Høyttalere for fest? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 68
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er vel ca dobbelt så gammel som deg, men jeg skulle også kjøpe nye høytalere nylig. Ville gjerne ha noen som både hadde litt partytrøkk og som kunne spille detaljert og dynamisk. Etter lytterunder falt jeg ned på Klipsch RF-63. Jeg er superfornøyd med lyden i disse selv om jeg har alt for liten forsterker foreløpig (Skal snart skaffe en kraftigere).

Under mine lytterunder merket jeg at Klipsch som ikke er innspilt låter helt grusomt!! De fleste butikker har jo ikke tid til å spille inn høytalerne i nærheten av de nødvendige 500 timene.

Vil uansett sterkt anbefale Klipsch. RF-82 er en rimligere modell og neppe like detaljert, men har hørt at disse skal ha bra trøkk!

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Må bare tilføye at de dynavoicene kanskje trenger en del forsterkerkraft og kan bli like dyre som RF 82 bare pga det ?.

Nå vet jeg ikke hvor lettdrevne/tungdrevne de er, men skummelt når du ska få liv i 4 10" ere. Normalt kreves det en kraftig og dyr sak her.

Det er dette som er så bra med RF 82, de er en god del mer lettdrevne en RF 63. Selv om det er 2 8".

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    For ca 1/2 år siden så hadde CV kommet i post 2, men den tiden er over? :roll:

CLS15 med crown/nad/carver eller CV amp(nye modellene) med NAD pre vil gi deg mer trøkk/db/bass enn klipsch.
    CV er da fortsatt populært, kanskje det der du som ikke legger så godt merke til CV innleggene lenger .

Når det gjelder CLS15 med NAD så vil jeg vel si at de gir kanskje mer av noe, men det er ikke verken "trøkk/db" eller "bass" kanskje annerledes bass og noe dypere, men etter å ha hatt både CLS215 og Klipsch RF-7 er jeg ikke det minste i tvil om hvem som leverer mer trykk og db.
    Det er jo en vesentlig pris forskjeld mellom de to som ikke skal glemmes, men nå får man jo RF-82 til samme pris eller rimligere enn XLS 15 og da hadde jeg ikke vert i tvil.

Jeg vet ikke hva du har testet av utstyr Ostemannen, men det er i hvertfall ikke Klipsch og CV oppimot hverandre.

Jeg har også hatt både Dynavoice m65 og F6 innom for noen år tilbake og m65 ble forsøkt brukt på fest en gang, i forrhold til Klipsch og CV ble det hele ganske puslete.
    For all del det var enormt mye for pengene, men de har sine begrensninger.
    B&W syns jeg har noen gode alroundere i CM serien, men den som er annbefalt her fikk aldri meg til å bli engasjert.

Jeg er absolutt ikke noen Klipsch fantast, men er veldig fornøyd med mine og de mindre modellene jeg har hørt tidligere har også imponert meg. Til bruken som nevnes her er det igjen nærliggende å annbefale det merket i den prisklassen selvom det kanskje ikke er det mest orginale tipset.
    For å være ærlig likte jeg kanskje RF-62 ennå litt bedre enn 82 da jeg syns den hadde noe bedre kontroll nedover, men sistnevnte går dypere og kan sikkert fylle et stort rom ennå bedre.
    Om du vurderer surround kan det jo hende det alikevel er greit med RF-62 ettersom de er ennå litt lettere å drive og om du senere oppgraderer til surround med subb vil du ikke mangle noe serlig nedover til slutt uansett.
    Yamaha surround recievere skal forrøvrig gi en bra match med klipsch.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SuperGranny
    Vurderer sterkt å bestille Dynavoice Dynamite 10 pga den lave prisen og regner egentlig med dem gir fra seg litt bass når det er 2x10" i hver høyttaler. (Eneste er om bassen går dypt da..... :-| )
    Har idag en forsterker som ligger på 4x60 watt, men dette er jo altfor lavt.... hvilken forsterker bør jeg ha til dem?

Link til høyttalerne:

Dynavoice Dynamite 10 sort pianolakk PAR Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Annbefaler å ikke gå for Dynavoice eller Proson med 10" eller 12" elementer, det lille jeg har hørt av større Dynavoice og proson ga ikke mersmak og imponerte ikke, mye bulder og lite kontroll i bassen og virket som om sammenhengen mellom bass og mellomtone fikk betale for å holde prisen så lav selvom de putter inn større elementer og bruker større kasser.

Uansett trenger du nok mer kraft enn en vanlig reciever klarer å levere om du skal gå for de høytalerene der, og da blir det faktisk et billigere valg å gå for Reciever og RF-62.

*edit jeg annbefaler gjerne Dynavoice da jeg var veldig fornøyd med serlig F-6 i forrhold til prisen, men hold deg i såfall på Dynavoice med 6,5" som M65 og F6 har, da klarer en normal reciever å drive dem godt og lydkvaliteten er generelt høyere enn med de større modellene.

Når det gjelder trykk fra 2x10" så fikk jeg faktisk mer trykk utav mine Klipsch RF-7 enn med Swans F1.1 selvom sistnevnte hadde mer enn dobbelt så me membran areal. Klipsch RF-62/82 vil nok gi mer enn nok trykk .

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SuperGranny
    Spiller dem like bra på lavt nivå som høyt niva eller? De høyttalerne jeg har i dag er DØDSKJEDELIG på lavt nivå, men forbedrer seg med litt høyere lyd, så går de ikke høyere og hørtes bare jævlig ut og skurrete........ *sikkert sprengt -.-"*
    De spiller like bra på alle typer volum. Noe helt annet enn CV, som må spille litt høyt. Jeg hadde CLSC før, og nå skjønner jeg ikke hvordan jeg overlevde, Klipsch er en helt annen og MYE bedre verden!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ca 1/2 år siden så hadde CV kommet i post 2, men den tiden er over? :roll:

CLS15 med crown/nad/carver eller CV amp(nye modellene) med NAD pre vil gi deg mer trøkk/db/bass enn klipsch.

Dette er bare tull.. Mulig litt mer bass, men reelt DB, og bedre bass/lydkvalitet med CV, det skjer ikke.

Magneten på klipsch 8" er jo like dypt som hele elementet til CV. Følsomheten på CLS/XLS 15 er jo langt lavere enn på for.eks RF 82, og CV tåler ikke så mye at de kan spiller høyere!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Dette er bare tull.. Mulig litt mer bass, men reelt DB, og bedre bass/lydkvalitet med CV, det skjer ikke.

Magneten på klipsch 8" er jo like dypt som hele elementet til CV. Følsomheten på CLS/XLS 15 er jo langt lavere enn på for.eks RF 82, og CV tåler ikke så mye at de kan spiller høyere!
    Vil ikke si meg helt enig her.. Har hatt CLS 12" og den spillte definitivt høyere enn RF62.. Klarte og bunne både RF62 og F1 på ikke halvparten av volumet jeg hadde på CV..

Nå snakker vi tross alt også om litt "bass-tung" musikk som det ofte er i fest (ved mindre du bor på Bryne og det bare går i Ingenting e.l )

Er det forøvrig bare mest trøkk trådstarter vil ha; hvorfor ikke bare kjøpe noe aktivt PA? Da kan du svi ørene av deg og for samme pris som bare CV nye koster selvfølgelig taper du jo _lydkvalitet_ siden PA alltid er så "dårlig".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Fabian. Med en anstendig forsterker på Klipsch kan du dra på til latterlige volum. Festdeltakerne gir seg lenge før Klipsch.

Er nå inne i min andre periode hvor jeg forsøker andre merker enn Klipsch, men har gitt opp, og er på vei tilbake dit. De har en del spisskompetanse ingen jeg har opplevd, kommer i nærheten av.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian

Jeg kan ikke lese jeg har sagt at CV gir høyere lydkvalitet. Det vil jeg ikke påstå. Men mer bass. Grunnet at CV ofte har mye større elementer. Altså kan de flytte mer luft.

Sikkert noen db lavere, men en helt annen musikkfølelse.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nicky777
    Jeg er vel ca dobbelt så gammel som deg, men jeg skulle også kjøpe nye høytalere nylig. Ville gjerne ha noen som både hadde litt partytrøkk og som kunne spille detaljert og dynamisk. Etter lytterunder falt jeg ned på Klipsch RF-63. Jeg er superfornøyd med lyden i disse selv om jeg har alt for liten forsterker foreløpig (Skal snart skaffe en kraftigere).

Under mine lytterunder merket jeg at Klipsch som ikke er innspilt låter helt grusomt!! De fleste butikker har jo ikke tid til å spille inn høytalerne i nærheten av de nødvendige 500 timene.

Vil uansett sterkt anbefale Klipsch. RF-82 er en rimligere modell og neppe like detaljert, men har hørt at disse skal ha bra trøkk!
    Hvilken forsterker ønsker du? Jeg tenker det samme om mitt oppsett,
    men foreløpig er det visst bare en tanke ;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Vil ikke si meg helt enig her.. Har hatt CLS 12" og den spillte definitivt høyere enn RF62.. Klarte og bunne både RF62 og F1 på ikke halvparten av volumet jeg hadde på CV..

Nå snakker vi tross alt også om litt "bass-tung" musikk som det ofte er i fest (ved mindre du bor på Bryne og det bare går i Ingenting e.l )

Er det forøvrig bare mest trøkk trådstarter vil ha; hvorfor ikke bare kjøpe noe aktivt PA? Da kan du svi ørene av deg og for samme pris som bare CV nye koster selvfølgelig taper du jo _lydkvalitet_ siden PA alltid er så "dårlig".
    Hvordan forsterker brukte du her da?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke lese jeg har sagt at CV gir høyere lydkvalitet. Det vil jeg ikke påstå. Men mer bass. Grunnet at CV ofte har mye større elementer. Altså kan de flytte mer luft.

Sikkert noen db lavere, men en helt annen musikkfølelse.
    Mulig jeg tolket det feil, men du skrev mer bass/db/bass,

mer bass.. Ja, men til hvilken pris.. Jeg vil si mer forvrengning.

Jeg mener ikke å pushe noe som helst. Men jeg gikk fra CLSC15s til SVS PB10, og syntes det var LANGT bedre på alle områder.

Og fra 2x600w ice power på CLSC 215 til nå RF 82 på en liten nad C 375, og det er LANGT bedre. I hvertfall i min stue på ca 30m2.

Men, men folk får velge hva de vil! Nå vet dere hva jeg synes!

Bassnivået på 215 er muligens høyere, men langt i fra bedre!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har ikke jeg testet CLS 12, men syns det høres mektig rart ut at RF62 blir fraspillt av dem.
    Har fått annledning til å direkte sammenlikne CLS 215 mot RF-7 i samme rommet på samme forsterker (min egen Beatiser) og det var ikke noen som helst tvil om Klipschen trakk det lengste strået på alle hold.
    Eller det vil si, ja CV hadde mer pondus nedover, men siden det bare var bulde bass i forrhold klipschen syns jeg alikevel sistnevnte var å foretrekke også der.

Siden jeg ikke har testet 12" CV skal jeg ikke forbanne meg på at det ikke stemmer selvom jeg er veldik skeptisk. Men en høytaler som har 6db mindre følsomhet, tåler 200w mindre i peak og har oppgitt 43-20khz (mot RF62's 38-23khz) i frekvensgang skulle jo teoretisk sett ikke slå RF62 på db, eller "volum" som du sier. Og det langt mindre "på halvparten av volumet jeg hadde på CV".

Trådstarter har vel formidlet slik jeg forsto det at CV var kanskje ikke var helt det han var på jakt etter, og da er vel heller ikke PA midt i blinken vil jeg tro.
    En annen ting er forrøvrig at jeg også selv heller hadde valgt CV XLS 28 heller enn Proson/Dynavoice 2x10 og heller XLS 15 forran Proson 2x12".
    Har hørt store Proson så alt for mange ganger med så alt for dårlig resultat.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sier jeg ikke at CV er fantastisk og at Klipsch er dritt.. Men er det mest bass man er ute etter og mest "morro-faktor" vil jeg si det er bedre enn Klipsch. Nå skal det sies at jeg ikke målte dB når det gjelder CV->Klipsch sammenligningen, for Klipsch er fantastisk det mener jeg helt ærlig..

CV klarer bare bedre og dra hele bassområdet på en annen måte enn Klipsch. Ja det burer, durer og er ikke det strammeste du får tak i, men det er mer enn Klipsch.. Klipsch er strammere og har ikke det samme trøkket på lavere frekvenser. Klipsch sliter voldsomt på enn 30 hz og her gjør en 12" en mye bedre jobb enn 6,5"/8"..

Forsterkraft var ikke noe problem, begge deler fikk en Crown XLS 602 som leverer mer enn nok til og bonne begge deler

EDIT: Når det gjelder fest og sånnt, kan det være greit med en høyttaler som også tåler juling og folk som kan dytte borti eller være litt ivrig på volum-kontrollen.. Og her tror jeg nok CV kan ta litt mer bank også..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det vel å ta litt av ?
    Har bare hørt RF 83 i RF-serien i et lite rom.Synes det var HØØØØYYYYYT,men fikk ikke fram dypbassen i det lille rommet.Men de falt ikke i smak på noen måte,intense etter min smak.(Vincent 2x200w ble brukt).
    Lenge siden jeg har hørt CV,men har hatt flere av de for 12-15 år siden.Fra DC10 til 1515.Også hatt Klipsch KSP 300 og KSP 400.
    At RF 62 med sine 2x6,5" skal ha mer bass enn en CV 12" har jeg VANSKELIG for å tro.BEDRE bass er jeg med på.

Forøvrig så ble RF 83 målt til 94 db i følsomhet mellom 500 og 2000 hz.(alle høyttalere blir målt slik der).Til sammenligning hadde B&W CM9 92,5 db.
    B&W-ene oppgir til 90 db og Klipsch til 100 db.
    Så ikke les dere blinde på spesifikasjonene.

CV går særdeles lavt i impedans og trenger noen strømsterke beist for å holde kontroll på de store bassene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje Klipsch heller burde skrevet 95 db ? Se her :

Klipsch Reference RF-83 Speaker System HT Labs Measures | Home Theater

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sier jeg ikke at CV er fantastisk og at Klipsch er dritt.. Men er det mest bass man er ute etter og mest "morro-faktor" vil jeg si det er bedre enn Klipsch. Nå skal det sies at jeg ikke målte dB når det gjelder CV->Klipsch sammenligningen, for Klipsch er fantastisk det mener jeg helt ærlig..

CV klarer bare bedre og dra hele bassområdet på en annen måte enn Klipsch. Ja det burer, durer og er ikke det strammeste du får tak i, men det er mer enn Klipsch.. Klipsch er strammere og har ikke det samme trøkket på lavere frekvenser. Klipsch sliter voldsomt på enn 30 hz og her gjør en 12" en mye bedre jobb enn 6,5"/8"..

Forsterkraft var ikke noe problem, begge deler fikk en Crown XLS 602 som leverer mer enn nok til og bonne begge deler

EDIT: Når det gjelder fest og sånnt, kan det være greit med en høyttaler som også tåler juling og folk som kan dytte borti eller være litt ivrig på volum-kontrollen.. Og her tror jeg nok CV kan ta litt mer bank også..
    +1

Klipsch og CV spiller bass på to forskjellige måter. Det er mye høyere morro faktor med CV. Har hør det meste som Soundgarden har av Klipsch. Slik jeg har tolket "kravene" fra trådstarter så vil CV passe veldig bra. Da ofte alkohol nivået er høyt, samt lydkvaliteten ikke er det som står i høysetet. Noe som er perfekt for CV.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Nå begynner det vel å ta litt av ?
    Har bare hørt RF 83 i RF-serien i et lite rom.Synes det var HØØØØYYYYYT,men fikk ikke fram dypbassen i det lille rommet.Men de falt ikke i smak på noen måte,intense etter min smak.(Vincent 2x200w ble brukt).
    Lenge siden jeg har hørt CV,men har hatt flere av de for 12-15 år siden.Fra DC10 til 1515.Også hatt Klipsch KSP 300 og KSP 400.
    At RF 62 med sine 2x6,5" skal ha mer bass enn en CV 12" har jeg VANSKELIG for å tro.BEDRE bass er jeg med på.

Forøvrig så ble RF 83 målt til 94 db i følsomhet mellom 500 og 2000 hz.(alle høyttalere blir målt slik der).Til sammenligning hadde B&W CM9 92,5 db.
    B&W-ene oppgir til 90 db og Klipsch til 100 db.
    Så ikke les dere blinde på spesifikasjonene.

CV går særdeles lavt i impedans og trenger noen strømsterke beist for å holde kontroll på de store bassene.
    Ingen her (såvidt jeg har sett) som har sakt at Klipsch har mer bass enn CV, jeg sa jeg foretrakk klipsch i bassen også samt at CV har mer men langt mer buldrende og voldsom bass. fabian sa vel noe av det samme.
    Ellers var min tvil rettet mot at CV xls12 angiverlig spiller "dobbelt så høyt" som Klipsch RF62.

Hvilken av de to som har høyest "morro faktor" har vel mer med hva man liker å gjøre. At all "morro faktor" dreier seg om hvor mye imponator bass en høytaler produserer syns jeg er veldig feil.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Klipsch og CV spiller bass på to forskjellige måter. Det er mye høyere morro faktor med CV. Har hør det meste som Soundgarden har av Klipsch. Slik jeg har tolket "kravene" fra trådstarter så vil CV passe veldig bra. Da ofte alkohol nivået er høyt, samt lydkvaliteten ikke er det som står i høysetet. Noe som er perfekt for CV.
    Jeg setter meg ikke på bakbeina for å annbefale CV, men nå startet jo TS med å nevne at CV var for stort å voldsomt for han.
    Derfor ville jeg helt klart valgt Klipsch som neste alternativ i denne sammenheng, personlig var klipsch første valget mitt nå ved sist innkjøp, men det var ingenting jeg heller ville ha enn stor CV når jeg skulle kjøpe fest høytaler for bare noen år tilbake.

Ikon og B&W var annbefalt TS fra Hifiklubbens side og det er min mening at ingen av de to gir like mye morro som Klipsch. De kan være mer korrekte, eller på andre måter håntere noe musikk bedre, men ingen av dem overbeviste meg som klipsch gjorde.

Forrøvrig har jeg riktignok bodd utenlands noen måneder, men det at soundgarden hadde klipsch var nytt for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raeggis
    Hvilken forsterker ønsker du? Jeg tenker det samme om mitt oppsett,
    men foreløpig er det visst bare en tanke ;-)
    Jeg kjøpte mine RF-63 brukt og han jeg kjøpte dem fra kombinerte Klipschene med en flerkanals Yamaha forsterker til 16.000. Dette var en dårlig kombinasjon og Klipschene låter mye bedre på min billige Onkyo forsterker. Onkyo passer veldig godt sammen med Klipsch og jeg har derfor lett etter en kraftig tokanalsforsterker fra Onkyo. Onkyo holder seg imidlertid stort sett til flerkanalsforsterkere ser det ut til.

Men i dag kjøpte jeg faktisk ny forsterker. Valget falt på en hybrid stereoforsterker: Vincent sv-236 mkII. Jeg fikk en meget god pris på denne og er spent på hvordan den vil låte på Klipschene. Jeg har hørt forsterkeren på andre høytalere og da var lyden meget bra. Har også lest at den skal passe godt sammen med Klipsch.

Hva er du ute etter da? Surroundforsterker? Da burde du iallefall vurdere en high-end Onkyo!

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •