Genelec 6010A+5040A eller 8020B+7050B? Hvilken skal jeg vælge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Genelec 6010A+5040A eller 8020B+7050B? Hvilken skal jeg vælge?

Hejsa det her er en efterfølger til min tidligere tråd her:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...er-please.html

Nu har jeg sådan cirka 99% besluttet mig, men mangler lige det sidste til at gå til Aage og købe den.

Jeg er kommet i tvivl om jeg skal "nøjes" med en højtalersæt bestående af et par Genelec 6010A med tilhørende subwoofer 5040, eller om jeg skal sigte et skridt højere og vælge et par Genelec 8020B med tilhørende subwoofer 7050B?

6010A
    Køb Genelec 6010A hos Musikhuset Aage Jensen
    +
    5040A
    Køb Genelec 5040A hos Musikhuset Aage Jensen

ELLER

8020B
    Køb Genelec 8020B Bundle hos Musikhuset Aage Jensen
    +
    7050B
    Køb Genelec 7050B hos Musikhuset Aage Jensen

Med hensyn til valget har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Efterhånden som jeg læser mere om monitors og flere og flere forums om emnet er jeg stødt på noget jeg synes er underligt.

Nemlig det at en god monitor ikke nødvendigvis er god til at lytte til musik for "sjov og hygge"? Hvordan hænger det sammen?

Jeg håber I har tid og gider at komme med jeres gode råd.

Med venlig hilsen

avDK

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode monitorer er laget for å gjengi lyden så nøytralt som mulig.

Med et par gode monitorer vil lyden du hører ligge mye nærmere den lyden produsenten hører under miksing/mastring i studio.

Mange hi-fi-entusiaster liker imidlertid at lyden 'farves', gjøres 'varmere'. Dette betyr gjerne at bassen forsterkes, og/eller at det tilføres forvrengning som gjør lyden 'fetere'. Ren, 'ufarvet' lyd oppfattes av mange som 'kald' eller 'klinisk'.

Liker du ren, klar lyd som er mest mulig lik den lyden som ble tilstrebet i studio, er monitorer helt klart veien å gå.

Er du av dem som liker buldrende bass, og/eller foretrekker vinyl eller kassettbånd fremfor digital musikkreproduksjon, kan det være at du ikke vil synes monitorlyden er 'hyggelig' eller 'morsom'...

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Gode monitorer er laget for å gjengi lyden så nøytralt som mulig.

Med et par gode monitorer vil lyden du hører ligge mye nærmere den lyden produsenten hører under miksing/mastring i studio.

Mange hi-fi-entusiaster liker imidlertid at lyden 'farves', gjøres 'varmere'. Dette betyr gjerne at bassen forsterkes, og/eller at det tilføres forvrengning som gjør lyden 'fetere'. Ren, 'ufarvet' lyd oppfattes av mange som 'kald' eller 'klinisk'.

Liker du ren, klar lyd som er mest mulig lik den lyden som ble tilstrebet i studio, er monitorer helt klart veien å gå.

Er du av dem som liker buldrende bass, og/eller foretrekker vinyl eller kassettbånd fremfor digital musikkreproduksjon, kan det være at du ikke vil synes monitorlyden er 'hyggelig' eller 'morsom'...
    Monitorer er 'kliniske' og 'kalde' ? Uffameg hva er det du har hørt og hvor? Monitorer er nå laget for å skape lyden akkurat slik den er laget og de fleste sanger er mikset/mastret slik de skal høres ut - som betyr at akustisk kanskje er litt varmt og metal er litt skarpt og kaldt. Nøytral lyd er jo musikk slik musikk er produsert -> skal framstå..

Har du et par gode monitorer (nærfelt) og du sitter nær monitoren har du en fantastisk bra lyd uten trangen til et forferdelig bra rom.. Har selv hatt en 3-4 par på en pult på gutterommet for en tid tilbake og det var noe helt annet når det gjelder lydkvalitet pr. krone iforhold til hi-fi i stua

avDK: Du har ikke tenkt og heller kjøpe et par litt dyrere monitorer istedenfor og kjøre monitorer og sub? F. eks Genelec sine med 6,5"/8".. Vurdert KRK/Adam A5 f. eks e.l?

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare legge til at hensikten med nøytrale studiomonitorer ved mixing av lyd er å få lyden til å bli mest mulig lik på alle anlegg. Studiomonitorer har en jevn og flat frekvenskurve. Det betyr ikke at lyden er flat eller kald, men at frekvensene (lyden) ikke er farget - det betyr på en måte at bass eller diskant ikke er tatt bort eller forsterket i forhold til slik det opprinnelig er.

Hvis en mixer en låt med et anlegg som har overdimensjonert bass og lite diskant, så vil låta sannsynligvis ha for mye diskant og ha en tam bass når den blir spilt av på et gjennomsnittelig anlegg.

Jeg mener en bør forstå konseptet med studiomonitorer. At lyden "er slik den er ment fra mixebordet" synes jeg ikke er et veldig godt argument for å velge slike heller. Velg den HiFi-lyden en liker best, det er ikke mindre korrekt å ha et anlegg som farger lyden hvis det oppfattes som finere. Lyd er også mixet med tanke på hva slags anlegg målgruppen sitter med, så mixen blir etterpå testet på forskjellige typer anlegg for å sjekke at alt er ok.

Jeg har som nevnt studiomonitorer med studiomonitor-sub til datan, og er kjempefornøyd med lyden til både film og musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Monitorer er 'kliniske' og 'kalde' ? Uffameg hva er det du har hørt og hvor?
    Jeg har lest forum som dette.

Selv har jeg et par utpreget nøytrale, aktive høyttalere (AVI ADM9), og trives utmerket med dem. Men mange synes altså at de lyder 'kaldt' og at de 'mangler bass'. I enkelte fora føres det rene kriger mot nettopp disse høyttalerne.

Er egentlig ganske overrasket over at det ikke er kommet en mengde innlegg av denn typen her i tråden...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej igen alle

Jeg håber I har haft et glædeligt Jul og får et godt Nytår!

Jeg har idag købt et par brugte Genelec 8240A-højtalere.

Jeg takker mange gange for alle jeres gode råd og anbefalinger.

Det er sjovt hvordan jeg startede med at lede efter højtalere på maks. 2.000 kr. i alt, til at jeg endte med at betale 11.000 kr. for et par 8240A-højtalere med dertil tilhørende måleudstyr tingest.

Jeg har ikke modtaget dem endnu, men jeg er sikker på at jeg bliver glad for dem.

Nu mangler jeg bare at spare op til, at købe en passende subwoofer til højtalerne. Det ser ud til at Genelec-subwooferen, der skulle passe perfekt til de her højtalere koster omkring de 15.000 kr.

Bedste hilsner til Jer alle. Jeg håber at det nye år bliver et rigtigt godt år os alle.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •