tåler høytalere "litt" fukt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer Gassolini sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tåler høytalere "litt" fukt?

Hei

Jeg har et par høytalere som har blitt lagret på et kaldt lager en natt før de har blitt satt inn i varmen . Her har de stått i emballasjen i ca 8-9 dager før de ble pakket ut . De var da ganske så fuktige på kabinett og elementer.

Hva skal jeg gjøre med de?
    Jeg har satt de foran varmepumpen , men er det fare for at de har slått seg på innvendig elektronikk også ?

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondens er et resultat av at luft når fuktighetsmetning, eller såkalt duggpunktstemperatur. Luftens evne til å "bære" på fukt er temperaturavhengig. Kort fortalt har den varme luften innendørs større evne til å bære på fuktighet enn den kalde luften ute. Dette betyr vanligvis at den også inneholder mer fuktighet. Når du tar inn et par kalde høyttalere, vil all varm luft som treffer høyttalerne kjøles ned, og under en viss temperatur vil ikke luften lenger klare å holde på fuktigheten. Dette manifesterer seg da som dugg på det kalde objektets overflate.

Høyttaleren din er sannsynligvis like kald på innside som på utsiden etter en uke på lager. Mengden fukt på innsiden vil derfor være proporsjonal med mengden varm (relativt) fuktig luft som kommer inn i konstruksjonen.

De aller fleste ømtålige materialer liker best å tørkes sakte i romtemperatur. Jo høyere omgivelsestemperaturen er under tørking, desto større vil eventuelle strukturendringer være i tørkeobjektet. Sett de til tørking i romtemperatur du, gjerne i et rom med lav luftfuktighet .

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne årstiden er luften svært tørr innendørs ved romtemperatur. Høyttalerne tørker derfor opp i løpet av kort tid - også innvendig. M.h.t. kondens på elektronikken, er dette rent vann - som blir sporløst borte når det fordamper. Tviler på at du har fått noen skader på delefiltre og slikt. La høyttalerne stå en to-tre dager og lufte seg - bare for sikkerhets skyld - og så er det bare å spille i vei.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode råd , jeg lar de stå å tørke noen dager før jeg kobler de til .
    Jeg må innrømme panikken grep litt tak akkurat der da jeg pakket de ut .

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går nok bra ^^. Hva slags høyttalere er det?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AP scorpio II

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beist!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gassolini
    Hei

Jeg har et par høytalere som har blitt lagret på et kaldt lager en natt før de har blitt satt inn i varmen . Her har de stått i emballasjen i ca 8-9 dager før de ble pakket ut . De var da ganske så fuktige på kabinett og elementer.

Hva skal jeg gjøre med de?
    Jeg har satt de foran varmepumpen , men er det fare for at de har slått seg på innvendig elektronikk også ?
    Etter mine begreper, burde du ha fjernet emballasjen med en gang du tok dem inn i varmen.
    Om høyttalerne blir stående i pappeskene(?) vil man få en slags termos-effekt, ved at pappen til en viss grad holder varmen ute. Samtidig som den også vil holde fuktigheten "inne"!
    En viss sirkulasjon av luft inn i eskene vil man uansett få, og dermed vil fuktigheten i den varme luften kondenseres på de kalde flatene på høyttalerne.
    Luftsirkulasjonen vil samtidig være såpass liten, at flatene tørker opp tilsvarende sent.
    Som Ulf-B sier, er luftfuktigheten på denne årstiden ganske lav. Men tiltross for dette, oppstår det fort slike kondensproblemer allikevel.
    Om du umiddelbart hadde tatt høyttalerne ut av emballasjen, så tror jeg problemet nærmest hadde blitt eliminert.

Ellers har jo Lurve en meget god forklaring på hva som skjer, og hvorfor. ;-)

Noe skade på delefiltre og komponenter kan du nok se bort fra, så lenge du venter et par dager før du kobler dem til en forsterker.
    For egen del ville jeg faktisk vært litt mer bekymret for elementene, avhengig av hvilket materiale disse er laget av....

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    For egen del ville jeg faktisk vært litt mer bekymret for elementene, avhengig av hvilket materiale disse er laget av....
    Det var vel deg som hadde et lite "uhell" med støvtørk/vask av elektrostater? Hvordan gikk det til slutt?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, det stemmer nok det! ops:
    Nå blir dette riktignok litt OT i forhold til trådstarters tema, men jeg våger.

Det ble til slutt at jeg (for sikkerhets skyld) skiftet begge panelene.
    Det viste seg at jeg nok undervurderte kraften fra dusjstrålene, i mitt iherdige forsøk på en (antakelig unødvendig) rengjøring.
    Trykket fra dusjstrålen medførte i alle fall at litt av den flortynne folien løsnet fra festet i panelrammen, slik at den i et lite felt ble krøllete.
    Etter endel "finlytting", mente jeg å høre en liten forvrengning en slags "fuzz" i enkelte frekvenser ( typisk øvre mellomtone / kvinnevokal).
    Og når tvilen først er sådd....
    Dermed endte det som sagt med et nytt sett med paneler, som faktisk ikke var så avskrekkende dyre!
    Men jeg måtte jo vente en stund på dem.....

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mine begreper, burde du ha fjernet emballasjen med en gang du tok dem inn i varmen.
    Om høyttalerne blir stående i pappeskene(?) vil man få en slags termos-effekt, ved at pappen til en viss grad holder varmen ute. Samtidig som den også vil holde fuktigheten "inne"!
    En viss sirkulasjon av luft inn i eskene vil man uansett få, og dermed vil fuktigheten i den varme luften kondenseres på de kalde flatene på høyttalerne.
    Luftsirkulasjonen vil samtidig være såpass liten, at flatene tørker opp tilsvarende sent.
    Som Ulf-B sier, er luftfuktigheten på denne årstiden ganske lav. Men tiltross for dette, oppstår det fort slike kondensproblemer allikevel.
    Om du umiddelbart hadde tatt høyttalerne ut av emballasjen, så tror jeg problemet nærmest hadde blitt eliminert.

Ellers har jo Lurve en meget god forklaring på hva som skjer, og hvorfor. ;-)

Noe skade på delefiltre og komponenter kan du nok se bort fra, så lenge du venter et par dager før du kobler dem til en forsterker.
    Det har du helt rett i at jeg burde.
    Nå var Høytalerene ferdig pakket og skulle bare flyttes et par timer mellom 2 tempererte hus mens jeg var på jobb. Vedkomende fant det da for godt å la de ligge over natta i bilen FØR de ble satt inn i et temperert rom. Der ble de da stående med emballasjen på til jeg kom hjem 8-9 dager senere. Dette på tross av at jeg spesifikk sa de måtte i hus samme dag.
    Hadde jeg vist at de overnattet hadde jeg bedt de om å pakke de ut. Men nå er det skjedd så da må en bare ta det som det er.

Jeg har forøvrig god kontroll på hva kondens er , men takker Lurve for et oppklarende svar om emnet.

Det jeg er mest redd for er selfølgelig elementer og elektronikk.
    Høytaleren var foresten helt tørre på utsiden i løpet av 10min, men jeg lar de stå noen dager.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet opp høytalerene igjen og de spiller helt utmerket slik de gjorde før jeg pakket de inn . Eller ihvertfall så bra som en kan forvente sammen med en H200..
    Og du verden så mye bedre de vart i et litt større rom. Nå blir det bare å jakte opp en bedre løsning på forsterkerdelen.

Takk for beroligende ord

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo hyggelig å høre!
    Det vil som regel ende godt. ;-)

Ellers er jo H200 en meget potent og god forsterker, så det bør jo spille bra?
    Uansett må du nok litt opp i pris, for å finne noe som spiller vesentlig bedre.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra!

Mine "fantastiske" Dali 3b står ute i en usiolert bod i påvente av at mitt 70-talls-rom i vårt nye hus skal bli ferdig. Ble litt engstelig over at de kan ta skade av å stå kaldt, men de skal be aklimatisert før de kobles til.

Forsterkeri? Hmmmm, en Huldra kanskje........eller Sølvsuper

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo hyggelig å høre!
    Det vil som regel ende godt. ;-)

Ellers er jo H200 en meget potent og god forsterker, så det bør jo spille bra?
    Uansett må du nok litt opp i pris, for å finne noe som spiller vesentlig bedre.
    Det er jeg klar over , men jeg er nok ute etter en litt annen lydsignatur en det H200 gir . Og så kunne jeg også tenkt meg mere krefter.
    Men da er jeg muligens tilbake til det sporet jeg skulle unngå. For mange komponeter og vanskligheten med å impletere et godt stereo og suround oppsett .
    Men nå skal jeg prøve litt romakkustikk så får vi ser hvordan det slår ut.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gassolini
    men jeg er nok ute etter en litt annen lydsignatur en det H200 gir. Og så kunne jeg også tenkt meg mere krefter. For mange komponeter og vanskligheten med å impletere et godt stereo og suround oppsett .
    Men nå skal jeg prøve litt romakkustikk så får vi ser hvordan det slår ut.
    Hva savner du, mtp lydsignatur?

Ellers er det en meget god ide å jobbe litt med romakustikk, før man prøver / bestemmer seg mtp både høyttalere og forsterkeri.
    Lykke til i jakten!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes H200 fremhver de øvre frekvensene litt for mye for min smak , men så er det her mulig romakustikk kan hjelpe da jeg pr i dag har meste av møbler lavt i rommet uten noe som helst på veggene. . Jeg skal prøve så får vi se.

Da jeg prøvelyttet på Scorpioene prøvde jeg en bladius thor MkII i tilegg til min H200 . Og helt ærlig så tror jeg at hadde jeg ikke hatt H200 fra før så hadde jeg sterkt vurdert den.

Men uansett hvilken forsterk jeg koblet opp på de høytaleren så spiller de meget bra. Dessuten har de en meget høy WAF

Jeg er også litt usikker på vinyl vs h200 . For det er på tide å børste støv av vinyl samlinga nå

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H200 på AP Scorpio II er faktisk ikke så dum kombo. Startet med denne selv når jeg kjøpte mine. Meget klar og fin mellomtone og kontant bass.

Det jeg har merket på min ferd gjennom en betydelig del av forsterkere er at du kan ikke forandre så mye på signaturen til disse uten å ødelegge mer enn det gir. Iom at jeg også degraderte høytalerne til kino så landet jeg på en klasse D til slutt. Det beste resultatet derimot fikk jeg med Vincent SP998. 600W (og 50w i ren klasse A) ga disse "juvelene" klar beskjed om hva de skulle drive med. Så effekt er de glad i, spesielt om du spiller høyt. Men problemet ditt nå er nok ikke Hegelen, det er AP som er lyse i toppen. Og liker du ikke det har du nok, som meg, kjøpt "feil" høyttaler. Dårlig derimot kan INGEN påstå disse er.

Det at de har ligget i en kald bil er ikke noe problem. Er sjeldent god temp på et lager, eller under frakt for den saks skyld.

Geir Arne

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    H200 på AP Scorpio II er faktisk ikke så dum kombo. Startet med denne selv når jeg kjøpte mine. Meget klar og fin mellomtone og kontant bass.

Det jeg har merket på min ferd gjennom en betydelig del av forsterkere er at du kan ikke forandre så mye på signaturen til disse uten å ødelegge mer enn det gir. Iom at jeg også degraderte høytalerne til kino så landet jeg på en klasse D til slutt. Det beste resultatet derimot fikk jeg med Vincent SP998. 600W (og 50w i ren klasse A) ga disse "juvelene" klar beskjed om hva de skulle drive med. Så effekt er de glad i, spesielt om du spiller høyt. Men problemet ditt nå er nok ikke Hegelen, det er AP som er lyse i toppen. Og liker du ikke det har du nok, som meg, kjøpt "feil" høyttaler. Dårlig derimot kan INGEN påstå disse er.

Det at de har ligget i en kald bil er ikke noe problem. Er sjeldent god temp på et lager, eller under frakt for den saks skyld.

Geir Arne
    Jeg opplever ikke AP som lyse i toppen annet en på H200 . Og jeg har som nevnt prøvd de på thor MkII , mcintosh mc402(?) og electrocompaniet med 2xAW250 . samme signalkilde og kabler på alle. Mcintosh var helt rå , men i en annen prisklasse. H200 har vist seg å være lys i toppen uansett hvilke HT jeg har paret den med.
    Jeg har også hatt gleden av å høre Scorpioen i et rør oppsett ( som jeg ikke helt husker) og her var det nesten litt for lite av diskant og mellomtone. Nå var dette rommet dempet med akustikk plater m.m og derfor ikke direkte samenlignbart.
    Men jeg har i det siste fått tro på at romakustikk har mer å si en mange er klar over.

Jeg har hørt MANGE høytalere siste tiden og med unntak av die musik er scorpioene de eneste jeg har kunnet si at jeg likte "rett ut av esken" .

H200 blir uansett stående en stund til andre ting er på plass. gulvstående bakhøytalere skal byttes ut med veggmonterte eller på stativ og senter skal byttes i en litt kraftigere utgave. sub er også sterkt vurdert.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes ikke Hegel låter tynnt "på alt", Dynaudio er et godt eksempel på det.

Men av de forsterkerne du har testet har jeg kun vært borti EC. Men det syntes ikke jeg var noen god match. Men noe mer laidback kan jeg være enig at det ble. Hvordan var Mac?

Det jeg mente var igrunn at med en "mørk" forsterker forsvinner mye av detaljrikdommen som høyttaleren har. Syntes også spes stemmer låt meget naturlig med Hegel.

Har du hørt forsterkerne du nevner side om side med Hegel i samme rom?

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •