Nye høyttalere - trenger råd! Update: Endelig kjøpt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere - trenger råd! Update: Endelig kjøpt!

Hei!
    Skal ommøblere litt på stua nå, og blir nødt til å hive ut høyttalerene og få tak i nye. Om jeg vil ha gulvstående eller stativhøyttalere - jeg vet ikke? De vil bli brukt til mye film og tv i tillegg til musikk.
    Krav:
    -Vil ha en ren, pen og dynamisk lyd
    -Design: Må være (forholdsvis) slank, og svart.

Jeg har en 12" aktiv sub i tillegg som kan være med og spe på. Forsterkeren er en Harman Kardon Signature 1.3, med NAD 352 som forforsterker.
    Så det største problemet; prisklassen vi snakker om er rundt 4000,- altså ikke mye, men vil gjerne gjøre et så godt valg som mulig innenfor denne rammen :wink:

Hjelp mottas med stor takk!!

Starter med å vise fram et par alternativer jeg har kommet over:

Dynavoice M-65 EX Black Oak/Piano Finish Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Miragehøytalere - FINN Torget

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sleng på noen tusenlapper og skaff deg et par System Audio SA Aura 60 eller B&W CM8. Begge er veldig sorte, veldig pene og gir veldig mye for pengene .

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10k var noe overdrevent i forhold til budsjettet hans :s

Hva med Klipsch?
    TonArt • Klipsch RF-82 SALG

Kan hende du finner disse bittelitt billigere, men uans verdt hver eneste krone
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 4k ville jeg let på bruktmarked etter System Audio eller kansje stativhøyttalere fra XTZ eller B&W.

Ta tiden til hjelp, det lønner seg stort=)

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

disse

Sitat Opprinnelig postet av Ironside
    Hei!
    Skal ommøblere litt på stua nå, og blir nødt til å hive ut høyttalerene og få tak i nye. Om jeg vil ha gulvstående eller stativhøyttalere - jeg vet ikke? De vil bli brukt til mye film og tv i tillegg til musikk.
    Krav:
    -Vil ha en ren, pen og dynamisk lyd
    -Design: Må være (forholdsvis) slank, og svart.

Jeg har en 12" aktiv sub i tillegg som kan være med og spe på. Forsterkeren er en Harman Kardon Signature 1.3, med NAD 352 som forforsterker.
    Så det største problemet; prisklassen vi snakker om er rundt 4000,- altså ikke mye, men vil gjerne gjøre et så godt valg som mulig innenfor denne rammen :wink:

Hjelp mottas med stor takk!!

Starter med å vise fram et par alternativer jeg har kommet over:

Dynavoice M-65 EX Black Oak/Piano Finish Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Miragehøytalere - FINN Torget

disse ville jeg satset på. sånn ca innen dine rammer, og meget gode. folk her inne som har byttet fra klipsch til dette merket

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=71412&cat=12

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio har nettopp lansert en ny budget serie til rett under 4k - System Audio Saxo 30. Har ikke hørt de selv, men fyren jeg snakket med på Soundgarden før de kom påstod at de har "ekte SA sound" og at den lave prisen kommer kun av at hele produksjonen foregår i Kina.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det allerede mange gode svar
    Dessverre er mange av disse over mitt budsjett, må si at B&W CM8 synes jeg så rett og slett helt fantastiske ut, designmessig en soleklar favoritt - bare synd de er over 3x prisen jeg har bestemt meg for :-)

Likte også godt SA Saxo 30, så kanskje turen må gå til Lillestrøm for å lytte litt.

Har veldig liten erfaring med stativhøyttalere, men hva med
    DALI LEKTOR 1 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

eller

DALI Concept 2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

eller

ARCAM Muso Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Klarer virkelig så små høyttalere å fylle ei stue med noe særlig til lyd?
    Forstår at jeg snarest må besøke hifiklubben og soundgarden

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rvv
    Har ikke hørt de selv, men fyren jeg snakket med på Soundgarden før de kom påstod at de har "ekte SA sound" og at den lave prisen kommer kun av at hele produksjonen foregår i Kina.
    Hvis "fyren" var en stavangersk student i 20-åra har han omtrent like bra peiling på høyttalere som jeg har på teknisk vedlikehold av vaskemaskindrev .

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har skjedd ting!
    Var på Hifi-klubben for en lytterunde. Der ble jeg sittende og høre på: CM9, 683, Ikon 6 Mk2, og Concept 6, altså litt sprikende prisklasse, alle spilt med NAD C375BEE.
    CM9 synes jeg låt utrolig fint, det samme med 683, de to andre låt også greit, men ikke helt hva jeg var ute etter.
    Allerede her ser dere at budsjettet har gått til dundas for lenge siden..
    Siden jeg likte CM9 så godt, ble det naturlig å ville høre på CM8 også. Men denne hadde de ikke inne på denne HFK-butikken.
    Vel, da ble det en 2-timers kjøretur for å få hørt på disse. Fikk mast meg inn på et lytterom med høyttalerene istedenfor å lytte ute i butikken også, samtidig som jeg hadde med min egen effektforsterker (HK Sig 1.3)
    Spenningen var stor når alt var oppkoblet og klart, men det skulle snart utvikle seg til en stor skuffelse.... Noe var feil! Lite og uklar diskant, bassen var grøtete og stemmene i låtene kom ikke frem. Jøss, tenkte vi.
    Men jammen, like ved sto en NAD C375BEE... Denne prøvde vi, og for en forskjell. CM8, som er ganske små av størrelse, spilte tungt, stort og klart!
    Vel, budsjettet vil sprenges med 500% og 20.000, men så låt det også bra.

Ble utrolig skuffet over min egen forsterker som jeg tidligere har vært veldig fornøyd med, så denne er nå solgt.

Men så kommer jeg selvsagt inn på tanken om at jeg kanskje en gang kunne tenkt meg surround? Hva slags surroundanlegg får man egentlig for 23.000,-? Jeg tenker at man kan umulig få noe i nærheten av et så bra stereo-oppsett, og det går fint an å se film med det og.
    Forsterkeren, 375BEE er jo en forsterker som en kan vokse med og ha lenge, høyttalerene tror jeg også jeg vil beholde lenge. Maken til pent møbel..! Sånn sett så vil det jo være en investering for meg, som jeg forhåpentligvis kan ha glede av en stund.
    Synspunkter omkring stereo vs. surround?

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mitt surround tips !

Men så kommer jeg selvsagt inn på tanken om at jeg kanskje en gang kunne tenkt meg surround? Hva slags surroundanlegg får man egentlig for 23.000,-? Jeg tenker at man kan umulig få noe i nærheten av et så bra stereo-oppsett, og det går fint an å se film med det og.
    Forsterkeren, 375BEE er jo en forsterker som en kan vokse med og ha lenge, høyttalerene tror jeg også jeg vil beholde lenge. Maken til pent møbel..! Sånn sett så vil det jo være en investering for meg, som jeg forhåpentligvis kan ha glede av en stund.
    Synspunkter omkring stereo vs. surround?
    Hei

Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt inn B&W CM8 og Pioneer SC-LX73 og bygget videre der fra hvis du har muligheter for å strekke budskjettet litt. Hvis det er slik at du kun kommer til å bruke 20-25.000,- totalt på lyd og ikke kommer til å bygge videre ville jeg kjøpt inn B&W CM8 og Hegel H100/H70 forsterker! Jeg personlig mener at i 20-25.000,- klassen totalt, vil ett stereo oppsett være mye bedre enn å bruke 20-25000,- totalt på høyttalere (front, senter, bak og sub) og receiver. Cambridge Azur 840A.v2 og B&W CM8 er også et meget godt alternativ, Cambridge forsterkeren kan du bruke som effekt senere i et surround oppsett. Lykke til med valget !

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe det er slik det gjerne er i hifi hobbyen, budsjetter har lett for å gå en viss vei...Men morro er det!
    Har ikke hørt CM8 selv enda men har 683 sammen med C275 effektforsterker, som er samme effektdelen som sitter i 375 og dette spiller veldig bra så jeg vil tro du blir fornøyd med det du har sett på.
    Angående surround så blir det jo ett kompromiss med tanke på stereo lyd fra en hjemmekino receiver, det blir som regel ikke så bra som det blir fra en dedikert stereo frosterker men det kan alikevel bli veldig bra.

375 er en forsterker du kan ha i mange år og som leverer såpass med krefter at du kan uten problemer oppgradere høyttalerne senere. Bare husk at du også trenger kabler, dette koster også fort noen kroner når du blir bitt av basillen Du kan jo høre med HFK om de slenger med ett sett hvis du skal bruke så mye kroner hos dem.

Hva bruker du som avspillingskilde forresten?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt inn B&W CM8 og Pioneer SC-LX73 og bygget videre der fra hvis du har muligheter for å strekke budskjettet litt. Hvis det er slik at du kun kommer til å bruke 20-25.000,- totalt på lyd og ikke kommer til å bygge videre ville jeg kjøpt inn B&W CM8 og Hegel H100/H70 forsterker! Jeg personlig mener at i 20-25.000,- klassen totalt, vil ett stereo oppsett være mye bedre enn å bruke 20-25000,- totalt på høyttalere (front, senter, bak og sub) og receiver. Cambridge Azur 840A.v2 og B&W CM8 er også et meget godt alternativ, Cambridge forsterkeren kan du bruke som effekt senere i et surround oppsett. Lykke til med valget !

Pioneer'en var fancy den, massevis av funksjoner og muligheter ser det ut til.
    Men jeg er bekymret for at dette går på bekostning av endel av lydkvaliteten, har jeg noe rett?
    Hva gjør at du anbefaler Hegel istedenfor NAD? Det ser ut som den er mindre strømsterk?
    Det kunne vært interessant å sammenlignet C375BEE og 840 v.2...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Hehe det er slik det gjerne er i hifi hobbyen, budsjetter har lett for å gå en viss vei...Men morro er det!
    Har ikke hørt CM8 selv enda men har 683 sammen med C275 effektforsterker, som er samme effektdelen som sitter i 375 og dette spiller veldig bra så jeg vil tro du blir fornøyd med det du har sett på.
    Angående surround så blir det jo ett kompromiss med tanke på stereo lyd fra en hjemmekino receiver, det blir som regel ikke så bra som det blir fra en dedikert stereo frosterker men det kan alikevel bli veldig bra.

375 er en forsterker du kan ha i mange år og som leverer såpass med krefter at du kan uten problemer oppgradere høyttalerne senere. Bare husk at du også trenger kabler, dette koster også fort noen kroner når du blir bitt av basillen Du kan jo høre med HFK om de slenger med ett sett hvis du skal bruke så mye kroner hos dem.

Hva bruker du som avspillingskilde forresten?
    Tenkte på om jeg skulle prøve akkurat det du nevner om kabler, hehe!
    Avspillingskilde blir inntil videre PS3 og PC (Airport express)
    Vi bor forresten ikke så langt unna hverandre, jeg bor på Raufoss

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer'en var fancy den, massevis av funksjoner og muligheter ser det ut til.
    Men jeg er bekymret for at dette går på bekostning av endel av lydkvaliteten, har jeg noe rett?
    Hva gjør at du anbefaler Hegel istedenfor NAD? Det ser ut som den er mindre strømsterk?
    Det kunne vært interessant å sammenlignet C375BEE og 840 v.2...
    Hei

I et rent stereo oppsett vil som oftest stereo forsterker være best!
    Men Pioneeren låter virkelig godt i stereo, og kommer til å ha krefter i massevis til å drive noen høyttalere som B&W CM8.
    Nevnte receiveren pga. at du vurderte surround.
    Hegel og Cambridge er meget god kombinasjon sammen med B&W og låter utrolig godt, NAD har masse krefter og er strømsterke, men er etter mitt syn ikke i samme liga som Hegel og Cambridge, men dette er jo en smakssak.
    Tviler også på at NAD er noe spesiellt mer strømsterk enn Hegel forsterkerne, Hegel har i likhet med NAD krefter så det holder!
    Ta et kjapt Google søk på Hegel H70 / H100 og du vil fort se hva jeg mener.
    Både H100 og H70 har innebygget USB Dac/lydkort som vil være perfekt med tanke på at du bruker Apple AirPort Express. H100 kan i likhet med Cambridge 840A v.2 brukes som effekt i et eventuellt surround oppsett senere.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman/Kardon HK990 Integrert forsterker | Soundgarden
    Dynaudio DM 2/7 Stativhøyttaler | Soundgarden

Her har du utbyggingsmuligheter siden HK'en har prosessorinngang, samt at den har endel funksjoner du vanligvis ikke finner på en stereoforsterker.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på om jeg skulle prøve akkurat det du nevner om kabler, hehe!
    Avspillingskilde blir inntil videre PS3 og PC (Airport express)
    Vi bor forresten ikke så langt unna hverandre, jeg bor på Raufoss
    Har vært igjennom en del kabler selv og har funnet ut at Van Den Hul fungerer veldig bra til B&W.Bruker den som koster 149pr meter.
    Ja da bor vi ikke langt unna hverandre!
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DISCLAIMER: dette er IKKE for å starte _nok_ en kabelkrangel, meene tenkte i alle fall å nevne at det å bruke mye penger på kabler er av svært mange med faglig tyngde ansett for å være rimelig bortkasta.

haifai og budsjett:
    finnes mye fint på f eks clas, 2,5 kvadrats OFC til litt mindre enn 150 kr meteren;
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=148000786

...en krone spart er en krone igjen til å bruke på det som gir reelle utslag på lyden.

mer matnyttig om kabler og føleri finner du evt her;
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 4000 i budsjett ville jeg definitivt, som en nevnte over her, trålet bruktmarkedet her og på hifisentralen.no .

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    DISCLAIMER: dette er IKKE for å starte _nok_ en kabelkrangel, meene tenkte i alle fall å nevne at det å bruke mye penger på kabler er av svært mange med faglig tyngde ansett for å være rimelig bortkasta.

haifai og budsjett:
    finnes mye fint på f eks clas, 2,5 kvadrats OFC til litt mindre enn 150 kr meteren;
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=148000786

...en krone spart er en krone igjen til å bruke på det som gir reelle utslag på lyden.

mer matnyttig om kabler og føleri finner du evt her;
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html
    Faktisk så prøvde selgeren på HFK å selge meg kabel, den kostet 250,- pr meter. (Van Den Hul)
    Kommer ikke til å kjøpe noe dyr kabel, da jeg egentlig ikke har noe tro på at jeg skal greie å høre noe lydforskjell. Ser det er skrevet myye om dette emnet fra før, så jeg skal lese litt istedenfor å spørre...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å helle tilbake mot et rent stereo-oppsett, synes Cambridge 840A v.2 virker meget aktuell, ser den har fått gode skussmål rundtom også. Ser ut til at jeg må besøke HFK for en sammenligning mellom 840A v.2 og NAD c375BEE..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •