Valg av høyttalere (ja, nok en gang)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av høyttalere (ja, nok en gang)

Heisann!

Jeg sitter her med en kompis som har blitt overtalt til å skaffe seg ett musikksystem.

Idag har han blitt overtalt fra Cerwin Vega (phew!), og nå lurer vi på alternativ. Det koker ned til tre punkt:

1. De må se litt "gromme" ut.
    - de må helst være svarte
    - de må ha litt "pondus", eller størrelse om du vil..

2. De skal brukes ca. 50/50 til musikk og film tror han, og må være anvendelige til begge deler. Han liker trykk, men er ikke så opptatt av fin, korrekt lyd.. (sånn tolker jeg det hvertfall) Blir snakk om stereo helst siden han liker trykk, men han er også åpen for en surround-løsning med mulighet for oppgradering senere.

3. Han har ikke ett heftig budsjett, men kan gå med på å legge ut opptil 10k+ for høyttaler og forsterker hvis et bra tilbud skulle dukke opp. Er snakk om et par høyttalere og forsterker for øyeblikket.

Har nylig solgt vekk ett par Proson og ett par Infinity SM155 som var i hans besittelse.

Han her er vanskelig altså. Kom med forslag! :P

Muligheter: Klipsch RF-62/82, JBL ES-serien eller kanskje noe svensk som trøkker og låter greit? Tenker da på disse "bang-for-the-buck"-merkene Dynavoice, XTZ og Audio Pro. Dynavoice er kanskje dansk?

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asså dette er et vansklig tema. Hva liker han for musikk?

Jeg synes ikke han skal gå for CV, han kommer til å angre å bytte da lyden kan bli litt kjedlig å litt for mye bass.

Men jeg skulle nok anbefalt å kjøpe f.eks. Klipsch RF-82 sammen med en brukt rørforsterker. Dette vil ende opp under 10k. Men dette kommer jo litt ann på hva han liker for musikk.

Er han rask på avtrekkeren å kan strekke seg litt så ligger dte noen RF-63 for 9000.- på brukten så jeg. Så vente til det dukker opp en rørforsterker på brukten... ender opp på rundt 13k tenker jeg.

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proson 215 på finn.no. De har vel bra med trøkk vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbud på nye Klipsch RF 62 høytalere - FINN Torget

^^ disse virker som et bra kjøp syns jeg. Jeg tror vi har funnet ut at han bør gå for Klipsch RF-62.

Hvis du ser bort fra rørforsterkere - hva slags forsterker bør man gå for til disse? Vet at det er veldig mange meninger rundt dette, men noen svar hadde allikevel vært greit. Rør er sikkert bra siden Klipsch er en anelse hardt når det kommer til diskant, men rør gir lite eller ingen tilkoplingsmuligheter annet enn analoge innganger..

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av livarerga
    men rør gir lite eller ingen tilkoplingsmuligheter annet enn analoge innganger..
    Vet ikke om jeg bare har sett dårlig eller ikke sett så mye på det men dem fleste 2 kanals forsterkere pleier da ikke ha optisk osv?

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er en sikker vinner, når man skal ha trykk i lyden. Voldsom dynamikk :twisted:

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman/Kardon HK 3490 Stereoreceiver | Soundgarden

Med denne blir det trykk. Mister litt i mellomtonen og diskanten kan bli skarp ved voldsomme volum, men ellers kjempeflott forsterker. Og ja digital innganger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe,overtalt han fra CV ja.Er vel ikke mange høyttalere som trøkker så bra og fremdeles låter behagelig og rent som f.eks Cerwin Vega DC 15.Man må ikke tro på rykter og fordommer bestandig.Problemet med det ryktet er at folk bruker en forsterker på "2x100w" til 2000.

Dynavoice F 6 EX og modeller større trykker faktisk vanvittig mye til størrelsen.Så den med 2x10" er vel ekstrem.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler ikke på at CV trykker og låter klart og fint, men vi er blitt enige i at de er for store for normale rom og at de egentlig er harry og lite pene. Gromme er de i massevis, men ikke akkurat kone eller stue-vennlige..

Dynavoice-modellen må sees nærmere på! Godt tips. Vet du hvor det går an å få høre på slikt?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF-82 på brukten ser jeg!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Klipsch
    Klipsch er en sikker vinner, når man skal ha trykk i lyden. Voldsom dynamikk :twisted:
    Ville nok gått denne veien hadde jeg vært dere. Oppfyller alle kravene deres, og her er det mange modeler å velge i.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipsch eller Audio Pro

Oi. Det var et bra funn. Spørs om ikke det blir disse. Vi får se. :P Ellers står Klipsch høyt i kurs, da det virker som om de oppfyller alle krav..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Klipsch
    Harman/Kardon HK 3490 Stereoreceiver | Soundgarden

Med denne blir det trykk. Mister litt i mellomtonen og diskanten kan bli skarp ved voldsomme volum, men ellers kjempeflott forsterker. Og ja digital innganger.
    Harman/Kardon HK980 Integrert forsterker | Soundgarden

ca 2x så strømsterk = driver stort enda litt bedre

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •