hvor mye har center høytaler å si for lydbildet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvor mye har center høytaler å si for lydbildet?

og, må det vere i samme serie som resten av surround høytalerene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hvor kresen du er !

Du trenger ikke center dersom du alltid sitter i sweetspot, men skal flere kunne se på film, vil dette være å anbefale. I tillegg vil du kunne høre dette når du ser på film, dvs at det føles som om dialogen ikke kommer direkte fra TVen eller fra lerretet.

Noen sier dog at det er bedre uten center enn med en dårlig center. Her er jeg helt enig. En bør bruke noen kr på en center. Jeg hadde tidligere en center til ca kr 1000 (Mirage). Kjøpte meg en Mirage C-30 til ca kr 4000. Det var som dag og natt. Dialogen ble mye bedre, samt mye mer bass og trøkk. Sett på en skikkelig actionfilm og du merker forskjellen. Prøv f.eks med skytescenene i Heat.

Om det bør være samme serie ? Ja ! Hvis ikke kan lydbildet bli forskjellig med center og fronthøyttalerne. Men, jeg har ikke samme serie på mine høyttalere. Merker ikke dette nevneverdig, ettersom klangen ikke er så forskjellig fra Mirage og PSB. Dette må du nesten teste selv. Har du mulighet => kjøp samme serie !

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker du å bli fornøyd med resultatet? Hvis svaret er: ja! Les videre...

1. Fokus hjemmekino - Senter er viktigst, ca. 80% av lyden, med minimum 2x8" + diskant. Mindre elementer klarer ikke senteroppgaven bra nok! Like elementer/bestykning i alle høytalere=true, hvis ikke må du "slite" med lyden, som så mange andre................og overraskende nok; vil du ALDRI bli helt fornøyd. Det er jo litt moro å shoppe......, men det er egentlig et kvinneGEN, men du kan ha blitt smittet...........

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minimum 2x8"? :shock: Et element har andre kvaliteter enn størrelse, eller hva? Dessuten er 2x8" i største laget og legge oppå TVen, og hvor mange produsenter er det som i det hele tatt laget slike sentere?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Center har mye å si. Kommer enormt mye lyd fra center høytaleren.
    Avogtil lurer jeg på om fronthøytalerne mine jobber i det heletatt....
    De høres nesten ikke kontra centeren.
    Har planer om å oppgradere med en rotel 1066 (3x150w) Slik at jeg i mitt oppsett kan kjøre med 1 center samt 2stk B&W DM602 som Center. Bare for moroskyld og teste hvordan dette funker.
    Så så viktig oppfatter jeg centeren..
    Det bør jo si litt. eller?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det en 8" klarer bedre enn en 6.5" som center da om jeg tør å spør????

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel innlysende, dypere bass.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendigvis.
    Hvis minimumskravet er en hvilken som helst 8", så finnes det jo voldsomt mange 6,5" som spiller bedre dypbass.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Ikke nødvendigvis.
    Hvis minimumskravet er en hvilken som helst 8", så finnes det jo voldsomt mange 6,5" som spiller bedre dypbass.
    Men øvelsen var vel ikke å finne en jalla 8 tommer istendenfor en topp 6,5 tommer?
    Den beste 8 tommeren spiller bedre dypbass en den beste 6,5 tommeren, enig?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men spiller den beste 8" bedre mellomtone enn den beste 6,5"? Eller skal vi forstørre senteren ytterligere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Men øvelsen var vel ikke å finne en jalla 8 tommer istendenfor en topp 6,5 tommer?
    Den beste 8 tommeren spiller bedre dypbass en den beste 6,5 tommeren, enig?
    Utsagnet i denne diskusjonen var "med minimum 2x8"". Altså minstekravet var størrelsen på elementet, kvaliteten var ikke engang nevnt. Og selv om en 8" har et potensiell fordel i bedre dypbass, har en 6,5" vesentlig flere fordeler. Så lenge vi snakker om 2 veis vel og merke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner dere ikke å bli litt utenfor spørsmålet ? Han lurte bare på om centeren var viktig om den måtte være i samme serie. Diskusjonen går nå på størrelsen av elementene i centeren. Dersom 8" var et minimum, hvorfor har jeg da sett så mange ufattelig dyre høyttalere (center og front) med mindre elementer enn 8" ? :shock:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, senteren er viktig.

Hvordan den er konstruert for å få bra lyd er uvesentlig.

Det er riktig at på film kommer ca 70% av all lyden fra senterkanalen, å spare penger på denne er ikke så lurt hvis anlegget skal brukes primært til film / musikk DVD.

Selvsagt kan man sette senteren til "small" og la subben eller frontene levere dypbassen, og det kan fungere utmerket. Det blir det samme forholdet som med sub og små fronter egentlig.
    Det beste er likeve å kjøpe en god fulltone senterhøyttaler, helst med samme lydbilde som resten av høyttalerene.

Nå er det ikke alle som kan, eller vil ha 5 eller 7 like høyttalere slik som jeg har, men hvis du gjør det kan jeg nesten garantere deg et sømløst sammenhengende lydbilde.

Jeg hadde B&W LCR6 med 2 X 6,5" som senter og B&W 605 med 2 X 7" som front og 602 med 1 X 7" bak og det spilte aldri så sømløst som det jeg har i dag.

Nå må jeg nevne at jeg hadde ikke receiver med YPAO den gangen, så det er mulig det hadde vært annerledes i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil DALI 6006 være bra sammen med DALI C1000?

hadde DALI 808 før, hvor mye bedre/dårligere vil da 6006 være?
    har ikke lyst ti å bruke penger på 8008+center, så da blir det enten 6006+center eller kun 8008, det er det mitt spørsmål dreier seg om.....

har bakhøytaler fra før, noe eltax silverstone 200 kjøpt på OBS! i sin tid, er det noe vits i å oppgradere noe sånt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har dali6006 som er modifisert med nye innvendige kabler og jeg synes c1000 blir for liten. så jeg kjøpte suite1.7 og dette passer som hånd i hanske

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke så mange center høyttalere med 8" element eller større....

hvor dypt et element spiller avhenger ikke bare av størrelsen, men volum på kasse, vekt på membran størrelse på magnet osv.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel: Hva skal senterhøytaleren distribuere av lyd?
    Det er nærliggende å anta at enten det gjelder tale eller musikk/vokal så gjelder følgende:

voksen mann: tale 80-240 Hz / sang opp til 700 Hz
    voksen kvinne: tale 140-500 Hz/ sang opp til 1100 Hz

Det er her snakk om et element definert som "woofer" som håndterer disse frekvensene, samt aller nederste del av "mid range".

På bakgrunn av dette vil 8" være et riktig valg i senter!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 5" holder i massevis til å gjenngi de frekvensene der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter også å lurer på om eg ska kjøpe meg en ny senter høytaler. Har nå en ganske sjip Radionette center som fulgte med i en elkjøp pakke. Har Dali Blue 5005 front høytalere. Har satt disse på large og center på small. Kompenserer Dali høytalerne da for manglende trøkk i senteren? Eller er dette bare et dårlig forsøk på å lure seg selv.
    Noen som eventuelt har en anbefaling av center.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du lurer ikke akkurat deg selv, men du får mindre trøkk fra centeren. Spørsmålet er om du ikke får bedre lyd om du kutter helt ut centeren. Som sagt tidligere, så er det bedre med ingen center enn en dårlig center.

Ville sterkt anbefale å kjøpe en center i samme serie. Sjekk med HI FI Klubben hvilken center som hører til Dali Blue. Jeg ville testet dette ut hadde jeg vært deg. Du hører lett forskjell på en god og dårlig/mindre god center.

Kjøper du en center fra et annet merke, vil du muligens angre senere. Jeg har gjort nettopp den feilen. Prøver å finne fronthøyttalere som matcher min Mirage MC-3 center, men serien har gått ut av produksjon.

Uansett, jeg byttet fra en Mirage center til ca kr 1500 til MC-3 til ca kr 4000. Det var enorm forskjell i lyd og spesielt trøkk. Dialogen blir mye bedre, og det er dette som er viktigs når du ser film (spør du meg).

Har du ulik klang vil dette merkes umiddelbart. Ta med en film der en person går fra "centeren til den ene fronthøyttaleren" mens han snakker. Er klangen ulik, vil dette høres unaturlig ut. Dette har irritert meg grenseløst noen ganger (jeg har PSB 5T front og Mirage center). For andre filmeffekter er det ikke fullt så enkelt å høre denne forskjellen. Et trent lydøre (som det finnes mange av på Forumet) vil derimot merke denne forskjellen oftere enn andre.

Lykke til med ny center. :wink:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •