hvor mange amp trekkes fra strømnettet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvor mange amp trekkes fra strømnettet?

jeg bare lurer på hvor mange watt en c375bee, og en hfa 18sx sub trekker fra strømmnettet, da begge 2 til sammen bruker 2000w, hvordan regner man omm dette til amp, som brukes?

har bare et annent spørsmål oxo... da man f.eks kjøper inn en hfa 18sx (cv) hvordan spiller man inn den?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av philip lauritzen
    jeg bare lurer på hvor mange watt en c375bee, og en hfa 18sx sub trekker fra strømmnettet, da begge 2 til sammen bruker 2000w, hvordan regner man omm dette til amp, som brukes?

har bare et annent spørsmål oxo... da man f.eks kjøper inn en hfa 18sx (cv) hvordan spiller man inn den?
    2000w / 230v = A mener jeg å huske...

EDIT:
    10A = 230x10 = 2300w
    16A = 230x16 = 3680w

EDIT2:
    Tviler på at de bruker 2000watt konstant

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du har gamle trege sikkringer tåler de mye mer startstrøm en automatsikkringer. tror ikke du trenger å bekymre deg med dette utstyret.

det skal mye til før man tar sikkringen ved bruk

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for godt svar... jeg bare lurte på dette vettu, for jeg prøver og finne ut hvor mye strømm jeg bruker på det værste på hifi/gutterommet mitt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan vet du at de tar tilsammen 2000w?

Åpnet en CV 15sx i kveld faktisk. Den var sikret med 1 ampers sikring, alså ikke mer enn 230W. Og den er oppgitt til å gi 200W konstant, mens 400 peak. Peaken vil ikke mer en et sekund maksimum, for da vil sikringen ryke.

Og hvilke forsterkere har en virkningsgrad på 85 prosent? er søren ikke mange, spesielt når elektronikken ikke veide mer enn 1 kg.

En 10A sikring vil holde i massevis. Hvor lenge klarer du å spille på fuldt volum? For en sikring av nytypen er beregnet for å løse ut innen 1,45In, som betyr at den skal løse ut stømmen innen 1 time med 45% mer belastning enn merkestrømmen. En 10A vil alså kunne holde opptil 14,5A i nesten en time!

Skru sikringer er mye verre, siden de kan holde opptil noen timer.

Du kan skyte meg, men jeg tror ikke anlegget ditt bruker mer enn maksimalt 7-800W når du spiller så høyt at lyden har forvrengt seg og hele huset rister =) Om du tviler kan du koble på et tangampermeter og sjekke. Jeg gjorde det, viste ikke mer enn 400W, da med XTZ 10", Rotel 5x100W, TV, NAD T744 og WDTV live ...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PeeWee
    Og hvordan vet du at de tar tilsammen 2000w?

Åpnet en CV 15sx i kveld faktisk. Den var sikret med 1 ampers sikring, alså ikke mer enn 230W. Og den er oppgitt til å gi 200W konstant, mens 400 peak. Peaken vil ikke mer en et sekund maksimum, for da vil sikringen ryke.

Og hvilke forsterkere har en virkningsgrad på 85 prosent? er søren ikke mange, spesielt når elektronikken ikke veide mer enn 1 kg.

En 10A sikring vil holde i massevis. Hvor lenge klarer du å spille på fuldt volum? For en sikring av nytypen er beregnet for å løse ut innen 1,45In, som betyr at den skal løse ut stømmen innen 1 time med 45% mer belastning enn merkestrømmen. En 10A vil alså kunne holde opptil 14,5A i nesten en time!

Skru sikringer er mye verre, siden de kan holde opptil noen timer.

Du kan skyte meg, men jeg tror ikke anlegget ditt bruker mer enn maksimalt 7-800W når du spiller så høyt at lyden har forvrengt seg og hele huset rister =) Om du tviler kan du koble på et tangampermeter og sjekke. Jeg gjorde det, viste ikke mer enn 400W, da med XTZ 10", Rotel 5x100W, TV, NAD T744 og WDTV live ...

nå er du litt ute å roter, om en forsterker på 100w utgangseffekt har 85% virkningsgrad så vil den i teorien trekke 100w*1,85= 185 W fra nettet, da 85 watt går opp i varme

bare se på merkesikltet bak på der det står 230v 50hz xxxxxW det er den watten den vil trekke fra nettet når den blir maks belastet. Om man klarerr det med de høytalerene er jo usikkert da.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    nå er du litt ute å roter, om en forsterker på 100w utgangseffekt har 85% virkningsgrad så vil den i teorien trekke 100w*1,85= 185 W fra nettet, da 85 watt går opp i varme

bare se på merkesikltet bak på der det står 230v 50hz xxxxxW det er den watten den vil trekke fra nettet når den blir maks belastet. Om man klarerr det med de høytalerene er jo usikkert da.
    En forsterker på 100w med 85% virkningsgrad vil ikke dra 185w. Den vil dra 100w og 85% er lyd og 15% er varme. Dessuten så yter nok normalt prisede AB-konstruksjoner i området 60-70% lyd og resten er varme. Klasse D har gjerne bare 5-10% varmetap.

Merkeskiltet som står bak på forsterkerne har veldig lite med hva forsterkeren klarer maks. Det som oppgis der er bare hva forsterkeren trekker under gitte forhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100W utgangs effekt, ja ser jeg tenkte litt feil, 15% blir selvfølgelig varme, om man da har 100W på utgangene blir de teoretisk 115 W Inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei hei hei! jeg skal da ikke skyte noen! neida,men fra spøk til alvor, så har jeg ikke noe i mot at folk retter på meg. jeg er ganske nybegynner enda. jeg er jo trosalt bare en 13år gammel gutt, som har en stor lidenskap for hifi. nja, jeg tviler nok at forsterkeren bruker max effekt, jeg har kobla på 2st b&w 803 series 2 høyttalere, som jeg er storfornøyd med, og jeg behøver ikke og kjøre forsterkeren mere en 2/5 før de bånner på min bassinnstillig, og vet 1/2 er jeg ganske sikker på at elementene hadde vært ganske herpa.

jeg har et annent spørsmål også. har formen på et rom noe og si på hvordan bassen oppleves. jeg har et 88m2 loft, som er mere eller mindre helt trekantet, da det kommer til taket. hvilken effekt har det? takk for alle svar på forskudd.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bruker enklelt å greit ohms lov.

U=r X i
    p=u X i

p/u=i = 2000/220=9.1 amp

U= Volt
    R= resistans
    i= ampere
    p=effekt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og som elektiker, vet jeg at med mindre en har bygd hus selv, eller fått en god elektriker som dimensjonerer anlegget bra, har man ikke EGEN hifikurs. Det blir så og si alltid rom for rom, eller lys kurs og stikk kurs

Jeg tror BWene dine bånner fordi de får for lite effekt. Mine klipsch bånner værtfall når jeg drar på, og det er fordi jeg har for lite effekt(rotel 2x200W) ...

En sikring på 1A ved 230V, kan ikke dra mer enn 230W over lengre tid. Bom-basta. Og varmetapet er inkludert i de 230W`ene.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei hei hei! jeg skal da ikke skyte noen! neida,men fra spøk til alvor, så har jeg ikke noe i mot at folk retter på meg. jeg er ganske nybegynner enda. jeg er jo trosalt bare en 13år gammel gutt, som har en stor lidenskap for hifi. nja, jeg tviler nok at forsterkeren bruker max effekt, jeg har kobla på 2st b&w 803 series 2 høyttalere, som jeg er storfornøyd med, og jeg behøver ikke og kjøre forsterkeren mere en 2/5 før de bånner på min bassinnstillig, og vet 1/2 er jeg ganske sikker på at elementene hadde vært ganske herpa.

jeg har et annent spørsmål også. har formen på et rom noe og si på hvordan bassen oppleves. jeg har et 88m2 loft, som er mere eller mindre helt trekantet, da det kommer til taket. hvilken effekt har det? takk for alle svar på forskudd.
    Rom har meget mye å si. At rommet er trekantet ville jeg tro var en fordel for å bryte opp lydbølger. Men er ikke ekspert på det akkurat.

Det at du bånner elementene elementene er enten at de prøver å spille en frekvens de ikke tåler, eller så spiller du høyt. Men 88kvm er ganske stort rom. Heldig du.

Å spille inn en sub er enkelt. Spill musikk. Om du vil spille inn imens du sover setter du på en sinus-tone som er så dyp at den ikke klare å gjengi den. Eks 5-10hz. Da får du mye vandring uten at du hører så mye. Tror ikke en CV har respons så langt ned.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bånne elementene er noe som et et sjeldent problem da det skal spilles jævli høyt om da høyttalerne ikke er for små til rommet. Sitter du langt unna høyttalerne? Eller overdriver du bassen volsomt (unge gutter pleier vel å gjøre det)?

Det er en typisk nybebynnerfeil å henge seg opp i watt. Man bruker som regel langt mindre enn man tror. Hvis man da ikke har diskotek hjemme. Det er rask levering av strøm som er det vesentlige.

13 år og 88kvm? Dæven ...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hvis man da ikke har diskotek hjemme. Det er rask levering av strøm som er det vesentlige.

13 år og 88kvm? Dæven ...
    Godt mulig han har diskotek hjemme

Jeg pleier å merke det først på lysene i rommet. De pleier å gå i takt med musikken.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Godt mulig han har diskotek hjemme

Jeg pleier å merke det først på lysene i rommet. De pleier å gå i takt med musikken.

kjenner til den og ting faller ned

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei hei, og takk for gode svar. det skal sant og sies at da jeg bonner, så spiller jeg jævelig høyt, og med en raus bassinstilling, men det er ikke noe probler, for en hver person over 20år hadde alldri kulle oppholdt seg i dette huset der da det bonna, for som sakt så spilles det da jævelig høyt. jeg tviler på at forsterkeren er problemet! jeg fikk en c375bee (150prkanal)) for sikkert ikke mere en 10 dager siden, og den var plenty til mitt anlegg. før så hadde jeg en eldre nad 306, som øyt 50w pr kanal, og det var ikke noe broblem og bonne heller.

jeg har ikke skaffa med suben enda, men er på god vei da det kommer til pengedelen. jeg så for meg at da jeg hadde denne , så kunne jeg skru ned bassen på det normale anlegge, så det i teorien kan være mulig å spille enda høyere, uten å bonne, og det med mere bass.

jada, jeg er ganske heldig med rommet mitt. jeg har flere soffaen med lys, som blinger i takt med musikken, røykmaskin, og balcklights, så diskotek kan man godt kalle det.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei hei, og takk for gode svar. det skal sant og sies at da jeg bonner, så spiller jeg jævelig høyt, og med en raus bassinstilling, men det er ikke noe probler, for en hver person over 20år hadde alldri kulle oppholdt seg i dette huset der da det bonna, for som sakt så spilles det da jævelig høyt. jeg tviler på at forsterkeren er problemet! jeg fikk en c375bee (150prkanal)) for sikkert ikke mere en 10 dager siden, og den var plenty til mitt anlegg. før så hadde jeg en eldre nad 306, som øyt 50w pr kanal, og det var ikke noe broblem og bonne heller.

jeg har ikke skaffa med suben enda, men er på god vei da det kommer til pengedelen. jeg så for meg at da jeg hadde denne , så kunne jeg skru ned bassen på det normale anlegge, så det i teorien kan være mulig å spille enda høyere, uten å bonne, og det med mere bass.

jada, jeg er ganske heldig med rommet mitt. jeg har flere soffaen med lys, som blinger i takt med musikken, røykmaskin, og balcklights, så diskotek kan man godt kalle det.
    Høres digg ut :wink:

Det er som regel mange ting som trekker fra strømnettet.
    tv, pc, røykmaskin(trekker en del pga oppvarming av væske), lys, oppvarming. Så kommer høyttalere i tillegg.

Gain kan styres veldig mange steder, og selv om du kjører forsterkeren din til max, så vil det ikke si at det nødvendigvis er høyt. Gain på innspillingen, pc/cd-spiller vil alle påvirke hva som er høyt.

Grunnen til at du "bonner" er enten pga; for liten forsterker; eller for stor forsterker. Alt er relativt. Jeg er over 20 år, og jeg vet ikke hva som er høyt for deg. Men ser for meg at jeg kunne "overlevd" i rommet ditt. 80 db? 90 db? 100db? 110 db? 120 db? Hva er høyt for deg? Har du db måler?

Dersom forsterker er dimensjonert til høyttaleren så vil musikken gå som hånd i hanske. Musikksjanger har også mye å si for hvor ofte du krever mye bass.

har du 10 eller 16 ampere på "diskoteket" ditt? De fleste sikringer kan vel kjøre ca 30 mins med 10% overbelastning?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •