Delefrekvens - finnes en mal eller må man prøve seg fram?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefrekvens - finnes en mal eller må man prøve seg fram?

Har handlet meg en sub som jeg prøver å integrere mest mulig. Har veldig liten erfaring med slikt, men har prøvd meg fram litt med plassering, delefrekvens og volum. Føler jeg er litt på vei, men finnes det en mal på hvordan man får integrert en sub i stereooppsettet sitt på best mulig måte. Slik det er nå har jeg jeg volumet på ca 50% og delefrekvensen på 100 hz, men føler fortsatt det er litt voldsomt til musikk. Ned på volum eller kjøre delefrekvensen ned?
    Subben drives av en Hegel H200 og skal spille sammen med et par MA GS20.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Malen (i allefall på film) er 80hz.

Men det er ikke fasit. Prøv deg frem og velg det DU liker best.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80Hz er vel utgangspunktet for de fleste. Selv har jeg gått ned til 60Hz for å prøve det. Tror nok faktorer som hvilke ht og sub du har, samt rommet spiller inn. Og ikke minst hva man selv liker av bass.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub er jo beregnet for bruk opp til 80hz i utgangspungtet.

Opp til 80hz skal suben være umulig og retningsbestemme. (der syns jeg 60hz er grensen for hvor den ikke er retningsbestemt).
    Rettningsbestemt = og kunne høre hvor suben er plassert i lydbildet.

Men det er bare og forsøke seg fram, har du suben i mellom frontene eller i nærheten av frontene kan det fungere og ha x-over så høyt som 120hz også.
    En del komersielle kinoer benytter 120hz i sine prossesorer.

Andre går så extremt til værks som 200-250hz.

En måte og eliminere problemet på er og benytte 2 subwoofere om en skal/må benytte et høyt x-over pungt :-)

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MA GS20 spiller vel bra i bassen selv de. Hva slags sub er det snakk om?
    Antar at det er en slags passiv sub ettersom du skal drive den med en integrert forsterker. Like relevant som delefrekvens er vel hvor mange db/okt det er snakk om, har du tall på det?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    MA GS20 spiller vel bra i bassen selv de. Hva slags sub er det snakk om?
    Antar at det er en slags passiv sub ettersom du skal drive den med en integrert forsterker. Like relevant som delefrekvens er vel hvor mange db/okt det er snakk om, har du tall på det?
    Vil tippe det er en aktiv sub som kobles til på linjeutgangene på H200.

Geir Arne

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Vil tippe det er en aktiv sub som kobles til på linjeutgangene på H200.

Geir Arne
    Eh... ja det kan det selvfølgelig være. Når man har sub til så gode fronthøyttalere så kan det fort bli at subben spiller "dårligere" enn dem, og at lyden blir værre av den grunn. Når det gjelder delefrekvens så er det vel mest bare å prøve seg frem, samme med fasen. Lurt å prøve å snu den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn optimal plassering av sub (og høyttalere), inklusive fase.

Ideell delingspunkt avhenger litt av max SPL og naturlig cutoff til hovedhøyttalerne.

Noen enkle målinger kan gi deg oversikt som det er mye jobb å opparbeide seg med prøving og feiling.

Jeg ville ha vært opptatt av slike ting enn hvorvidt man kan høre retningsbestemt lyd ved disse frekvensene.

-k

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne at oppsettet skal utelukkende brukes til musikk.
    Subben jeg har kjøpt meg er en Yamaha NS-SW700, noe som i utgangspunktet er en hjemmekinosub, men jeg fikk en veldig god pris på den så jeg valgte å gi den en kjangs.
    GS20 kombinert med H200 har bra med bass, men jeg var så dum å teste hvor mye bass jeg klarte å spille - selvsagt med masse musikk jeg aldri spiller til vanlig.
    Barnslig? Ja.
    Jeg fant derimot ut at høyttalerene ikke klarte å henge med helt i bunn, noe som igjen gjorde at jeg prøvde å "reparere" dette.
    Subben er koplet til pre-out på forsterkeren og er en aktiv 10" med 300 w forsterker.
    Etter en titt i manual så er det anbefalt med en delefrekvens på 70 hz om man har høyttalere med 4-5" elemtener og 50 hz om man har 8" og oppover. Siden jeg da har 6,5" så regner jeg med at 60 hz kan være en gyllen middelvei?
    Finner ingenting om db/okt så langt jeg kan se.

Takker for mange gode svar

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60hz er nok en god start. Kan hende det fungerer med enda lavere også.

Geir Arne

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått prøvd ut litt forskjellig og havnet som nevnt tidligere på 60 hz men har gått litt mer ned på volum, ca 35-40%. Prøvde også å sette den i motfase noe som resulterte i mer rumling en slagbass, så nå kjører jeg på normal.
    Den største fordelen jeg kan se med subben er at jeg slipper å spille så høyt for at jeg skal få den gode bassfølelsen. GS20 spiller bra bass men krever at volumet må opp en del, noe som ikke alltid passer for hun som bor under samme tak.
    Med tanke på at jeg fikk den for under 3000,- helt ny fra butikk så tror jeg at dette er et bra kjøp

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80 hz passer nærmest kun dersom du har deling før forsterkning, f.eks i en receiver. Dette har ikke du, så ikke hør på de rådene. I utgangspunktet ville jeg latt subben overta der HT dine begynner å miste respons. Da får du liten overlapping og erfaringsmessig renere lyd. Deler du høyere vil sub og HT spille samme frekvens med litt forskjellig fase, og det vil vi unngå. Du får ikke mer volum ut av høytalerne slik, ettersom de ikke avlastes i subbassen. Da må det deling til på et tidligere stadium. Det brukes lite i stereooppsett bortsett fra enkelte dyrere saker.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør på McBain!
    Det er altfor mange som dømmer hifi+sub (2.1) nord og ned pga uvitenhet.
    Utgangspunktet for god lyd er god integrering mellom sub og høyttalere. Og når man ikke har aktiv deling på høyttalerne, ikke har trinnløs justering av fase og kanskje ikke står fritt mtp plassering, så er man i utgangspunktet bundet på både armer og ben.
    Da er lav deling på sub som oftest veien å gå, og bruke sub som "fill in" under der høyttalerne gir seg. Så kan man forsiktig prøve seg frem med høyere delefrekvens til man hører at bassen "flyter ut", og til sist lar man sine egne ører bestemme!

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar McBain og norcad.
    Jeg forstår hva dere skriver, men hvordan går jeg fram? Skal jeg la ørene avgjøre fullt og helt, eller må det målinger til? Jeg vet jo fint lite hvilken frekvens høyttalerene mine mister responsen.
    Som jeg nevnt tidligere følte jeg jo at jeg fikk en gevinst med bass på lavt volum, så litt har jeg jo hatt igjen for det til nå

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Jeg forstår hva dere skriver, men hvordan går jeg fram? Skal jeg la ørene avgjøre fullt og helt, eller må det målinger til? Jeg vet jo fint lite hvilken frekvens høyttalerene mine mister responsen.
    Som jeg nevnt tidligere følte jeg jo at jeg fikk en gevinst med bass på lavt volum, så litt har jeg jo hatt igjen for det til nå
    Har du ikke måleutstyr så kan du laste ned sinustoner eller programvare som kan generere disse og høre hvor det begynner å dabbe av. Hører du at nivået begynner å synke nevneverdig under f.eks. 40 hz ville jeg satt delingen der.

Det er vel oppgitt i specsene til høytalerne dine, men i noen tilfeller vil du få veldig mye ut av rommet som kan gi deg en del mer ekstensjon nedover.

Selv har jeg deling på 40 hz på mine Sonus Faber Cremona M og Earthquake MKVI-subber. Fungerer meget bra!

Ønsker meg dog aktiv deling, ser for meg å teste McIntosh ME220 eller Lyngdorf Room Perfect (samme greien mer eller mindre, basert på samme romkorreksjon). Dette vil da sitte FØR effektforsterker. Det du har nå, akkurat som meg, er at høytalerne kjører fullrange samtidig som subben har et lavpassfilter.

Da kan jeg stille delefrekvensen til nesten hva som helst. Primært vil dette gi meg mer volum på filmer med rabiat volum på lave frekvenser, ettersom høytalerne ikke trenger å forsøke å gjengi dette med dertil tilhørende enorm ekskursjon på søte små elementer. Det kan heller noen 15" med 10 cm vandring ta seg av...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg la ørene avgjøre fullt og helt, eller må det målinger til?
    Målinger - er det som gir deg svaret

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain

Selv har jeg deling på 40 hz på mine Sonus Faber Cremona M og Earthquake MKVI-subber. Fungerer meget bra!
    Her er det deling på 80Hz som gir best resultat, legger ved et bilde av noen nydelige Sonus Faber av litt størrelse....

Ser ut som forumet sliter med bilder.......

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger gjør det langt enklere å finne ut hva som funker best, men samtidig vil man se altfor godt det som ikke er så bra. :-D
    Problemet blir ofte at øynene ikke er fornøyd med noe ørene har godtatt, og dermed glir man fort inn i en tilværelse hvor søken etter et bedre måleresultat blir viktigere enn å nyte musikken.
    Personlig synes jeg det å måle og tune er veldig interessant og lærerikt, mens andre trives bedre med å nyte musikken i all uvitenhet

Ofte ender målinger med testing av alle mulige plasseringer på sub og høyttalere, passive tiltak ifht akustikken, aktive filtere, eq osv, noe som igjen betyr lav WAF og tom lommebok!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Her er det deling på 80Hz som gir best resultat, legger ved et bilde av noen nydelige Sonus Faber av litt størrelse....

Ser ut som forumet sliter med bilder.......

Gratulerer med kommende innlegg nr 5000

Jeg kunne nok fint hatt høyere deling på mine, men jeg har ikke en sub på hver side. Jeg har en moderne stue med kjøkken i den ene enden, og skal jeg ha det så blir det dårlig med tilgang på fryseren

Mellom høytalerne fungerer heller ikke så bra.

Jeg tror også at noe av grunnen til at det fungerer med de store Sonusene er at de har et relativt stort basselement selv.

Kjøres høytalerne fullrange i det oppsettet?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Gratulerer med kommende innlegg nr 5000

Jeg kunne nok fint hatt høyere deling på mine, men jeg har ikke en sub på hver side. Jeg har en moderne stue med kjøkken i den ene enden, og skal jeg ha det så blir det dårlig med tilgang på fryseren

Mellom høytalerne fungerer heller ikke så bra.

Jeg tror også at noe av grunnen til at det fungerer med de store Sonusene er at de har et relativt stort basselement selv.

Kjøres høytalerne fullrange i det oppsettet?
    Som flageborg skrev.. 80hz x-over.
    Du kan forøvrig stifte bekjentskap med dette oppsettet i kommende hjemmekino har jeg en misstanke om

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •