Kvalitetsforskjell på 4.1 vs 5.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer solstice sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitetsforskjell på 4.1 vs 5.1

Hei!
    Jeg har nettopp skrudd opp alle møbler og kommet godt i gang i min nye leilighet. Med mine freshe designmøbler har det kommet opp et problem:

Hvis jeg skal ha en center-høyttaller, må denne plasseres over TV-en på en hylle. Designmessig ser ikke det så kult ut og har kjørt nå 4.1 i en månedstid. Har stilt inn receiveren min til 4.1 (dvs fjernet center).

Med mine ører så kan jeg ikke høre noen forskjell, fordi center er vel primært sett tale ?

Ser mye på film (blu-ray) og spiller litt PS3 til info. Ellers TV-titting

Hva mener dere her om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker ikke nøyaktige tall, men en utrolig stor andel av lyden under en film kommer fra centeren, så den er nok finfin å ha med. Om centeren er over eller udner TV har ikke stor betydning, er nok penere å ha den under, men for lydens skyld blir det det samme.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I sweetspot kan du ikke høre forskjell med og uten om du har satt opp alt korrekt, hvordan det derimot er for "naboen" er en annen sak:P.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke hører noen forskjell på med og uten center så gjør du noe feil når du har tilkoblet center..

Newcomer solstice sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hvis jeg vel har satt opp lyden til 4.1 ?

Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    I sweetspot kan du ikke høre forskjell med og uten om du har satt opp alt korrekt, hvordan det derimot er for "naboen" er en annen sak:P.
    Dummeste jeg noen gang har hørt.

Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av solstice
    Ikke hvis jeg vel har satt opp lyden til 4.1 ?
    Om du er fornøyd med lyden slik den er, så er det vel ikke værre enn å la det være slik? Men et 5.1 oppsett er uten tvil mye bedre enn 4.1, for du må huske at lydsporet på filmer er laget for fem høyttalere og ikke fire, så noe må bli ofret når du velger å droppe senter, og det er hovedsaklig at mye informasjon vil bli borte.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart, om du har en modus på forsterken som sier 4.1 så vil den jo ikke sende noen lyd til centerkanalen..
    Jeg mente vel heller at om du har et 5.1 oppsett kontra et 4.1 oppsett så gjør du noe feil om du ikke hører at 5.1 gir mye bedre lyd enn i 4.1..
    Jeg tror forøvrig ikke jeg har noe som heter 4.1 modus på min receiver, men kanskje den velger dette om jeg kjører en autokalibrering uten center tilkoblet..

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke slik at man mister den informasjonen som normalt går via senterkanal om man bruker 4.1 oppsett på receiver. Denne informasjonen blir da rutet via de to frontene og som det skrives lenger opp så merker man lite forskjell om plassering av HT i forhold til lytteposisjon er korrekt.

Men om man har satt opp receiver med 5.1 og fjerner senterkanalen, da blir det jo en annen sak :-D .

Jeg har selv kjørt med kun 2 fronthøytalere på TV et annet sted i huset enn kinoen og jeg ble overrasket over hvor bra lyden allikevel er. Savner i grunnen ikke senter, vil nok heller ha en subwoofer for å få med bassen.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GS-AAS
    Om du er fornøyd med lyden slik den er, så er det vel ikke værre enn å la det være slik? Men et 5.1 oppsett er uten tvil mye bedre enn 4.1, for du må huske at lydsporet på filmer er laget for fem høyttalere og ikke fire, så noe må bli ofret når du velger å droppe senter, og det er hovedsaklig at mye informasjon vil bli borte.
    På alle surroundreceivere kan man vel enten velge "phantom" eller "none" på center i oppsettet. Da blir informasjonen fordelt på frontene og ingenting går tapt. Hvis det er gode fronthøyttalere med god talegjengivelse det er snakk om så ser jeg ikke noe problem. Jeg tok vekk centeren en gang fordi den ga dårligere gjengivelse av stemmer en fronthøyttalerne, og slik hadde jeg det i nærmere 10 år. Med andre ord er centeren den viktigste kanalen men den minst viktige høyttaleren.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sitter midt foran TV'en så er det ikke noe problem å ikke ha senter. Hvis du sitter til siden så kan det bli litt rart med lyd som egentlig skal komme fra skjermen, men det er et lite problem.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvis du sitter midt foran TV'en så er det ikke noe problem å ikke ha senter. Hvis du sitter til siden så kan det bli litt rart med lyd som egentlig skal komme fra skjermen, men det er et lite problem.
    Også har du noen da, som setter centeren ved siden av skjermen. Har ikke prøvd det men tipper det blir litt rart...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du selv mener du ikke hører forskjell, så er vel det det viktigste? Man kjøper ikke center for at folk på av forum skulle vært fornøyd?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dummeste jeg noen gang har hørt.
    Javel ja, det var jo saklig.

Router man signalet fra center til front og setter opp alt riktig er det umilig høre forskjell. Tro hva du vil...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FEIL.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phantom center kan fungere fint det, og mange mener det er et bedre alternativ enn en dårlig senter.

Når det er sagt så er det ofte viktig for opplevelsen at lyden "sitter" i TVen, altså at du får en illusjon av at lyden faktisk kommer fra bildet.

Uten senter funker det fint hvis man sitter på nøyaktig riktig plass, altså sweet spot. For de andre i sofaen vil denne effekten bli dårligere når man ikke har senter.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt i orden og ikke bruke senter. bruker selv 4.1 nå og det ble mye bedre enn med senter, her hos meg. Og det at man mister lyd hvis man ikke har senter er bare svada.

5.1 og 4.1 skal høres veldig likt ut, men det forutsetter at alt er perfekt kalibrert og mest sansynlig at alle høyttalere er identiske, noe det i 99% av alle stuer og hjemmekinoer ikke er. sentern blir som oftest satt under eller over tv. allerede der kan du få et problem fordi diskanten fra frontene mest sansynlig er høyere eller lavere enn sentern.
    senter kan gjøre lyden bedre eller dårligere, det er bare å prøve selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du oppnår et stort omsluttende lydbilde, med musikk i stereo, med god pinpointing, er det sansynlig at 4.1 er BEDRE på film, enn om du legger til en matchende senter i samme rom.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekte surround fra DVD , BD osv (5.0 , 5.1 , 6.0 , 6.1 , 7.1)
    Uten center har man bare lyttestilling (sweetspot) aldeles midt mellom fronter for å ikke få feil lyd med å droppe center.
    center lyd er mono og tilføres da samme lyd til begge fronter.
    (ikke bra for flere lyttere eller om man ikke plasserer seg selv 100% midt i mellom fronter)

Noen få recivere vil også aktivere DRC om man fjerner center som gjør at man får dynamisk kompromering over hele anlegget (totale lyden flates ut)
    Dette skjer altid om man har 2.0 , /2.1 , 3.0 / 3.1 (atså ikke har bakhøytalere) å man har downmix fra 5.0/5.1
    men vil ved enkelte recivere også skje ved downmix fra 5.0/5.1 eller flere kanaler å ned til 4.1 oppsett (eller 4.0)
    (eller om downmix velges ut fra multichannel analogt spiller eller multichannel pcm spiller)

Sitat Opprinnelig postet av solstice
    4.1 i en månedstid. Har stilt inn receiveren min til 4.1 (dvs fjernet center).
    Med mine ører så kan jeg ikke høre noen forskjell, fordi center er vel primært sett tale ?
    Så da kan det ha med hvor du sitter å lytter , feil eller riktig inntilling med center som kan påvirke at du ikke hører forskjell uten , at du bare har avspillt lydspor med 4.0 eller 4.1 lyd å ikke 5.1 eller flere , eller at du har rett og slett feilinnstilt all lyd ved ekte surround som gjør at du har avspillt stereo som simmuleres opp til 4.1/5.1 som gjør at du aldri har opplevd ekte center spor å heller ikke merker om en centerhøytaler da fjernes å lyden sendes ut fronter istede.
    Mange muligheter å er man fornøyd så trenger man vel da neppe en center (men man får jo mulighet med center til å bli enda mere fornøyd)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •