veiledning til kjøp av høyttalere og surround receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

veiledning til kjøp av høyttalere og surround receiver

heisann,

har tenkt å oppgradere litt, med et student budsjett på maks 4000 for surroundreceiver(5.1), ikke bruk for 7.1. Må ha hdmi.

Har kikket rundt på nettet, finn, surround.no, soundgarden m.m og blir ikke klok av verken tester, annonser eller oppfordringer..

Er ikke noe hifi freak, men jeg skal forklare så godt jeg kan om hva slags preferanser jeg har.

Jeg liker varm, rund, fyldig lyd og mye dynamikk(?). Har hørt nad+dali, dynavoice f-6 og de svære boksene av infinity sm høyttalere. For å være ærlig så likte jeg infinity lyden best, den var varm og rund i mine ører, selv om de beskrives som party høyttalere hehe. Hører mest rock og ser film. Liker ikke mye klang, kald, klinisk, flat eller tam lyd med hard bass.

Har en 8" sub nå, men synes d er vanskelig ha den med i lydbildet på musikk fordi den durer og "tapper" litt i blant, veldig irriterende. Så vil nok heller gå for høyttalere hvor jeg slipper sub, selv om d nok går på kompetansen til å sette d opp riktig. Bor i rekkehus, så noe cerwin vega trengs ikke, er ikke ute etter party høyttalere, selv om jeg liker mye og fyldig bass som går dypt til tider.

er det bare meg eller blir 6,5" for spett for min smak av hva god og varm lyd er, kanskje jeg bare ikke har hørt riktig oppsett.

Har lagt merke til bl.a

høyttalere

dynavoice m65 og f-6 ex
    patos
    psb
    b&w
    infinity(blir for store)

Receivere

Cambridge
    Pioneer
    Yamaha
    Kenwood
    Onkyo(for klinisk, flat og kald lyd var d inntrykket jeg fikk)
    H/K
    NAD

Sikkert masse andre bra komboer, skal ha frontsett og receiver i første omgang, så må ha noe som spiller bra i stereo samt surround til film.

mottar alle forslag med stor takk!

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch fronter kombinert med Onkyo, Yamaha er en god mulighet (let på brukten)
    Jamo 606 med Yamaha er noe jeg kan anbefale i den prisklassen, og Dynavoice med Yamaha er jo en god combo...

Ellers kan du kikke på SVS sine høytalere.

Dali, B&W, SA ht'ere, og Cambridge, NAD osv forsterkere ligger nok litt over din evt. prisklasse...

Men, let på brukten, både her inne, på finn og HiFiCentralen

Newcomer House sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt at du kom frem til at Onkyo var for flat og kaldt? Du er ikke sikker på at det var høyttalerene du hørte den på? Onkyo 608 er ofte på tilbud til 2.995(veil 3.995) og jeg kan rett og slett ikke se at du kan finne en bedre receiver til under 4.000. Er selv glad i varm og fyldig lyd, og valget mitt har falt på onkyo to ganger nå etter å ha prøvd receivere som Yamaha og Pioneer.

Når du nevner dynamikk er det automatisk Klipsch jeg tenker på, men mange er litt sensitive ovenfor horndiskanten. Tror allikevel f. eks rf-62 som man finner med 30% avslag på nå(om det er fler igjen) hadde vært en mulighet. Eventuelt klipsch rf-82 som ble solgt for alt fra 7.999-4.999 på slutten(usikker på om det er fler igjen noe sted, mk2 kommet ut).

Ser også du nevner Patos, men ihvertfall den originale Basic serien er vel vanskelig å få tak i ny nå? Vet de fortsatt fører Lyric og Symphonic men disse trenger strengt talt mer enn en surroundreceiver! Passer godt til lydsignaturen du nevner da

Skal ikke nevne noe om de andre merkene, men ihvertfall dynavoice m-65/85 og definition 5/6 har høstet mye god kritikk. Definition skal være ett steg opp i lydkvalitet fra "M" serien.

Ellers har Soundgarden QLN 604 mk2 til 2.995(veil 5.995) nå og dette er ihvertfall en utrolig bra høyttaler til prisen. Var å hørte på høyttalere der i denne prisklassen for noen år siden(da den kostet 5.995) og det var absolutt en høyttaler jeg vurderte.

Ellers støtter jeg forslaget til ElDuce om Jamo 606 med Yamaha, eventuelt Onkyo.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger!

Klipsch har jeg faktisk kikka litt på, ikke helt klok blitt der heller. Som du sier, noen synes den kan bli for mye diskant, mens andre anbefaler de varmt for rock og litt hard musikk.

Kikker mye på brukt, helst høyttalere, da jeg vil ha de nyeste forsterkerne hdmi og lydformatene, men finnes heldigvis noen få brukte der også

SVS skal jeg kikke litt etter, QLN var litt for spaca utseende på, om jeg husker riktig var de sølv med knallgule elementer. Jamo skal taes i betraktning, selv om dynavoice m-65 ex challenger er fristende.

Onkyo synes jeg kan ha fin lyd på den måten av at det er lett å legge merke til mye i lydbildet, men synes det kan bli litt tam og ikke så fyldig lyd i dem, men det er nok som du sier mye å gjøre med høyttalerne de blir spilt på.

Men et siste spm!, har størrelse på basselementer mye å si? Jeg synes nå om dagen man finner bare 6,5" i høyttalere.. er det fordi det er mer utbredt å bruke sub om man vil ha mer bass, eller kan de små rakkerne også levere ordentlig trøkk på linje med gamle 10" osv?. Før så var det jo veldig mye store kasser av høyttalere, og som jeg nevnte tidligere likte jeg infinity veldig godt, og de har vel 12" elementer.. Synes lyden blir veldig fyldig, varm og litt "bløt", forhåpentligvis ikke ullen, av store bassere, liker å føle musikken virkelig brer seg rundt deg og det synes jeg fort kan bli tamt med små høyttalere.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    Takker for tilbakemeldinger!

Klipsch har jeg faktisk kikka litt på, ikke helt klok blitt der heller. Som du sier, noen synes den kan bli for mye diskant, mens andre anbefaler de varmt for rock og litt hard musikk.

Kikker mye på brukt, helst høyttalere, da jeg vil ha de nyeste forsterkerne hdmi og lydformatene, men finnes heldigvis noen få brukte der også

SVS skal jeg kikke litt etter, QLN var litt for spaca utseende på, om jeg husker riktig var de sølv med knallgule elementer. Jamo skal taes i betraktning, selv om dynavoice m-65 ex challenger er fristende.

Onkyo synes jeg kan ha fin lyd på den måten av at det er lett å legge merke til mye i lydbildet, men synes det kan bli litt tam og ikke så fyldig lyd i dem, men det er nok som du sier mye å gjøre med høyttalerne de blir spilt på.

Men et siste spm!, har størrelse på basselementer mye å si? Jeg synes nå om dagen man finner bare 6,5" i høyttalere.. er det fordi det er mer utbredt å bruke sub om man vil ha mer bass, eller kan de små rakkerne også levere ordentlig trøkk på linje med gamle 10" osv?. Før så var det jo veldig mye store kasser av høyttalere, og som jeg nevnte tidligere likte jeg infinity veldig godt, og de har vel 12" elementer.. Synes lyden blir veldig fyldig, varm og litt "bløt", forhåpentligvis ikke ullen, av store bassere, liker å føle musikken virkelig brer seg rundt deg og det synes jeg fort kan bli tamt med små høyttalere.
    Prøv Klipsch RF-63 kombinert med en sterk og godt matcha forsterker og du kommer aldri til og glemme opplevelsen og sjokket over de vanvittige lydtrykke de høytalerne kan skape!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •