Cambridge Audio Minx - Bose killer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer mrhardware sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cambridge Audio Minx - Bose killer?

Yes folkens, da har (noen av) Cambridge Audio Minx (Minx is on a mission to unite the disconnected worlds of rich, luxurious hi-fi sound and design miniaturisation.) settene blitt sluppet hos HiFi klubben

Pris fra 4.700 (minste 2.1 settet) til 13.000 (største 5.1 settet) - Høytalersystem er en trygg vei til bra lyd | Hi-Fi Klubben

Litt mer teknisk om Minx"teknologien": Minx Science

Finnes ikke mange reviews hittil, men her er noen linker:
    Cambridge Audio Demos the Best Miniature Speakers at CEDIA 2010 -

Preview - Cambridge Audio Minx - Video Game Blog - Gamervision - How Gamers See the World

Cambridge Audio Minx Mini Speaker System - eCoustics.com

Selv Finacial Times sin lukusseksjon har også nevnt disse: FT - How To Spend It - Home Page

Av det jeg har lest rundt på nettet virker det som at dette kan uten tvil bli en Bose-killer, hvis de klarer å markedsføre seg litt.

Noen andre som har troen? Selv er jeg VELDIG spent og tror at dette blir knall, endelig kan man inngå et (bedre) kompromiss mellom lyd og WAF. Synes at settet ser virkelig bra ut og vil passe perfekt inn hos alle med sort pianolakk TVer (hvem har vel ikke det?).

Her lukter det ihvertfall veldig av at jeg kommer til å bytte ut mine PSB T65ere++ med et S525 sett.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lite tro på disse high-end minisystemene.

Var på soundgarden igår og hørte på et bosesystem til mange tusen. Var jo ikke spesiellt imponerende. Grei lyd, men ikke verdt så mye penger.

Men hvis disse er gode så er det jo håp for bra lyd med liten plass.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Har lite tro på disse high-end minisystemene.

Var på soundgarden igår og hørte på et bosesystem til mange tusen. Var jo ikke spesiellt imponerende. Grei lyd, men ikke verdt så mye penger.

Men hvis disse er gode så er det jo håp for bra lyd med liten plass.
    Bose har vel hatt rykte på seg å være sykt overpriset og med reponskurver som vel, ikke er optimale. Slik jeg har forstått det så virker det ikke som at noen audiofile synes at Bose er bra, men av det jeg har lest rundt på nettet så virker det ihvertfall som at Minxene skal være milevis bedre. Det vil nok ikke slå andre "store" sett i samme prisklasse, men ønsker man litt mer design og plassbesparelse så (håper) tror jeg at disse vil være det beste kompromisset!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrhardware
    Yes folkens, da har (noen av) Cambridge Audio Minx (Minx is on a mission to unite the disconnected worlds of rich, luxurious hi-fi sound and design miniaturisation.) settene blitt sluppet hos HiFi klubben

Pris fra 4.700 (minste 2.1 settet) til 13.000 (største 5.1 settet) - Høytalersystem er en trygg vei til bra lyd | Hi-Fi Klubben

Litt mer teknisk om Minx"teknologien": Minx Science

Finnes ikke mange reviews hittil, men her er noen linker:
    Cambridge Audio Demos the Best Miniature Speakers at CEDIA 2010 -

Preview - Cambridge Audio Minx - Video Game Blog - Gamervision - How Gamers See the World

Cambridge Audio Minx Mini Speaker System - eCoustics.com

Selv Finacial Times lukus seksjon har nevnt disse: FT - How To Spend It - Home Page

Av det jeg har lest rundt på nettet virker det som at dette kan uten tvil bli en Bose-killer, hvis de klarer å markedsføre seg litt.

Noen andre som har troen? Selv er jeg VELDIG spent og tror at dette blir knall, endelig kan man inngå et (bedre) kompromiss mellom lyd og WAF. Synes at settet ser virkelig bra ut og vil passe perfekt inn hos alle med sort pianolakk TVer (hvem har vel ikke det?).

Her lukter det ihvertfall veldig av at jeg kommer til å bytte ut mine PSB T65ere++ med et S525 sett.
    Tja, hva skal til for å bli en "bose killer"?
    Om det går på lyd, så er det jo litt individuelt så klart, men har absolutt alle muligheter til å overgå Bose der.

Men hvor er styringsenheten, fjernkontrollen som er programerbar, muligheten for de trådløse bakhøyttalerne.. etc etc..

Jeg tror cambridge er vel så bra som Bose og sikker bedre for mange også, men de konkurrerer ikke i samme segment. Etter min mening..

Ting jeg mener de konkurrerer oppimot og bør måle seg-

Harman Kardon HKTS30
    Mirage MMX51
    Anthony Gallo Nucleus Micro
    B&W M1
    Kef KHT 3005S
    Kef T205
    Dali Motif/Fazon..

Jeg skal iallefall ta en lytt på Cambridge sine høyttalere

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser iallefall veldig flott ut . Bose kan å markedsføre seg, ellers syns jeg Bose er "dårlige" greier (gjelder lifestyle produktene dems). Spent på Minx ja.. ser snasent ut, men om de kan konkurere med f.eks HArman Kardon sine sett vet jeg ikke.. prisen på HK er jo knallbra!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ser iallefall veldig flott ut . Bose kan å markedsføre seg, ellers syns jeg Bose er "dårlige" greier (gjelder lifestyle produktene dems). Spent på Minx ja.. ser snasent ut, men om de kan konkurere med f.eks HArman Kardon sine sett vet jeg ikke.. prisen på HK er jo knallbra!!
    Det er akkurat det, prisene rundt er bra presset på blant annet HK som du nevner. Så man får bruke øra her, å se.. øhh...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreamphaze: ja du har så klart rett i dine tanker om andre konkurrenter, jeg tenkte i første omgang på de rene Bose Acoustimass høyttalersettene uten selve hovedenheten

Når det gjelder Fazon så er det i første omgang designen jeg ikke liker, men det er jo så klart helt subjektivt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreamphaze: ja du har så klart rett i dine tanker om andre konkurrenter, jeg tenkte i første omgang på de rene Bose Acoustimass høyttalersettene uten selve hovedenheten

Når det gjelder Fazon så er det i første omgang designen jeg ikke liker, men det er jo så klart helt subjektivt
    De tenkte jeg faktisk ikke på sånn i farta, hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også på jakt etter et kompakt hjemmekino anlegg som gir bra lyd.
    Jeg har sett på Bose T10 (som ligger innenfor min grensen på maks 20 000). Har fått lagt fram KEF T205 som han i butikken sa er bedre enn Bose på musikk bl.a. Sammen med Marantz NR1601 Receiver (slank og fin) burde jeg ha et rimelig godt system. Marantz har fått bra kritikk i tester.

Hos HiFi klubben kunne de introdusere meg til B&W M-1 systemet, sammen med en receiver som er 2.5 ganger høyere enn Marantz, men også halvparten av prisen (Denon AVR 1911). Jeg fikk en lydtest i butikken av disse høyttalerne, men jeg ble ikke blåst avgårde. Kan godt være dårlig oppsett hos dem, de hadde ikke stilt inn noe senter mellom høyttalerne. Men selvfølgelig, de gir jo bra lyd.

Jeg har kun fått testet Bose T10 og B&W M-1 høyttalerne. Prisen på disse er ca like, litt billigere med M-1. Jeg har forespurt Elkjøp Megastore om test av KEF T205, og bestilt time i prøverommet til HiFi klubben for A/B test av M-1 og Cambridge Minx 5.1 oppsettet (dyreste).

T205F, Minx og M-1 ligger på rundt samme prisen, inkludert en receiver. Jeg ser da på Marantz sin som mest interessant, pga størrelse og ytelse. Størrelse pga jeg har ingen spesielle plasser å plassere en monster av en receiver.

Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Ting jeg mener de konkurrerer oppimot og bør måle seg-

Harman Kardon HKTS30
    Mirage MMX51
    Anthony Gallo Nucleus Micro
    B&W M1
    Kef KHT 3005S
    Kef T205
    Dali Motif/Fazon..
    Jeg skjønner ikke at de som er nevnt i listen over her konkurrerer i samme segment. Det er kun M-1 og KEF (hvis jeg husker korrekt fra det jeg sjekket i går) som ligger i samme prisklasse. De andre er på under 10 000 kr. Mener du at disse, til tross for den lave prisen, konkurrerer mot KEF og M-1 på lyd?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heroles
    Jeg er også på jakt etter et kompakt hjemmekino anlegg som gir bra lyd.
    Jeg har sett på Bose T10 (som ligger innenfor min grensen på maks 20 000). Har fått lagt fram KEF T205 som han i butikken sa er bedre enn Bose på musikk bl.a. Sammen med Marantz NR1601 Receiver (slank og fin) burde jeg ha et rimelig godt system. Marantz har fått bra kritikk i tester.

Hos HiFi klubben kunne de introdusere meg til B&W M-1 systemet, sammen med en receiver som er 2.5 ganger høyere enn Marantz, men også halvparten av prisen (Denon AVR 1911). Jeg fikk en lydtest i butikken av disse høyttalerne, men jeg ble ikke blåst avgårde. Kan godt være dårlig oppsett hos dem, de hadde ikke stilt inn noe senter mellom høyttalerne. Men selvfølgelig, de gir jo bra lyd.

Jeg har kun fått testet Bose T10 og B&W M-1 høyttalerne. Prisen på disse er ca like, litt billigere med M-1. Jeg har forespurt Elkjøp Megastore om test av KEF T205, og bestilt time i prøverommet til HiFi klubben for A/B test av M-1 og Cambridge Minx 5.1 oppsettet (dyreste).

T205F, Minx og M-1 ligger på rundt samme prisen, inkludert en receiver. Jeg ser da på Marantz sin som mest interessant, pga størrelse og ytelse. Størrelse pga jeg har ingen spesielle plasser å plassere en monster av en receiver.
    Min subjektive mening slår fra meg M-1 pga design og T205 rett og slett pga størrelsen. Skal jeg først bytte ut settet mitt som jeg har idag med noe lite så skal jeg ihvertfall gå all-in med (veldig) små høyttalere. Som nevnt er WAF faktoren for meg (dessverre) ganske absolutt.

Jeg skjønner ikke at de som er nevnt i listen over her konkurrerer i samme segment. Det er kun M-1 og KEF (hvis jeg husker korrekt fra det jeg sjekket i går) som ligger i samme prisklasse. De andre er på under 10 000 kr. Mener du at disse, til tross for den lave prisen, konkurrerer mot KEF og M-1 på lyd?
    Nå kan jeg ikke svare for dreamphaze, men slik jeg tolket hans innlegg så var det muligens ment som et mot argument til hva jeg startet med; at minx ville være en Bose killer (uten å nevne andre konkurrenter). Derfor tolket jeg det han skrev som at de han listet opp var andre konkurrenter som Minx må jobbe mot, da siden Minx har 5.1 sett i et ganske spredt prissjikt: 6500->13000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min subjektive mening slår fra meg M-1 pga design og T205 rett og slett pga størrelsen. Skal jeg først bytte ut settet mitt som jeg har idag med noe lite så skal jeg ihvertfall gå all-in med (veldig) små høyttalere. Som nevnt er WAF faktoren for meg (dessverre) ganske absolutt.
    Hva blir alternativene for deg da? Nå har jeg ikke noe mer oversikt enn det jeg har sjekket som nevnt i første innlegget mitt. Og da er det Bose som har de minste høyttalerne.

Jeg synes M-1 ser bra ut. Lekre runde kanter, og små. T205 består vel av T301 høyttalere i front, og de er 60 cm høye. Enig i at det er stort, sammenlignet med B&W og Bose, og mulig S525.

Er S525 i samme størrelse som M-1?

Jeg er også ute etter så ikke alt for store høyttalere, pga plass. Men de skal lage bra lyd! Jeg får avvente lydtesten av de tre høyttalerne før jeg bestemmer meg

Hvilken receiver har du sett på? er også størrelsen her viktig for deg? Sett på Marantz sin?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir alternativene for deg da? Nå har jeg ikke noe mer oversikt enn det jeg har sjekket som nevnt i første innlegget mitt. Og da er det Bose som har de minste høyttalerne.

Jeg synes M-1 ser bra ut. Lekre runde kanter, og små. T205 består vel av T301 høyttalere i front, og de er 60 cm høye. Enig i at det er stort, sammenlignet med B&W og Bose, og mulig S525.

Er S525 i samme størrelse som M-1?
    Først litt kort om modellbetegnelsene til Minx: Minx S"XYZ" vil si X = størrelsen på suben, finnes i 2, 3 og 5, som henholdvis står for X-200 (minst), X-300 og X500 (størst).
    Y er størrelsen på satelittene, om de er "enkle" = 1 eller "doble"= 2.
    Z står for om det er 2(.1) eller 5(.1) kanals-system. S525 er da et sett med den største suben, "doble" satelitter og 5.1 system

Hvis vi tar utgangspunkt i satelittene til Minx så vil de "doble" til Minx 15,4 x 7,8 x 8,5cm = 1020cm3 mot M-1 sine 24 x 11 x 17 cm = 4488cm3, som jeg vil si at er en vesentlig forskjell i størrelse, og noe som også (for min del) gjør Minx enda mer tiltalende

Jeg er også ute etter så ikke alt for store høyttalere, pga plass. Men de skal lage bra lyd! Jeg får avvente lydtesten av de tre høyttalerne før jeg bestemmer meg

Hvilken receiver har du sett på? er også størrelsen her viktig for deg? Sett på Marantz sin?
    Når det gjelder receiver så er jeg heldigvis litt mindre begrenset av plass da jeg har et rack ved siden av, i et hjørne. Jeg har fra før en receiver jeg er meget fornøyd med, som muligens er litt overdimensjonert mot S525 settet jeg vurderer. Jeg har en NAD 775: NAD T775HD Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben som per idag er koblet opp mot to PSB T65 +noe annet div.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk svar fra hifiklubben ang demo av M-1 og Minx S525. Svaret jeg bl.a. får er: "M-1 ær betydligt bedre æn Minx, mycket mer dynamik og detaljer".

Også har de ikke 5.1 oppsett av minx inne enda, kun 2.1.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk svar fra hifiklubben ang demo av M-1 og Minx S525. Svaret jeg bl.a. får er: "M-1 ær betydligt bedre æn Minx, mycket mer dynamik og detaljer".

Også har de ikke 5.1 oppsett av minx inne enda, kun 2.1.
    Interessant! For min del så er M-1 uansett uaktuelt (grunnet størrelse og design som sagt), syntes det var et noget bastant utsagn, men endog viktig å få med seg! Gleder meg til å høre det selv og gjerne se noen andre uavhengige tester

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant! For min del så er M-1 uansett uaktuelt (grunnet størrelse og design som sagt), syntes det var et noget bastant utsagn, men endog viktig å få med seg! Gleder meg til å høre det selv og gjerne se noen andre uavhengige tester
    Foretok en A/B test på en scene fra I am legend (når han kjører rundt i bilen og skal jakte på "bambi":P) mellom de to høyttalerne satt opp i stereo. M-1 hørtes bedre ut. Var hylende lyder fra Minx når bilen skrænset. Nesten litt for mye. Behageligere og fyldigere lyder fra M-1.

Mitt synspunkt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samenligning av epler og bananer...

Foretok en A/B test på en scene fra I am legend (når han kjører rundt i bilen og skal jakte på "bambi":P) mellom de to høyttalerne satt opp i stereo. M-1 hørtes bedre ut. Var hylende lyder fra Minx når bilen skrænset. Nesten litt for mye. Behageligere og fyldigere lyder fra M-1.

Mitt synspunkt
    Nå må det jo sies at dette vil bli en samennligning av foskjellige klasser.
    Jeg tviler sterkt på at Cambridge har tatt sikte på å lage en høytaler i samme klasse som M-1 og de andre satelitt høytelerene.

Jeg har en teori om at Cambride har laget denne serien nesten bare for å konkurrere med Bose's lifestyle system. Bose lager dårlig lyd som ser bra ut, og koster flesk. Cambridge kan tilby lekre mini-satelitter som spiller mange hakk bedre en Bose, men til en langt mer hyggelig pris.

De fleste Bose kunder er ute etter lyd som ikke skal synes. Typisk anlegg med 100% WAF. Det er nok her det største markedet til Cambrideg Minx også ligger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •