Hvilke av disse subwooferne skal jeg velge

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 83
    Newcomer Marky Mark sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke av disse subwooferne skal jeg velge

Hei,

Sitter her nå og klarer ikke å bestemme meg om hvilken sub jeg skal kjøpe.
    Valget er en av disse:
    Ikon sub : DALI IKON SUB MK2 Subwoofer | Hi-Fi Klubben
    SVS PB10-NSD : SVS PB10-NSD New Black Charcoal Subwoofer - 10" basselement og 325W - L-Sound AS
    SVS SB12-NSD : SVS SB12-NSD Subwoofer - 12" og 400W DSP - L-Sound AS
    SVS PC12-NSD DSP : SVS PC12-NSD DSP Subwoofer - 12" basselement og 400W DSP - L-Sound AS

Kunne helst tenkt meg svs pb10-nsd eller svs sb12-nsd, pga plassmangel. Men hvis de andre eller noen av dere kunne annbefalt noen andre så kanskje de kunne vurderes. Får å si det sånt, så kan jeg ofre litt plass hvis sub'en er verdt det og gjør film og musikk opplevelsen min bedre. Maks plass jeg kan gå opp til er 41cm i bredde på sub'en.
    Er ganske ny i dette med sub, så hadde satt pris på hjelp i og med at dette er min første sub.
    Hjemmekino: Denon avrX5200W ,B&W Cm10s2, Sony HW65ES, Panasonic Bluray, Toshiba HDdvd, Intel NUC, Sony PS1-4, Htpc, Nintendo, Sega, Xbox 1 360 & One.
    Stue: Denon avr3313, B&W CM8, Panasonic P65vt50, Mac mini, Nintendo WiiU, Lyse HD pvr

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg hadde gått for en "tube" fra SVS.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt SVS PC12-NSD DSP
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som gjør tuben så mye bedre en de andre valgene?
    Hjemmekino: Denon avrX5200W ,B&W Cm10s2, Sony HW65ES, Panasonic Bluray, Toshiba HDdvd, Intel NUC, Sony PS1-4, Htpc, Nintendo, Sega, Xbox 1 360 & One.
    Stue: Denon avr3313, B&W CM8, Panasonic P65vt50, Mac mini, Nintendo WiiU, Lyse HD pvr

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marky Mark
    Hva som gjør tuben så mye bedre en de andre valgene?
    Du sparer plass, og den er enklere å plasere for å opnå bedre resultat.

Jeg angrer iaf på att jeg ikke kjøpte en tube selv, istedenfor den der store dundersalt blokka :P
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja an virker jo god, ifølge tester. Men de testene er jo gamle nå, så hmm :/
    Har hørt at kasser kan ver bedre når det kommer til sjapheten i suben. Pluss har hørt om sub'er kan ver sjappere om de har flere elementer. feks en 10" med 2 ekstra 6".

Jeg vett jo ikke om noe av dette stemmer, som sagt er ny i dette.
    Men har bare lyst å gjør et godt valg når jeg først kjøper

HK_Xclio: Angående svs PB10nsd og svs SB12nsd , så tar jo disse mindre plass en SVS PC12-NSD DSP.
    Men disse er vel ikke like gode siden du fortsatt anbefaler SVS PC12-NSD DSP ??

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja an virker jo god, ifølge tester. Men de testene er jo gamle nå, så hmm :/
    Har hørt at kasser kan ver bedre når det kommer til sjapheten i suben. Pluss har hørt om sub'er kan ver sjappere om de har flere elementer. feks en 10" med 2 ekstra 6".

Jeg vett jo ikke om noe av dette stemmer, som sagt er ny i dette.
    Men har bare lyst å gjør et godt valg når jeg først kjøper

HK_Xclio: Angående svs PB10nsd og svs SB12nsd , så tar jo disse mindre plass en SVS PC12-NSD DSP.
    Men disse er vel ikke like gode siden du fortsatt anbefaler SVS PC12-NSD DSP ??
    Hvor gamle di testene er har igrunn ingenting å si, når man kjøper svs får man utrolig mye BANG FOR THE BUCK! PB10nsd syntest jeg blir for lite uans rom, SB12nsd tar mye mere gulvplass enn SVS Pc12-Nsd Dsp i tilleg til att du får en del mere bass utav en 12" og for å ikke glemme, så har DSP tuben 400w mot SB12NSD sine 325w.

MEN, skal du bruke subben til film eller går det kun i musikk?

Mvh
    Svein S

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tubene er jo grisestygge da! men om du tåler det så go for it.

Newcomer Mortis360 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye utgaven av SB12-NSD har 400W forsterker, og ikke 325W som det blir påstått over her. Du burde sjekke den ut HK_Xclio. Den nye SB12-NSD har en størrelse på 35,6 x 35,6 x 35,6 cm. Jeg heller selv mot den nye utgaven av SB12-NSD, pga størrelsen, og "bang for the bucks" faktoren.

~ Mortis

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler Velodyne CHT12Q foran alle de du nevner. På tilbud til 5k hos Soundgarden ser jeg ingen grunn til å velge noe annet i dette prisleiet.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mortis360
    Den nye utgaven av SB12-NSD har 400W forsterker, og ikke 325W som det blir påstått over her. Du burde sjekke den ut HK_Xclio. Den nye SB12-NSD har en størrelse på 35,6 x 35,6 x 35,6 cm. Jeg heller selv mot den nye utgaven av SB12-NSD, pga størrelsen, og "bang for the bucks" faktoren.

~ Mortis
    Sorry, jeg så på feil sub.. Så på den gamle :P

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Anbefaler Velodyne CHT12Q foran alle de du nevner. På tilbud til 5k hos Soundgarden ser jeg ingen grunn til å velge noe annet i dette prisleiet.

Geir Arne
    Velodyne CHT-12Q Subwoofer går vell ikke lengere ned enn bare 40hz? Da er jo hele filmkonseptet ødelakt :S var å hørte en 10" velodyne hos lokal forhandler. Var ikke imponert på noen måter når jeg fikk film demo.

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK_Xclio: Det går mest til film. Men det spilles av mye musikk her og, så rekke følgen er: Film, musikk, spill(en gang i blant)

aleksander8: Ja de er ikke de peneste, men jeg synes ikke de var så galne så alle skal ha det til, men så har jeg ikke sett de selv då utenom bildet:P

Mortis360: ja det var det me størrelsen så fristet med den sub'en, men har ikke testet eller hørt den, så er litt skeptisk.

ganilsen: Ja kunne vert noe, men som HK_xclio sier så anbefaler han den ikke til film, og det er jo det jeg kommer til å bruke det mest til, ved siden av musikk, hører jo en del på det og.

Vannskelig å velge, iallefall når du er begrenset av plassen.

Så SB12 frister, men er tuben verdt det, så er det jo et selvfølge at eg tar den, selv om katten hjemme kommer te å gå bananas å den.

MEn er det andre alternativer, som feks en sub med flere elementer? eller er det bare tull at de med flere elementer er bedre?
    feks denne: Epik Legend Subwoofer - 2x12" og 300W - L-Sound AS

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tuben tåler katter.
    En kompis av meg har en tube, samt 4 katter som til tider bruker den som klorebrett å henger som mini tarzan's i den. Og sånn har det vært snart i 1 år.
    Men det går ann å lære kattene å ikke røre den så lenge du følger litt med på di.

Tuben er enklere å plasere, å den tar så vidt mere plass en den nye boksen.
    Og du kan ha marginalt mere å hente på musikksiden med boksn. Men jeg tror ikke det er noe du kommer til å legge mye merke til.

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Velodyne CHT-12Q Subwoofer går vell ikke lengere ned enn bare 40hz? Da er jo hele filmkonseptet ødelakt :S var å hørte en 10" velodyne hos lokal forhandler. Var ikke imponert på noen måter når jeg fikk film demo.
    Veloen går nok ned til 25hz(CHT12Q vel og merke) før den begynner å rulle av. Ca det samme som din ultra gjør om du ser på grafene. Om du har fått dårlig intrykk av denne kan det ikke under noen omstedigheter tolkes dithen at den er dårlig, men heller at du drar for raske konklusjoner. Test den hjemme, side om side med din ultra og si din mening. Eller teste CHT15Q som er mer likt priset og kom tilbake å fortell resultatet. Jeg tror du ville blitt overasket.

Når det kommer til det som er uthevet, er du sikker på at det var en CHT? Det kan ha vært en impact, som er billigserien deres. Men uansett, en 12" vil kunne flytte mer luft.

Jeg skal innrømme, etter å ha testet både PC13ultra og CHT12R(forrige versjon uten dsp/korreksjon) hjemme, at ultraen kan spille høyere. Men for prisen av 1 ultra kan man kjøpe 3 stk CHT12Q og da ville ultraen fått grisejuling. Det som er bra med ultraen er at den kan spille høyt i 30-60hz området, virkelig høyt. Men jeg ble ikke videre imponert nedover og syntes SVS er VOLDSOMT hypet opp. Det siste er selvfølgelig en personlig sak, men måten SVS leverer bass på er for meg grøss og gru. Bare masse buldring, men dette er min mening og i kinoen min ser du hvilken vei jeg tok. Alle vil jo ikke ha det samme, og de må vi/jeg respektere.

ganilsen: Ja kunne vert noe, men som HK_xclio sier så anbefaler han den ikke til film, og det er jo det jeg kommer til å bruke det mest til, ved siden av musikk, hører jo en del på det og.
    Lån en velo med deg hjem, det er mitt beste tips. Når den er levert tilbake kan du kjøpe en SVS. Om den ikke er bedre kan du alltids returnere denne og kjøpe en velo.

Når det gjelder sub med flere små elementer trodde jeg ikke du mente 2x12" akkurat. :P Suben du linket til fra Epik har fått gode kritikker med mer kontant bass enn SVS. Anfield har vel også kjøpt denne og det ser jeg på som et kvalitetstempel i seg selv. Fordelen med 2 elementer stillt rygg mot rygg er at de utligner hverandre og lager mindre resonanser. Det er vel ikke så mange suber i prisklassen du sikter til som har fler (mer enn 1) aktive elementer. Men du har noen løsninger med 1 aktivt og 1-2 slaver. PSB og nevnte velo har slike løsninger (og sikkert fler) og fordelen er at du slipper portstøy/blåsing men samtidig får mer spl enn ren lukket kasse.

I prisklassen du nevner har og Earthquake noe spennende løsninger som fungerer godt til film. Verdt å sjekke ut.

Geir Arne

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ble ikke overrasket av SVS i de dypeste frekvense? Hva har du hatt av alkohol til middag/kveldsmat? Det er en god grunn til at 90% av de som har testet SVS sier "WOW!" til dypbassen. Jeg har hatt 10" og den spiller så ræva langt ned at man skal opp i 10-15k i Soundgarden/hifi-klubben o.l-produkter/merker for å få noe som klarer og henge med på halvparten av det en 10" fra SVS gjør.. De er fantiske på film, men ikke de mest rafinerte på musikk, det er de fleste enige om.. Brumlebass fra SVS er bare tull.. Da er det rommet det spiller på.

50-60 hz som du snakker om så har en så stor "peak" og der spiller det høyest tyder bare på at rommet ditt ikke er "skikkelig" da det som regel er her du får en skikkelig peak.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Du ble ikke overrasket av SVS i de dypeste frekvense? Hva har du hatt av alkohol til middag/kveldsmat? Det er en god grunn til at 90% av de som har testet SVS sier "WOW!" til dypbassen. Jeg har hatt 10" og den spiller så ræva langt ned at man skal opp i 10-15k i Soundgarden/hifi-klubben o.l-produkter/merker for å få noe som klarer og henge med på halvparten av det en 10" fra SVS gjør.. De er fantiske på film, men ikke de mest rafinerte på musikk, det er de fleste enige om.. Brumlebass fra SVS er bare tull.. Da er det rommet det spiller på.

50-60 hz som du snakker om så har en så stor "peak" og der spiller det høyest tyder bare på at rommet ditt ikke er "skikkelig" da det som regel er her du får en skikkelig peak.
    IMO er de som sier at SVS ikke har konkurenter før man tredobler prisen som går på crack. De har konkurrenter i hvert eneste prissegment. Til og med billigere alternativer, da jeg hadde tatt en CHT15Q(10k) før en PC13Ultra(15k?) når som helst.

I forhold til hva folk sier en ultra duger til var den en gedigen nedtur ja. I 10hz modus var den nærmest "ubrukelig". Rullet av alt for tidlig og "bunnet" ganske så fort. I 15hz modus var det litt bedre. Og i 20hz modus leverer den bra med output. Men når jeg fjernet roomgain (helt rett som du sier så har jeg en peak rundt 50hz, men det har ingenting å si da jeg sammenligner med andre suber i samme rom) syntes jeg også den ble litt tam og ikke fikk kommer ordentlig til rette. Så for min del, ble den slått på alle parameter av JLen jeg har(men den er også dobbelt så dyr).

Misforstå meg rett når jeg skriver dette. Ut ifra hva jeg har hørt av SVS skulle jeg klart å fått kalibrert ultraen til å spille flatt ned til 15hz hos meg. Har aldri(og kommer aldri) til å nekte for det. Poenget mitt er bare at ALLE (uten om to) subene jeg har testet hjemme har jeg fått til omtrent det samme. Og hva sitter man igjen med da? En, IMHO, "ullen" SVS bass og jeg kan ikke på noen måte si det er verdt det. Verden er SÅ mye mer enn bare SVS. Men at det er lett å imponere noen med en SVS er jeg også enig i, men det betyr ikke kvalitet(ikke at jeg sier den ikke er det). Det betyr bare at man ikke har testet noe som er bedre selv om det mest sannsynlig finnes.

Og hvor mange av dere som anbefaler SVS har faktisk testet noe annet i deres eget rom for sammenligning? Og da fortrinnsvis i samme prisklasse.

Geir Arne

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo begrenset hvor mye bass man får med kun en 12" uansett hvilken sub man velger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger/tester av haugevis av subber viser at Ultraen er temmelig ekstrem.Og den ligger på topplista i output sammen med ED med doble 15" og 18".
    JL ,som blir nevnt , Fanthom 13 er også der,i toppen.

I et annet oppsett/lytterom så hadde Velodyne SPL1000R mer output oppover i frekvens enn SVS PB12Plus.Tyder vel på rommet ikke var venner med SVS-en.

Har også hatt PC 12 NSD og jeg tviler ikke på at den gir like mye som 2 stk SB 12 NSD.Synes SB 12 NSD er overraskende musikalsk.Veldig stram og fin uten during og buldring.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Synes SB 12 NSD er overraskende musikalsk.Veldig stram og fin uten during og buldring.
    Men da er man over på lukket kasse, og da stiller nok saken seg annerledes. Har ikke hørt SB produktene til SVS, men de er de eneste som frister.

Geir Arne

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •