3-veis delefilter til bokhyllehøyttaler og aktiv sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3-veis delefilter til bokhyllehøyttaler og aktiv sub

Hei

Jeg har et par 2veishøyttalere, og et par aktive suber. Jeg tenkte jeg kunne dele alle tre elementene med et eksternt delefilter som deler ved 100/2500, men finner ingen ferdige delefilter som passer beskrivelsen, og jeg har dessverre ikke stor nok kunnskap til å lage et brukbart filter selv. Hjelp, noen?
    Er aktiv deling veien å gå kanskje?

Ønsker å dele dem ved rundt 100hz for å la de jobbe litt med uanstrengt, og kunne kunne la være å tenke på å bunne elementene dersom man drar på litt.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare å kjøpe et filter som deler ved visse frekvenser. Ethvert filter; både aktivt og passivt, må tilpasses hver enkelt høyttaler nøye for å låte bra. Man vil som oftest trenge både EQ, baffelstepkorreksjon og gjerne mulighet til å kjøre ulike flanker på highpass og lowpass. Måleutstyr er også et must. Digitale delfiltre er nok enkleste mulighet, men jeg vil påstå at du får mye av gevinsten ved å kun dele aktivt i bassområdet. D.v.s. et aktivt filter i området rundt 100Hz og kjøre stativhøyttaleren med passiv deling. Da sparer du også et effekttrinn.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Men forstår jeg rett når jeg sier at det er relativt dyre greier?
    Planen var å bare knabbe de frekvensene jeg ville ha til suben, fra signalene fra forsterker til stativhøyttaler. Stativhøyttaleren er jo allerede delt fra før, og de signalene som skal til suben skal inn å forsterkes i BASHen uansett. Ville det med andre ord ikke gått an å bare kjørt på med litt low-pass? Fase og slikt kan jo korrigeres på subforsterkeren.
    Jeg skal ærlig innrømme at lytterommet mitt ikke er optimalt, og jeg er ikke ute etter perfeksjon, selv om man alltid strever etter den 8-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt, du har en aktiv sub, hvilken da?
    En aktiv sub har normalt høyttaler terminaler inn/ut, eller linje inn/ut.
    Har den høyttaler terminaler kobler du bare dine kabler til disse på subben, og ut igjen til dine andre høyttalere. Da setter du delefrekvens på subben og du er ferdig.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår deg rett er du altså ute etter å spare høyttalerene for den dypeste bassen, og derfor sette inn et Highpassfilter på disse ved ca 100hz, og et tilsvarende Lavpass på subene?

Passiv deling ved lave frekvenser kan du glemme. Men aktivt er selvfølgelig mulig. Spørsmålet er om du har mulighet til å dele på linjenivå, altså mellom for og effektforsterker. I såtilfelle er vel bl.a. Behringer sine aktive filtre noe av de billigste løsningene, men det er langt fra optimalt. Problemet er at de billigste aktive filtrene er beregnet for PA og ikke Hifi, og resultatet er at du får et for svakt signal inn på delefilteret når volumjusteringen i forforsterkeren sitter før delefilteret. Google så finner du en hel del om emnet.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å gå for en forsterker med sub-utgang? Du finner flere både integrerte og forforsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Passiv deling ved lave frekvenser kan du glemme.
    Hvorfor det?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hvorfor det?
    Fordi! :-D

Selvfølgelig ingen umulighet, men fordrer (veldig) store spoler og kondensatorer ved lave delefrekvenser. Og skal man opp i 2. eller 3. ordens deling med lite tap blir det kostbart (og allikevel ikke så bra som aktiv deling, IMO).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo gjøres på linjenivå. Etter line-out på sub.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to aktive subwoofere, Hivi W12 element og BASH300 forsterker. Der er dessverre ikke highpass på subforsterkeren. Jeg har sub ut på linjenivå fra forsterker, men jeg vil kjøre stereo på alt, og ikke mono. Jeg vet at de lavere frekvensene ikke er like retningsbestemt, men har man fått det for seg, så har man fått det for seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Jeg har to aktive subwoofere, Hivi W12 element og BASH300 forsterker. Der er dessverre ikke highpass på subforsterkeren. Jeg har sub ut på linjenivå fra forsterker, men jeg vil kjøre stereo på alt, og ikke mono. Jeg vet at de lavere frekvensene ikke er like retningsbestemt, men har man fått det for seg, så har man fått det for seg.

Stereo sub er en god ting uansett. Selv om øret ikke oppfatter retningen på lyden, vil resten av kroppen registrere hvor trykkbølgen kommer fra.

Du kan lage til ett passivt filter på linjenivå mellom forforsterker og effektrinn.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo sub er en god ting uansett. Selv om øret ikke oppfatter retningen på lyden, vil resten av kroppen registrere hvor trykkbølgen kommer fra.
    Forusatt at basslyden er i stereo.

LFE på film er mono. Musikk går sjelden veldig dypt, og veldig dyp lyd er ofte mono/sentrert her også.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

LFE på film er mono. Musikk går sjelden veldig dypt, og veldig dyp lyd er ofte mono/sentrert her også.
    Anlegget brukes for det aller meste til musikk, og da streamer jeg som regel fra spotify, over på ps3, som er koblet til reciever. Det fungerer fint, men problemet er at reciever er bare en 5.1, og da vil jeg ikke få stereo suber.
    Har også et effekt-trinn liggende, som jeg brukte tideligere. Kan eventuelt koble ps3 rett på her. Du tenker å lage deling fra ps3 til effekttrinnet? Hvordan fungerer deling på linje-nivå?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spiller man mye musikk på anlegget, så er nok stereo å foretrekke. Setter man XO på normale 80Hz, så vil 95% av all musikk ha lyd i det området. Dessuten vil basselementene gi lyd fra seg over XO også. Mengde avhengig av filtersteilhet.

M.a.o: Stereobass er tingen på musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Trykkbølgen er uavhengig av selve lydbølgen i så måte. Trykkbølgen er den som bare forflytter seg bortover. Lydbølgen er den som vibrerer rundt ett nullpunkt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan lage til ett passivt filter på linjenivå mellom forforsterker og effektrinn.
    Jeg regner med at du tenker på å trekke ut signalene til suben, sende resten til effekttrinnet, og så får høyttalerene det de skal ha. På den måten benyttes line-in på subforsterkeren. Men hvordan deler man signalet på linjenivå?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at du tenker på å trekke ut signalene til suben, sende resten til effekttrinnet, og så får høyttalerene det de skal ha. På den måten benyttes line-in på subforsterkeren. Men hvordan deler man signalet på linjenivå?
    På samme måte som ett vanlig delefilter. Det må bare dimensjoneres etter en annen impedans.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På samme måte som ett vanlig delefilter. Det må bare dimensjoneres etter en annen impedans.
    Det er der problemene kommer. Jeg har svært liten erfaring med å bygge egne delefilter, dessverre. Sagt at jeg ønsker å dele ved 90-100 hz, så ville det "bare" vært delt den på lik måte som ved et vanlig 2veisfilter med deling på X hz, sendt subsignalene til suben og resten på effekt-trinn? Ville det blitt så enkelt å konstruere et slikt filter at en som ikke har bygget et slikt filter kunne gjort det selv, dersom han hadde arbeidstegninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er der problemene kommer. Jeg har svært liten erfaring med å bygge egne delefilter, dessverre. Sagt at jeg ønsker å dele ved 90-100 hz, så ville det "bare" vært delt den på lik måte som ved et vanlig 2veisfilter med deling på X hz, sendt subsignalene til suben og resten på effekt-trinn? Ville det blitt så enkelt å konstruere et slikt filter at en som ikke har bygget et slikt filter kunne gjort det selv, dersom han hadde arbeidstegninger?

Dersom du ikke har 10 tommeltotter, og kan behandle en loddebolt, så ja.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke har 10 tommeltotter, og kan behandle en loddebolt, så ja.
    Da skal jeg gjøre et hederlig forsøk, dersom noen kunne være så vennlig å peke meg i riktig retning

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •