Hvilke av disse subwooferne skal jeg velge - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 83
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Den vanlige for og mot SVS diskusjonen leser jeg...

Jeg har respons ned i 5 Hz med min PC13 Ultra, veldig god respons faktisk. Har hatt PC12-NSD også som jeg vil si er en meget god sub til prisen. Har faktisk ikke behov for å teste andre subber da jeg er godt fornøyd med SVS. Mener å erindre at Hjemmekino foretrekker SVS fremfor Epik på film da responsen i dypet er bedre med SVS, uten at vi kan si at bladet sitter på fasiten.

Hvis Velodyne er så fantastisk mye bedre enn SVS hvorfor dominerer ikke Velodyne mere i oppsettene til brukerne her?
    Og hvor mange db fra target er du når du opplever 5hz?

Kvaliteten på en sub avgjøres ikke bare etter hvor dypt den kan spille. Men det er en kjennsgjerning at mange liker respons laaaaaaangt ned i dypet. Jeg er en av de, men jeg ofrer ikke kvaliteten oppover. Må jeg inngå et kompromiss dropper jeg personlig de nederste frekvensene. Men dette er meg.

Virker også som om mange som har SVS ikke har testet andre likt prisede suber. Men når alt kommer til alt, er du fornøyd med suben du har og prisen du betalte for den, er det det eneste som teller.

Virker som om trådstarter uansett har bestemt seg for SVS. Og som en kommentar til valget mellom PB10 og SB12 så vil jeg si at jeg ville valgt en lukket konstruksjon i utgangspunktet, men jeg har ikke hørt noen av de nevnte. Vil tippe ut ifra erfaring (selv om det ikke er så mye av det) at PB10 vil spille både høyere og dypere, mens SB12 vil oppleves som noe strammere og bedre oppover.
    Den sammenlikningen mot Audio Pro tolket jeg dithen at SVSen hadde mer volum og gikk dypere, ikke nødvendigvis at den var "raskere".

Geir Arne

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Vel, en medvirkende årsak kan jo være at hver gang det dukker opp en hvilken-sub-skal-jeg-velge-tråd, er som regel de 2-3 første svarene at SVS er det eneste rette valget.

+1

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen grunn er at Velodyne sine beste suber er svindyre. De har heller ikke kommet så utrolig bra ut i sammenligningstester. De har en fordel i forhold til integrering p.g.a. DSPen og lukket kasse/servo gjør nok dette også enklere. Men så koster det ikke så mye å kjøpe god DSP eksternt.

De beste subene i forhold til pris er selvsagt Elemental Designs. Spiser SVS til frokost. :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal også sies at annenhåndsverdien på en SVS av det seriøse slaget er svært høy, de er generelt ganske lettsolgte, slik at risikoen ved å kjøpe en bare for å teste er ganske liten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Og hvor mange db fra target er du når du opplever 5hz?
    Har ikke peiling, og ikke vet jeg hva du snakker om her heller, alt jeg vet at på en filmsekvens hvor målinger viser at det er ting som skjer rundt 5 Hz, både merkes i gulv, tak og vegger her...

Kvaliteten på en sub avgjøres ikke bare etter hvor dypt den kan spille. Men det er en kjennsgjerning at mange liker respons laaaaaaangt ned i dypet. Jeg er en av de, men jeg ofrer ikke kvaliteten oppover. Må jeg inngå et kompromiss dropper jeg personlig de nederste frekvensene. Men dette er meg.
    Hos meg så er det frontene som tar seg av kvaliteten videre oppover, sjeldent jeg spiller musikk med sub, selv om jeg vet at på enkelte musikktyper så er det en del å hente her også, og Ultraen er definitivt musikalsk selv om enkelte hevder det motsatte, men det vet vi også grunnen til. 8)

Virker også som om mange som har SVS ikke har testet andre likt prisede suber. Men når alt kommer til alt, er du fornøyd med suben du har og prisen du betalte for den, er det det eneste som teller.
    Kan du nevne noen eksempler på subber til 15.000 kr som gjør alt bedre enn PC13 Ultra til filmbruk? Jeg tror man må inngå noen kompromisser her.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, en medvirkende årsak kan jo være at hver gang det dukker opp en hvilken-sub-skal-jeg-velge-tråd, er som regel de 2-3 første svarene at SVS er det eneste rette valget.
    Så mitt neste spørsmål, hvorfor er det slik? Er det de samme personene hver gang som anbefaler SVS. såfall burde man jo spørre om de har provisjon hos Lsound eller om det er andre ting som ligger bak. Jeg har for ordens skyld ikke provisjon, og er kun veldig fornøyd med SVS sine subber. Jeg ble foreslått Velodyne på PM når jeg spurte om råd om kjøp av sub, kastet ett blikk på dem, så prisen, rygget og gikk for SVS.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du nevne noen eksempler på subber til 15.000 kr som gjør alt bedre enn PC13 Ultra til filmbruk? Jeg tror man må inngå noen kompromisser her.

Spørsmålet er om du ønsker kvantitet eller kvalitet.

For kvalitet ville jeg gått for JBL 4645C + Crown XTI-2000.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke peiling, og ikke vet jeg hva du snakker om her heller, alt jeg vet at på en filmsekvens hvor målinger viser at det er ting som skjer rundt 5 Hz, både merkes i gulv, tak og vegger her...

Hos meg så er det frontene som tar seg av kvaliteten videre oppover, sjeldent jeg spiller musikk med sub, selv om jeg vet at på enkelte musikktyper så er det en del å hente her også, og Ultraen er definitivt musikalsk selv om enkelte hevder det motsatte, men det vet vi også grunnen til. 8)

Det at det skjer noe ved 5hz betyr ikke at det er den frekvensen du kjenner. Du er i allefall den første jeg har hørt om som har respons så langt ned, og jeg tror ikke det er tilfelle. Hvilken scene og film er dette forresten?

Mulig vil har forskjellig mening på hva kvaliteten oppover er. Tenkte fra 10-100hz. Men selv ned mot 40hz deling syntes jeg det kommer "rar" lyd fra SVSene. Subjektivt såklart.

Det siste er jo veldig enkelt. Siden du ikke skjønner hva jeg liker med Velodyne kan jeg ta de som eksempel. Til 10k får man CHT15Q som jeg syntes er overlegen ultraen. Skal ikke påstå at den spille like høyt eller like dypt som Ultraen men den spiller "bedre", høyt nok og dypt nok. Alternativt, men det blir å dra det litt langt, har man SPL1200ultra som slår begge på kvalitet men får grisejuling på SPL. Sistnevnte vil jo ikke være noe alternativ til en SVS som vi snakker om her, men tok den med grunnet prisen. Men alle alternativer her nevnt er over(ganske langt over også) trådstarters budsjett. Han skriver også at han skal bruke suben til musikk, og da ser jeg på det som min plikt å anbafale Velodyne. I mine øyne et ganske perfekt kompromiss mellom kvalitet og kvantitet.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble foreslått Velodyne på PM når jeg spurte om råd om kjøp av sub, kastet ett blikk på dem, så prisen, rygget og gikk for SVS.
    Ja det er jo virkelig veien til GOD lyd. Kos deg med masse lyd du.

God jul.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpt Parasound NC2250 i dag og stacket subbene.Gid bedre som det trøkker nå :-)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste er jo veldig enkelt. Siden du ikke skjønner hva jeg liker med Velodyne kan jeg ta de som eksempel. Til 10k får man CHT15Q som jeg syntes er overlegen ultraen. Skal ikke påstå at den spille like høyt eller like dypt som Ultraen men den spiller "bedre", høyt nok og dypt nok.
    Her er vi nok tilbake på hva man liker også Geir Arne. Jeg synes f.eks DD18 ( som er latterlig dyr ) var en stor skuffelse. Helt ærlig. Hadde PC13-Ultra og DD18 vært priset likt hadde jeg alikevel valgt Ultra'en uten tvil. Finnes det SUB'er som er oppskrytt, så er det DD serien til Velodyne spør du meg. Skal ikke jeg kalle meg ekspert på SUB'er her, men har nå holdt på med dette endel år, og sikkert hatt inn mellom 15 og 20 forskjellige SUB'er i huset fra alt tenkelig av merker, og har til gode å finne noe som funker så bra som en Ultra. Kan legge til at jeg for tiden kjører en SVS ASEQ1 til å kalibrere SUB'ene, så det hjelper nok litt på kjappheten og integreringen av SUB'ene med resten av anlegget. En ukalibrert SVS er som regel ræva, akkurat som alle andre SUB'er (tenker da på de uten innebygd kalibrering )

PS. Er da godt vi har litt forskjellige smaker, hvis ikke hadde jo alle hatt likt anlegg

Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Kjøpt Parasound NC2250 i dag og stacket subbene.Gid bedre som det trøkker nå :-)
    I vanskelige rom er det ofte letteste å stacke SUB'ene for å få mest trøkk. Ikke alltid like pent, men med SB'ene så er de så nusselige uansett at det burde ikke være noe problem.

Edit: Står en SVS SB12-NSD hos Tore også nå å får kjørt seg

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Jeg synes f.eks DD18 ( som er latterlig dyr ) var en stor skuffelse. Helt ærlig. Hadde PC13-Ultra og DD18 vært priset likt hadde jeg alikevel valgt Ultra'en uten tvil. Finnes det SUB'er som er oppskrytt, så er det DD serien til Velodyne spør du meg.

PS. Er da godt vi har litt forskjellige smaker, hvis ikke hadde jo alle hatt likt anlegg
    Det kommer jo helt an på hva man forventer, og ikke minst innser at over 10-15k per sub betaler man mye penger for liten oppgradering. Slik er det jo med høyttaler også. Kvalitetshoppet forsvarer ikke prisen, men likevel er det prisen man må betale for den ekstra "kvaliteten".

At du ville valgt Ultraen foran DD18 til samme pris skjønner ikke jeg(har dog bare erfaring med DD10/12). Men jeg skal på ingen måte si at Velodyne er verdens beste suber, men det er det inntrykket mange av SVS-eierne gir om sine produkter. Gjerne uten å ha sammenlignet. Du har sammnelignet og jeg har sammenlignet og vi tok hver vår vei. Slik er det jo i denne hobbyen.

Den siste kommentaren din summer opp det meste.

Geir Arne

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en ED A7-350?

Hva med denne kontra en svs ultra?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I vanskelige rom er det ofte letteste å stacke SUB'ene for å få mest trøkk
    Kanskje bedre med en basskasse med rørsub oppå kassa da, isted for 2 bass kasser på hver side i front?
    Da kan jeg beholde de gulvstående, med suber bak i venstre hjørne
    (ikke plass i høyre hjørne)

og hva med andre merker?

Dali vet jeg er daff (for film)
    BW? etc
    CV blir vel i samme sjanger som SvS? :P

Newcomer Marky Mark sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobble post
    Hjemmekino: Denon avrX5200W ,B&W Cm10s2, Sony HW65ES, Panasonic Bluray, Toshiba HDdvd, Intel NUC, Sony PS1-4, Htpc, Nintendo, Sega, Xbox 1 360 & One.
    Stue: Denon avr3313, B&W CM8, Panasonic P65vt50, Mac mini, Nintendo WiiU, Lyse HD pvr

Newcomer Marky Mark sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter nå med inntrykket om at jeg burde gå får enten Epik Legend eller SVS SB12nsd. Dette fordi det virker som om disse er de som er nærmest likt PB10nsd new på dybde og bedre og raskere en "ace bass 2", og har en mindre størrelse.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for svs sb12nsd igår pga størrelsen, men så fikk jeg en mail av lsound så fikk meg til å tenke meg litt om. Har sendt litt mail fram og tilbake med de får å så prøve å gjør det beste valget.

Hei,

"rask" bass kan man relatere til dynamisk og kontrollert bass. Små elementer har ingen relasjon til kontrollert bass og selv 21" kan være ekstremt dynamisk og kontant, det kommer bare an på designet og hvordan komponenter er satt isammen med tanke på tuning osv.

PB10-NSD og PB12-NSD er helt klart de produktene som er best til film da de er store portede subwoofere som går langt lavere i frekvens med ekstrem ytelse. Er det slik at du ønsker en liten subwoofer fordi du har plassmangel er det Legend og SB12-NSD vi anbefaler. Legend gir litt mer ytelse for pengene med dens doble 12" men trenger du en i Piano Gloss og enda litt mindre er SB12-NSD et fantastisk produkt.

Begge produktene er særdeles musikalske og dynamiske og disse vil begge være av langt bedre kaliber enn din AceBass. Epik og SVS kan og skal sammenlignes med langt høyere prisede subwoofere.

Kan du gå for størrelse og ikke trenger nødvendigvis Piano Gloss (vi har jo SB12-NSD i Black vinyl også) så anbefaler jeg Legend. Siden prisen er så og si den samme gir den litt mer for pengene i form av ytelse.

Best Regards,

Men hva mener dere, stemmer dette?
    Og i tillegg vil sb12nsd gå dypere? siden, det er det de er kjent for.
    Hjemmekino: Denon avrX5200W ,B&W Cm10s2, Sony HW65ES, Panasonic Bluray, Toshiba HDdvd, Intel NUC, Sony PS1-4, Htpc, Nintendo, Sega, Xbox 1 360 & One.
    Stue: Denon avr3313, B&W CM8, Panasonic P65vt50, Mac mini, Nintendo WiiU, Lyse HD pvr

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, interresting klø mæ i hode!!!! ble litt i tvil sjøl no ka man sku gå for. Hode mitt sier Legend, men designen falle mæ ikkje i smak. Hjærte mitt sier SVS, og har best design. Skal jo tross alt stå i stua.

Vil nok tippe at han på Lsound har rett angående dette, men tippe en liten boks som Anti mode Subkalibrerer(koste 2000 kr) vil ta bort litt/meste parten av den kjente buldringa som alle snakker om på SVS subbene. plus at man har bedre slaglengde på elementan til SB-12 kontra Legend. dette takler film dypbass bedre, så har vi jo legend som igjen e bedre på musikk.

Hmm, inså plutselig at det blir SVS på meg sia det går ca 70% film hos meg kontra musikk

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at de kampene mellom SVS og Velodyne går igjen :P
    Er vel ingenting galt med SvS? De har da lagd et produkt og skaffet seg get godt rykte som mange andre, som igjen har resultert til høye salgstall. Vil ikke tro at de første som hørte SvS tenkte, "tja, helt ok bass bare" er jo en grunn til at det har blitt så stort og alle anbefaler det, og hypefaktoren er høy, man kan jo bare se på alle hjemmekinoene her da 40% av de sitter med SvS innabords. Poenget er jo bare at man får mye for pengene og alternativene oftere er litt dyrere.

Jeg hadde SvS pc12-nsd før, måtte selge den den ble for kraftig i stua mi. Sitter nå med en XTZ w12, som jeg syns er dugendes nok til film. Vurderer en til, eller kanskje bare drite i naboen og gå for en SB12.

Et annet alternativ er jo en Sunfire Signature 12" fra ebay. Snakk med de som selger den på b-stock, tror jeg fikk pris for frakt til norge på 200 dollar eller noe, blir da ca 1700 dollar totalt, og han fikser så du slipper unna moms, ender opp på værstefall å få den opp i ca 12 lapper med moms, blir litt dyrere da og litt mer jobb, men da snakker vi et monster som jeg tror har salgspris her til lands på nesten 30 lapper, 2700 watt, og et helsikes trykk, og denne er ca like stor som SB12 fra SvS.

Se link her

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet om hvilke sub som er best er feil og da blir debatten deretter.
    Hvis man kunne spesifisere i større grad hva man trengte sub til, så hadde det også vært langt enklere å velge sub. Ønsker man f.eks først og fremst dypbass under 50Hz og har stort rom så vil en SVS eller eD i åpen baffel være et godt alternativ. Er man deretter ute etter mer og bedre bass også høyere i frekvens, så vil f.eks SVS være et dårlig valg. Og har man lite rom og få plasseringsmuligheter, kan det være langt mer fornuftig å velge lukket kasse.

Greien er at ulike elementer har ulike styrker og svakheter. Og det samme med ulike kontruksjoner. Åpen baffel flytter mer luft og vil oppleves mer fysisk, men de er også vanskelig å få til og krever større rom. Og så blir det selvsagt ganske meningsløst å sammenligne en sub med svært god DSP med en uten. DSPen bør brukes til begge for en rettferdig sammenligning. Har man prøvd en Velodyne med DSP og en SVS uten, så vet man egentlig veldig lite.

Her er en listen over noen som er blitt testet. Trenger ikke å si så altfor mye, men kan være en grei pekepinn.
    Subwoofer review summary page ... From the AVS forum - Chase Home Theater

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at det skjer noe ved 5hz betyr ikke at det er den frekvensen du kjenner. Du er i allefall den første jeg har hørt om som har respons så langt ned, og jeg tror ikke det er tilfelle. Hvilken scene og film er dette forresten?

Koser meg hver gang når noen på den andre siden av skjermen skal fortelle meg hva jeg hører i min egen stue på mitt eget anlegg med mine egne ører Men her skal jeg moderere meg litt, denne scenen kjennes og ser i form av bevegelser i huskonstruksjonen, hører selvfølgelig ikke 5 Hz

Det siste er jo veldig enkelt. Siden du ikke skjønner hva jeg liker med Velodyne kan jeg ta de som eksempel. Til 10k får man CHT15Q som jeg syntes er overlegen ultraen. Skal ikke påstå at den spille like høyt eller like dypt som Ultraen men den spiller "bedre", høyt nok og dypt nok. Alternativt, men det blir å dra det litt langt, har man SPL1200ultra som slår begge på kvalitet men får grisejuling på SPL. Sistnevnte vil jo ikke være noe alternativ til en SVS som vi snakker om her, men tok den med grunnet prisen. Men alle alternativer her nevnt er over(ganske langt over også) trådstarters budsjett. Han skriver også at han skal bruke suben til musikk, og da ser jeg på det som min plikt å anbafale Velodyne. I mine øyne et ganske perfekt kompromiss mellom kvalitet og kvantitet.
    Geir Arne
    Du synes ja, men er det Velodyne som er fasiten? Har lest for mange slik Velodyne VS SVS tråder til at jeg gidder å legge meg ned å gråte over mitt "feilkjøp"

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •