Anbefalte høyttalere til en Cambridge Azur 840A?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefalte høyttalere til en Cambridge Azur 840A?

Har fått en plutselig trang til å spandere på meg nye høyttalere i prisklassen rundt 10.000 kroner, og Dali Ikon 6 MK2 er en av høyttalerene som virker å gi god value for money i til den prisen.

Men etter en kjapp gjennomlesning av en test i etellerannet audioblad (Fidelity?) så jeg det ble nevnt at MP3-filer ikke låter godt på disse høytalerene.

Blir ikke overrasket om det å nevne MP3 er som å banne i lydkirken, og at mange vil mene at MP3 uansett ikke vil låte godt.

Men det er liten tvil om at mer og mer av musikklyttingen min skjer fra PC, og at løsninger som Spotify nok betyr at det fortsatt er noen år før mesteparten av lyttingen skjer fra ukomprimerte filer.

Hadde derfor vært interessant å høre synspunktet fra de som kjenner disse høyttalerene om hvordan de høres ut ved avspilling av MP3.

En annen faktor av interesse er hvor problematisk det er å plassere slike høyttalere relativ nær en vegg. Tror jeg vil få store problemer med å få koneaksept på å plassere slike høyttalere en meter ut i rommet... :-D

Alle andre erfaringer er også interessante - inkludert tips om bedre egnede høyttalere.

Forsterkeren min er forresten en Cambridge Azur 840A og musikken spilles via en Cambridge DacMagic...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 6mk2 ligner langt dyrere høyttalere når det kommer til Mp3. Gode Mp3 (192, helst 320kbs) fungerer bra (320kbs veldig bra!!). Dvs, spotify fyngerer bra på IKON serien .

Veldig fin forsterker du har, 840'en passer Ikon 6 som hånd i handske! Men du kunne kommet et godt stykke med å bytte DAC magicen ut med f.eks Abrahamsen v6 eller Arcam rDac!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har blitt sagt at Ikon har lett for å bringe fram det dårlige i lydkvaliteten, altså at en sang fra youtube vil låte dårligere på et par ikon høyttalere enn f.eks. CW, men dette er selvfølgelig relativt til hvordan høyttalerne spiller på bedre formater. Ikon spiller ikke "dårlig" på spotify eller mp3, de spilller bare dårligere relativt til et "perfekt" lydformat. Du skal ikke la deg skremme av dette. Kjøper du ikon så får du ikon og du skal ha et øre innenfor hifi for å la deg plage av dette. Ikon-lyden vil strømme mot deg selv når du spiller av med spotify

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så masse til begge to. Var det svaret jeg HÅPET å høre. Så da er det nok på tide med en liten prøvelytt iallefall.

Men om noen andre har gode eller dårlige erfaringer med Ikon'ene, så setter jeg selvsagt pris på alle innspill...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine ører er Ikon serien ganske brutalt avslørende, spesielt på musikk som bruker mye compressor (typisk pop-musikk som er mikset med tanke på å spilles i bilen eller på radio), musikk som har dårlige innspillinger/billig produksjon og musikk som bruker mye sampler (f.eks. "gammel" techno og hiphop). De kan også være ganske trettende på tv-lyd som også ofte er av ganske variabel kvalitet eller kjørt gjennom compressorer for å høres "bedre" ut på små blikkboks høyttalere som sitter i de fleste flatskjermer. Som sagt over er ikke fornuftig kodete mp3filer noe problem i seg selv.

På den annen side er Ikon noe av det absolutt beste i sin prisklasse på de tingene den gjør bra.

Mitt tips er at du plukker ut noen av dine favoritt sanger og noen av dine antatt beste opptak og tar turen innom HK og hører grundig. For min del endte jeg opp med å kjøpe SA Mantra 30 fordi de kom nærmest lyden jeg liker på musikk uten å gjøre tvtitting til et ork eller redusere store deler av musikk samlingen til en skuffelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Go for it! Synes selv de både ser og høres nydelig ut. Jeg er utrolig misunnelig på de nye svarte frontene
    Har selv Ikon 2 (mk1) på soverommet og Ikon 5 (også mk1) i stua, og synes hybriddiskantene lirer av seg skikkelig flott lyd.
    Bassen er egentlig veldig stram og fin i disse høyttalerne, men i leiligheten min har jeg noen gipsvegger som buldrer litt mye, så bassen er faktisk av og til i overkant tilstrekkelig - men det vet jeg varierer veldig fra rom til rom. Det er også litt problemet, om man kan kalle det det, med å prøvelytte hvordan ting høres ut under optimale forhold på HFK.

Men om ditt store ankepunkt er at du opplever høyttalerne som kresne på kildemateriale, må du snu om på tankegangen, og ikke se på det som en negativ ting. Se på det som et påskudd til å oppgradere musikkbiblioteket ditt. Du vil nok gjøre noen veldig behagelige oppdagelser under den ferden

Sikkert flust i uenige sjeler der ute, men mine erfaringer med Ikon-serien er utelukkende gode. Det håper jeg dine også blir, om du skulle falle på det valget.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha prøvelyttet litt på Dali Ikon 6 MK2, ble jeg dessverre ikke helt overbevist.

Høyttalerene hørtes forsåvidt greie ut de. Samtidig sitter jeg igjen med en følelse av at lyden ble noe slitsom i lengden. Det kan selvfølgelig skyldes at mitt lite hifi-trente øre konsentrerte seg vel mye om å lytte etter feil og mangler...

Skal ikke avskrive Dali'ene helt, men tror iallefall jeg bør sjekke ut noen alternativer. Dermed endrer jeg litt på overskriften i tråden og håper på tips om høyttalere som kan passe bedre til min Cambridge 840A forsterker (i et rom på ca 30 kvadratmeter).

Prisklasse rundt 10.000,- men villig til å strekke meg opp noen tusenlapper dersom det skulle ha noen hensikt...

Newcomer boggie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio Mantra eller Aura kan plasseres nær vegg. Pene er de og.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cambridge + B&W = God match !

Hei

Synes du burde vurdere B&W til Cambridge forsterkeren din.
    I din prisklasse og litt over har du både 600-serie og CM-serie.
    Synes du burde hørt på DM684, DM683, CM7 og ikke minst CM8.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med klipsch rf 82/63 da`? dete er jo noen dynamic bomber som kan passe godt med forsterkern din

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sett nærmere på System Audio Aura 60, denne koster nå under 10 store lapper å er et røverkjøp. Disse i kombinasjon med forsterkeren din vil bli meget bra

Ellers så klarer du å få Canton Chrono 507 og 508 for under, og litt over 10k, veldig kvinnevennlige høyttalere, som kan plasserer nerme bakvegg pga. bassport som ved nedover.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boggie
    System Audio Mantra eller Aura kan plasseres nær vegg. Pene er de og.
    Disse så ikke så dumme ut. Noen som har hørt disse og kan uttale seg om en Mantra 60 er verdt kr 5.000,- mer enn en Aura 60?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •