Posten og Frosten knuste høytalerne mine

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Posten og Frosten knuste høytalerne mine

Kjøpte ett par Swans F5R+ og en F1.1C+ på Finn for 15000 kroner. Hentet ut pakkene idag og la merke til ett hull i esken til bakhøytalerne, så rett inn i det hvite stoffet som er rundt Swans høytalerne. Sa i fra til ekspeditøren med en gang og at jeg ville ha ett skadeskjema da jeg mistenkte skader. Mistanken min var desverre korrekt, brist i kabinettet. Ekspeditøren kontaktet kundeservice til Posten og fikk beskjed om siden den pakken var blitt sendt i oppkrav på 5000 kroner så var 5000 kroner alt jeg kunne håpe i erstatning, pakker generelt er forsikret inntil 10000.

Kontaktet selgeren og fikk beskjed det var fint lite han kunne gjøre med dette, forståelig nok.

Hvis jeg skulle kreve erstatning må jeg sende høytalerne inn til Posten, men fremdeles risikerer jeg bare å få igjen 5000 kroner. Jeg tok pakken med hjem for å tenke på saken, pakker opp andre høytalerne og der finner jeg skade å den også... Samme type skade... virker som noen har mistet eller virkelig har gitt pakken juling.

Har koblet de til for å høre om de fungerer som de skal og det gjør de heldigvis, men er redd for at skadene kan utvikle seg under bruk, pluss at verdien er kraftig redusert.

-img_0066-jpg

Takknemmelig for alle råd om hva jeg skal gjøre, nå har jeg mest lyst til å kaste opp... :cry:

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil påstå dette er delvis selgers skyld,da han tydeligvis ikke har pakket dem godt nok.
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo forsøke å ta saken litt lengre men tror nok at selger har et visst ansvar for å pakke skikkelig. Hadde aldri sendt så store og tunge høyttalere uten å polstre rikelig med bobleplast.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til tider hjelper det ikke å pakke inn noe skikkelig, original embalasje gir ofte etter. Posten er en hau med idioter som virkelig ikke bryr seg om hvordan di behandler pakker. Det fikk jeg for 8nd gang oppleve like før jul.

Jeg fikk mine RS-62 skadet i posten, og disse var sendt i original embalasje (som normalt sett er transport godkjent), eneste forskjellen på min og din forsending er att mine var brukbare og så små att di kunne tildekkes med tusj.(fikk igjenn penger for skaden)
    i ditt tilfelle må du ha nye kabinetter, og om du sjekker pris på 2stk nye så kan du jo evt kreve tilbake d det koster deg for nye. uans om forsendingen var sendt i oppkrav på 5k så kan du kreve mere om du har kvitering eller slikt på det du evt betalte i forskudd.

jeg ville ikke gitt opp den kampen, jeg kranglet lenge med tosken som behandlet min sak, og har måtte krangle alle gangene posten har vært på fylla!!! Og er det slik att disse var pakket dårlig, så er det faktisk avsenders annsvar.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Du kan jo forsøke å ta saken litt lengre men tror nok at selger har et visst ansvar for å pakke skikkelig. Hadde aldri sendt så store og tunge høyttalere uten å polstre rikelig med bobleplast.

Det blir jo litt feil å gjøre da,

Skal selger stilles til ansvar fordi mellommann spilte fotball med dem?

Det er jo en kjip situasjon uansett, håper det ordner seg for alle parter.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundispower
    Det blir jo litt feil å gjøre da,

Skal selger stilles til ansvar fordi mellommann spilte fotball med dem?

Det er jo en kjip situasjon uansett, håper det ordner seg for alle parter.
    Selger stilles faktisk til annsvar om han ikke pakket disse ordentlig.. Men original embalasje skal holde om det var d di var pakket med. og da har posten ingenting di skulle sakt (uans om di kommer til å prøve seg)
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans leverer sine høytalere i dobbel embalasje, i dette tilfellet var det kun den ene esken som var brukt, om det hadde hjulpet i dette tilfellet blir bare spekulasjoner, sjansen hadde vært større for at de hadde overlevd mishandlingen. Rare er at begge høytalerne har sprukket opp så det må ha vært en skikkelig smell.

Posten sier uansett siden oppkravet på denne ene pakken var på 5000 kr så er det den høyeste summen jeg kan regne med, men som sagt, så må jeg sende inn pakken til Posten først slik at de kan vurdere erstatningsspørsmålet. Ett par nye F5R+ koster 12.000 pluss frakt. Hadde oppkravet på denne pakken vært på 12.000 hadde jeg hatt en reel sjanse.

Selger ga meg beskjed om at det var ingenting han kunne gjøre, og at dette må bli mellom Posten og meg.

Tror jeg skal sende en mail til Soundwave for å høre hva de tror om disse skadene, skulle tro de var laget av hardplast slik de har sprukket, om det er lakken eller hele kabinettet tvers igjennom er usikkert.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo ingen av oss som vet om de var bra , middels , godt innpakket

Skal man legge skyld på noen eller finne ansvarlig for erstattning må man se hvordan ting var pakket.

Du vet jo selv hvordan det var pakket
    Slik pakker du inn små og store sendinger - Produkter og tjenester - posten.no
    (Det er avsenders ansvar å sørge for at innholdet i en sending er forsvarlig innpakket.)

Norgespakke egenemballert - Produkter og tjenester - posten.no

Da kan du ta utgangspunkt om Posten eller avsender skal klandres

Skal Posten klandres vil jeg tro de erstatter høyere beløp enn oppkravs summen så lenge den er en delbetaling

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket nettopp med selger, og han hevder at høytalerne var strøken når han sendte de, noe jeg ikke betviler. En annen opplysning han kom med er at senter og bakhøytalerne kommer i enkel embalasje, og høytalerne var pakket slik jeg forventet å få de fra forhandler, dvs at de er avstivet i topp og bunn og adskilt fra hverandre, så når begge høytalerne har denne skaden så må det ha vært en solid smell, eventuelt kulde? Jeg vet ikke, blir bare spekulasjoner.

Har studert skadene litt nærmere, ser ut som høytalerne har ett ytre lag av epoxy av noe slag, og det er denne som har sprukket.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Posten behandler privatsendt post/pakker som søppel. Det har jeg erfart flere ganger selv. Derfor tar man bilde av emballeringen, og krever ditto i motsatt sammenheng. (dvs deg som kjøper)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Det er ikke nok.

Høyttalere sendt fra produsent er gjerne pakket i dobbel emballasje, med solide "gummiklosser" mellom den indre og den ytre esken. Bare slik kan man hindre at slag/fall skader høyttaleren.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontakt Postens kundeservice i morgen!
    Det dummeste du gjør er å vente, reklamasjoner må fremlegges så snart som overhode mulig.
    Det er ingen spesifikke krav til hvordan en vare skal pakkes annet enn at den skal ha en ytre stiv papp og fyllmasse mellom yttre innpakking og varen som tar imot for støt. Er det kun papp rett på høyttaleren er den pakket for dårlig, noe selger absolutt burde forstått. Er det isopor, skumgummi e.l. mellom høyttaler og eske er det godkjent.
    Erstatningen er begrenset til maks 10000.- for sending innenlands og er IKKE begrenset til påført oppkravsbeløp. Det er kun ved verdisending hvor VERDIEN er oppgitt at denne gjelder.

Dette er utfra egen erfaring hvor en høyttrykkspyler ble knust av posten - den ble erstattet uten problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut noen bilder som viser embalasjen, så vet alle hva slags embalasje vi snakker om. Eneste jeg ikke har tatt med er en hvit tøypose som er rundt høytalerne.

-img_0075-jpg

Her er hullet som gjorde at jeg ble mistenksom, men uansett hva som har vært inni her, så forstår jeg ikke hvordan det kan ha laget disse skadene på begge høytalerne, da skulle høytaleren som har fått trøkken først ha vært mere skadet, eller hva?

Forsvarlig pakket eller ikke?

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der skal være godt nokk pakket i massevis.

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mere jeg tenker over saken jo merkeligere blir det, det finnes ingen merker som indikerer ett støt eller trykkbelasting av noe slag, lakken har bare sprukket.

"Each cabinet is hand finished in the finest natural wood veneer and given a 7 coat clear piano lacquer gloss finish."

Kan det være at de har stått ekstremt kaldt i en container siden lillejulaften til i går, og at temperatursvigningene har forårsaket dette? Senterhøytaleren var helt fin...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok siste innlegg her er tilfellet. Det var ihvertfall det jeg tenkte på hele veien mens jeg leste meg nedover i tråden. Ser ut som det er lakken som har sprukket.
    Det kan jo være en kombinasjon av under minus 20° (som det har vært mye av i det siste) og en liten smell. Eller bare kulda. Dersom de kom fra et forholdsvis varmt rom og rett ut i minus 20°, så kan det vel tenkes at dette kan ha skjedd ganske raskt (at de altså ikke nødvendigvis sto lenge ute i den kulda i så fall).

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaden på esken har samme vinkling som ripen i høytaler så her har noe vært igjennom etter min mening.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt tyder på enten litt hardhendt behandling mens høyttalerne var dypfrosne, eller at de har fått et temperatursjokk.

Uansett er det ikke mye som skal til av påkjenning før man ser slike lakkskader på et såpass levende materiale som relativt hard lakk på relativt mykt treverk når temperaturen er lav.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harleyy
    Skaden på esken har samme vinkling som ripen i høytaler så her har noe vært igjennom etter min mening.
    Det er ingen ripe, men en sprekk gjennom lakklaget. Ei heller kan jeg se noen som helst tegn på "skader".

Alt dette peker mot temperaturpåvirkning.

Stripene vi ser, er også bare resultatet av lysbrytning. Skadene sett rett i vinkel med lakkbruddet er nok rent som bare fy.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da tror jeg konklusjonen er at jeg har vært maksimalt uheldig, og at noe reklamasjon mot Posten skal jeg bare glemme. Leser også at kulde er også ett tema for instrumenter med pianolakk. Men tror dere at jeg kan slå meg til ro med at dette er en kosmetisk skade?

Var nettopp å sjekket senteren, enda en gang, heldigvis har den tålt påkjenningen.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •