Ny Klipsch RC-64 -Feil med lydbilde (?) - Kanskje ikke feil likevel.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Daffy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny Klipsch RC-64 -Feil med lydbilde (?) - Kanskje ikke feil likevel.

Fikk endelig (?) tak i en Klipsch RC-64, riktignok i "feil" farge, men likevel en RC-64.
    Høyttaleren er ny og ubrukt, fra en vel etablert hifi-pusher. Transport besørget av posten.

Pakken så helt grei ut, men likevel har høyttaleren et par små merker, og magnetfeste for fronteksel har brist-skader i begge øvre hjørnene.
    La ikke merke til dette i starten.

Fikk høyttaleren på fredag, lot den stå å temperere seg litt, og satte på blu-ray U2-360.
    Var veldig spent på hvilket lydbilde den har, har lest at de er skarpe.
    Ble noe forundret av den ull-ne lyden som kom ut av den. Matt og grå.
    Og tenkte "er det dette som er så bra da??!". Det er min første Klipsch.

Lot det stå på svak lyd ei stund, økte deretter på til ca 40% for å bedre høre den. Og like etter skjedde "noe", for med ett begynte den å spille med vesentlig kvassere lyd. Fikk inntrykk av at den skarpe lyden kom fra venstre side. Gikk ned i knestående med øret inntil hver element og prøvde å finne forskjeller, men hornet i midten påvirker synsingen..

Skrudde opp til 40-45% igjen, og fikk enda en slik opplevelse av at "noe" skjedde, fordi den skarpe lyden fikk et bredere utgangspunkt... Nå begynner man jo å bli mistenksom.

Har hørt om innspilling av høyttalere, men det foregår vel neppe slik i trinn.

Siden den gang har det ikke skjedd noe. Den spiller mye skarpere nå enn da jeg fikk den, men lurer jo på om den er skadet i transport, og at den ikke yter
    100%
    Er det delefilter er inne som gjør at de 4 elementene ikke spiller samme frekvens-områder??
    Skal det være forskjell på lyden mellom de 4 elementene??
    Noen idé om hvordan jeg best tester dette?
    Har prøvd med alt fra musikk til dialog only...
    Er det en tanke å koble til pc'en å spille av rene enkle toner?

Er jo vanskelig å vite om jeg skal være fornøyd eller ikke

Har sendt bilder og forespørsel til selger, men ennå ikke fått svar.
    Synes jo ikke en skadet høyttaler skal ha full pris...

Tips??

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rc-64 har deling på 1150Hz, 1800Hz... 2,5 veis

Rc-64 mk2 har deling på 1400Hz.. 2 veis

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt ved hjelp av denne Pc-tone generatoren.
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...erator-pc.html

Mener i grove trekk det låter sånn:

165Hz - Likt for alle 4 element.
    312Hz - Likt for alle 4
    662Hz - Likt for alle 4
    883Hz - Venstre 2 sterkere enn høyre 2
    1136Hz - Kun venstre 2
    1486Hz - Kun venstre 2
    1615Hz - Kun venstre 2
    1711Hz - Kun Venstre 2
    1812Hz - Hornet i midten
    1920Hz - Hornet i midten
    osv..

Ser ut som det må bli en retur, synd det da, siden jeg fikk inntrykk av at dette var den siste i landet..?!

Når det ikke er med angrefristskjema på telefonkjøp, så er vel angrefristen enda lengre??

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis selger ikke legger ved angrefristskjema, enten i pakka eller som vedlegg til e-post har han tabbet seg ut ja.

Du har sikkert ikke hatt den så lenge uansett.

Det som kan bli ett problem er at du har mottatt pakka og ikke rapportert om transportskade sånn at selger kan påstå at det er du som har skadet høyttaleren. Da kan han neke å ta den i retur siden den skal returneres "som ny".

Her kommer det litt an på hvor service innstilt selger er og hvordan du fremstiller saken.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvis selger ikke legger ved angrefristskjema, enten i pakka eller som vedlegg til e-post har han tabbet seg ut ja.

Du har sikkert ikke hatt den så lenge uansett.

Det som kan bli ett problem er at du har mottatt pakka og ikke rapportert om transportskade sånn at selger kan påstå at det er du som har skadet høyttaleren. Da kan han neke å ta den i retur siden den skal returneres "som ny".

Her kommer det litt an på hvor service innstilt selger er og hvordan du fremstiller saken.
    Nå er det slik at produktet skal være tilsvarende ny stand, og det er det jo. Men det blir litt vanskelig med tanke på transportskaden. Har du tatt bilde av esken osv trådstarter? Når man ser at esken er skadet, er det lurt å ta bilder før man begynner å ta den opp.

Angreretten varer i ett år om ikke selger har opplyst om angreretten i det heletatt. Faktisk.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daffy
    Har testet litt ved hjelp av denne Pc-tone generatoren.
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...erator-pc.html

Mener i grove trekk det låter sånn:

165Hz - Likt for alle 4 element.
    312Hz - Likt for alle 4
    662Hz - Likt for alle 4
    883Hz - Venstre 2 sterkere enn høyre 2
    1136Hz - Kun venstre 2
    1486Hz - Kun venstre 2
    1615Hz - Kun venstre 2
    1711Hz - Kun Venstre 2
    1812Hz - Hornet i midten
    1920Hz - Hornet i midten
    osv..

Ser ut som det må bli en retur, synd det da, siden jeg fikk inntrykk av at dette var den siste i landet..?!

Når det ikke er med angrefristskjema på telefonkjøp, så er vel angrefristen enda lengre??
    Er ikke det der noenlunde riktig da. 2 basselementer spiller bare bass, 2 andre spiller området over dette i tillegg og hornet tar toppen. Høyttaleren er jo konstruert slik.

Jeg tror ikke det er noe galt med eksemplaret ditt, men det skader jo ikke å benytte angrerett om du er usikker.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt høyttaleren i 4 -5 dager, og esken den kom i , dvs. original eske ser uskadet ut i mine øyne. Litt "kræsja" i hjørner, men ikke mye.
    Dette kan vel være påført underveis fra produsent til forhandler like mye som fra forhandler til meg??

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Er ikke det der noenlunde riktig da. 2 basselementer spiller bare bass, 2 andre spiller området over dette i tillegg og hornet tar toppen. Høyttaleren er jo konstruert slik.

Jeg tror ikke det er noe galt med eksemplaret ditt, men det skader jo ikke å benytte angrerett om du er usikker.

Tja, jeg ville trodd at man normalt ville plassert lyden likt på begge sider, ikke bassen på høyre, og diskant på venstre??

Også var det det at den forandret klang-karakter i løpet av de 10 første minuttene..

Kanskje den har falt ned el.lign og det er dårlig kontakt eller skade på element eller delefilter... Må jo åpnes for å se etter om det..

Ville bare høre andres mening om saken. Rart om ikke det finnes flere med RC64 der ute som kunne stått litt på kne og sjekka

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daffy
    Har hatt høyttaleren i 4 -5 dager, og esken den kom i , dvs. original eske ser uskadet ut i mine øyne. Litt "kræsja" i hjørner, men ikke mye.
    Dette kan vel være påført underveis fra produsent til forhandler like mye som fra forhandler til meg??
    Da syntes jeg det høres rart ut at den spiller sånn. Klipsch er jo kjent for å må innkjøres litt før de virkelig kommer til live, så kanskje du kan sette de på burn-in over noen dager? Mulig det løsner da. Om ikke, så ville jeg ha benyttet meg av angreretten. Uansett er dette ikke din feil, og en defekt skal forhandler ta seg av.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Da syntes jeg det høres rart ut at den spiller sånn. Klipsch er jo kjent for å må innkjøres litt før de virkelig kommer til live, så kanskje du kan sette de på burn-in over noen dager? Mulig det løsner da. Om ikke, så ville jeg ha benyttet meg av angreretten. Uansett er dette ikke din feil, og en defekt skal forhandler ta seg av.
    Må vel ringe å høre med dem, men problemet er vel at det ikke finnes en erstatningsvare.. Dette er vel en utgått vare ettersom RC64-II har kommet.
    RC64 har jo hatt en "god" pris i høst.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å sjekker denne saken ennå, og har funnet (med litt hjelp) følgende tekst på Klipsch sine sider.
    Der står det jo faktisk at bare to element spiller mid-tones.. riktignok ikke hvilke to, og Klipsch online-chat-mann stilte seg undrende til spørsmålet...

-
    Klipsch Tapered Array™ technology operates all of the woofers at the lowest frequencies - maintaining the high output capability necessary for good center channel performance - but only two operate all the way through the midrange to where the tweeter takes over. This eliminates acoustic interference between the woofer outputs, a flaw in conventional speaker designs that can severely impair sound quality at the sides of the listening area.
    -

RC-64 Center Speaker - RC-64 --- Center Channel,Klipsch Reference Series - Overview

Da kan man jo faktisk tro at høyttaleren er i orden, og ingenting hadde vært bedre enn det!!

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden blir vel ikke bedre fordi noen sier det vel?

Høres sentern rar ut så er den jo mest sannsynligvis det.

Klipsch er høres ikke så dårlig ut når dem er nye. Litt spisse og manglende bass fordi opphenget er litt stivt enda. Får den nok kraft da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •