HJELP, har kjøpt B&W 800 Signature men hva skal jeg koble opp av utstyr til??? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 102
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Skal bli spennende å se hva slags inntrykk du har å komme med når alt er i hus! :-) Last gjerne opp et par bilder av nydelighetene når du får dem i hus! :-D
    takk! skal gjøre det :-D Bildene av høyttalerne kommer nok opp i løpet av helgen. Resten vil nok ta tid, som du ser...hehe

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    HT(Home Theatre) inngang, er en inngang som ikke går via potmeter på pre. Arcam, Parasound,Emotiva er blant noen som har dette.
    ja det er jeg med på..
    satt litt å regnet med han søkte preamp med høytaler tilkoplinger på..
    skru terminaler type wbt etc.:-?
    legger den herved død.......

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Hifi Klubben i Bergen i oktober og den eneste B&W Diamond høyttaleren de hadde inne var 804D. Mulig de hadde stativhøyttaleren 805D også, det så jeg ikke etter. 802D fikk jeg beskjed ikke skulle komme før november/desember.

Litt vanskelig å vite hva som er sant og ikke. Må vel også si jeg stusser litt når budsjettet til forsterkeri plutselig dobler.

Men her en uansett en liten forklaring av ulikt utstyr:

1. Intergrert forsterker
    Dette er en tokanals forsterker som inneholdet både forforsterker og effektforsterker. Kan altså kun drive to høyttalere. Dersom den har HT inngang (også kalt prosessorinngang), kan den kobles til en surround forsterker.

2. Stereoreceiver
    Samme som over, men har radio i tillegg. Disse finnes det veldig få av på markedet.

3. Forforsterker
    Kalles også for pre eller preamp. Har volumkontroll, flere innganger til å koble diverse utstyr og en del ganger justering for bass, mellomtone og diskant. En forforsterker står foran en effektforsterker og forbereder signalet til for videre forsterkning.

4. Effektforsterker
    Er det som driver høyttalerne eller forsterker signalet. Finnes som monoblokker (til en kanal), tokanals eller flere kanaler. Effektrinn er ofte en fellesbetegnelse for alle typer.

5. Surroundreceiver
    Flerkanals forsterker som inneholder både forforsterker (til flere kanaler/surround), effektforsterker (til flere kanaler), DAC og radio.

6. Surroundforsterker
    Samme som over, men uten radio.

7. Surroundprosessor
    En flerkanals forforsterker, men har ikke effektforsterker. Man må da ha effektforsterker til alle kanalene i tillegg.

Så har du selvsagt kilde som står først i anlegget som består av enten DVD/Blu-ray spiller, CD spiller eller DAC. De første har DAC innebygget. En DAC konverterer signalet fra digitalt til analogt. Flere og flere bruker i dag PC/mac til avspilling og kjøper da en DAC fremfor en CD spiller. En surroundreceiver/surroundprosessor har innebygget DAC, men kvaliteten er sjelden helt på høyde med en dedikert god DAC.

Det finnes også DACer med volumkontroll og da trenger man ikke forforsterker, men man kan koble rett i effektrforsterker. Men da må man være påpasselig med såkalt impedanse matching.

En surroundreceiver/surroundprosessor må du har dersomm du har planer om surorund på sikt. I disse boksene er budsjettet fordelt på surround prosessering, støtte for ulike audio formater, videokonvertering, masse inn og utganger og surround receiverne har altså også effektrinn. Derfor sier det seg selv at et rent stereo produkt til samme pris vil ha høyere kvalitet siden de kun har støtte for tokanaler og noen få inn og utganger.
    Men mange mener at kvaliteten til surroundreceivere og surroundprosessorer er god nok også til musikk og bruker utelukkende det. De har også innebygget romkorreksjon som korrigerer for akustikken i rommet. Det er delte meninger om kvaliteten på romkorreksjon. Noen mener de låter bedre uten enn med til musikk, mens andre mener det er en viktig bidragsyter i anlegget.

Høyttalerne dine er såpass store at du bør før eller senere ha egne effektrinn.

Angående hva du skal kjøpe så kommer det litt ann på hva anlegget skal brukes mest til og målsetningen din. Skal du bruke det hovedsakelig til musikk og kun se en film i ny og ne, vil det være naturlig å legge mest penger i stereo produkter og en rimelig surroundreceiver. Er du etter veldig god filmlyd også, så bør du kanskje gå for en surroundprosessor.

Du kan som sagt koble til stereo produkter som har prosessor inngang. Dette vile gi deg flere bokser, men sansynligvis det beste resultatet. Å bruke subwoofer til musikk på den måten er dog ikke så enkelt, men ikke umulig. Å bruke en surrounprosessor og effektrinn til både musikk og film er helt klart en enklere løsning i forhold til både betjening og kobling. Og kanskje mer enn bra nok for deg lydmessig.

Før eller siden må du gjøre egne erfaringer i anlegget. Det er ingen som kan forteller deg hva som er best elektronikk for deg. Både musikksmaken din, preferansene dine og akustikken i rommet ditt vil være avgjørende. I Haugesund har du i alle fall audiofil som selger noe.
    AUDIOFIL

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter nærmere lesing av trådtittel ser jeg nå at det er snakk om 800 signature, og ikke Signature Diamond. Da låter det hele en tanke mer sannsynlig. Jeg står allikevel ved min tidligere antakelse; innleggene er vev, type pølse. Dersom du snakker sant, blir jeg nok nødt til å kjøpe det sureste eplet Kiwi kan gi meg og bite godt til. Venter i spenning

Sitat Opprinnelig postet av dontristan
    Men ser at flere har blitt veldig sinna av mine uvitende spm, men det er også derfor jeg spørr, da jeg ikke vet.. skulle være enkelt for folk å forstå. Men nå har flere innlegg skremt meg, så etter dette er det nok best å forholde meg stille ;x
    Forumbrukerne blir ikke provosert av uvitenhet, du står nok fritt til å stille så mange nybegynnerspørsmål du ønsker. Jeg har kommet unna med dummere spørsmål selv . Det som skaper sinte reaksjoner fra brukerne, er at det er en mengde ting ved innleggene dine som ikke stemmer overens.

For eksempel; hvorfor har du kopiert overskriften til, og mesteparten av innholdet i, denne posten? HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Slike ting har en tendens til å gjøre andre folk skeptiske til sannhetsgehalten i det du sier. Det at brukerne på forumet er nølende med å ta dine ord på alvor, fremstår for meg som svært naturlig.

Når det gjelder det at lyd oppleves ulikt av ulike mennesker, er det ganske enkelt: Ulike høyttalermodeller har ofte ulike måter å gjengi lyd på. Dette fører til at samme lydspor kan låte merkbart forskjellig på to ulike høyttalere i samme prisklasse. Din antakelse om at dette hovedsakelig gjelder high end, stemmer på en prikk, men ikke før men har snudd den på hodet. To høyttalerpar til 8000 kroner kan høres svært forskjellige ut (eks. Dali Ikon 5 vs. tilsvarende Cerwin Vega). To ulike høyttalerpar til 200.000 vil låte langt likere enn sine billigere motparter. Dette er fordi dagens high end-produkter tar sikte på å gjengi lyd på en måte som ligner mest mulig på virkeligheten (såkalt "ufarget lyd"). To gode high end-par vil altså låte tilnærmelsesvis like, fordi de har til hensikt å gjenskape virkeligheten.

Å sammenligne PC-høyttalere fra Logitech med noe til 100.000 er fjas, og får meg til å tro at du er ganske ung. Stemmer dette?

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er tull og lite hensiktsmessig og så tvil om en forumbruker. Når en oppretter en tråd, så kan andre velge mellom å svare, eller la være. Å bruke mye tid, og fylle opp tråden med all slags spekulasjoner hva er det for noe da??

Forhold dere til brukerens spørsmål, -For om det gjøres på en god måte, mener jeg det er uvesentlig om casen er reell eller bløff. Hvorfor, fordi andre i samme situasjon vil kunne få svar på mange spørsmål...

Jeg håper moderatorer tar tak i denne tråden og fjerner all grums som jeg sterkt mistenker bunner ut i noe så smålig som misunnelse...

mvh

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Etter nærmere lesing av trådtittel ser jeg nå at det er snakk om 800 signature, og ikke Signature Diamond. Da låter det hele en tanke mer sannsynlig. Jeg står allikevel ved min tidligere antakelse; dine innlegg er vev, type pølse. Dersom du snakker sant, blir jeg nok nødt til å kjøpe det sureste eplet Kiwi kan gi meg og bite godt til. Men den tid den sorg.

Forumbrukerne blir ikke provosert av uvitenhet, du står nok fritt til å stille så mange nybegynnerspørsmål du ønsker. Jeg har kommet unna med dummere spørsmål selv . Det som skaper sinte reaksjoner fra brukerne, er at det er en mengde ting ved innleggene dine som ikke stemmer overens.

For eksempel; hvorfor har du kopiert overskriften til, og mesteparten av innholdet i, denne posten? HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Slike ting har en tendens til å gjøre andre folk skeptiske til sannhetsgehalten i det du sier. Det at brukerne på forumet er nølende med å ta dine ord på alvor, fremstår for meg som svært naturlig.

Når det gjelder det at lyd oppleves ulikt av ulike mennesker, er det ganske enkelt: Ulike høyttalermodeller har ofte ulike måter å gjengi lyd på. Dette fører til at samme lydspor kan låte merkbart forskjellig på to ulike høyttalere i samme prisklasse. Din antakelse om at dette hovedsakelig gjelder high end, stemmer på en prikk, men ikke før men har snudd den på hodet. To høyttalerpar til 8000 kroner kan høres svært forskjellige ut (eks. Dali Ikon 5 vs. tilsvarende Cerwin Vega). To ulike høyttalerpar til 200.000 vil låte langt likere enn sine billigere motparter. Dette er fordi dagens high end-produkter tar sikte på å gjengi lyd på en måte som ligner mest mulig på virkeligheten (såkalt "ufarget lyd"). To gode high end-par vil altså låte tilnærmelsesvis like, fordi de har til hensikt å gjenskape virkeligheten.

Å sammenligne PC-høyttalere fra Logitech med noe til 100.000 er fjas, og får meg til å tro at du er ganske ung. Stemmer dette?
    Klipp ut i fra linken:

Opprinnelig skrevet av dontristan
    hei mye rett du sier der. men jeg har desverre ikke all verdens tid og tålmodighet T_T
    Har ventet i 20 år på å få et super anlegg, da. Da er det vanskelig å vente mer når jeg endelig har råd hvis dere skjønner.

Hvis han har ventet i 20 år på å få et supert anlegg, går jeg da ut i fra at han fikk interessen for lyd i 14-15 års alder (det var da jeg ble intressert), så da er han vel i 30-40 åra

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter nærmere lesing av trådtittel ser jeg nå at det er snakk om 800 signature, og ikke Signature Diamond. Da låter det hele en tanke mer sannsynlig. Jeg står allikevel ved min tidligere antakelse; dine innlegg er vev, type pølse. Dersom du snakker sant, blir jeg nok nødt til å kjøpe det sureste eplet Kiwi kan gi meg og bite godt til. Men den tid den sorg.

Jeg kan forstå at du er skeptisk pga tidligere "forumstroll". Men jeg synes du skyter litt fra hofta her. Jeg har en onkel som synes Dali Megaline er noe av det flottese som finnes, og hvis et par av disse hadde dukket opp på brukten til en billig penge, hadde han kjøpt dem tvert! Men han som trådstarter hadde ikke hatt peiling på hva han skulle koblet de opp med. Men uvitenhet er ikke en grunn til å ikke hjelpe.................

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter vil jeg annbefale å søke på bruktmarked. Det finnes mange gode brukte komponenter, som kan by på det som dine høyttalere trenger til en grei pris. Høyttalerene er store, så en separat effekt er nok et must.

Denne kunne jo være en start: http://avforum.no/avtorget/showprodu...0392&cat=last7

Da får du mange kanaler, så du kan bygge ut til flerkanal etterhvert8)

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei mange takk! men jeg bor desverre på Stord. ca. 2-3 timer til Bergen med buss

Hvis du bor på Stord, så kan eg sikkert hjelpe deg om det er noko du lurer på. Bare til å sende ein PM. Er ikkje alltid eg er tilgjengelig pga reisejobb osv.
    Men start vertfall å undersøk litt om forsterkerer. Mine tips er fortsatt Parasound og Rotel.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her spekuleres det i det vide og det brede rundt ting som ikke vedgår trådstarters spørsmål i det hele tatt. Trådstarter har laget et utfyllende innlegg som svarer på eventuelle spekulasjoner leserene måtte ha.
    Vennligs hold tråden til tema heretter så vi slipper å gå inn å moderere og slette innlegg.

-E-
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei mange takk! men jeg bor desverre på Stord. ca. 2-3 timer til Bergen med buss
    Hva med bil? Ikke førerkort? Du kan jo ta en tur til Bergen og sjekke ut denne:

Plinius Hiato

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grei start.Taper ikke penger på videresalg hvis du ikke blir fornøyd og du kan koble forforsterkeren til en receiver hvis du bestemmer deg for å gå for surround.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=70003&cat=13

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lest gjennom mesteparten av tråden, og det er etter min mening i overkant sannsynlig at godeste dontristan har tatt samtlige hjelpsome entusiaster med på en heisatur gjennom sitt eget fantasirike. Tillat meg å påpeke følgende:

Dette stemmer ikke. Hi-Fi Klubben Bergen har hatt 802 Diamond, 803 Diamond og 805 Diamond på demo i butikk siden oktober.

dontristan sier i denne tråden at han er ute etter høyttalere som "gir [...] mest musikk for pengene". Det slår meg da som rart at han kjøper B&W Signature Diamond; en rådyr designhøyttaler der estetikk (utseende) er tillagt stor vekt, på bekostning av lyd. Det er det fjerneste man kommer fra "mye lyd for pengene" i prisklassen.
    Ser at det er Signature 800 det er snakk om, og ikke Signature Diamond. My bad .

Videre reagerer dontristan med å kalle andre for "drittsekk" når de spør om bildebevis. Hadde jeg eid et par designhøyttalere til 150.000-ish, ville jeg vært svært villig til å vise dem frem. Ja, jeg ville nok saktens lagd en unpacking-video og slengt den opp på YouTube .

dontristan kommer med følgende sammenligninger:

Andre brukere forsøker gjentatte ganger å påpeke at lydpreferanse er en subjektiv sak, og at han nok er best tjent med å ta noen lytterunder fremfor å spørre "hva er best av A og B?". Dette har ingen effekt, og spørsmål som det siterte fortsetter å komme som perler på en snor. Det er selvfølgelig mulig at dontristan er en anelse naiv og spør etter beste evne, men etter min erfaring er det sjelden tilfelle for mennesker med 200.000 å blåse på HiFi. Eksempelvis forventer man ikke at en bilkjøper åpner kjøpspraten med "Hei! Jeg har spart masse penger! Hva er best av Mercedes, BMW og Honda!?" Det er derimot nøyaktig hva man forventer på et diskusjonsforum med yngre klientell.

Til sist appellerer jeg nok en gang til brukernes fornuft. Les innlegget nedenfor, og fortell meg hva som virker mest sannsynlig: At det er skrevet av en voksen mann på flere tiår, eller en tenåring som er glad i høyttalere, men utgir seg for å være noe annet enn han er for å ha noen å prate med på et forum?

Brukerene på dette forumet er utrolig kunnskapsrike, hjelpsomme og dedikerte innenfor sitt interessefelt. Jeg synes det er respektløst å misbruke den ressursen forumets kollektive viten representerer, og råder med dette deg til å slutte mens leken enda er forholdsvis god, dontristan. Dersom du, mot formodning, har kjøpt et par Signature Diamond er det såre enkelt å få alle til å danse etter visa di. Alt du trenger å gjøre er å laste opp et bilde .

Veldig uenig i den beskrivelsen av 800 serien til b&w:
    B&W Signature Diamond; en rådyr designhøyttaler der estetikk (utseende) er tillagt stor vekt, på bekostning av lyd. Det er det fjerneste man kommer fra "mye lyd for pengene" i prisklassen.

De er dyre ja! Men, for meg er de ikke først å fremst designer ht..
    Du skal lete ganske lenge etter bedre mellomtone og diskant, blant kommersielle ht produsenter ihvertfall!
    Tror nok lyden kommer før design hos b&w Blir liksom bare prikken over ien, at de ser sinnsykt bra ut
    Min mening..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Veldig uenig i den beskrivelsen av 800 serien til b&w:
    B&W Signature Diamond; en rådyr designhøyttaler der estetikk (utseende) er tillagt stor vekt, på bekostning av lyd. Det er det fjerneste man kommer fra "mye lyd for pengene" i prisklassen.
    Den beskrivelsen gjelder utelukkende Signature Diamond, ikke 800-serien. 800-serien byr, som du korrekt insinuerer, på veldig mye lyd for pengene. Det er nok flere som vil mene at f.eks. 802 Diamond gir mest lyd for pengene i sin klasse, inkludert meg selv . Signature Diamond var en limited edition-sak som ble produsert i anledning B&Ws 40-års-jubileum. De har FST-elementet og diamantdiskant, men mangler dypbasselementene man vanligvis finner i 800-serien. Håper det klarnet opp ting .

Når det gjelder innleggene mine rettet mot dontristan skal jeg ærlig innrømme at tidligere erfaringer med forumtroll nok spiller en betydelig rolle for holdningen min. Jeg mener fortsatt, uten å spekulere i trådstarters hensikt, at det er en uting å henvende seg til ivrige hi-fi-entusiaster med usanne mål. Prat kommer med et godt poeng, nemlig at andre kan dra nytte av den informasjon som deles, uavhengig av mottakerens sannferdighet. Kloke ord, men jeg har allikevel noe prinsipielt mot å utnytte andres godtroenhet (det er min mening, håper ikke forumreglementet forbyr slike).

Back on topic:
    Bowers & Wilkins er kjent for å lage høyttalere som er "vanskelige å drive". Dette betyr at man er avhengig av en kraftig forsterker (god strømforsyning, tilstrekkelig effekt) for å sikre at høyttalerne yter sitt beste. Dersom man ikke har en god nok forsterker, vil man utnytte høyttalernes potensiale dårlig, og få en opplevelse som man lett kunne fått med billigere høyttalere. Kort oppsummert: Signature 800 trenger en god forsterker for å få frem potensialet.

Når det gjelder å bygge et surroundanlegg ut fra Signature 800, er det etter min mening viktig å finne høyttalere som har samme "lydbilde" (det vil si at den samme sangen låter relativ lik på alle høyttalerne). Dette er viktigst for senterkanalen - den gjengir stemmene i filmer - og litt mindre viktig for bakhøyttalerne, som hovedsakelig gjengir omgivelseslyd (ekko, rikosjerende kuler osv.). Dersom man har råd til det, vil B&W 805 Diamond være en god match til en hvilkensomhelst front i 800-serien. Skjønt, det er en markant forskjell i diskanten, da 805 Diamond har en diamantdiskant kontra Signature 800s metalldiskant. Kort oppsummert: finn surroundhøyttalere av samme type som fronthøyttalerne.

Dontristan: Det beste du kan gjøre dersom du har nye høyttalere og ikke vet hva slags utstyr som passer best til dem, er som så mange andre sier: Ta en tur innom nærmeste Hi-Fi-sjappe, fortell hva slags utstyr du har og lytt på de rådene du får. På Hi-Fi Klubben Bergen er Stian mannen du skal snakke med; en guru hva audiofile kunnskaper angår. Han vil kunne fortelle deg hva som er den perfekte utstyrskombinasjon for et par Signature Diamond. Dersom du kvier deg for fergeturen fra Stord, anbefaler jeg deg å enten ringe butikken, eller sende en e-post til bergen@hifiklubben.no. Produktene kan du bestille via en verdensvevbutikk, og voila: du slipper å gå så mye som en meter for å løse problemene dine.

Avslutningsvis: Ikke hør på mennesker som forteller deg at tommelfingerfeite kabler med ledere av ren karbon er en forutsetning for god lyd. Dette er vranglærte placeboryttere som foretrekker en neve velplasserte chakra-krystaller og en dyr kabelsteker fremfor logiske resonnement knyttet til empirisk lærdom (jeg har ingen fordommer ). Den mest (les: eneste) hørbare forskjellen mellom kabler er et resultat av kabelens lengde og tverrsnitt relativt i forhold til høyttalerens spesifikasjoner. På godt norsk: En tilstrekkelig tykk kabel med rene kobberledere er det du trenger.

Noen kabelstekere som er uenige?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, noen kabelstekere som er uenige? :P
    Nei, men uenig i noen av dine andre tips. Stian er flink ja, men han er selger. Selv bruker han ikke produkter fra klubben sitt sortiment og er rørentusiast.

Råd fra butikker er ikke nødvendigvis spesielt gode. De skal først og fremst selge sine produkter. Jeg mener ikke det er stede å spørre om best mulig råd. Det er beste er enkelt og greit og ha utstyr på hjemlån og teste selv.
    Har man tykk lommebok og skal kjøpe, så er ikke hjemlån eller åpent kjøp noe problem.

B&W høyttalerne vi her snakker om har forøvrig en del klare avvik fra å være en nøytral høyttaler. Problemet som tidligere nevnt, ligger i diskanten. Det aller beste man kunne ha gjort var å få Snickers-is til å bygge de om til aktive og bruke korreksjon. Da kunne man hatt kompensert for de svakhetene som høyttalerne har og skreddersydd de til rommet. Jeg har hørt et par B&W 801 han har gjort dette med. Dette vil nok koste en del, men være den desidert beste løsningen imo.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beskrivelsen gjelder utelukkende Signature Diamond, ikke 800-serien. 800-serien byr, som du korrekt insinuerer, på veldig mye lyd for pengene. Det er nok flere som vil mene at f.eks. 802 Diamond gir mest lyd for pengene i sin klasse, inkludert meg selv . Signature Diamond var en limited edition-sak som ble produsert i anledning B&Ws 40-års-jubileum. De har FST-elementet og diamantdiskant, men mangler dypbasselementene man vanligvis finner i 800-serien. Håper det klarnet opp ting .

Når det gjelder innleggene mine rettet mot dontristan skal jeg ærlig innrømme at tidligere erfaringer med forumtroll nok spiller en betydelig rolle for holdningen min. Jeg mener fortsatt, uten å spekulere i trådstarters hensikt, at det er en uting å henvende seg til ivrige hi-fi-entusiaster med usanne mål. Prat kommer med et godt poeng, nemlig at andre kan dra nytte av den informasjon som deles, uavhengig av mottakerens sannferdighet. Kloke ord, men jeg har allikevel noe prinsipielt mot å utnytte andres godtroenhet (det er min mening, håper ikke forumreglementet forbyr slike).

Back on topic:
    Bowers & Wilkins er kjent for å lage høyttalere som er "vanskelige å drive". Dette betyr at man er avhengig av en kraftig forsterker (god strømforsyning, tilstrekkelig effekt) for å sikre at høyttalerne yter sitt beste. Dersom man ikke har en god nok forsterker, vil man utnytte høyttalernes potensiale dårlig, og få en opplevelse som man lett kunne fått med billigere høyttalere. Kort oppsummert: Signature 800 trenger en god forsterker for å få frem potensialet.

Når det gjelder å bygge et surroundanlegg ut fra Signature 800, er det etter min mening viktig å finne høyttalere som har samme "lydbilde" (det vil si at den samme sangen låter relativ lik på alle høyttalerne). Dette er viktigst for senterkanalen - den gjengir stemmene i filmer - og litt mindre viktig for bakhøyttalerne, som gjengir omgivelseslyd (ekko, rikosjerende kuler osv.). Dersom man har råd til det, vil B&W 805 Diamond være en god (bakhøyttaler)match til en hvilkensomhelst front i 800-serien. Det eneste er at du vil kunne høre en forskjell i diskanten, da 805 Diamond har en diamantdiskant kontra Signature 800s metalldiskant. Kort oppsummert: finn surroundhøyttalere av samme type som fronthøyttalerne.

Dontristan: Det beste du kan gjøre dersom du har nye høyttalere og ikke vet hva slags utstyr som passer best til dem, er som så mange andre sier: Ta en tur innom nærmeste Hi-Fi-sjappe, fortell hva slags utstyr du har og lytt på de rådene du får. På Hi-Fi Klubben Bergen er Stian mannen du skal snakke med; en guru hva audiofile kunnskaper angår. Han vil kunne fortelle deg hva som er den perfekte utstyrskombinasjon for et par Signature Diamond. Dersom du kvier deg for fergeturen fra Stord, anbefaler jeg deg å enten ringe butikken, eller sende en e-post til bergen@hifiklubben.no. Produktene kan du bestille via en verdensvevbutikk, og voila: du slipper å gå så mye som en meter for å løse problemene dine.

Avslutningsvis: Ikke hør på mennesker som forteller deg at tommelfingerfeite kabler med ledere av ren karbon er en forutsetning for god lyd. Dette er vranglærte placeboryttere som foretrekker en neve velplasserte chakra-krystaller og en dyr kabelsteker fremfor logiske resonnement knyttet til empirisk lærdom (jeg har ingen fordommer ). Den mest (les: eneste) hørbare forskjellen mellom kabler er et resultat av kabelens lengde og tverrsnitt relativt i forhold til høyttalerens spesifikasjoner. På godt norsk: En tilstrekkelig tykk kabel med rene kobberledere er det du trenger.

Heh, noen kabelstekere som er uenige? :P

Ser jo nå, at du, i ditt tidligere innlegg siktet spesifikt til signature diamond

Newcomer jarand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann og gratulerer med nye HT.
    du har fått ganske mange tips til hva du burde kjøpe av pre og effekt her nå.
    det å finne elektronikk til disse som passer ditt ønske om lyd bilde er vanskelig for oss andre ,men mange av merkene som er nevnt brukes av andre på de store B&W ht. det som er sikkert at skal disse fungere godt så trenger du en forsterker som er veldig strømsterk. er ikke sikkert at en forsterker til 40k funker bedre for deg ,er veldig mange å se på i klassen rundt 20k. både nye og brukte, jeg ville sjekket ut om kunne fått lånt noe med hjem.
    Rotel ,parasound,vincent,emotiva,electrocompaniet har alle forsterkere i den prisklassen til 20 og dette blir jo brukt av andre som er bereist i denne jungel av lyd. oppgraderings spøkelset kommer til deg og etter en stund og da er det greit og ikke begynne helt på toppen ,selvom HT dine er nesten der lykke til i valget av elektronikk :-D

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått de flotte B&W i hus? Vi venter på bilder her, vi elsker bilder på AVforum!

Ble så stille i denne tråden, men han sitter kanskje bare å måper av lyden?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk! skal gjøre det :-D Bildene av høyttalerne kommer nok opp i løpet av helgen. Resten vil nok ta tid, som du ser...hehe
    Venter fortsatt i spenning på bilder av høyttalerne. Hiv gjerne med noen bilder av forsterkeri og lytterommet generelt.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva, har det ikke kommet bilder enda? Og det er stille fra trådstarter? Merkelig... Han er sikkert bare opptatt med å høre på musikk.

Ett ord: TROLL!!!

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •