Får ikke til lyden på anlegget... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Frontene kan plasseres breiere gjerne med bredde som en likesidet trekant.
    En slik plassering gir en stor fordel til musikklytting.

Subben over i andre hjørnet (kan gjerne plasseres bak fronthøytaleren)
    Kan høyttalerne vris slik at elementene står direkte rettet mot lytteren?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    harmann/kardon har nok et poeng, hvis det ikke utgjør noe så får du vurdere å offentliggjøre ditt bosted å invitere noen på besøk.
    Hehe, already done that. Har vært flere innom og sett på saken, men ingen fant utav det. Blant annet en som holder mye på med musikk, men han hadde aldri vært borti den forsterkeren før, så det var litt vanskelig å finne utav det...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et tips
    Sitat Opprinnelig postet av Olimaen
    Romkorreksjon har jeg prøvd, men lyden ble helt merkelig så den droppet jeg. Er nok bare jeg som rotet med mikrofonen eller noe,
    Først ville jeg lagt inn firmware
    Onkyo Europe - Firmware - Firmware Update TX-NR708/808/1008/3008/5008, PR-SC5508 (2010-11-10)

Så vile jeg flyttet fronter lengere fra hverandre (men ikke helt ut til sidevegger)
    ...kanskje 0,5-1 meter ut fra hver side tv
    (det må du uansett gjøre den dagen du får center , surroundhøytalere å best lyd )
    (blir det trangt med sub kan den plasseres mellom ene front og tv benk)

Så kallibrert opp med mic (plassert i sweetspot) eller manuell kallibrering om du får til det)

Er ikke kjent med høytalerene dine men mulig de må også litt ut eller nærmere bakvegg.(kanskje også vinkles litt innover mot swetspot for ønsket lyd)

Lydkortet er bygd inn i skjermkortet, slik at det avgir HD-lyd. Dette er et skikkelig mediasenterkort, så det er ikke noe innebygde slappe greier...
    Du får ikke HD lyd før den dagen du er koplet opp for surround.
    Mulighet for hig defenition stereo har du å er da du avspiller stereo lydspor med bedre lyd enn standard .
    (altså stereo lyden må være high def fra kilde (disc, fil osv) feks DVDA stereo , SACD stereo , enkelte FLAC , WAV filer osv)
    Uten high def lyd spiller du standard

Du får helt klart bedre bass den dagen du er oppkoplet til surround men alikevel skal stereo fungere bra
    (fungerer ikke stereo bra vil aldri surround bli så bra som det kan heller ut fra frontene)

er det Adaptive DRC (Dynamic Range Control) som fungerer med stereo lyd på reciver så slå den av
    (altså ingen dynamisk kompresjon)

Hvor mange hz din reciver deler på mellom stor/liten innstilling for overføring av dypeste bass til subwoofer ?
    Sett delefrekvens til 60 eller 80 hz å la fronter spille resten

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye store flater. Tipper deler av problemet er akustikken samt plasseringen. Slike hd-lydkort er ikke nødvendigvis noe bra, prøv å få digital overføring eller test en ekstern dac.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan høyttalerne vris slik at elementene står direkte rettet mot lytteren?
    De kan vinkles slik ja. Men det er oftest slik at når de ikke er vinklet direkte mot lytteren de funker best.
    Det er bare og prøve ut og se hva som funker best...

Det er også mulig og trekke sofaen lengere ut fra bekveggen.
    Det vil gi lydmessige fordeler, gjerne bruke noe veggteppe(r) bak sofan for og absorbere noe av lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert noen som vil drepe meg når jeg stiller dette spørsmålet... Når sub nr 2 kommer, er det mulig å plassere høyttalerne oppå subwooferne? Blir litt mer høyde da men... Ifølge Wifi skal dette gå bra, men er det noen fordeler med dette? Kommer jo til å se ut som en merkelig høyttaler men... Grunnen til dette er at jeg får samlet høyttalerne litt slik at jeg slipper å ha dem overalt langs veggen... Jeg kan justere bass bakpå selve subwooferen, så plasseringen kan gjerne stilles inn...?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode svar nå folkens!

Skal prøve nå og oppdatere forsterker, og prøvespille, for å se om det er noen forskjell. Eller så må jeg kjøpe nye kabler og lage større avstand mellom høyttalerne (Har kappet kablene slik at de passer akkurat...). Er veldig spent på flere høyttalere for å se hvor stor forskjell det blir!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    test en ekstern dac.
    +1!
    Electrocompaniet ECD-1 D/A converter, evt Hegel HD10 ville f.eks helt sikkert gi et stort løft her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt på converter i det siste... Tror dere at det vil være en fordel å ha en slik? Er disse kun egnet til datamaskiner, eller i mitt tilfelle mediesenter? Men vil man høre forskjell på for eksempel Spotify? Skal vel godt gjøres siden det er så lav bitrate på musikken de har... Lyden er ikke så veldig til å skrøyte av på mediesenteren, så jeg må vel finne på noe...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilke bakhøyttalere er best? Da tenker jeg på Lektor 3 eller 2 stykk av senterhøyttalerne. Disse kan henges opp på høykant, og koster omtrent det samme. Hovedforskjellen er at senteren har 2 basselementer istedet for ett element som Lektor 3 har... Den er også lettere for forsterkeren å drive, mens 3-serien trenger mer kraft...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har flere ganger prøvd å oppdatere forsterker... Får bare Error 3-51 på displayet. Har prøvd både NET og USB.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har flere ganger prøvd å oppdatere forsterker... Får bare Error 3-51 på displayet. Har prøvd både NET og USB.
    If Error Code 3-51 is displayed, try the following
    procedure.
    1. Disconnect the AC power cord then reconnect.
    2. Start up the AV receiver, and select the
    NET/USB selector.
    3. After the “Now Initializing” display has
    changed, perform the update again.

http://www.intl.onkyo.com/support/fi...100806_web.pdf

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei!

Har prøvd litt forskjellige plasser å finne løsning på problemet mitt uten noe sælig hell...

For en stund tilbake bestemte jeg meg for å skaffe et skikkelig hjemmekinoanlegg... Utifra budsjettet mitt så valgte jeg å basere høyttalerne på Dali Lektor serien.

Anlegget er ikke ferdig. Så langt har jeg kun Dali Lektor 6 i front, og Dali Lektor Sub. Senter kommer snart, men vet ennå ikke hvilke bakhøyttalere jeg skal ha... Høyttalerne er koblet til en Onkyo TX-NR808. Media blir avspilt med et mediesenter som står i stereobenken.

Problemet mitt er at jeg ikke får til lyden. Under avspilling er det rett og slett kjedelig å høre på. Jeg får ikke noe liv i lydbildet. Dette fører til at når jeg skal høre musikk og slappe av, så setter jeg meg foran den stasjonære maskinen med Logitechanlegg... Da mister såklart hjemmekinoanlegget hele hensikten når jeg velger å ikke bruke det... Har i det siste angret litt på at jeg ikke valgte Lektor 8 i front istedenfor 6, da kanskje disse er litt sprekere? Har vært mye i kontakt med storebror om dette, og han mener jeg bare må vente til jeg får bakhøyttalere, så vil dette antakeligvis løse seg, noe jeg håper det gjør, da jeg har brukt en del penger på dette...

Er det noen som har noen gode tips til meg om hvordan jeg kan stille inn dette på best mulig måte, eller om jeg rett og slett burde ha valgt noen andre høyttalere? OBS: Jeg bruker FLAC musikkfiler for best mulig kvalitet, så det som blir avspilt har ingenting å si :P

Takker for svar!
    Sånn som jeg ser det: problemet ligger helt klart i lydkilden din....
    Men du har jo TV? hvordan får den signaler?....hvis Tv låter ok, og ikke msuikken du spiller fra ditt media senter...så sier jo alt seg selv...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. Alt av mediautstyr er koblet til forsterker. Dette består av dekoder, xbox 360, mediesenter, cdspiller osv osv. så går det en hdmi kabel fra forsterker og inn i tv. Tven gir ikke fra seg lyd, da det er forsterkeren som gjør dette... Hvis jeg skrur opp volumet på tven, så kommer det ikke et pip. Både MTV og VH1 høres helt fælt ut, så dette er ikke noe som står så veldig mye på. Er faktisk dårligere lyd enn spotify på mediesenter... :P

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

hehe. Alt av mediautstyr er koblet til forsterker. Dette består av dekoder, xbox 360, mediesenter, cdspiller osv osv. så går det en hdmi kabel fra forsterker og inn i tv. Tven gir ikke fra seg lyd, da det er forsterkeren som gjør dette... Hvis jeg skrur opp volumet på tven, så kommer det ikke et pip. Både MTV og VH1 høres helt fælt ut, så dette er ikke noe som står så veldig mye på. Er faktisk dårligere lyd enn spotify på mediesenter... :P
    Dekoder er? Kabel, satelitt.? Nå hører ikke jeg heller så mye på MTV eller VH 1, men når jeg zapper forbi så låter alt "som det skal"..hva mener du med fælt?...hvordan har du koblet til CD spilleren din? Alle har jo musikk man kjenner godt og som man kan teste med....og så spørs det anlegget ditt er feil satt opp, eller om du er så heldig at du har en mismatch som bare bare skjer en av en million...I don't know...du har vel sjekket fase osv på høyttalere..etter min erfaring så skal stort sett alle anlegg låte ok....enten det koster to kroner og førti øre, eller en drullion...
    Lykke til :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det bare er dumt å kjøpe en DAC før du får lyden til å sitte nogenlunde. DAC'en i din receiver bør holde til å gi god nok lyd. Det er nok andre steder det svikter.

-Har du fått testet med en annen plassering av høyttalerne, kanskje til og med et annet rom?

-Hva slags musikk spiller du av fra mediasenter? Dårlig MP3 eller CD'er/CD-kvalitet?

-Har du fått testet en annen forsterker? Jeg kjenner hverken din receiver eller høyttalere, men det kan jo være at receiveren ikke har nok krefter til å drive de på en tilfredsstillende måte.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler hvertfall sterkt på at en ny DAC skal kunne heve lyden på en måte som gjør at trådstarter får løst problemet. Tenker på testen som Scrooge gjorde med ekstern DAC kontra den innebygde i Onkyo-en, og det var faktisk svært små forskjeller. Jeg testet også en ekstern DAC av høy kvalitet mot den innebygde i Pioneer-receiveren, og forskjellene var i mine ører svært små.

Hvordan låter det litt nærmere høyttalerne? Det kan hende du har en "null" i rommet ditt der sofaen står? Det finnes rom som rett og slett ikke vil gi god lyd, husker at Kokken slet fælt med å få skikkelig lyd, og han gav vel til slutt opp om jeg ikke husker feil.

Men ellers får jeg ikke helt taket på hva du mener er feil med lyden. Det kan jo faktisk hende du har totalt mismatch i lydsignaturen mellom receiver og høyttalere.

Har du sjekket innstillingene på lydkortet? Det er ikke noen "lydforbedrings"innstillinger som er aktivert? EQ eller dynamikk reduksjon eller noe?

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rimelig sikker på at jeg kunne løst dette med et oppmøte og prøvelytt, men vi vet jo ikke engang hva som konkret feiler lyden.

For alt vi vet kan det være at trådstarter er så vant med Logitech-lyden (loudness-aktig med overdreven bass) at en flatere respons høres tamt ut.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok få et mye bedre definert lydbilde i stereo om du øker avstanden mellom frontene, så når du har muligheten bør det absolutt gjøres slik flere foreslår. Vet ikke hvor mye det har å si, men problemet blir kanskje at den ene høyttaleren da spiller rett inn i sofaen din. Vet ikke hvilke muligheter du har for å ommøblere eller speilvende sofaen? De fleste bruker bare frontene, og evt. sub, til musikk uansett, så jeg ville ikke satset på at bakhøyttalerne du skal kjøpe redder musikkopplevelsen.

Det er heller ikke forbudt å leke litt med small/large på frontene selv om du har sub, og prøve seg fram med crossover/fase både på sub og receiver.

Og før du evt. begynner med romkorrigering bør du allerede ha en god høyttalerplassering.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en stund siden jeg holdt tråden aktiv, men har nå eksperimentert med instillinger på forsterker. Jeg har og koblet Lektoren til Arcam-forsterkeren til gamlingene og B&W'ene deres til min Onkyo.

For å si det sånn, B&W 683 på en Onkyo 808 fungerte temmelig dårlig. Fikk diskant men omtrent ikke bass, så tror ikke forsterkeren klarte å drive dem. Jeg bi-ampet ikke høyttalerne, noe som kanskje var årsak til dette.

Dali på Arcam gikk sånn passe, men når jeg sammenlignet B&W og Dali ved hjelp av balansen på forsterker, ble jeg veldig skuffet over Daliene. Var MASSE lyder på B&W som ikke kom med i Daliene, noe som var veldig deprimerende. Dali likte heller ikke bassen noe særlig, den var veldig skarp og ruvende, og lite dunk i trommeslagene... Var mest rumling under basspilling, noe som og var leit... Subwooferen hjalp litt, men bassen ble veldig lite spredd. Alt i alt når jeg skrudde opp lyden og pøste på med bass på Onkyo og Dali, så hørte jeg ingen ting... Det bare ristet i veggen bak. Dette gjelder og Lektorene og ikke bare subwoofer. Veldig dårlig basspredning. Har ikke flyttet på høyttalerne da jeg ikke har ledning, men skal forsøke å få dette til.

Har nå begynt å tvile sterkt på om jeg har gjort et godt valg, både når det gjelder forsterker og høyttalere. Utrolig tragisk å svi av 17 000 på noe jeg ikke er fornøyd med. Skal ringe Hifi og spørre om de kan hjelpe meg med lyden, men hvis jeg ikke kommer noen vei med dette heller, skal jeg vurdere å selge hele rykla og begynne på nytt...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •