Bass i B&W 602 fullstendig borte. Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bass i B&W 602 fullstendig borte. Hjelp!

Hei folkens.

Jeg kjører mine B&W DM602 på en XTZ A100D2, og signalkilden er en PC koblet til forsterkeren gjennom DacMagic. Det er begrenset med innstillinger på både Dac'en og ingen på forsterkeren, og hvis jeg skrur på EQ på pc'en høres det sprengt ut.

Rekkefølgen fra signalkilde til ht er slik:
    PC-USB-Dac-RCA-XTZ- feit AudioQuest Type 6 Hyperlitz med bi-amp(?)-B&W

På høyttalerene er det 4 terminaler, slik at jeg har koblet ht-kablen +/- -> +/+ og -/- fordi jeg mangler jumperen mellom. Har trippelsjekket at alt er koblet rett, og det stemmer hver gang.

Byttet nylig ut Onkyo 606 til fordel for XTZA100D2 i håp om at det skulle bli bedre, men er fremdeles like dødt. Da jeg spilte det på den minste modellen til Denon stereoforsterker for et par mnd siden, var det mer trykk enn det jeg har nå.

Når jeg tenker meg om, så overbelastet jeg Denon'en, tror jeg, og den slo seg bare av. Kan dette ha skadet høyttalerene?

Skal forøvrig suplere med en XTZ W10.16 sub til jul, men vil ha ht mine i orden.

Noen der ute som kan hjelpe en fortvilet, fattig student?

Edit: Liten skriveleif der.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VA GEORGE
    På høyttalerene er det to 4 terminaler, slik at jeg har koblet ht-kablen +/- -> +/+ og -/- fordi jeg mangler jumperen mellom. Har trippelsjekket at alt er koblet rett, og det stemmer hver gang.
    Hva mener du? Du mangler broene, og så har du avisolert kablene to steder, slik at minus fra forsterker har kontakt med begge minuspolene på høyttalerne, og det samme med pluss?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Hva mener du? Du mangler broene, og så har du avisolert kablene to steder, slik at minus fra forsterker har kontakt med begge minuspolene på høyttalerne, og det samme med pluss?
    Dårlig formulert av meg.kabelen ser slik ut: +/- ---> +/+ og -/-
    Det er altså en rød og svart i den ene enden, og 2 svarte og 2 rød i den andre, tilsvarene det er på høyttaleren.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beveger bass/mellomtone-elementet seg?

Hvis ikke -> Feil kobling, eller ødelagt element eller ødelagt delefilter

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Beveger bass/mellomtone-elementet seg?

Hvis ikke -> Feil kobling, eller ødelagt element eller ødelagt delefilter
    Basselementet vibrerer mer enn beveger seg, men langt i fra like mye som jeg har sett på youtube: YouTube - B&W DM602 S2 Speaker Excursion - Bass I Love You

Er det kostbart å få Hifi-klubben eller lignende for å undersøke det?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer forøvrig ikke ut noe luft fra høyttaleren, (vet ikke hva hullet heter) noe det gjorde før for en stund tilbake. Har ikke spilt særlig høyt, så skjønner ikke hvordan det kan ha skjedd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen forslag til hvordan jeg kan fikse dette, utenom å ta de med til hifi-klubben?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de høyttalerene der er det biwire mulighet... er ikke skinna mellom der som har løsna da ?

Se vedlegg..

EDIT: Ser at du har sjekket dette :S.. mulig de er "svidd" da... så da er det enten nye høyttalere.. eller bytte delene på dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    På de høyttalerene der er det biwire mulighet... er ikke skinna mellom der som har løsna da ?

Se vedlegg..

EDIT: Ser at du har sjekket dette :S.. mulig de er "svidd" da... så da er det enten nye høyttalere.. eller bytte delene på dine.
    Er 100 % på at jeg har koblet de rett

Noen som vet hva HIFI-Klubben tar for å reparere sånne ting, eller vil det rett og slett være billigere å kjøpe nye høyttalere?

Klarte forresten å rive av en plastikkbit inni luftehullet, og var dermed nødt til å skru den opp, noe som var overraskende lett. Så går det an å gjøre det selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.
    Siden du allerede har åpna den....
    Kabler til elementene, ta dem av, kobl på kabler, vær forsiktig, skru av forsterker etc.
    Kobl riktig.
    Husk hvor de sto før.
    Spill litt lavt ( dette er UTEN del filter, det får alt av frekvenser, også de den ikke er designet for, så låter nok ikke særlig pent....)

Funker det, funker det ikke ? funker = delfilter/ feilkobling (det er en bro mellom koblingene (4 x koblinger, 2x for rød 2x for svart per høytaler) med en bro mellom de, sitter den på ? )
    har du annen forsterker du kan prøve.
    Bak kanalene på forsterker, kanal B etc etc...har du andre høytalere som du kan teste med ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shn
    hei.
    Siden du allerede har åpna den....
    Kabler til elementene, ta dem av, kobl på kabler, vær forsiktig, skru av forsterker etc.
    Kobl riktig.
    Husk hvor de sto før.
    Spill litt lavt ( dette er UTEN del filter, det får alt av frekvenser, også de den ikke er designet for, så låter nok ikke særlig pent....)

Funker det, funker det ikke ? funker = delfilter/ feilkobling (det er en bro mellom koblingene (4 x koblinger, 2x for rød 2x for svart per høytaler) med en bro mellom de, sitter den på ? )
    har du annen forsterker du kan prøve.
    Bak kanalene på forsterker, kanal B etc etc...har du andre høytalere som du kan teste med ?
    Beklager, men turte ikke å se så mye på innmaten i høyttaleren, så er ikke sikker på hva du snakker om nå.

Kan du utdype fremgangsmåten?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •