Ødelegger jeg høyttalerne ved å skru veggfester i dem?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ødelegger jeg høyttalerne ved å skru veggfester i dem?

Kjøpte nylig en surrond høyttalerserie fra Proson for å bytte ut ungenes 1000 kroners "surround"-system fra Elkjøp (Yamaha RX-V667 receiver også på vei).

Sliter med å finne veggfeste for frontene (Proson Sat 51 RR). Det er ikke feste muligheter på høyttalerne.

Men jeg finner mange rimelige feste hvor man kan skru de fast på høyttalerne.
    Vil dette ødelegge høyttalerne hvis jeg skruer slik fester i dem?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent lydmessig er dette grei skuring.

Kjøper du et feste hvor du kan skru fast høyttalerne i bunnplaten, er det i praksis ingen problemer med selve innfestingen. De skruehullene som du får der, blir i praksis usynlig for neste eier av høyttalerne - i tilfelle du skal selge dem en eller annen gang.

Å feste høyttalerne ved hjelp av skruer på baksiden av høyttaleren krever litt mer omtanke. Du kan riskere at skruene ikke fester skikkelig i MDF'en. De kan ikke veie allverden, disse høyttalerne, men du får uansett et moment som representerer en belastning på skruene. Du bør i hvert fall ha både litt lengde og litt tykkelse på skruene. Pluss en ikke altfor kort lengde på selve festet du skal skru dem fast til. Det blir også synlige merker den dagen du ikke lenger skal ha dem hengende på veggfestet, men det er sannsynligvis til å leve med. Velger du et feste som skal skrus fast på baksiden av høyttalerne, bør du også passe på at det ikke kommer i veien for høyttalerterminalene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel stort sett bruktverdien som kan "ødelegges", men prosonhøyttalere har vel en bruktverdi ned mot 0 uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da får jeg se om jeg finner noen med bunnmontering. De jeg har sett til nå har bakmontering.
    Noen tips?

Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det er vel stort sett bruktverdien som kan "ødelegges", men prosonhøyttalere har vel en bruktverdi ned mot 0 uansett.
    Hehe. Vel, det er ikke noen high-end høyttalere det er sikkert, men det gir ganske mye bang-for-the-bucks som de sier i uniten.
    Som hjemmekino surround for 3 barn på 8, 10 og 12 så er det sikkert mer enn godt nok.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen forskjellige typer.
    Veggfeste | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel har B-Tech fester, disse likner de på Soundgarden der klemmer omkring høyttaleren, prisen er samme også.
    Se under høyttalere-tilbehør : dynaBel AS
    Jeg har brukt disse, lagde ett lite stykke gummi imellom feste og høytalere, da sklir de ikke av med tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Har aldri handlet hos noen av disse to, men hvor seriøs er egentlig Surround?
    Sendte epost tidlig i går, men har ikke fått svar enda.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •