JBL LS-serien

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: JBL LS-serien

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JBL LS-serien

Noen som har/har hørt JBL LS generelt, LS80 og LS120 spesielt, og kan si noe om disse. Er spesielt ute etter å finne ut hva de IKKE klarer. Bortsett fra mangel på dypbass, som kan kurreres med et par suber, finner jeg ikke så mye. Vurderer disse som "hjørnestener" i en ny og mer økonomisk kino. Kommer til å bli et oppsett med LS80, LS Center og LS40 og 2 stk LS120.

Alle kommentarer og synspunkter setter jeg pris på. Både gode og dårlige.

Geir Arne

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Noen som har/har hørt JBL LS generelt, LS80 og LS120 spesielt, og kan si noe om disse. Er spesielt ute etter å finne ut hva de IKKE klarer. Bortsett fra mangel på dypbass, som kan kurreres med et par suber, finner jeg ikke så mye. Vurderer disse som "hjørnestener" i en ny og mer økonomisk kino. Kommer til å bli et oppsett med LS80, LS Center og LS40 og 2 stk LS120.

Geir Arne

meget underholdene saker, LS80 var en underholdende høytaler, som passer meget bra til et kino oppsett! og det føltes ut som de spilte langt dypere bass en spesifikasjoner skulle tilsi. ville til den prisen muligens vurdert andre subwoofere, men bortsett fra det er resten av oppsettet noe jeg likte veldig godt!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lekt meg litt med LS80 da jeg vurderte dem for en stund siden, men syntes bassen i dem gikk litt utover kvaliteten i mellomtonen. Den gangen parret med en Hegel H200. Kjøp av disse ble derfor lagt på is for min del
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Geir Arne

Hei, Geir Arne

Jeg kan gjengi hvordan jeg tidligere har beskrevet en demo jeg hadde av LS80(hvor jeg sammenlignet med min egen opplevelse av B&W CM9). Jeg understreker at dette er svært subjektivt, og det kan godt hende at du opplever den annerledes. Jeg er litt sensitiv overfor skarp diskant:

"Først ut var Soundgarden, en ikke ukjent kjede. Jeg spurte om å få høre LS80, og det skulle jeg så absolutt få lov til. Mannen i butikken koblet den opp sammen med en Hegel-forsterker, tror det var H-200, og en Electrocompaniet CD-spiller. Jeg tror det var en ECC 1 til 23 laken – altså ikke noe som gud og hvermann tar seg råd til.

Selv var jeg litt skeptisk til Hegel på en hornhøyttaler, så jeg spurte butikkmannen om dette var et merke han ville anbefale sammen med JBL. Svaret var at det ville han. De brukte visst den kombinasjonen mye fordi Hegel har et nøytralt lydbilde som ikke farger høyttaleren. Det er jo en helt grei tilnærming, men personlig er jeg litt lei av at hifi-selgere alltid skal anse ”nøytral” og ”ren” lyd som fasitsvaret på hva som er bra. Uansett er jeg en beskjeden person, så jeg gadd ikke å mase om at han skulle koble opp med for eksempel Electrocompaniet-amp.

Så ble det satt på noe akustisk jall mens selgeren fortalte at LS80 har en smule amerikansk signatur, med tyngde i bassen, men at de ikke ”maler med spesielt bred pensel”. Etter å ha vanket litt på AV-forum og i noen andre sjapper forsto jeg heldigvis hva han mente med dette språklige bildet, og uttalelsene var i overensstemmelse med hva jeg på forhånd hadde lest.

Etter akustisk jall ville selgeren vise meg at høyttalerne kunne rocke hardt, og han satt på noe som jeg tror var Tool. Etter en halvrolig innledning på låten dro gitarene til, og da kom nedturen. Dette låt skarpt. Jeg hadde med et par egne CD-er som jeg tenkte å teste, nemlig Metallicas ”Black album” fra 1991, Whitney Houstons ”Whitney” fra 1987 og Rick Ross sin nye ”Teflon Don”.

La meg ta det steg for steg:

Bass: Det slo meg med en gang at det trykket skikkelig i dypbassen. Den virket presis nok, men samtidig ganske feit/fyldig (hvilket for meg ikke er negativt). Den hørtes kraftigere og dypere ut enn på CM9. Men til tross for at den dype bassen var rå, manglet det noe oppover. Dette var uventet, siden blant annet Lyd og Bilde har omtalt den som noe tunet i mellombassen. Nuvel, det er ørene som hører osv.

Mellomtone: Denne synes jeg var ganske bra, i hvert fall så lenge musikken var elektronisk, rolig eller det var snakk om vokal. Noe mer tilbaketrukket på Whitney Houstons vokal enn hva CM9 er, men det ser jeg ikke på som problematisk i det hele tatt. CM9 kaster mellomtonen rett i trynet på deg, og det er fort gjort å bli sliten, så litt mer tilbakelent er greit. På Metallicas plate ble riffene i overkant skarpe, og det finnes langt, langt verre metalskiver enn denne. Det lover med andre ord ikke godt.

Diskant: Tja. Den var, så vidt jeg kunne oppfatte, temmelig åpen. Glassklar, kanskje? Problemet var at det singlet for mye i glass. Mange vil nok like den, men for meg blir det for skrikende. S’ene ble skarpe, og jeg tenkte at dette ville skjære i ørene over tid.

Helhetsinntrykk: I tillegg til det ovennevnte merket jeg meg at sweetspot var svært liten. Det var nok å bevege hodet 40-50 cm til siden, så hørte jeg nesten utelukkende den ene høyttaleren. Sweetspot var til gjengjeld ganske sweet, men jeg liker ikke at det er så massive forskjeller mellom sweetspot og det øvrige. Jeg pleier ikke å sette meg i godstolen bare for å lytte. Jeg vil at musikken skal høres bra ut mens jeg går rundt i rommet.

I tillegg synes jeg at sammenhengen i høyttaleren virket litt rar. Jeg fikk nesten inntrykk av å lytte til to høyttalere; én med bass og en med mellomtone/diskant. De passet ikke helt sammen, på en eller annen måte."

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H200 på LS80 er en snarvei til crappy lyd.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    H200 på LS80 er en snarvei til crappy lyd.
    På hvilken måte? Og hvilken forsterker ville du anbefale?

Active
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville testet parasound halo a21 på disse!

Noe mer tilbakelent forsterker som virkelig vet og fore hungrende ht.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar gutter.

Disse svarene var noe annerledes enn mitt inntrykk av LS80, men jeg har kun hørt dem i butikk så jeg skal ikke uttale meg for mye.

H200 og LS80 syntes jeg derimot var en rå kombo på rock. Godt med kraft og masse dynamikk.

Det at mellomtonen er "rar" gjør meg derimot skeptisk. Denne skal som nevnt brukes på rock og litt "ungdommelig" musikk på høye volumer og lurer på om mellomtonen var et problem da også?

Denne pakken skal jo brukes til film også sammen med LS Center og jeg er veldig kritisk til stemmegjengivelse på film. Den må også måle seg med AP pakken jeg har nå. Ingen enkel kamp for JBL, men jeg vet de har kvaliteter jeg vil sette pris på. Problemet kommer hvis det er noe de er veldig dårlig på. Snevert sweetspot er ikke noe problem.

Fungerer ikke dette er det jo bare å selge igjen.

På elektronikksiden skal de benyttes med Primare SP32 og A30.7 med biamping på fronter. Har vel heller ikke nevnt at det kommer LS40 bak.

Til dere som har testet LS80 hjemme, trenger de mye avstand til bakvegg/sidevegg?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    På hvilken måte? Og hvilken forsterker ville du anbefale?

Du har vel egentlig beskrive det meget godt i din egen post. Sitter med samme følelse hver eneste gangn jeg hører Hegel. Uansett høyttaler.

Personlig synes jeg LS serien er alt for kresen på elektronikken. Prisen tatt i betraktning. Så bruktbørsen er stedet å lete. En ML 331 ville gjort susen. Kaaaanskje en Musical Fidelity A5.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •