Underlag for Høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Underlag for Høyttalere

Hei folkens.
    Dette kunne vert intressant å diskutert..
    Eg lurer på selv å innvestere i noen fine granitt heller som er stelt med, pusset og slikt..

Hørte en gang med noen, var det Åsane Stein? Ivertfall snakket dei om at en måtte eller dei anbefalte 3-5cm tykke.. lå vel på ca 3000 for noen som var polerte. Kunne og få Electrocompaniet sitt utseende.. men hadde noe lækre sorte hugser eg..

Lydmessige gevinster?
    Syns at med tynne nesten gratis granitt heller, låter det bedre..?!?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet?? Eller tør stå frem?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ingen som vet?? Eller tør stå frem?
    tror kanskje du burde prøve betongheller først, da de er billigere:wink:

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...oyttalere.html her står det litt om det..men ville heller brukt pengene på akustiske tiltak..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...oyttalere.html her står det litt om det..men ville heller brukt pengene på akustiske tiltak..
    Tja..eg vil ikke la stuen se ut som et lydstudio eller noe i den duren..det er stykt!
    Og billigere med eit par steiner enn 20 matter/paneler rundt om..
    Og hovedgrunnen, det er at det ser lækkert ut med noen polerte granittheller under.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var jo en gammel tråd og litt missvisende da 50 x 50 x 20 veier ganske mye mer enn 80 kg
    Er nok mer en 15k0+kg, men kommer jo an på steinsorten, sort granitt veier mest
    Mørk labrador er like fint synes nå jeg og den er billigere og lettere å arbeide med
    Polert er nok lettere å holde ren, men er det ikke bedre med mattslipt? Tenker refleksjoner, spesielt for de med projektor

Det meste av granitt stein ligger rundt 3000 m2 + arbeid
    (kan skjekke i morgen)

Jobber med stein til dagli, men er usikker på prisene :P

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel ikke sammenligne steinheller med akustikkplater

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes mange fine løsninger for akustikk plater da
    Må sikkert lage de selv da

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har sett flere på forumet som har laget akustikkplater selv, laget ramme
    og trukket dem i stoff med motiv trykket på (custom). Det kan jo bli rene
    kunstverket som kan henge på sideveggene for å fjerne førsterefleksjonene.

Teppe på gulvet er jo også et must for akustikken, ihvertfall et lite teppe mellom
    høyttalerene og sitteplassen.

Slike steinheller gir vel lite for pengene i forhold til akustikk, men de kan
    vel ettersom jeg har skjønt bl.a fjerne vibrasjoner hvis en har problemer med det.
    Men det har vel som sagt ikke noe med akustikk å gjøre...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtlige av de jeg har lest om her inne på avf som har gjort noe seriøst med akustikken har kun positive erfaringer, nærmest enstemmig er meldingen at dette er den beste oppgraderingen de har gjort. Så å avfeie dette ved å henvise til at stua blir seende ut som et lydstudio blir jo litt tøysete.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Samtlige av de jeg har lest om her inne på avf som har gjort noe seriøst med akustikken har kun positive erfaringer, nærmest enstemmig er meldingen at dette er den beste oppgraderingen de har gjort. Så å avfeie dette ved å henvise til at stua blir seende ut som et lydstudio blir jo litt tøysete.
    :-D Nja, er ikke ungkar så må vise noen hensyn.. ønsket meg julepresang av fruen, nemlig at eg kan skifte ut hva som helst i anlegget uten at det blir sure miner..hehe..
    Så det er jo mer verdt en noe demping rundt om.. men lest flere plasser at en normalt møblert stue, da ikke ungkarstue, men normalt vil dempe var det ca 40% og det ville vere flott med tanke på å ikke overdempe rommet.
    Noen tanker om det?
    Høyttalere:

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er mer verdt enn noe demping rundtom kommer jo an på hvilket utgangspunkt anlegget og akustikken har nå.

Skjønner godt at du ikke vil ha akustiske materialer som ser ut som skumgummi hengende rundt i en normal stue, men får inntrykk av at du undervurderer betydningen av slik ting? Du trenger ikke nødvendigvis 20 plater eller dekke til 40% for å oppnå forbedring av lyden, f.eks teppe på gulv, og et en "plate" på sideveggene på riktig sted kan gjøre en forskjell. Det går an å gjøre tiltak som bedrer akustikken uten at det ser ut som studio, men istedet ser bra ut. Hvis en faktisk har et problem med akustikken så kan jo oppgradering av utstyr gjøre lyden dårligere.

Nå vet ikke jeg hvor mye du vet om akustikk og lydbølger, men hvis en tar en liten titt på en basic artikkel om emnet så skjønner en fort hvordan det henger sammen. Med litt kunskap så virker mye av det ganske logisk. Det er sikkert ikke alt som er like opplagt hvis en aldri har ofret akustikken en tanke.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Om det er mer verdt enn noe demping rundtom kommer jo an på hvilket utgangspunkt anlegget og akustikken har nå.

Skjønner godt at du ikke vil ha akustiske materialer som ser ut som skumgummi hengende rundt i en normal stue, men får inntrykk av at du undervurderer betydningen av slik ting? Du trenger ikke nødvendigvis 20 plater eller dekke til 40% for å oppnå forbedring av lyden, f.eks teppe på gulv, og et en "plate" på sideveggene på riktig sted kan gjøre en forskjell. Det går an å gjøre tiltak som bedrer akustikken uten at det ser ut som studio, men istedet ser bra ut. Hvis en faktisk har et problem med akustikken så kan jo oppgradering av utstyr gjøre lyden dårligere.

Nå vet ikke jeg hvor mye du vet om akustikk og lydbølger, men hvis en tar en liten titt på en basic artikkel om emnet så skjønner en fort hvordan det henger sammen. Med litt kunskap så virker mye av det ganske logisk. Det er sikkert ikke alt som er like opplagt hvis en aldri har ofret akustikken en tanke.
    Joda..skjønner viktigheten av det, er ikke det.
    Dette med teppe på gulv, nå har eg eit "vandlig" fast teppe vis en kan kalle det for det.. men tenker du på eit langhåret teppe kanskje?
    Høyttalere:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare snakk om demping i sofa og gardiner som er tilfeldig plassert i forhold til lydens refleksjonsmønster, vanlig møblering har selvsagt noe å si på den totale gjenklangen i rommet. Det viktigste med enkleste form for akustikkbehandling er riktig plassering og ikke mengden i seg selv. Det som faktisk er viktig er å begrense de refleksjonene som blander seg med direktelyden fra høyttalerne innenfor et tidsvindu på 15-20 ms. Når man får dempet disse refleksjonene vil man oppleve vesentlig bedre perspektiv, både dybde og bredden i lydbildet blir forbedret, lydbildet blir ryddigere og de enkelte instrumentene eller lydelementene blir bedre definert. Forklaringen er at hjernen får klarere informasjon fra ørene om hvilken illusjon man forsøker å skape. Refleksjoner som dukker opp etter 20 ms vil hjernen behandle som romklang og er ikke like forstyrrende.

Og i motsetning til å bytte kabler, så er er faktisk akkustikkbehandling målbart

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta mål av ht, gå til nermeste steinforhandler, få dem til å kutte skifer 3,4 el 5cm. Gå derette på montêr e.l. og kjøp steinlakk. lakk hellene 2-3 ganger. Dette har jeg gjort med de 10 siste høyttalerparene jeg har og fungerer bra. Pris? 5-600kr...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ste-Reo.
    Ta mål av ht, gå til nermeste steinforhandler, få dem til å kutte skifer 3,4 el 5cm. Gå derette på montêr e.l. og kjøp steinlakk. lakk hellene 2-3 ganger. Dette har jeg gjort med de 10 siste høyttalerparene jeg har og fungerer bra. Pris? 5-600kr...
    Sier du det du..? Lakken der bra alså? ser ekte ut eller nesten ekte??

Det er ikke bare snakk om demping i sofa og gardiner som er tilfeldig plassert i forhold til lydens refleksjonsmønster, vanlig møblering har selvsagt noe å si på den totale gjenklangen i rommet. Det viktigste med enkleste form for akustikkbehandling er riktig plassering og ikke mengden i seg selv. Det som faktisk er viktig er å begrense de refleksjonene som blander seg med direktelyden fra høyttalerne innenfor et tidsvindu på 15-20 ms. Når man får dempet disse refleksjonene vil man oppleve vesentlig bedre perspektiv, både dybde og bredden i lydbildet blir forbedret, lydbildet blir ryddigere og de enkelte instrumentene eller lydelementene blir bedre definert. Forklaringen er at hjernen får klarere informasjon fra ørene om hvilken illusjon man forsøker å skape. Refleksjoner som dukker opp etter 20 ms vil hjernen behandle som romklang og er ikke like forstyrrende.

Og i motsetning til å bytte kabler, så er er faktisk akkustikkbehandling målbart
    Dei før 20 ms er det nok med 1 refleksjon?
    Tips for vindu uten å dekke til?? Nå henger det en gardin ca litt for lite frem der 1 refleksen er..og en etter 1 refleks.. hmm.. plager meg hele tiden da eg veit om dette med reflekser.. Men trur 1 refleksen på høyttaleren ved vinduet når den andre gardinen, da høyttaleren er vinklet noe inn og samtidig står litt i fra vinduet. Veit det bare er å sjekke med et speil.
    Høyttalere:

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gardin er ikke tilstrekkelig for å dempe hele spekteret av det frekvensområdet som en vanligvis prøver å dempe med akustisk materiale.

Men jeg ser du har en populær tråd om messingskruer også. Du kunne jo prøvd å henge opp gardinstanga i slike skruer for å se om gardinene får bedre effekt?

Tjihi

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    En gardin er ikke tilstrekkelig for å dempe hele spekteret av det frekvensområdet som en vanligvis prøver å dempe med akustisk materiale.

Men jeg ser du har en populær tråd om messingskruer også. Du kunne jo prøvd å henge opp gardinstanga i slike skruer for å se om gardinene får bedre effekt?

Tjihi
    Litt mer seriøs kan en nå vere.

Se her..

http://avforum.no/forum/generelt-aud...tml#post428087
    Høyttalere:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Sier du det du..? Lakken der bra alså? ser ekte ut eller nesten ekte??

Dei før 20 ms er det nok med 1 refleksjon?
    Tips for vindu uten å dekke til?? Nå henger det en gardin ca litt for lite frem der 1 refleksen er..og en etter 1 refleks.. hmm.. plager meg hele tiden da eg veit om dette med reflekser.. Men trur 1 refleksen på høyttaleren ved vinduet når den andre gardinen, da høyttaleren er vinklet noe inn og samtidig står litt i fra vinduet. Veit det bare er å sjekke med et speil.
    Innenfor de første 20 ms får man ofte også med seg refleksjon fra veggen bak lytteposisjon også, litt avhengig av hvor langt rommet er og hvor langt unna veggen du sitter. Du kan måle refleksjonene selv hvis du har litt enkelt utstyr http://avforum.no/forum/kalibrering-...an-brukes.html

Hvordan du vinkler høyttaleren har ikke så mye å si siden de fleste høyttalere sprer noe ut til siden uansett. Og dessuten, hvis du vinkler høyttalerne for mye inn (toe-in) for å forsøke å motvirke refkelsjoner, vil du ødelegge lydbildet da også. Tykke og tunge gardiner som henger i folder kan hjelpe noe, men ideellt er det ikke.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innenfor de første 20 ms får man ofte også med seg refleksjon fra veggen bak lytteposisjon også, litt avhengig av hvor langt rommet er og hvor langt unna veggen du sitter. Du kan måle refleksjonene selv hvis du har litt enkelt utstyr http://avforum.no/forum/kalibrering-...an-brukes.html

Hvordan du vinkler høyttaleren har ikke så mye å si siden de fleste høyttalere sprer noe ut til siden uansett. Og dessuten, hvis du vinkler høyttalerne for mye inn (toe-in) for å forsøke å motvirke refkelsjoner, vil du ødelegge lydbildet da også. Tykke og tunge gardiner som henger i folder kan hjelpe noe, men ideellt er det ikke.
    Veldig god guide, ser det ut som.
    :-D
    Høyttalere:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •