Ny HiFi!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: Ny HiFi!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny HiFi!

Heisann! Skal muligens inngå ekteskap til sommeren, og vurderer derfor å svi av noen grunker på ny HiFi før temaet "felles økonomi" blir bragt på bane.

Budsjettet er på rundt 50-60 tusen, og jeg trenger noen gode tips fra dere

Jeg har i dag et Dali Concept 6 høyttalersystem, som drives av en NAD T755 surround-receiver. Synes egentlig det spiller ganske dårlig, og har derfor bestemt meg for å selge det til en kompis og investere i nytt.

Alt jeg kjøper kommer til å bli kjøpt gjennom Elkjøp fordi jeg får gode priser der. De forhandler merker som Abrahamsen, Yamaha, Pioneer, Onkyo, og jeg tror KEF høyttalere er mest aktuelt. Vil ha surround siden anlegget vil bli brukt mye til filmtitting.

Jeg har ofte savnet den myke, dype bassen når jeg hører musikk på litt lavere volum, og har fått tips om at det kanskje kunne være lurt med en forforsterker på frontene for å få til dette. Problemet er at jeg er helt grønn på akkurat dette, og aner ikke engang hva jeg skal se etter.

Er det noen som har noen gode forslag til et oppsett jeg kunne godt for? Evt erfaringer med KEF eller Abrahamsen osv. Noen gode råd om hvordan man får best mulig lyd fra PC (Spotify) til anlegget hadde også vært fint.

Tips mottas med STOR takk!

- Mvh Lars

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Elkjøp også skal begynne å selge Marantz så burde du følge med litt der også, kanskje du kan få gjort noen gode kjøp

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kef og abrahamsen spiller jo veldig bra sammen. kan jo evnt kjøpe kef XQ 40 og abrahamsen v4 til å drive frontene..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    kef og abrahamsen spiller jo veldig bra sammen. kan jo evnt kjøpe kef XQ 40 og abrahamsen v4 til å drive frontene..
    Sikkert ikke et dumt valg, men da ryker nesten budsjettet bare på det :P

Men jeg må vell ha en receiver også i et sånt oppsett? Noen som har et godt tips om en receiver som kan funke bra mot f.eks XQ 30 og abrahamsen v4?

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround eller stereo?

Hadde ihvertfall hoppet på den classe fosterkern som er på brukten nå!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Surround eller stereo?

Hadde ihvertfall hoppet på den classe fosterkern som er på brukten nå!
    Vil ha Surround, så da må jeg vell ha en surround receiver selv om jeg kjører egen forsterker på frontene? Hvilken forsterker på brukten tenkte du på?

Har lest at noen også har egen forsterker på centern.. er det et godt tips?

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spar deg for ekteskapet og bruk alle pengene på anlegg heller, da er du i allefall sikker på at du blir fornøyd. Det er hifi lettere omsettelig og man får mer igjen for pengene om man er misfornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen flere som har noen gode råd? Tenker i hovedsak på:

- Hvilken surround-receiver

- Egen forsterker både på fronter og center?

- Erfaringer eller gode råd om KEF høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å gå for den nye q-serien til Kef?

KEF International

Denne er virkelig morsom på film. Kan ikke sammenliknes med xq på detaljer og oppløsning, men har en mye større "morrofaktor".

Krever en god del strøm, men med en av de større receiverene til Marantz eller Onkyo burde du være innenfor budsjett. Vet ikke hvor mye du avslag du får.

Strekker budsjettet til vil v4 fra Abrahamsen fungere bra som effekt til frontene. Ellers har jo Marantz noen effektforsterkere.

Til å spille musikk fra PC kan du fint klare deg med en rimelig ekstern DAC. Abrahamsen har to versoner. Den rimeligste med kun USB, den dyrere med optisk og coaxial i tillegg. Kan jo kombineres med en squeezebox.

Ellers kommer det en spennende nettverkspiller fra Marantz om kort kort tid. NA7004. Denne har også usb, optisk og coaxial inngang.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo TX-NR1008 receiver - Elkjøp

God Reciver. Emotiva kan være bra match til Kef? Det vet jeg ikke, men hvis det er, så er det rimelig effekt. XPA-3

Mirage sin gode spredning kan være et godt alternativ til bakhøyttalere.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

Er et oppsett med XQ40, XQ20, XQ50, Abrahamsen V4(kanskje 2stk) og Onkyo TX-NR1008 et oppsett dere tror kan bli bra? Eller mener dere det hadde vært bedre å investere så mye penger i andre merker og annet utstyr?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt et oppsett med xq40, xq50 og q8 drevet av en Onkyo tx-sr875 og Hegel H200

Det låt meget bra. Savnet nesten ikke subwoofer

Fordelen med H200 er at det er en kraftig integrert. Burde absolutt holde følge med 2 stk v4. I tillegg kan du jo da koble til en DAC og vips har du en fullverdig stereoløsnig som går utenom receiver. Dette gir vesentlig bedre lyd enn receiver + effektforsterkere når du vil lytte til musikk

XQ-serien er en meget god høyttalerløsning i prisklassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp har jo begynt med klipch også. På hjemmekino jo dette ht med skikkelig trøkk. F.eks: Pioneer lx73, klipsh RF 82II til front, RS 52II bak, RC 64II senter og et par subber fra klipsh. Kommer litt ann på hva du trenger.
    Da vill du få et skikkelig hjemmekino annlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Elkjøp har jo begynt med klipch også. På hjemmekino jo dette ht med skikkelig trøkk. F.eks: Pioneer lx73, klipsh RF 82II til front, RS 52II bak, RC 64II senter og et par subber fra klipsh. Kommer litt ann på hva du trenger.
    Takk for bra innspill! Skal sjekke tilgjengeligheten for Klipsch gjennom Elkjøp.

Mente du da at jeg burde bruke Pioneer lx73 til å drive hele ruklet? Eller burde jeg ha egen effektforsterker på frontene?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars20
    Takk for bra innspill! Skal sjekke tilgjengeligheten for Klipsch gjennom Elkjøp.

Mente du da at jeg burde bruke Pioneer lx73 til å drive hele ruklet? Eller burde jeg ha egen effektforsterker på frontene?
    Synes det var et godt forslag av Kenneth.Man deler alle høyttalerene på 80 hz og da avlaster man forsterkeren siden de ikke trenger å spille det dypeste.Så tar subben/subbene seg av det under 80 hz.
    Mange skryter av Pionerer sin kraft og mange har kuttet ut effektforsterker etter overgang til Pioneer.(Dette er leste observasjoner her på forumet.)
    Finner du ut at tid/behov/penger strekker til senere kan du oppgradere til andre høyttalere og evt effektforsterker.
    Hehe,det begynner gjerne slik før galskapen tar av :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Synes det var et godt forslag av Kenneth.Man deler alle høyttalerene på 80 hz og da avlaster man forsterkeren siden de ikke trenger å spille det dypeste.Så tar subben/subbene seg av det under 80 hz.
    Mange skryter av Pionerer sin kraft og mange har kuttet ut effektforsterker etter overgang til Pioneer.(Dette er leste observasjoner her på forumet.)
    Finner du ut at tid/behov/penger strekker til senere kan du oppgradere til andre høyttalere og evt effektforsterker.
    Hehe,det begynner gjerne slik før galskapen tar av :-)
    Men dette er jo relativt billige høyttalere. Ihvertfall i forhold til XQ-serien til KEF. Blir dette like bra? Hehe, budsjettet skal sprenges, og etterhvert som jeg leser om ting på internett får jeg bare lyst til å bruke mer og mer

Hvordan blir det med deling på alle høyttalerne når jeg skal høre på musikk fra PC eller CD? Er det ikke sånn at folk hører på musikk i stereo og ikke bruker sub? (nå er jeg ute på tynn is og vet egentlig hva jeg snakker om).. Jeg har ihvertfall veldig lyst på fin/bra musikk-lyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir greit med penger du skal ut med. Uten subber har vell dette en veil pris på ca55k.
    Får du veldig gode priser har jo klipsh flere modeller i høyere prisklasser.
    Og det lønner seg og ikke bare tenke hva ting koster. Med klipsh får du veldig mye for pengene.
    Ville nok kansje gått for dette sette og hivd på et par subber som jeg plasserte en på hver side forran.
    Pioneer kommer også med ny BD spiller litt senere i år har jeg fått forståelsen av. Da kan du jo hive den på lasset også.

Di fleste bruker nok subbene i kinoen til musikk avspilling også. Dette kan mann velge selv da mann går inn i oppsettet på receiveren.
    Med litt jobbing med plassering, tror jeg du får et oppsett som du virkelig kommer til å fornøyd med.

Er ganske sikker på at du ikke trenger noe effekt på klipsh ht, da disse er veldig lettdrevne og du deler veg 80hz. Du kan jo også prøve å sette front på "large". Pioneer receiveren er veldig kraftig til å være receiver.

Lykke til!!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Ikkje i Åsana i Bergen ivertfall. Dei sto berre som eit spørsmåltegn.. dei hadde dei minste bokhylle høÿttalerne, men dei var utsolgt.
    Ingen andre hadde dei sa dei.
    Neivel då tapte dåke 20.000 nå sa eg, så gikk eg før dei fikk kommentere.

Jevla useriøse butikkjeder.. kjøper lite derfra

:evil:
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ikkje i Åsana i Bergen ivertfall. Dei sto berre som eit spørsmåltegn.. dei hadde dei minste bokhylle høÿttalerne, men dei var utsolgt.
    Ingen andre hadde dei sa dei.
    Neivel då tapte dåke 20.000 nå sa eg, så gikk eg før dei fikk kommentere.

Jevla useriøse butikkjeder.. kjøper lite derfra

:evil:

Det er veldig rart. Er en del innom i drammen. Kjenner en som jobber på den avdelingen, og han sa at di skulle inn med Klipcs, KEF og noen andre merker. Veldig rart om dette skulle skille fra butikk til butikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest mye om Klipsch nå, og det er kun meget positive ting å lese!
    Så det er mer enn mulig at jeg går for det!

Er det noen som har noen tips til god subb? Har lest mye, og ser at mange anbefaler SVS foran Klipsch. Har også forstått det sånn at SVS subber skal spille veldig sammen med Klipsch.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •