Hvilke av disse subwooferne skal jeg velge - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 83
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ja det er jo virkelig veien til GOD lyd. Kos deg med masse lyd du.

God jul.

Geir Arne
    Ja, føler at jeg er ganske så nært det man kan kalle god lyd, eneste som står på ønskelisten til jul er enda en PC13 Ultra

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en 13" kan gjenngi 5Hz med noe nivå, er egentlig ett dårlig tegn i hifi-sammenheng.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby

Koser meg hver gang når noen på den andre siden av skjermen skal fortelle meg hva jeg hører i min egen stue på mitt eget anlegg med mine egne ører Men her skal jeg moderere meg litt, denne scenen kjennes og ser i form av bevegelser i huskonstruksjonen, hører selvfølgelig ikke 5 Hz
    Hvis du ser på "grafen" kan jeg være enig i at det skjer noe ned mot 5hz. Men legg merke til at det også skjer noe hele veien opp til 20hz. Det kan vel hende det er noen av de litt høyere frekvensene du hører, eller? Men som du sier, jeg vet ikke hva som skjer hos deg. Og det var ikke meningen å undermine påstanden din. Men en spl måling av frekvenser fra 30hz og nedover er mye mer troverdig enn at du skal si du har 5hz respons.

Du synes ja, men er det Velodyne som er fasiten? Har lest for mange slik Velodyne VS SVS tråder til at jeg gidder å legge meg ned å gråte over mitt "feilkjøp"
    Har vel ikke sagt at du har gjort et feilkjøp. Jeg liker ikke SVS, men jeg respekterer at mange gjør det. Som sagt, jeg har testet de jeg nevner og gjort meg opp en mening. Men når trådstarter skal ha ny sub, og han sier den skal brukes til film OG musikk mener jeg personlig at bl.a. Velodyne CHT er et bedre alternativ. Spesielt på tilbud. Og jeg prøver på ingen måte å omvende eksisterende eiere av SVS, dere er jo fornøyd med det dere har.

Når dette er sagt kan jeg legge til at mitt rom (på 14kvm) muligens er for lite til å få Ultraen til å spille optimalt. MEN, jeg har hørt SVS i større rom og fremdeles hørt "SVS-lyden" uten å kunne forklare helt hva denne er/kommer av. På musikk er derimot mye av denne buldringen("SVS-lyden") borte (som er + for meg) men den er fremdeles litt slapp sammenlignet med eksempelvis min egen JL. Men igjen, vi må velge et kompromiss og pris er en del av dette.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Her er vi nok tilbake på hva man liker også Geir Arne. Jeg synes f.eks DD18 ( som er latterlig dyr ) var en stor skuffelse. Helt ærlig. Hadde PC13-Ultra og DD18 vært priset likt hadde jeg alikevel valgt Ultra'en uten tvil. Finnes det SUB'er som er oppskrytt, så er det DD serien til Velodyne spør du meg. Skal ikke jeg kalle meg ekspert på SUB'er her, men har nå holdt på med dette endel år, og sikkert hatt inn mellom 15 og 20 forskjellige SUB'er i huset fra alt tenkelig av merker, og har til gode å finne noe som funker så bra som en Ultra. Kan legge til at jeg for tiden kjører en SVS ASEQ1 til å kalibrere SUB'ene, så det hjelper nok litt på kjappheten og integreringen av SUB'ene med resten av anlegget. En ukalibrert SVS er som regel ræva, akkurat som alle andre SUB'er (tenker da på de uten innebygd kalibrering )

PS. Er da godt vi har litt forskjellige smaker, hvis ikke hadde jo alle hatt likt anlegg

I vanskelige rom er det ofte letteste å stacke SUB'ene for å få mest trøkk. Ikke alltid like pent, men med SB'ene så er de så nusselige uansett at det burde ikke være noe problem.

Edit: Står en SVS SB12-NSD hos Tore også nå å får kjørt seg
    Tore sa det.Han var her under testen i går og var mektig imponert over MA-ene nå parret med Parasound effekt.Sub stackinga ble svært effektivt i forhold til en på hver side når det kommer til trykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på "grafen" kan jeg være enig i at det skjer noe ned mot 5hz. Men legg merke til at det også skjer noe hele veien opp til 20hz. Det kan vel hende det er noen av de litt høyere frekvensene du hører, eller? Men som du sier, jeg vet ikke hva som skjer hos deg. Og det var ikke meningen å undermine påstanden din. Men en spl måling av frekvenser fra 30hz og nedover er mye mer troverdig enn at du skal si du har 5hz respons.
    Nå kjenner jeg ikke til analyseprogrammet som er brukt her, kanskje vi skal la Flageborg ta seg av denne konklusjonen, da det er tross alt han som ha foretatt denne analysen?

Har vel ikke sagt at du har gjort et feilkjøp. Jeg liker ikke SVS, men jeg respekterer at mange gjør det. Som sagt, jeg har testet de jeg nevner og gjort meg opp en mening. Men når trådstarter skal ha ny sub, og han sier den skal brukes til film OG musikk mener jeg personlig at bl.a. Velodyne CHT er et bedre alternativ. Spesielt på tilbud. Og jeg prøver på ingen måte å omvende eksisterende eiere av SVS, dere er jo fornøyd med det dere har.
    At du ikke liker SVS er en ærlig sak, men jeg kan legge til at SVS og spesielt Ultra fungerer veldig bra på musikk, gjør det ikke det så har du kalibrert feil.

Når dette er sagt kan jeg legge til at mitt rom (på 14kvm) muligens er for lite til å få Ultraen til å spille optimalt. MEN, jeg har hørt SVS i større rom og fremdeles hørt "SVS-lyden" uten å kunne forklare helt hva denne er/kommer av. På musikk er derimot mye av denne buldringen("SVS-lyden") borte (som er + for meg) men den er fremdeles litt slapp sammenlignet med eksempelvis min egen JL. Men igjen, vi må velge et kompromiss og pris er en del av dette.

Geir Arne
    Kjenner meg ikke igjen i denne SVS buldringen som du snakker om?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg ikke igjen i denne SVS buldringen som du snakker om?
    OT: Da lurer jeg på hvor du bor, og om du kan holde en demo for meg.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    At en 13" kan gjenngi 5Hz med noe nivå, er egentlig ett dårlig tegn i hifi-sammenheng.
    Nåh, hva er HiFi lyd da? Er det ikke ett kjempepluss i film sammenheng? Sitter egentlig bare igjen med ett inntrykk at dere leter etter hver minste ting dere kan "ta" SVS på. Det er kompromisser hele veien, det perfekte oppsett finnes ikke, alltids en og annen analytiker som kan finne noe grums...og bestandig noen som er uenige i analytikern.

Fikk forresten høre at jeg har ikke høytalere til HiFi, men til hjemmekinobruk... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: Da lurer jeg på hvor du bor, og om du kan holde en demo for meg.

Geir Arne
    Vesterålen, skal jeg hive på kaffe? :grin:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vesterålen, skal jeg hive på kaffe? :grin:
    Litt langt gitt. Men dette var langt nok OT.

Tilbake til tråden: Har trådstarter bestemt seg? Eller står det fremdeles mellom PB10 og SB12?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåh, hva er HiFi lyd da? Er det ikke ett kjempepluss i film sammenheng? Sitter egentlig bare igjen med ett inntrykk at dere leter etter hver minste ting dere kan "ta" SVS på. Det er kompromisser hele veien, det perfekte oppsett finnes ikke, alltids en og annen analytiker som kan finne noe grums...og bestandig noen som er uenige i analytikern.

Fikk forresten høre at jeg har ikke høytalere til HiFi, men til hjemmekinobruk... :wink:
    hifi betyr troverdig eller "høy renhet". Om det er film eller musikk spiller ikke noen rolle.

Forstår du egentlig hvor mye luft som må flyttes for å kunne gjenngi fornuftige lydnivå ved 5Hz? Dette handler ikke om SVS i det hele, men om generell forståelse for lyd. La oss si at du spiller rimelig høyt når du ser film. 20Hz drønnet gjør at elementet må bevege seg, la oss si +-1cm (som jeg annser for mye). da må det bevege seg +-16cm for å lage samme nivå ved 5Hz. Selv om du reduserer nivået med 6dB må det fortsatt slå +-4cm.

La oss så si at du er "snill" og reduserer med 12dB. Da er du nede på samme slaglengde. Altså +-1cm. MEN dette kommer i tillegg til de +-1cm som 20Hz bruker.

Tar man så i betrakning at følsomheten går ned når volumet går opp, og BL produktet blir ulinært, så går hele regnestykket adundas.

Newcomer Marky Mark sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt langt gitt. Men dette var langt nok OT.

Tilbake til tråden: Har trådstarter bestemt seg? Eller står det fremdeles mellom PB10 og SB12?

Geir Arne

Nei har egemtlig ikke bestemt meg helt ennå.
    valget sitter mellom SVS SB12nsd og Epik Legend. Vil ha den som er nærmest Pb10nsd på film/dybde og bedre en audi pro ace bass 2 på musikk/hurtighet. Og på denne artikkelen så står det at SB12-Plus(forrige versjon av sb12nsd, den nye skal og ver mye bedre ifølge lsound) er et kompakt alternativ uten altfor store kompromisser til PB12nsd. Då ser jeg for meg at sb12nsd burde ver temmelig lik pb10nsd på film.

Test av SVS PB12-NSD Subwoofere - Lyd og Bilde

Så hvilken burde jeg velge?
    Hjemmekino: Denon avrX5200W ,B&W Cm10s2, Sony HW65ES, Panasonic Bluray, Toshiba HDdvd, Intel NUC, Sony PS1-4, Htpc, Nintendo, Sega, Xbox 1 360 & One.
    Stue: Denon avr3313, B&W CM8, Panasonic P65vt50, Mac mini, Nintendo WiiU, Lyse HD pvr

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    hifi betyr troverdig eller "høy renhet". Om det er film eller musikk spiller ikke noen rolle.

Forstår du egentlig hvor mye luft som må flyttes for å kunne gjenngi fornuftige lydnivå ved 5Hz? Dette handler ikke om SVS i det hele, men om generell forståelse for lyd. La oss si at du spiller rimelig høyt når du ser film. 20Hz drønnet gjør at elementet må bevege seg, la oss si +-1cm (som jeg annser for mye). da må det bevege seg +-16cm for å lage samme nivå ved 5Hz. Selv om du reduserer nivået med 6dB må det fortsatt slå +-4cm.

La oss så si at du er "snill" og reduserer med 12dB. Da er du nede på samme slaglengde. Altså +-1cm. MEN dette kommer i tillegg til de +-1cm som 20Hz bruker.

Tar man så i betrakning at følsomheten går ned når volumet går opp, og BL produktet blir ulinært, så går hele regnestykket adundas.
    Fint det, men så var det praksisen da...:razz:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den bomma du nok litt med. Uvitenhet er lykke.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Praksisen er mye værre. Xmax som oppgis på elementer er ikke reell xmax (derfor jeg skrev at jeg syntes +-1cm er mye). Du klarer ikke å holde magnetfeltet helt uniformt i hele spolens vandringsområde. TC-Sound f.eks opperere med en xmax for det punktet der BL har sunket med 30%. 30!!!

Lyd er uansett luft i bevegelse (for vår del). Det kommer du ikke utenom samme søren. Mengden luft som må flyttes er også rimelig rett frem. Både i teori og praksis. Faktisk må du flytte MER i praksis pga elastisiteten og tregheten til lufta.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler meg på rimelig trygg grunn fremdeles da, folk må bare ha så mange teorier og meninger som de vil, alikevel kommer vi ikke unna det faktum hva som skjer her i stua når Hulken planter knyttneven i trynet på Hulk nr 2 og hvordan det låter når jeg spiller "HiFi"... Som oftest uten sub men når subben er innkoblet så kjenner jeg ikke igjen beskrivelsen som typisk "SVS lyd" Utstyr trenger ikke å koste over 50.000 for å låte bra eller låte "korrekt" HiFi...

Har kalibrert med frem til en ganske linær kurve, men gud bedre meg så kjedelig lyd da... "HiFi"??? Nei gi meg noen dB ekstra i bunnen... :razz:

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [

At du ikke liker SVS er en ærlig sak, men jeg kan legge til at SVS og spesielt Ultra fungerer veldig bra på musikk, gjør det ikke det så har du kalibrert feil.

Kjenner meg ikke igjen i denne SVS buldringen som du snakker om?[/QUOTE]

Til Zebby:
    At du umulig kan ha hørt noen andre subber enn svs, høres som en mye mer ærlig sak, spør du meg..
    Hvis du mener ultra fungerer veldig bra til musikk,
    så skulle jeg likt å hørt hva du mente om subber som virkelig er lagd nettopp for å spille musikk..

Er nok redd for at det er kun en ting som gjelder her!
    the svs way, or the highway

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler meg på rimelig trygg grunn fremdeles da, folk må bare ha så mange teorier og meninger som de vil, alikevel kommer vi ikke unna det faktum hva som skjer her i stua når Hulken planter knyttneven i trynet på Hulk nr 2 og hvordan det låter når jeg spiller "HiFi"... Som oftest uten sub men når subben er innkoblet så kjenner jeg ikke igjen beskrivelsen som typisk "SVS lyd" Utstyr trenger ikke å koste over 50.000 for å låte bra eller låte "korrekt" HiFi...

Har kalibrert med frem til en ganske linær kurve, men gud bedre meg så kjedelig lyd da... "HiFi"??? Nei gi meg noen dB ekstra i bunnen... :razz:
    Frekvenskurver er bare èn av mange parametere som bestemmer lyden.

Prismessig har du helt rett når det kommer til sub. JBL suben jeg linket til tidligere ville skremt vannet av en SVS fra 20Hz og opp. Den ville skremt vannet av de fleste andre subber også. Ikke minst fordi den er vesentlig kjappere til å avgi oppladet energi. Frekvensmessig er det nok helt identisk (med korreksjon)

Vi kan jo snu problemstillingen litt. Dersom en slik SVS 13" er så ekstrem på ytelse, hvorfor brukes den ikke i kinosaler? Kan banne på at sjefene ville vært sjeleglade om de kunne smellt inn noen slik for en liten sum, og beholdt kvaliteten.

Når det gjelder høyttalere er desverre sannheten en ganske annen. Skal du ha fullrange (til ca 30Hz), og samtidig ha høy kvalitet så koster det mye. selv om du bygger selv, og kan skrive 0 i arbeidspenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Til Zebby:
    At du umulig kan ha hørt noen andre subber enn svs, høres som en mye mer ærlig sak, spør du meg..
    Hvis du mener ultra fungerer veldig bra til musikk,
    så skulle jeg likt å hørt hva du mente om subber som virkelig er lagd nettopp for å spille musikk..

Er nok redd for at det er kun en ting som gjelder her!
    the svs way, or the highway
    Nei jeg er nok mere redd for at SVS eierne må begynne å besinne sin begeistring over produktene de eier, så andre kan få slippe til i debattene. Hver gang SVS blir nevnt så blir det sutring til slutt fra dem som mener noe annet. Kan vi ikke få lov til å være fornøyd og få anbefale subbene videre til andre? Tross alt har du jo 45 dagers returrett om ikke "HiFi" spøkelset blir tilfredstillt, og da er det jo bare å dobble innsatsen å kjøpe Velodyne...feks

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg er nok mere redd for at SVS eierne må begynne å besinne sin begeistring over produktene de eier, så andre kan få slippe til i debattene. Hver gang SVS blir nevnt så blir det sutring til slutt fra dem som mener noe annet. Kan vi ikke få lov til å være fornøyd og få anbefale subbene videre til andre? Tross alt har du jo 45 dagers returrett om ikke "HiFi" spøkelset blir tilfredstillt, og da er det jo bare å dobble innsatsen å kjøpe Velodyne...feks

Er vel ingen i den tråden her som sier/mener svs er dårlig..
    Prøver bare å forklare deg at det finnes andre subber på markedet som er bra..

Som nevnte tidligere, det kommer ann på hva man er ute etter

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82

Som nevnte tidligere, det kommer ann på hva man er ute etter
    Helt enig. Til syvende og sist er dette det eneste som gjelder, at man selv er fornøyd.

Til trådstarter:
    Selv har jeg en SVS PB10NSD NEW som jeg er veldig fornøyd med. Krever litt jobb med kalibrering/plassering, men fyttikatta den veit å sette rommet i bevegelse. Jeg synes den fungerer veldig bra til både film og musikk, men er nok ikke tvil om at det finnes bedre i denne prisklassen hvis primærbehovet hadde vært musikk(sier ikke at dette ikke gjelder på film). Jeg som bruker den til begge deler føler hvertfall SELV at den fungerer utrolig bra. Har kun hatt anledning til å sammenligne den med en eller annen B&W 8" og XTZ sin 12" og jeg synes den gruser begge både på film og musikk. Som sagt kan jeg varmt anbefale denne, men som nevnt tidligere så blir jo dette en smaksak så kommer jo helt ann på hvordan du selv liker det.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •