sprengt diskant?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sprengt diskant?

Hei !

Kjøpte B&W DM309 høyttalere for noen måneder siden. Plutselig viser det seg at diskanten i ene høyttaleren er helt død. Ingen skurring, ingen knitring, ingen lyd. Har ikke spilt usaklig høyt, så finner det litt merkelig om den er sprengt. Noen ideer om hva som kan ha skjedd..??
    Bruker en Sony STR-DB840 Receiver til høyttalerne

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan enten være diskanten eller delefilteret som er ødelagt.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan delefilteret ryke grunnet overbelastning?? Er litt redd hifiklubben skal påsta jeg har sprengt høyttaleren, og nekte å fikse det på garantien....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo hende at det har vært dårlig kontakt med delefilteret og diskanten fra starten av, og at den har opphørt helt med tiden. Selv om det så klart absolutt ikke burde skje.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På billige høyttalere (også noen dyre) brukes kabelsko på kablene. De kan falle av og da blir det ikke mye lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme historien med mine B&W DM605 S2. Når jeg fikk de var ene diskanten helt død. Etter en tur på klubben viste det seg at kontakten mellom delefilteret og diskanten var brutt. Det kostet meg ikke en krone å få det fikset.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blaa
    Jeg hadde samme historien med mine B&W DM605 S2. Når jeg fikk de var ene diskanten helt død. Etter en tur på klubben viste det seg at kontakten mellom delefilteret og diskanten var brutt. Det kostet meg ikke en krone å få det fikset.
    Det burde da også bare mangle!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    På billige høyttalere (også noen dyre) brukes kabelsko på kablene. De kan falle av og da blir det ikke mye lyd.
    Selv om det kan være så enkelt, så brytes ofte garantien ved mekking... Men man har jo klagerett :wink:

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK-- har fått høyttaleren tilbake fra hifiklubben med melding om at diskanten er brent.. må derfor betale for ny diskant.

Hvordan skal jeg unngå at dette skjer igjen?? er forsterkeren for svak? (Sony STR840)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste måte å unngå brent diskant: Skru aldri så høyt at lyden slutter å være "ren". Når det blir skarpt i diskanten, tyder det på at forsterkeren klipper, noe som gir for mye effekt i diskanten som til slutt vil gå varm og "brenne". Forsterkeren er for svak hvis du ikke er fornøyd med lydtrykket uten å måtte skru så høyt at det vrenger.

Etter min mening blir de fleste B&W-modeller skarpe i diskanten selv ved moderate lydtrykk. Vet ikke helt hvorfor, men man kan ikke skylde på klipping i forsterkeren hele tiden. Brenningen kan også ha noe med at det ofte er mer diskant i lydsignalet på filmspor i forhold til vanlig musikk, noe som kan ha overbelastet diskanten gjennom en hel film.

B&W har ikke DM309 ute på sine sider lenger (finner den ikke), så det kan tyde på at dette er en utgående modell. Det er sparsomt med tekniske spesifikasjoner på den. Men hvorfor leter jeg etter det? Jo, fordi maks-effekt hadde vært kjekt å vite for denne. Det er mulig at høyttaleren selv uten klipping ikke tåler så mye i diskanten over tid. På full guffe i flere timer kan det jo hende at den brenner av diskanten til slutt (overoppheting). Det hadde også vært kjekt å vite delefrekvensen til denne høyttaleren. Desto dypere delefrekvens, desto mer effekt må diskanten håndtere.

Edit:En ting jeg også stusser over er dette: Hifi-klubben oppgir at B&W bruker Nautilus-diskant i selv en rimelig priset modell som dette. Når man da vet at kvalitetsdiskanter i high end modeller fra andre produsenter ofte koster like mye for et par som det hele DM309-paret gjør, er det da mulig at "Nautilus"-diskanten er så bra? Jeg tviler. En annen sak er at i motsetning til Nautilus-modellene, så ligger diskanten i DM309 inne i høyttaleren, noe som gir mindre kjøling. Altså større sjanse for at diskanten går varm i DM309, selv om de mot formodning skulle bruke samme diskant.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av outshined
    OK-- har fått høyttaleren tilbake fra hifiklubben med melding om at diskanten er brent.. må derfor betale for ny diskant.

Hvordan skal jeg unngå at dette skjer igjen?? er forsterkeren for svak? (Sony STR840)
    Hvis du har brukt høyttaleren helt normalt hadde jeg ikke godtatt det. Da er det fabrikasjonsfeil i mine øyne.

Har byttet diskant 3 ganger, den første gangen ble det plutselig tyst under normalt lyttevolum, og da var høytaleren 3år gammel. Fikk da ny på garanti som ble helt tyst etter 15min med innspilling... (1/3 volum) Sendte da inn delefilter som de ikke fant noe feil på, så fikk ny igjen på garanti.

Denne fungerte helt til det ble litt mange pils og karaoken ble koblet til gjennom en dårlig mixer, som resulterte i at begge gikk... over 1000 spenn for 2 nye så kjører en liten mac'gyver nå.... Åpnet diskanten og virret av en runde på spolen og loddet på nytt, fungerer faktisk utmerket og hører ingen bivirkninger av dette Men det føles ikke helt riktig da....

Det er KEF Q55.2 det er snakk om her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En ting jeg også stusser over er dette: B&W oppgir at de bruker Nautilus-diskant i selv en rimelig priset modell som dette.
    B&W har vel aldri sagt at de bruker Nautilus-diskant i de rimeligere modellene. Det er nok Hifiklubben som har prestert å reklamere med "Nautilus-diskant". Diskantene er forskjellig fra modellserie til modellserie, men alle (300, 600, 700, 800) har visse grunnleggende likhetstrekk ved konstruksjonen. Mest kjent er "tuben" bak diskanten.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det er nok Hifiklubben som har prestert å reklamere med "Nautilus-diskant". Diskantene er forskjellig fra modellserie til modellserie, men alle (300, 600, 700, 800) har visse grunnleggende likhetstrekk ved konstruksjonen. Mest kjent er "tuben" bak diskanten.
    OK, my bad... Stemmer nok at det er Hifi-klubben som presterer den feilen. ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    B&W har ikke DM309 ute på sine sider lenger (finner den ikke), så det kan tyde på at dette er en utgående modell.
    Jeg spurte B&W hvorfor 309 ikke var på sidene deres da jeg kjøpte høyttaleren. Fikk til svar at den ikke viste på sidene "da den ikke var tilgjengelig i alle markeder". Fikk samtidig tilsendt "data sheet" for høyttalerne - men har dessverre slettet mailen....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •