Trenger hjelp til 2.0/2.1/5.1 til film + musikk/spill, maks 10k (inkl. reciever)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer MiSP sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til 2.0/2.1/5.1 til film + musikk/spill, maks 10k (inkl. reciever)

Intro: Meg og kjæresten skal flytte sammen i februar, og vil gjerne spandere på oss en "relativt god" AV-løsning, til første gangs flytting og studenter å være (ca. 10k på lyd og 10k på TV er tanken). Vi blir nok boende i 3-4 år (til jeg er ferdig med studiene og vi flytter igjen), og kommer ikke til å kjøpe nytt/oppgradere innen den tid.

Jeg er ikke audiofil - ennå. (Det kommer, kjenner det på meg...) Jeg liker imidlertid god lyd, og har ikke problemer med å høre forskjell på elkjøp-lyd og ekte vare. Anlegget skal brukes sammen med TV (ikke 3D) og spillkonsoller (Wii, altså analog), dersom det har noe å si for receiver. Det viktigste bruksområdet er film, men det kommer også til å brukes til musikk og spillkonsoller. Musikk blir enten spilt av fra PC (tips til trådløs, lydmessig forsvarlig og ikke alt for dyre løsninger?) eller fra blu-ray-spiller (som jo blir koblet digitalt til receiveren, vil jeg regne med, og derfor ikke vil ha noe å si på lydkvaliteten).

Er klar over at det finnes en egen forumdel for receivere, men det er kanskje mest hensiktsmessig å ta både høyttalere og receiveren sammen her i denne tråden.

Ad vedlagt bilde: Tror kanskje jeg holder en knapp på nærmere 3 meter.

Krav:
    • Trenger god lyd selv om volumet ikke er høyt (leiligheten er ikke så stor, se bilde, og det bor naboer på alle kanter)
    • Vil ha god dybde i lyden, men kan av samme grunn som over ikke være rumling som på kino

Umiddelbare tanker er at det kanskje er greiest å gå for stereo. Dette både med tanke på prisen (god stereo vs. middelmådig surround) og størrelsen på leiligheten. Skal vi ha filmkveld med venner, vil jo ikke surroundhøyttalerne være helt optimalt plassert for de aller fleste... Men holder det med stereo, eller bør det bli 2.1? Vil to store høyttalere gi nok dybde i lyden? Kan som nevnt uansett ikke ha kraftig rumling (klassisk eksempel: Ringenes Herre 3, i vulkanen mot slutten).

Skrik ut om surround er et must for en dugelig filmopplevelse, selv gjetter jeg på at stereo med god og fyldig lyd kan være vel så bra i en liten stue.

Har også lest om lip-sync-justering på receivere i forhold til bildebehandlingstid på TV-er. Er dette nødvendig? Vil så klart ikke ha en uopprettelig forsinkelse i systemet.

Kort fortalt: Jeg vil ha en god lydmessig filmopplevelse, tatt i betraktning at det lune rede ikke er av største sort, og at det er naboer på alle kanter.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil vel få ulike svar i et forum

De som mener du bør gå for stereo
    De som mener du bør kjøpe reciver å bygge ut med høytalere etter økonomi
    De som mener mange billige surroundanlegg vil fungere bra eller at man kjøper brukt eller kombinerer noe brukt med nytt
    (å som start for å få surround må man minimum starte med front+surroundhøytalere (totalt 4 høytalere) så kan man bygge ut med resternde høytalere senere)(men er jo ingen ting i veien å starte med reciver + fronter som stereo for så senere bygge ut til surround)

Du selv må jo ta et standpunkt til dette

Stereo

eller
    reciver som gir mulighet til stereo , surround lydopplevelse til film

Er bassrumling lite aktuelt pga naboer skjønner jeg ikke 2.1 skal hjelpe deg da dette er stereo + subwoofer

er vel sikkert noen hjemmekinoanlegg som også vil være ok
    --->noen man kan få kjøpt Hjemmekinopakke - Finn de beste tilbudene, informasjon og omtaler

Newcomer MiSP sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er her nettopp for å høre ulike meninger, dog helst begrunnet ut ifra erfaringer.

Jeg vet at 2.1 er med sub, det jeg (implisitt) lurte på var noe i retning av om det går an å ha en sub som bidrar godt til lydbildet uten at dette går på naboene løs. Men hvis jeg uansett kan få dette med store stereohøyttalere, så har jo ikke sub noen hensikt.

Jeg vil ikke betale mye ekstra for en surroundreceiver dersom jeg skal ha stereo og fint kan klare meg med en stereoreceiver, men jeg vet ikke hva som finnes av rene stereoreceivere i forhold til filmbruk og digitale lydformater (dolby/dts/etc.) og slikt, så det er jo godt mulig det blir en surroundreceiver uansett.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke optimalt med L-fasong på rommet når det gjelder akustikken.
    Med store flater i gulv og tak og vegger, så blir det også mye klang i rommet.
    Så i forhold til lydkvalitet så bør du tenke på tiltak for å bedre akustikken da
    dette er viktigere for lydkvaliteten enn selve anlegget.

Har samme fasong i stua selv, og sofaen står inntil veggen på to sider, noe
    som gjør plassering av bakhøyttalerene vanskelig i forhold til plass og
    riktig plassering i forhold til lytteposisjon.

Hvis du kommer til å sitte på en av sidene så synes iallefall jeg at
    surroundhøyttalere ikke er viktig. For det første så får du lyd rett
    inn i øret, for det andre er det meninga at surroundhøyttalerene
    skal suplere med lyd i tomrommet bak deg for å gi mer fyldig lyd
    og sette deg i sentrum av lyden uten at du blir bevisst på det.

En annen ting å tenke på er at i et 5.1 system så kommer mye av lyden ut
    av senterhøyttaleren, som du må ha plass til foran eller over TVen.

Hvis stua er liten og lydbildet ikke er spesielt bredt, så tenker jeg at det
    er like bra å ha to gode stativhøyttalere i et 2.1 system. Store gulvhøyttalere
    flytter mer luft og gir "større lyd", mer lyd og mer trøkk - hovedsakelig
    i bassen. Større rom (luftvolum) krever generelt større høyttalere.

Jeg har ikke erfaring nok med ulike størrelser i samme type rom, men
    hvis jeg skulle hatt nytt anlegg i leililighet med naboer ville gått for
    mindre anlegg, gjerne 5.1, evt 2.1. Mindre, men pen klar lyd, og subwoofer
    som suplerer bassen på et lavere volum. Med god lydkvalitet trenger en
    heller ikke å spille så høyt for å få samme prestasjon.

Er litt usikker på om jeg tenker riktig! Men jeg har hatt to gulvhøyttalere
    i blokkleilighet før, og syntes det var for lite trøkk på lavt volum, og for
    mye lyd på høyt volum. Så tenkte at jeg ville heller hatt mindre høyttalere,
    og en subwoofer som ga mer "kinolyd" på lavere volum. 2.0 syntes jeg
    iallefall var kjempekjedelig lyd i forhold til de billigere surroundanleggene
    mine kamerater hadde.

Noen eksperter her?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •