskap av H400. Jeg har hørt H400 ved flere anledninger, og jeg synes det er en glimrende høyttaler. MITT POENG var at selv svært gode høyttalere kan låte mindre bra når de lider under negative forutsetninger. Slapp av, Kenti, det var ikke ment som et "personlig" angrep på dine kjære Helicon. Svenske hi-fi & Musik testet 604 i julinummeret. Deres karakteristikker er påfallende samsvarende med yours truly. Har også fått flere tilbakemeldinger fra tilfredse eiere av 604. Burde vært unødvendig, men jeg ser det hensiktsmessig å påminne om at mitt bidrag på audiophile.no ikke er en test, men en omtale, veiledende sådan.

Jeg lytter til en relativt stor mengde utstyr hver måned. Kommer jeg over gode produkter, sprer jeg gjerne det gode budskap. Om andre velger å lytte er fullstendig opp til dem. Jeg liker å ha godt belegg for mine uttalelser, men dette er et så subjektivt(og til dels følsomt) område at det til enhver tid vil være motstridende oppfatninger om hva som er bra og mindre bra.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kenti, har du også Helicon 400? Det er en meget kompetent høyttaler. Den har ALT!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jaså, har du sammenlignet de to? tror faktisk daliène sliter litt der.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste årsak jeg kan se for at du ikke skjønner det, er ekstrem navlebeskuelse pga eierskap av H400. Jeg har hørt H400 ved flere anledninger, og jeg synes det er en glimrende høyttaler. MITT POENG var at selv svært gode høyttalere kan låte mindre bra når de lider under negative forutsetninger. Slapp av, Kenti, det var ikke ment som et "personlig" angrep på dine kjære Helicon. Svenske hi-fi & Musik testet 604 i julinummeret. Deres karakteristikker er påfallende samsvarende med yours truly. Har også fått flere tilbakemeldinger fra tilfredse eiere av 604. Burde vært unødvendig, men jeg ser det hensiktsmessig å påminne om at mitt bidrag på audiophile.no ikke er en test, men en omtale, veiledende sådan.

Jeg lytter til en relativt stor mengde utstyr hver måned. Kommer jeg over gode produkter, sprer jeg gjerne det gode budskap. Om andre velger å lytte er fullstendig opp til dem. Jeg liker å ha godt belegg for mine uttalelser, men dette er et så subjektivt(og til dels følsomt) område at det til enhver tid vil være motstridende oppfatninger om hva som er bra og mindre bra.
    Jeg har absolutt ikke denne oppfatningen av 604 bare fordi jeg har H400 selv. Det er ganske latterlig å si. Selv om jeg har de, og syntes de er bra, så er jeg helt klart åpen for at andre høyttalere, mer og mindre kostbare, er bra.
    Men problemet her er at om noen ikke syntes det samme som deg om en høyttaler, i dette tilfellet 604, så skal du ha det til at det må være noe galt med utstyret, omgivelsene eller vedkommende som har lyttet til de.
    MIN mening om 604 har jeg kommet med. Det er hva JEG syntes. Om noen andre mener de er bra og vil kjøpe de, respekterer jeg så klart det. Det får bli deres sak. Lyd er subjektivt som vi begge har sagt.

Du sier selv at du sprer det glade budskap om det er noen HT du spesielt liker. Da må andre også få spre sitt budskap om den samme høyttaleren uten at du går til angrep på de.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis

jaså, har du sammenlignet de to? :D tror faktisk daliène sliter litt der.

Jeg ba han om å bedømme selv, ikke om en kommentar fra deg..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei du hintet i en kommentar om at de er dårlige, om du ikke sa det bokstavelig kan vel være det samme. men var det du mente. og da må du regne med kommentarer. :wink:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har absolutt ikke denne oppfatningen av 604 bare fordi jeg har H400 selv. Det er ganske latterlig å si. Selv om jeg har de, og syntes de er bra, så er jeg helt klart åpen for at andre høyttalere, mer og mindre kostbare, er bra.
    Men problemet her er at om noen ikke syntes det samme som deg om en høyttaler, i dette tilfellet 604, så skal du ha det til at det må være noe galt med utstyret, omgivelsene eller vedkommende som har lyttet til de.
    MIN mening om 604 har jeg kommet med. Det er hva JEG syntes. Om noen andre mener de er bra og vil kjøpe de, respekterer jeg så klart det. Det får bli deres sak. Lyd er subjektivt som vi begge har sagt.

Du sier selv at du sprer det glade budskap om det er noen HT du spesielt liker. Da må andre også få spre sitt budskap om den samme høyttaleren uten at du går til angrep på de.

Jeg respekterer selvfølgelig din mening om hva det skulle være. Hva angrep angår vil jeg mer en insinuere at du har gått bemerkelsesverdig hardt ut i dine påstander om hvor "dårlige" 604 er. Når i tillegg dine ankepunkter går på tvers av det jeg og andre mer eller mindre kompetente anser å være høyttalernes styrke, er det naturlig å sette spørsmålstegn ved din oppfattelse av lyden. Stram og definert kvalitetsbass er tross alt det motsatte av pløsete kvantitetsbass. Hadde det vært nyanseforskjeller i våre oppfattelser ville det ikke vært noe å kaste bort tid på. At jeg trakk inn H400 beror på at jeg vet den kan spille stramt, detaljert og punchy, men selv denne gode høyttaleren låt pløsete i HFK's oppsett i Tønsberg. Glad jeg ikke fant det for godt å gjøre meg opp en mening om H400 kun på bakgrunn av hva de presterte der. Man børe derfor ikke skue hunden..osv

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gått bemerkelsesverdig hardt ut? Fordi jeg sa at jeg hadde hørt bedre til prisen, og at det jeg husket best fra høyttaleren var en god mengde bass? Det var da en også en definisjon på "bemerkelsesverdig hardt ut"..
    Det å gå veldig hardt ut mot en høyttaler er tydeligvis i dine øyne synonymt med å ikke mene det samme som deg.

Ikke at jeg gidder å diskutere dette fram og tilbake, det fører ikke fram til noe uansett, men jeg har også hørt de noe på HFCK i Oslo, og jeg sitter fortsatt igjen med det samme inntrykket.

Men i og med at du absolutt mener at de er så ekstremt bra, så skal jeg sette av tid en gang til når jeg får tid, og gi de en sjanse til. Så får vi/jeg se om det var omgivelsene som er skyld i mine meninger.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gått bemerkelsesverdig hardt ut? Fordi jeg sa at jeg hadde hørt bedre til prisen, og at det jeg husket best fra høyttaleren var en god mengde bass? Det var da en også en definisjon på "bemerkelsesverdig hardt ut"..
    Det å gå veldig hardt ut mot en høyttaler er tydeligvis i dine øyne synonymt med å ikke mene det samme som deg.

Ikke at jeg gidder å diskutere dette fram og tilbake, det fører ikke fram til noe uansett, men jeg har også hørt de noe på HFCK i Oslo, og jeg sitter fortsatt igjen med det samme inntrykket.

Men i og med at du absolutt mener at de er så ekstremt bra, så skal jeg sette av tid en gang til når jeg får tid, og gi de en sjanse til. Så får vi/jeg se om det var omgivelsene som er skyld i mine meninger.

Etter hva jeg forstod, var 604 i nærheten av det "dårligste" du hadde hørt. Det mener jeg er å gå hardt ut, samtidig som det vanskelig kan tas seriøst.

Enig at det ikke er noe poeng å diskutere dette ytterligere. I min stue på 5X6 meter, plassert 50 cm fra bakvegg, 2,5m mellom innsidene og 1m til sidevegg, låt det stramt, oppløst og generelt svært bra til prisen.

604 krever mye rom rundt seg får å låte bra.

Jeg fikk et par innspilte DM 703 hjem i helgen. 703 er selvfølgelig bedre en 604 på de fleste områder. I bassen derimot sto 604 seg skremmende bra til kun 1/3 av prisen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •