HJELP, har kjøpt B&W 800 Signature men hva skal jeg koble opp av utstyr til??? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 102
    Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er nok langt på vei enig med "kane" her. Jeg synes du bør lese deg opp på hva en forforsterker, effektforsterker og receiver er for noe og hva du er ute etter før du begynner å vurdere hva du trenger av utstyr til dine høyttalere. Du finner masse info her på forumet + hvis du googler f.eks receiver etc vil du finne masse svar. Det er heller ikke særlig lurt å kjøpe noe utstyr uhørt da vi alle har forskjellige preferanser når det kommer til lyd. 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg vil følge opp spørsmålet fra Kane i "nabolaget" mitt. Jeg lurer nemlig også på om du kan legge ut bilder av høyttalerne dine i det rommet du skal bruke dem. Da kan det være lettere å gi deg råd om hva slags grep du bør gjøre. Og forresten: hvor mye ga du egentlig for dem?

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har sikkert kjøpt dem som lå på finn..
    men det at du ikke kan ta en tur til hvilken som helst butikk og få litt tips
    om hva forforsterker-osv er får meg til å undre..
    de som lå på finn var jo ikke på svalbard,så muligheten for ett besøk på hvilken som helst hifisjappe skulle vel være tilstede..
    du trenger absolutt hjelp ,for måten du ordlegger deg på og spm du stiller får de fleste av oss "litt hifi bereiste" her inne til tvile..
    ta en kveld å les "litt" på nettet så spør du litt mere konkret..du får sikkert hjelp her..men om du skal ha en forforsterker med ht inngang så tror jeg du muligens
    du må lese litt mer faglitteratur først..
    lykke til..
    jeg lurte en stund selv på dem på finn men de krever såpass av forsterkeri osv at valget skviset seg litt selv..men herrejemen for noen skulpturer..8)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du Dontristan? Siden det er såpass mye du er usikker på i forhold til dette tror jeg det letteste er om noen i nærheten av deg kunne stikke innom å hjelpe deg igang. Bor du i oslo området kan jeg sikkert ta en tur
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    du har sikkert kjøpt dem som lå på finn..
    men det at du ikke kan ta en tur til hvilken som helst butikk og få litt tips
    om hva forforsterker-osv er får meg til å undre..
    de som lå på finn var jo ikke på svalbard,så muligheten for ett besøk på hvilken som helst hifisjappe skulle vel være tilstede..
    du trenger absolutt hjelp ,for måten du ordlegger deg på og spm du stiller får de fleste av oss "litt hifi bereiste" her inne til tvile..
    ta en kveld å les "litt" på nettet så spør du litt mere konkret..du får sikkert hjelp her..men om du skal ha en forforsterker med ht inngang så tror jeg du muligens
    du må lese litt mer faglitteratur først..
    lykke til..
    jeg lurte en stund selv på dem på finn men de krever såpass av forsterkeri osv at valget skviset seg litt selv..men herrejemen for noen skulpturer..8)
    Hva er galt med HT-inngang på forforsterker? Sitter selv to meter fra en slik forsterker i det jeg skriver dette. Du må nok lese litt mer faglitteratur først, hehe.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp siste Fidelity, mange forsterkeromtaler som kan gi deg tips

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som kan dra disse tilstrekkelig til under 30K er vel Emotiva XPA-1 monoblokker? De får du ferdig momset inn til Norge nå for ca. 15 Tusen... Legg ved en USP-1 forforsterker fra samme fabrikat så har du ivertfall oppsett som klarer å gi lyd i beisetene dine...

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    Hva er galt med HT-inngang på forforsterker? Sitter selv to meter fra en slik forsterker i det jeg skriver dette. Du må nok lese litt mer faglitteratur først, hehe.
    da skal jeg faktisk gjøre det selv også ja..
    har ikke vært borti det selv..men det er vel da noe i nærheten av høy nivå inngang som ofte er på sub forsterkere osv. kanskje?
    men trådstarter har ett stykke lenger å gå håper jeg..jeg har da lest litt opp igjennom åra..men man blir aldri utlært da..er den første til å innrømme det..

Newcomer Bluepower sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kikket på RB1090 fra Rotel. Par denne med en forforsterker fra samme merke, og du har god elektronikk for langt under 20000.
    Evnt ligger det en Classe 2200 på torget til 25000. Må ha en preamp her også selvsagt. Men få noen til å koble det opp for deg:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke vært borti det selv..men det er vel da noe i nærheten av høy nivå inngang som ofte er på sub forsterkere osv. kanskje?
    men trådstarter har ett stykke lenger å gå håper jeg..jeg har da lest litt opp igjennom åra..men man blir aldri utlært da..er den første til å innrømme det..
    Sporer litt av nå, men det er bare en inngang for å bypasse signal fra receiver. Slik kan du bruke en eventuell effektforsterker i lag både med forforsterker og surroundreceiver.

Ellers vil jeg anbefale trådstarter å oppsøke alle mulige HiFi-sjapper i nærmiljøet. Da vil du som regel få gode tips om hva som trengs for å yte disse kolossene rettferdighet. Samt kan du jo lese deg opp på denne linken som du har fått tips om tidligere i tråden: Leksikon - ord og uttrykk - Bibliotek | Hi-Fi Klubben

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HT(Home Theatre) inngang, er en inngang som ikke går via potmeter på pre. Arcam, Parasound,Emotiva er blant noen som har dette.

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lest gjennom mesteparten av tråden, og det er etter min mening i overkant sannsynlig at godeste dontristan har tatt samtlige hjelpsome entusiaster med på en heisatur gjennom sitt eget fantasirike. Tillat meg å påpeke følgende:

Sitat Opprinnelig postet av dontristan
    Hei takk for ditt innlegg men du sier noe feil her.
    Faktisk har jeg prøvd å teste B&W 800 og 802D men Bergen rundt er det ingen hifi klubb som har sånne dyre saker.803D er mulig å få høre i desember
    Dette stemmer ikke. Hi-Fi Klubben Bergen har hatt 802 Diamond, 803 Diamond og 805 Diamond på demo i butikk siden oktober.

dontristan sier i denne tråden at han er ute etter høyttalere som "gir [...] mest musikk for pengene". Det slår meg da som rart at han kjøper B&W Signature Diamond; en rådyr designhøyttaler der estetikk (utseende) er tillagt stor vekt, på bekostning av lyd. Det er det fjerneste man kommer fra "mye lyd for pengene" i prisklassen.
    Ser at det er Signature 800 det er snakk om, og ikke Signature Diamond. My bad .

Videre reagerer dontristan med å kalle andre for "drittsekk" når de spør om bildebevis. Hadde jeg eid et par designhøyttalere til 150.000-ish, ville jeg vært svært villig til å vise dem frem. Ja, jeg ville nok saktens lagd en unpacking-video og slengt den opp på YouTube .

dontristan kommer med følgende sammenligninger:
    Hei jeg så B&W 802 til 55.000kr brukt. Bør jeg kjøpe dem eller B&W 802D?
    er det noen forskjell og hvem er bedre?? HJELP!

Eller bør jeg velge Vienna Beethoven concert grand enn B&W 802? Hvem gir meg best lyd??
    Andre brukere forsøker gjentatte ganger å påpeke at lydpreferanse er en subjektiv sak, og at han nok er best tjent med å ta noen lytterunder fremfor å spørre "hva er best av A og B?". Dette har ingen effekt, og spørsmål som det siterte fortsetter å komme som perler på en snor. Det er selvfølgelig mulig at dontristan er en anelse naiv og spør etter beste evne, men etter min erfaring er det sjelden tilfelle for mennesker med 200.000 å blåse på HiFi. Eksempelvis forventer man ikke at en bilkjøper åpner kjøpspraten med "Hei! Jeg har spart masse penger! Hva er best av Mercedes, BMW og Honda!?" Det er derimot nøyaktig hva man forventer på et diskusjonsforum med yngre klientell.

Til sist appellerer jeg nok en gang til brukernes fornuft. Les innlegget nedenfor, og fortell meg hva som virker mest sannsynlig: At det er skrevet av en voksen mann på flere tiår, eller en tenåring som er glad i høyttalere, men utgir seg for å være noe annet enn han er for å ha noen å prate med på et forum?

hei mye rett du sier der. men jeg har desverre ikke all verdens tid og tålmodighet T_T
    Har ventet i 20 år på å få et super anlegg, da. Da er det vanskelig å vente mer når jeg endelig har råd hvis dere skjønner.. Drar fram og tilbake til shoppen og hører på foreskjellig anlegg er mye tidskrevende for meg. Bor 4 timer fra nærmeste ''storby''..
    Liker shortcuts jeg..
    Jeg har forstått at akustikk er viktig, men jeg tenker etter hvert kan jeg leie en ing. for å tilpasset rommet. Foreløpig går jeg får maks anlegg ^^

Så kom med navn pls! Klare ikke holde fingre fra å klikke kjøp på BM 802. Noe bedre nne det???

Brukerene på dette forumet er utrolig kunnskapsrike, hjelpsomme og dedikerte innenfor sitt interessefelt. Jeg synes det er respektløst å misbruke den ressursen forumets kollektive viten representerer, og råder med dette deg til å slutte mens leken enda er forholdsvis god, dontristan. Dersom du, mot formodning, har kjøpt et par Signature Diamond er det såre enkelt å få alle til å danse etter visa di. Alt du trenger å gjøre er å laste opp et bilde .

Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    ...
    Bra at du skriver det jeg går ut ifra at de fleste tenker, meg inkludert. Har vært skeptisk siden første tråd, men om han faktisk har høyttalerne og bare har litt vansker for å ta til seg kunnskap, så skal jeg legge meg flat. Om ikke, fyfy!

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GS-AAS
    Bra at du skriver det jeg går ut ifra at de fleste tenker, meg inkludert. Har vært skeptisk siden første tråd, men om han faktisk har høyttalerne og bare har litt vansker for å ta til seg kunnskap, så skal jeg legge meg flat. Om ikke, fyfy!
    Jeg synes rett og slett det ser ut som om den første posten i begge trådene er skrevet av en annen person enn resten av postene hva språkmektighet angår. Mon det bare er mistenksom innbilning, men det skjer da virkelig noe med skriveferdighetene underveis...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. dette har virkelig gått over alle dimensjoner.. må bare le jeg.
    kom til forumet for å spørre 3 enkle spm jeg; hva skulle jeg kjøpe av forforsterker, forsterker og sourround receiver. Og evt hva får jeg best av de forskjellige koblingene.
    Men ser at flere har blitt veldig sinna av mine uvitende spm, men det er også derfor jeg spørr, da jeg ikke vet.. skulle være enkelt for folk å forstå. Men nå har flere innlegg skremt meg, så etter dette er det nok best å forholde meg stille ;x

har egentlig ikke tenkt å forklare meg for de enkelte av dere som tviler men som jeg leste her:

Brukerene på dette forumet er utrolig kunnskapsrike, hjelpsomme og dedikerte innenfor sitt interessefelt. Jeg synes det er respektløst å misbruke den ressursen forumets kollektive viten representerer, og råder med dette deg til å slutte mens leken enda er forholdsvis god, dontristan. Dersom du, mot formodning, har kjøpt et par Signature Diamond er det såre enkelt å få alle til å danse etter visa di. Alt du trenger å gjøre er å laste opp et bilde .
    Vel dette siste avsnittet av han som skrev, er jeg enig i. Enkelte her, ikke alle, men iallefall mange har vært meget hjelpsomme. Så jeg skal av respekt for dem gi en forklaring. Dere andre som har vært mindre hjelpsomme og ikke kommet med annet enn bare spydigheter, gidder jeg ikke gi en tanke. Det er synd at faktisk flere av de var med Ekspert og Guru skilter visste dere det?

Det 800 Signatur paret som lå på Finn.no nylig, er det jeg som har kjøpt. Jeg henter dem denne kommende helg. Bilder kan jeg godt laste opp etter det. Evt kan dere ringe selger for en bekreftelse. Den er allerede solgt til meg. Jeg skulle gjerne fått gjort opp en mening om hvilken forsterkersystem jeg skulle kjøpe slik at jeg kunne få nyte de høyttalerne straks. Derfor denne forumtråd. Flere spm?

Hi-Fi Klubben Bergen jeg ringte dem i september og spurte om få høre B&W 800 serie, de hadde ingen inne, og sa til meg at det er mulighet for 803D i senere mnd. Det de hadde var jeg lite interessert i.

800 sig valgte jeg pga alle de gode omtaler jeg har lest, og flere her har tidligere anbefalt meg, fra mitt første forumtråd. Jeg har nå kjøpt dem, så ikke kom her og si at jeg er useriøs.

Andre brukere forsøker gjentatte ganger å påpeke at lydpreferanse er en subjektiv sak
    Jeg er sikker på at det er nok det, men da blant de høyere high end tenker jeg. Jeg er den gruppe mennesker som har lite tro på at hvis noen forteller meg at et par logitech høytalere på 1-2 tusen lapp kan subjektiv være bedre enn ett par høytalere til 100k og oppover. Jeg tror desverre ikke på det =)

Og tro meg, hvis jeg bare endelig får sammenfattende gode råd som jeg kan endelig gjøre opp en mening om, vil jeg kjøpe det straks og vil nok ikke bruke mer av tiden her på forumet. Problemet er at flere av anbefalingene drar meg i forskjellige retninger. Jeg er ennå noe usikker på om det som var anbefalt faktisk er det bedre pengene kan kjøpes? Jeg har ikke uendelig mye penger, men penger er egentlig ikke et problem for meg, heldigvis. Det betyr ikke at jeg vil sløse bort pengene unødvendig heller. Hvis jeg kan få mye bedre musikkkvalitet ut fra en stereoforsterker for 40k, velger jeg det fremfor 20k, men da må det virkelig være verdt det, hvis dere skjønner meg.

En annen ting, jeg har ingen praktiske erfaringer før med hifi, det som er problemet. Beklager hvis jeg ikke har latt meg være interessert i Hifi før, håper ikke at det er en synd! Jeg har ikke problemer med å forstå ting men når jeg har nær null i kunnskap om hi fi da jeg begynte, og fra leksikon står det:
    Leksikon - ord og uttrykk - Bibliotek | Hi-Fi Klubben:
    Forforsterker
    Et kretsløp eller et komplett apparat som tilpasser et mottatt signal til en forsterker. Det er også her du skifter mellom flere signalkilder og justerer signalet f.eks slik at du kan få mer bass, diskant eller justere volumet.
    Forsterker: ingen beskrivelse.
    Receiver
    En radio og integrert forsterker i et og samme kabinett. Ofte en prismessig gunstig løsning i forhold til separate produkter.

Vel, kan noen forklare meg åssen jeg skal vite ut i fra det som er beskrevet ovenfor forteller meg om hva og hvilken av disse kretsløpene/koblingene trenger egentlig en receiver?!

Også er det så mange forskjellige navn folk bruker om dem: pre amp, forforsterker, forsterker, effekttrinn, steroforsterker, integret forsterker....så HT inngang, pre-out, DAC.. dæven.. de gjør det ikke lett for en nybegynner!

Etter at K_S har forklart (masse takk til ham for å ha gjort det lettere for å gulpe alle disse nye uttrykkene) skjønte jeg nå at hvis man skal bruke effekttrinn (forsterker!), trenger man enten receiver med pre-out, forforsterker eller DAC med volumkontroll.

Det som har vært frustrende for meg før var:
    Flere av de som var vennlige og har anbefalt meg, de har enten skrevet:
    Denne forforsterker!, eller denne forsterker! eller denne surround receiver!
    Det forklarte meg ikke hvordan koblingene skulle bli

Det kunne være mye enklere for meg å velge hvis dere skulle anbefale noe, vennligst heller skriv alle enhetene som jeg bør kjøpe samlet:
    Eks: Kjøp denne forfosterker sammen med denne forsterkeren.

Ok men nok om det. Jeg SER det nå nødvendig å ta en tur innom hi fi klubben igjen. Problemene før har alltid vært at jeg ankommer byen ved stengetid og får aldri noen utbytte av samtalene. Derfor så jeg det som liten vits. Men jeg SER behovet nå haha

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Hvor bor du Dontristan? Siden det er såpass mye du er usikker på i forhold til dette tror jeg det letteste er om noen i nærheten av deg kunne stikke innom å hjelpe deg igang. Bor du i oslo området kan jeg sikkert ta en tur
    hei mange takk! men jeg bor desverre på Stord. ca. 2-3 timer til Bergen med buss

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting, jeg har ingen praktiske erfaringer før med hifi, det som er problemet. Beklager hvis jeg ikke har latt meg være interessert i Hifi før, håper ikke at det er en synd! Jeg har ikke problemer med å forstå ting men når jeg har nær null kunnskap om hi fi da jeg begynte, og fra leksikon står det:
    Leksikon - ord og uttrykk - Bibliotek | Hi-Fi Klubben:
    Forforsterker
    Et kretsløp eller et komplett apparat som tilpasser et mottatt signal til en forsterker. Det er også her du skifter mellom flere signalkilder og justerer signalet f.eks slik at du kan få mer bass, diskant eller justere volumet.
    Forsterker: ingen beskrivelse.
    Receiver
    En radio og integrert forsterker i et og samme kabinett. Ofte en prismessig gunstig løsning i forhold til separate produkter.
    Enkelt, veldig generelt og svært så uvitenskapelig (så er det sikkert mye å sette fingeren på, men et forsøk på å gjøre det så lett som mulig... Det er sikkert ogå noe upresist):

En (effekt)forsterker gir effekt til høyttalerne dine så de er i stand til å gi lyd fra seg.
    •electronic equipment that increases strength of signals passing through it
    Her plugger du i høyttalerne. For å bruke eksempel fra min signatur: TonArt • Marantz MM8003

En forforsterker (preamp) er en prosessor som behandler signaler inn, for eksempel fra en CD-spiller, som den sender videre til effektforsterkeren. Her er et knippe:Resonans Lyd & Bilde

En reciever har både prosessordelen og effekten innebygd i en "kasse". Her er en gjeng av det slaget: Resonans Lyd & Bilde

Det må jo bli sånn omtrent...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GS-AAS
    du bør ligge ganske flat nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Enkelt, veldig generelt og svært så uvitenskapelig (så er det sikkert mye å sette fingeren på, men et forsøk på å gjøre det så lett som mulig... Det er sikkert ogå noe upresist):

En (effekt)forsterker gir effekt til høyttalerne dine så de er i stand til å gi lyd fra seg. Her plugger du i høyttalerne. For å bruke eksempel fra min signatur: TonArt • Marantz MM8003

En forforsterker (preamp) er en prosessor som behandler signaler inn, for eksempel fra en CD-spiller, som den sender videre til effektforsterkeren. Her er et knippe:Resonans Lyd & Bilde

En reciever har både prosessordelen og effekten innebygd i en "kasse". Her er en gjeng av det slaget: Resonans Lyd & Bilde

Det må jo bli sånn omtrent...
    hehe. jeg har også kommet frem til det samme...til slutt. Men TUSEN takk Hvar1! Du er ganske snill som har gitt den beste forklaringen til nybegynnere! Hvis jeg bare hadde fått en slik god forklaring på starten..men men..
    Skal faktisk printe det ut og henge det på veggen som tegn på verdsettelse

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli spennende å se hva slags inntrykk du har å komme med når alt er i hus! :-) Last gjerne opp et par bilder av nydelighetene når du får dem i hus! :-D

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •