Ble annbefalt RC-62 foran 64

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ble annbefalt RC-62 foran 64

Heisann, var en tur på Tonart, der sa han at RC-64 ikke passet med Rf-82 men var beregnet sammen med Rf-63 og 83.
    Er ikke det bare bull?
    Lyst på RC-64 men hvis RC-62 er et bedre valg til rc-82..
    Hva sier dere?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LianLidude
    Heisann, var en tur på Tonart, der sa han at RC-64 ikke passet med Rf-82 men var beregnet sammen med Rf-63 og 83.
    Er ikke det bare bull?
    Hva sier dere?

får å se det enkelt, RC64 er en bedre center høytaler. Punktum.

Den passer utmerket med RF82, ingen problem!

Så siden center står for sinnsykt mye i en film, så ville jeg gått for den beste du har råd til, og derfor, har du råd og plass til RC64 hadde jeg uten tvil gått for den.

Ville nesten påstått at dersom hovedmålet ditt er film, hadde jeg heller tatt RF82 + RC64, enn RF63 og RC62 for å si det på den måten..

Kjør på!

husk bare at RC64 ikke blomstrer skikkelig før den får en god forsterker på den, ikke kun receiver - men selv med receiver er den meget god!

Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LianLidude
    Er ikke det bare bull?
    Hva sier dere?
    Tonart har ikke kompetanse for en femmer, det er min erfaring. Rc-64 passer da ypperlig til rf-82, men det gjør jo også rc-62 da for den saks skyld. Uansett tror jeg du vil få mer glede av rc-64, da det er en helt konge center.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje de selger så mange flere Rc64 at de sitter igjen med så mange rc 62
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man plass har man lov :-)

Større center er bare en fordel lydmessig da 70+ % av filmlyden kommer fra center

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for 64, bedre på alle måter.

Kompetansen til Tonart er der den, det kommer bare an på hvem du snakker med...

Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT:

Ser RF-62 og RF-82 går til veldig hyggelige priser nå som de nye RF II er på veg inn. Noen som har lyttet til de nye og er det da stor forskjell?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, det var det jeg regnet med at dere ville svare
    Da blir det nok, RC64 mk2.
    Har yamaha rx v3900 å drive det med i første omgang så får vi se siden hva det blir til.
    Sliter litt med rs52 vs rs62, noen innspill her?
    Så var det også mellom ny og gammel rf82 :S

Har svs sub i tilegg så, rommet er 23kvm.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, synes noen trekker litt for bastante konklusjoner her.

Nå har jo ingen andre enn LianLidude hørt exakt hva selger sa, men jeg synes det høres fornuftig og logisk ut.

Jeg ville også anbefalt RC 62 sammen med RF 82 da disse utfyller hverandre perfekt på den type rom og elektronikk som 95% bruker dem på.

Å si at RC 64 er en bedre høyttaler er greit nok, men det er kun hvis man mot formodning har en gigantisk kino og driver senteren med en svært kraftig separat forsterker i fulltone.

I ett normalt oppsett med receiver vil man sette delefrekvensen til 80Hz og da er RC 62 mer en kapabel til å levere den lyden som skal til for å lage et harmonisk lydbilde i front sammen med alle høyttalerene i RF serien.

Snarere tvert i mot så kan RC 64 være en dårligere match i mange oppsett siden den vil tømme receiver for krefter hvis man faller for fristelsen å sette den til fulltone, noe mange vil gjøre siden den er så stor. Resultatet da blir dårligere enn med RC62.

Å si at 70% av filmlyden kommer fra film er feil.
    70% av informasjonen på film kommer fra centeren, ikke 70% av lyden.
    Dette varierer jo selvagt mye fra film til film da det er stor forskjell på en actionfilm og drama.
    Senteren er svært viktig i en hjemmekino, men man må huske å se på frekvensområdet den er ment å spille på. Derfor er diskant og mellomtone SVÆRT viktig, mens bass er mindre viktig.

Derfor passer RC 64 godt sammen med RF 83, men det er fordi hornet er det samme, ikke fordi den er stor og går dypt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    He, he. Skriveleif?
    Jeg vil i allefall si at over 70% av filmlyden kommer fra filmen...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor passer RC 64 godt sammen med RF 83, men det er fordi hornet er det samme, ikke fordi den er stor og går dypt.
    Mener også å ha hørt at RC64 bruker samme horn som RF82, mens de mindre centerne har samme og enklere driver som sitter i bl.a. RF82.

Javistt er RC64 "bedre" men ikke dermed sagt at det er ett bedre valg ilag med RF82/62, er 100% matching viktig for en så er kanskje RC62 bedre valg enn RC64

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulsr
    He, he. Skriveleif?
    Jeg vil i allefall si at over 70% av filmlyden kommer fra filmen...
    Vi kan vel trygt slå fast at over 70% av filmlyden bør komme fra filmen ja:-D

RF63, RF83 og RC64 bruker 1,25" hornet og er sånn sett "matchet".

Alle de andre bruker 1" hornet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Mener også å ha hørt at RC64 bruker samme horn som RF82, mens de mindre centerne har samme og enklere driver som sitter i bl.a. RF82.

Javistt er RC64 "bedre" men ikke dermed sagt at det er ett bedre valg ilag med RF82/62, er 100% matching viktig for en så er kanskje RC62 bedre valg enn RC64

største ulempen med å bruke rf82 sammen med rc64 er at man kan høre en kvalitetsforskjell i favør rc64,men den blir minimal med god rk
    ellers er det bare pluss i boka med rc64 i denne komboen, gruser rc62 i sammenligning

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, synes noen trekker litt for bastante konklusjoner her.

Nå har jo ingen andre enn LianLidude hørt exakt hva selger sa, men jeg synes det høres fornuftig og logisk ut.

Jeg ville også anbefalt RC 62 sammen med RF 82 da disse utfyller hverandre perfekt på den type rom og elektronikk som 95% bruker dem på.

Å si at RC 64 er en bedre høyttaler er greit nok, men det er kun hvis man mot formodning har en gigantisk kino og driver senteren med en svært kraftig separat forsterker i fulltone.

I ett normalt oppsett med receiver vil man sette delefrekvensen til 80Hz og da er RC 62 mer en kapabel til å levere den lyden som skal til for å lage et harmonisk lydbilde i front sammen med alle høyttalerene i RF serien.

Snarere tvert i mot så kan RC 64 være en dårligere match i mange oppsett siden den vil tømme receiver for krefter hvis man faller for fristelsen å sette den til fulltone, noe mange vil gjøre siden den er så stor. Resultatet da blir dårligere enn med RC62.

70% av informasjonen på film kommer fra centeren, ikke 70% av lyden.
    Dette varierer jo selvagt mye fra film til film da det er stor forskjell på en actionfilm og drama.
    Senteren er svært viktig i en hjemmekino, men man må huske å se på frekvensområdet den er ment å spille på. Derfor er diskant og mellomtone SVÆRT viktig, mens bass er mindre viktig.

+1

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke gitt at man ikke bruker effektforsterkere. Veldig mange som har kjøpt eller planlegger å kjøpe RC 64 vet jo som regel hva de går til, og vet det "kreves" ekstern effekt. TS. Har ikke nevnt utstyret han har. Hvis TS bare har en liten reciver som såvidt klarer å drive frontene, så er nok kanskje 62 et bedre valg, men langt i fra sikkert.

(Hadde jeg selv fått valgt mellom mentor vokal og ikon Vokal 2, så vet jeg hva jeg hadde valgt. Selv om jeg har htt fra ikon serien)

Jeg vil påstå at RC64 gjør alt som 62 gjør, bare bedre.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, han har Yamaha 3900 og subwoofer og rommet er 23 m²

Jeg har faktisk testet alle disse høyttalerene og senterene det er snakk om her, og jeg står på mitt.

Men, som alltid så er det forskjeller i smak og økonomi.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan legge til at RC-62 er bedre enn RC-64 i mitt oppsett, i samkjør med RB-81 og 3 stk Abrahamsen V4.
    RC-62 har samme driver, horn og kassekonstruksjon som RB-81 & RF-82, RC-64 har altså annen diskant og har lukket kasse.
    Det er ikke alltid størrelsen det kommer an på.
    Var rimelig enkelt å avsløre hos meg ved 5/7 kanals musikkavspilling.

For å si det på en annen måte; motoren i min Cadillac, en 390-V8 er en langt større og bedre motor enn 1,8T motoren i min Skoda, men å sette den inn i Skodaen ville allikevel være en dårlig match. Og da er det ikke bare bensinforbruket jeg tenker på :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt meg høyttalere nå værtfall, det ble rf82, rc64 og rs64 alle i mk2 så får håpe de kommer inn hos lsound snart
    Vurderer effekt forsterker senere, men 3900 driver da disse ganske greit?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får nok lyd ja, men d er også alt.........3900 vil nok gå tom for krefter veldig fort om du kobler 82 og 2 ganger 64 på den.

Til moderat volum funker d greit men skal du guffe opp litt MÅ du ha en effekt utenom, gjerne flere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RC 62 er laget for RF 62-82 RC 64 til RF 63-83. RC 64 MK II derimot er tunet til RF 7 MKII og spiller ikke likt som RC 64 MK I. Hold deg til RC 62 om du ikke skal oppgradere til RF 7 MKII i nærmeste framtid. Du vil få det beste lydbildet med RC 62 på RF 82 på en Receiver,det er min mening

O

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •