Hjelp til senterhøyttaler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til senterhøyttaler.

Hei.

Jeg er ny på dette forumet og er relativt fersk når det gjelder musikk- / surroundanlegg. Derfor søker jeg hjelp her. Håper jeg har postet denne tråden på rett plass.

I sommer gikk jeg for første gang til innkjøp av "ordentelig" musikk- / surroundutstyr. Jeg kjøpte da en Denon AVR-1611 receiver og to DALI Concept 1 høyttalere. Dette er jeg veldig fornøyd med og ønsker nå å utvide litt med en subwoofer og en senterhøytaler. Planen er at jeg med tid og stunder også skal kjøpe to nye høyttalere og flytte Concept 1 høyttalerene mine bak.

Når det gjelder subwoofer har jeg blitt anbefalt XTZ 99 W10.16. Men nå er jeg veldig i tvil til hvilken senter jeg skal velge. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe DALI Concept CT, simpelthen fordi den er i samme serien som de høyttaleren jeg har nå. Men jeg har forstått det slik at denne ikke er noe særlig til tess? Har også fått høre at senterhøyttaleren er veldig viktig, mye viktigere enn jeg først trodde og at jeg bør legge litt mer i senteren.

Spørsmål 1:
    Så hvilken senter kan dere erfarne mennesker her anbefale? Hvor stor(?) senter er det vits at jeg kjøper med tanke på den relativt beskjedne receiveren min? Ønsker ikke å legge mer enn 3 000 kroner i denne.

Spørsmål 2:
    På TV-benken jeg har nå har ikke mulighet til å plassere senterhøyttaleren midt under TV'en da det er en vegg som deler hylla midt under TV'en. Den vil bli stående litt på siden men ikke så langt ut at den går utenfor TV'en. Litt klønete forklart, men den vil altså bli stående fra midten av TV'en og ut til kanten av TV'en. Er dette veldig dumt slik at jeg bør kjøpe en ny TV-benk?

Håper noen av dere vil ta dere tid til å hjelpe en nybegynner. På forhånd takk

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg ikke svarer på spørsmålene, men etter mine oppfatning er det helt håpløst å ha senterhøyttaler uten å ha bakhøyttalere. Det lydbildet du får blir nærmere mono enn surround for å si det sånn. Flytt concept'ene bak, og kjøp to fronthøyttalere heller, og vent med sub og senter.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min gamle gode pro logic marantz receiver jeg hadde i bruk for en tid siden, hadde jeg en funksjon som het 3D stereo. Her var senter og front i bruk. Om denne funksjonen er i bruk i dag er jeg usikker på. Har ikke sett valget på de jeg receivere jeg har hatt siden.

Det jeg kan foreslå er å kjøpe bakhøyttalere, for så å velge phantom senter. Da emulerer du senterkanalen vha fronthøyttalerne. Mange foretrekker faktisk denne løsningen siden de påstår at det er vanskelig å finne en senter som spiller godt integrert med frontene.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Beklager at jeg ikke svarer på spørsmålene, men etter mine oppfatning er det helt håpløst å ha senterhøyttaler uten å ha bakhøyttalere. Det lydbildet du får blir nærmere mono enn surround for å si det sånn. Flytt concept'ene bak, og kjøp to fronthøyttalere heller, og vent med sub og senter.
    Absolutt, men virker som om vedkommende har planer om å kjøpe alt sammen, men at han har 3 lapper nå til disp for kjøpe av senter og prioriterer dette først, uansett, om du spør skal du få svar men jeg

Hva med Dali lektor til 2,5 eller Dali vokal til 2,8 tusen, om du vil ha samme merke, hvis ikke kan jeg jo anbefale, klipsch RC, 52 feks til en 3 lapper. De kommer jo med helt ny oppgradering av sin reference serie. sjekk lsound.no kan du jo kjøpe klipsch fronter senere og putte dine dali bak, klipsch spiller jo veldig godt, dra innom stereofil eller noe og spør om å få høre på det.

eller en av de rimeligere swans modellene blir kanskje litt dyrt? soundwave.no

uansett, dra innom en butikk og hør, er alltid det beste om man lurer siden folk har foskjellig oppfatning av hva de mener er bra lyd.

Xtz 99w12.16 er uansett veldig bra, kjøpte meg en sånn selv

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke kombinert Klipsch og Dali. Det er litt forskjell i signatur!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JacobHe
    Hei.

Jeg er ny på dette forumet og er relativt fersk når det gjelder musikk- / surroundanlegg. Derfor søker jeg hjelp her. Håper jeg har postet denne tråden på rett plass.

I sommer gikk jeg for første gang til innkjøp av "ordentelig" musikk- / surroundutstyr. Jeg kjøpte da en Denon AVR-1611 receiver og to DALI Concept 1 høyttalere. Dette er jeg veldig fornøyd med og ønsker nå å utvide litt med en subwoofer og en senterhøytaler. Planen er at jeg med tid og stunder også skal kjøpe to nye høyttalere og flytte Concept 1 høyttalerene mine bak.

Når det gjelder subwoofer har jeg blitt anbefalt XTZ 99 W10.16. Men nå er jeg veldig i tvil til hvilken senter jeg skal velge. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe DALI Concept CT, simpelthen fordi den er i samme serien som de høyttaleren jeg har nå. Men jeg har forstått det slik at denne ikke er noe særlig til tess? Har også fått høre at senterhøyttaleren er veldig viktig, mye viktigere enn jeg først trodde og at jeg bør legge litt mer i senteren.

Spørsmål 1:
    Så hvilken senter kan dere erfarne mennesker her anbefale? Hvor stor(?) senter er det vits at jeg kjøper med tanke på den relativt beskjedne receiveren min? Ønsker ikke å legge mer enn 3 000 kroner i denne.

Spørsmål 2:
    På TV-benken jeg har nå har ikke mulighet til å plassere senterhøyttaleren midt under TV'en da det er en vegg som deler hylla midt under TV'en. Den vil bli stående litt på siden men ikke så langt ut at den går utenfor TV'en. Litt klønete forklart, men den vil altså bli stående fra midten av TV'en og ut til kanten av TV'en. Er dette veldig dumt slik at jeg bør kjøpe en ny TV-benk?

Håper noen av dere vil ta dere tid til å hjelpe en nybegynner. På forhånd takk
    For å få mest mulig lik lyd på fronten er en senter fra Dali å anbefale så langt. Dali Concept har egen senter i sortimanget, så hvorfor ikke fortsette med dette? Ja selv med din beskjedene resceiver vil du ha fordeler av dette. Hvis du ikke sitter rett forran anlegget og ser på film alene kan ikke en phantom scenter erstatte en ordentlig senter høytaler.
    Jeg ville etter vært tenke på ny tv benk så du får plassert senter høytaleren mest mulig på mitten, selv om rom korreksjon i receiveren kan bøte på noe. Eller plasser senter over tv.
    Godt du satser på skikkelig subwoofer.
    Dali Consept 6 vil passe meget godt til dette oppsettet som fronthøytalere. Du blir neppe misfornøyd.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forstått det slik at budsjettet er 6000,- for sub og senter. Hva med å bruke den summen på f.eks de ekstremt gode stativhøyttalerne Dali Ikon 2 mkII (6395.-) eller de større og billigere gulvstående Concept 6 (4795,-). Da får du god surroundlyd og god hifi-stereolyd.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem senter og legg pengene i en større sub.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Glem senter og legg pengene i en større sub.
    som f.eks denne:
    Cerwin Vega CVA-118X - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

skeptisk til om han trenger det da...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp center når du vet hva dine nye fronter blir (for lik signatur i frontrekke)
    (DALI Concept 1 skal du jo flytte bak med tiden)
    Du får lite utnyttelse av center før du har koplet på surroundhøytalere bak.
    Du får ikke untnyttet dypbass fra ekte surround med subwoofer før du har surroundhøytalere bak men bare til stereo bruk

Hvordan du prioriterer er opp til deg (stereo , surround eller bass)

Er det stereo du vil spille oppgraderer du med subwoofer eller center

Er det surround så bør du ha feks nye fronter å flytte Concept 1 bak for da får du i det minste mulighet til både stereo og surround
    Så kan man kjøpe center for å unytte centerkanalen å bedre lydbilde i front o surround.
    Subwoofer i surround (eller stereo for den saks skyld) er minst viktige høytaler for å kunne avspille stereo eller surround men er viktig om man ønsker mere bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode innspill.

Etter å ha hørt på hva dere sier forstår jeg som om det er lurere for meg å kjøpe nye fronter og en senter. Har "hørt på" hos et par kompiser som har senter og syns det er utrolig kult med den effekten senteren gir i form av at stemmene og det som skjer midt i bildet kommer midt i mot, mens annen lyd kommer fra sidene. Har også hørt hos en kompis som har senter uten å ha høyttalere bak og syns det var ok. Trodde det var mer vanlig enn det jeg har forstått nå.

Jeg ønsker å bruke ca 5-6000 på å utvide. Hva tror dere om å kjøpe DALI Concept 2 eller DALI LEKTOR 1 som fronter og DALI Lektor LCR eller DALI Ikon vocal 2 som senter? Og droppe SUB'en? Bør vel holde meg til DALI på høytalerene når det er det jeg allerede har?

Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må jeg ønske deg velkommen til forumet.

Personlig synes jeg senteren er veldig viktig til film. Kjører selv kun front+senter fortiden og kunne ikke vært uten.

Dette med å bygge ut et anlegg kan ta tid og er ikke alltid like lett å planlegge.
    Du kan finne en senter som matcher dine fronter i dag, men når dagen kommer for nye fronter er det ikke sikkert senteren vil matche disse.
    Dali Consept CT koster vel ca 1500 ny hvis du da ikke finner den brukt. En billig løsning med det du har i dag.
    Sjansen for at du må bytte denne ut da du anskaffer nye fronter er selvføgelig stor.
    Spørsmålet du egentlig står ovenfor er om du skal finne en senter for det anlegget du har i dag eller jobbe opp mot de nye frontene. Vet du allerede hvilke fronter du kommer til å anskaffe er det jo selvfølgelig lettere.
    Men tilbake til ditt spørsmål om passende senter til Dali Concept 1 hadde jeg holdt meg til samme produsent/serie. Ta en tur til HFK og lån med deg Dali senter hjem og lytt selv. Kanskje en rimelig senter er nok for deg. De fører 3 forskjelige sentere fra Dali i din prisklasse så når du eventuelt har hørt disse finner du svaret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør på meg, jeg snakker av erfaring :-D

Jeg har nesten samme oppsett som deg (se oppsett i lenken i signaturen).

I den ene stua har jeg en Denon AVR-1509 og 2 stk Dali Concept 1 fronter samt en Dali Concept CT senter.
    Av årsaker usagt (kona) får jeg ikke satt på bakhøytalere i denne stua.
    På denne Denon receiveren (og på din) kan du sette opp et 2.1 oppsett med 2 fronter og en senter.

Jeg er veldig fornøyd med det jeg får ut av dette billige anlegget, og ser ærlig talt ikke for meg at jeg kommer til å gjøre endringer på det heller. Har kjørt det slik i 2 år nå.

Hvis du sjekker Finn.no akkurat nå ligger det ute 3 stk Dali Concept CT brukt for 800 kr (samme pris på alle 3). Et par av dem står det er mer eller mindre ubrukte.

Så jeg anbefaler deg enkelt og greit å kjøpe denne senteren og kose deg med den så lenge du vil. Du blir sikkert fornøyd.

Og velkommen til forumet!

Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JacobHe
    Takk for mange gode innspill.

Etter å ha hørt på hva dere sier forstår jeg som om det er lurere for meg å kjøpe nye fronter og en senter. Har "hørt på" hos et par kompiser som har senter og syns det er utrolig kult med den effekten senteren gir i form av at stemmene og det som skjer midt i bildet kommer midt i mot, mens annen lyd kommer fra sidene. Har også hørt hos en kompis som har senter uten å ha høyttalere bak og syns det var ok. Trodde det var mer vanlig enn det jeg har forstått nå.

Jeg ønsker å bruke ca 5-6000 på å utvide. Hva tror dere om å kjøpe DALI Concept 2 eller DALI LEKTOR 1 som fronter og DALI Lektor LCR eller DALI Ikon vocal 2 som senter? Og droppe SUB'en? Bør vel holde meg til DALI på høytalerene når det er det jeg allerede har?
    Nå snakker vi
    Liker tanken din om å droppe sub og gå for nye fronter+senter.
    Dette mener jeg vil gi deg den største film oplevelsen.
    Igjen vil jeg anbefale deg å lytte på forskjelige merker som passer deg økonomisk.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig det folk sier her, prøvde bare komme med alternativer istad, om du allerede har dali så burde du gå for et komlett dali system, og ja, fronter og center først høres fornuftig ut, blir knall filmopplevelse da, gå inn på hifiklubben.no og velg deg ut det du har råd til. Det å kjøpe de brukte på finn.no og smelle på med gode fronter er ikke dumt. Hva med dali ikon 6 mk2? kanskje litt dyre, men skal visstnok være sykt gode høytalere til prisen, fikk jo best i test i hjemmekino blant annet.

Når dette er sagt, så ville jeg vurdert å høre på klispch likevel, er en grunn til at 80% av alle på forumet her har det, og jo mer du prøver ut andre ting jo nærmere kommer du ditt nirvana.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 5-6000kr så får du en SVS PB10-NSD new. Det blir den heftigste oppgraderingen for den summen penger.

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hva med dali ikon 6 mk2? kanskje litt dyre, men skal visstnok være sykt gode høytalere til prisen, fikk jo best i test i hjemmekino blant annet.
    AVR1611 er ikke kraftig nok til å drive disse på en god måte. Da vil Concept 6 være en mye bedre match.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Postbudet
    AVR1611 er ikke kraftig nok til å drive disse på en god måte. Da vil Concept 6 være en mye bedre match.
    Hehe, skal ikke være lett, altid et eller annet man må tenke på uansett valg :P spent på hva det ender på etter alle de forskjellige innspillene her :P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt concept 1, 6 og center. Den eneste jeg aldri ble helt fornøyd med var senterhøyttaleren. Du vil alltid få mange råd her, og mange av dem spriker godt, men det er jo litt av sjarmen også. Jeg vil uansett råde deg til å tenke på hvilke fronter du har tenkt til å kjøpe, for du vil uansett ikke bli fornøyd før du har de i samme serie eller merke (min personlige erfaring).
    Jeg liker godt å bruke center, synes det er greit å skru den godt opp særlig ved TV bruk, trenger ikke full surround til dagsrevyen eller Fleksnes.
    På film vil du nok merke størst effekt med sub, til musikk ville jeg gått for større fronter. Men som en grei utvidelse mot surroundlyd kan du gått gå for en senter først. Uansett Lykke til.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Putt concept 1 bak.