HJELP, har kjøpt B&W 800 Signature men hva skal jeg koble opp av utstyr til??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 102
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Åja, det var den gamle nautilusen ja. Da er ikke forslagene mine lenger så gode, med mindre man gjør noe med klangbalansen i signalkjeden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    beklager, men jeg har problemer med å ta trådstarter seriøst..

ser dere noen likheter med denne?
    Hei
    Beklager å få deg til å misforstå. Linken du henviste til faktisk var en av dem jeg har selv sett på. Jeg har prøvd å finne svar på mine spm selv på nettet, slik å unngå å starte en unødvendig tråd her f.eks. Han hadde akkurat samme problemstilling som meg: nemlig fersking, og tør å gjøre det samme; kjøpe 800sig uten å ha testet før (haha), og samme problemer etterpå: hva kjøpes videre.
    Mine tanker er de samme som han hadde. Men hvis du ser nærmere hans post, er det fra 2009. Jeg tenker at mtp 3D og Hdmi 1.4 kan det være nødvendig å spørre på nytt, siden det sikkert har kommet bedre saker.

Derfor lagde jeg tråden her. Beklager for all misforståelse. Jeg bare ville spare tid av å bruke akkurat det han skrev, for de virkelig er det samme jeg lurer på.
    (jeg har f.eks ikke hatt med de tingene om at han kjøpte på ebay osv, for det var ikke i mitt tilfelle).

Håper folk her kan hjelpe meg videre med utgangspunkt i det jeg spør. hittil er det bare fåtall med konkrete anbefalinger. Håper på flere da jeg gjør innkjøp snart

Takk for all hjelp

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på nøyaktig hva du spør etter her når det gjelder hvilke grenser du setter bl.a prismessig. Skal disse drives med receiver som pre, eller er de til et rent 2-kanals anlegg og et annet anlegg til surround??
    Det er helt umulig å foreslå noe fornuftig uten å vite hvilke tanker du gjør deg rundt bruken av høyttalerene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skulle være mulig å finne noe like bra som er langt billigere. :wink:
    Hvilke sikter du til?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg er litt usikker på nøyaktig hva du spør etter her når det gjelder hvilke grenser du setter bl.a prismessig. Skal disse drives med receiver som pre, eller er de til et rent 2-kanals anlegg og et annet anlegg til surround??
    Det er helt umulig å foreslå noe fornuftig uten å vite hvilke tanker du gjør deg rundt bruken av høyttalerene
    hvilken system/koblingstype ville du anbefale? hva er pos og neg med de forskjellige koblingene? jeg har ikke erfaring på dem.
    i utgangspunktet ønsker jeg så god som mulig lyd for nåværende "moderat" penger selvom jeg har egentlig ingen grenser som helhet senere. Tenker at jeg kan bygge ut videre etter hvert, til slutt ender med 5.1 eller 7.1 system 3D, men dette blir litt lengre frem i tid. Jeg vil gjerne at det jeg kjøper nå kan brukes videre i senere system.
    Foreløpig håper jeg å finne noe bra for rundt 20.000kr +-, ikke noe problem om de er brukte når man kan få mer for pengene, for bare å nyte mine "nye" høyttalere

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dontristan
    Hvilke sikter du til?
    Da må du nesten først nevne hvilke elektronikk selgeren brukte da du var på besøk. Da kan man finne noe med tilsvarende lydsignatur. Det er etter min mening ingen grunn til at elektronikken skal koste 100k. Kvaliteten flater ut lenge før det. Det klangmessige som du likte skal være mulig å finne i mye rimeligere produkter.

Fortelle gjerne også noe om hvordan stuen og plasseringen hans var. Avstand til vegger osv. Du hører like mye rommet som anlegget når du besøker noen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du nesten først nevne hvilke elektronikk selgeren brukte da du var på besøk. Da kan man finne noe med tilsvarende lydsignatur. Det er etter min mening ingen grunn til at elektronikken skal koste 100k. Kvaliteten flater ut lenge før det. Det klangmessige som du likte skal være mulig å finne i mye rimeligere produkter.

Fortelle gjerne også noe om hvordan stuen og plasseringen hans var. Avstand til vegger osv. Du hører like mye rommet som anlegget når du besøker noen.
    det var en Classé system som selgeren mente de kostet ca. 100k. usikker hvilken model da jeg la ikke mye merke til det. rommet var meget stort. 60-80m2. høyttalerne var plassert ca. 3 m fra sofaen, ca. 1,5m fra veggen og ca. 2-3m fra hverandre. Kan ikke være helt akkurat, da målene er bare ca. det jeg husker
    Stuen min kommer til å ligge rundt 30-50m2, og 2 av stueveggene vil være dekket av mange store vinduer. Håper det hjelper

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var en Classé system som selgeren mente de kostet ca. 100k. usikker hvilken model da jeg la ikke mye merke til det. rommet var meget stort. 60-80m2. høyttalerne var plassert ca. 3 m fra sofaen, ca. 1,5m fra veggen og ca. 2-3m fra hverandre. Kan ikke være helt akkurat, da målene er bare ca. det jeg husker
    Stuen min kommer til å ligge rundt 30-50m2, og 2 av stueveggene vil være dekket av mange store vinduer. Håper det hjelper
    Det som er sikkert her er at du må gå for effektforsterker/monoblokker på høyttalerene for å hente ut potensialet. Dette kan ikkje drives med receiver.
    Mine tips er Parasound og Rotel.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er det umulig å gi tips på hva som vil bli bra for deg. Jeg ville derfor i første omgang konsentrert meg å finne en god og strømsterk effektforsterker. Kjøpt deg så en billig cd-spiller og en billig forforsterker, eller prosessor brukt, som du vet du kan få solgt igjen uten å tape noe særlig penger.

Da har du noe som spiller og du vil kunne begynne å ekserimentere. Du vil kanskje savne noe, og da kan du jobbe med å forbedre dette. Uten å ha noe utgangspungt vil du ikke kunne få noen gode tips her inne heller.

Altså mye bedre å få litt feil lyd du kan jobbe med å forbedre, enn å ta noen mere eller mindre dårlige tips herfra. De fleste strømsterke effektforsterkere vil gjøre en god jobb, og pre og cd. skiller ikke veldig mye. Så kjør hardt.

Alle de som sier du skal starte forsiktig og ikke tror på at du har kjøpt de høytalerne du har er sikkert bare misunnelige.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Det som er sikkert her er at du må gå for effektforsterker/monoblokker på høyttalerene for å hente ut potensialet. Dette kan ikkje drives med receiver.
    Mine tips er Parasound og Rotel.
    takk for tips.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin størrelse på rommet du har. Det hjelper mye. Gir mindre bassproblemer og færre tidlige refleksjoner.

Classé er ganske nøytral saker, men mener de har et touch av varme. Bryston og DP er nok mer nøytrale, men jeg tror de ikke bli litt for avslørende på disse høyttalerne og spesielt i en ubehandler stue.

Siden du har planer om å bygge ut til surround, har du to muligheter. Enten kjøpe en god surround prosessor med effektrinn. En god surround prosessor til musikk koster ofte en del. Onkyo, Marantz og Rotel har noen som ikke koster skjorten:
    Resonans Lyd & Bilde

Eller du kan kjøpe en forforsterker med prosessoringang som du kobler til en surround receiver. Du bruker da forforsterkeren til musikk og du slipper å koble frem og tilbake. Å begynne med en slik forforsterker og effektrinn kan være et sted å starte og så kjøper du surround receiver senere.

Jeg er forsåvidt enig med UOB. Det beste er om du får teste selv. Samtidig går det nok ann å dele noen tanker på hva som potensialt kan fungere. Jeg ville tro en litt snill forforsterker ville være fornuftig. En rørforsterker som Audio Valve Eclipse hadde nok vært fin, men er over budsjettet ditt.
    Audio Art, avd. Norsk Hi-Fi Center
    Et rimelig alternativ som jeg tror vil fungere bra er Micromega PA-20. Tror det ligger en på brukten nå.

Du trenger som flere sier litt kraftig effektrinn. Jeg har en klasse D med 2 X 180 W som du kunne fått prøvd. Det er nok litt lite krefter, men du får et inntrykk om klasse D kan være noe. Holder selv til i Bergen. Skal ikke selge, så det er sagt. Send meg i så fall en pm.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan noen oppklare meg et par ting. føler meg forvirret...
    må jeg kjøpe både receiver og effektforsterker for å se 3D filmer og høre musikk, eller kan jeg klare meg med bare effektforsterker? Hva med forforsterkere, kan denne spilles alene (uten effektforstere eller receiver)?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan noen oppklare meg et par ting. føler meg forvirret...
    må jeg kjøpe både receiver og effektforsterker for å se 3D filmer og høre musikk, eller kan jeg klare meg med bare effektforsterker? Hva med forforsterkere, kan denne spilles alene (uten effektforstere eller receiver)?

Hva er monoblokk, isblokker som mange refererer til? de er ikke effektforsterkere som kun går til en høyttaler? med andre ord jeg må kjøpe 2 monoblokk forsterkere for mine 800sig?

og hva er pre amp?

Leksikon - ord og uttrykk - Bibliotek | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for linken. opplyste mine hifi kunnskaper en del
    men fortsatt er jeg ikke 100% sikker på dette:

kan noen bekrefte? vil ikke kjøpe feil..

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for linken. opplyste mine hifi kunnskaper en del
    men fortsatt er jeg ikke 100% sikker på dette:

kan noen bekrefte? vil ikke kjøpe feil..
    For å sjå 3D må du ha tv/projector, Bluray spiller, Reciever som alle er 3D-Ready. HDMI 1.4 er anbefalt. Effektforsterker har ingen volumkontroll, ,heller ingen innganger for annet enn signal fra preamp (forforsterker på norsk). Mange Recievere egner seg godt som preamp. Preout er ein fordel mtp aktiv sub.
    Preamp kan ikkje spille alene uten effektforsterker, da ingenting forsterker utgangssignalet, og den har heller ingen høyttalerterminaler. Eneste unntaket er aktive høyttalere, som har innebygd forsterker. Det har ikkje dine 800 Signature.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en surround receiver eller surround prosessor for å få surround mulighet og 3D. Du har ganske store høyttalere som krever en del effekt, men jeg tror Pioneer sin SC serie (surround receiver) vil kunne drive høyttalerne akseptabelt. De har også pre-out tilkobling slik at du kan koble til kraftigere effektrinn for mer krefter senere.

Jeg tror det kunne ha vært en bra begynnelse. Da har du både mulighet til surround og 3G, du kan utvide med både effektrinn, forforsterker og DAC/CD spiller når budsjettet tillater det. Så du er ikke låst til noe og du har også noe som vil fungere tilfredstillende i begynnelsen.
    Det er først og fremst denne jeg tenker på:
    Pioneer SC-LX83 - Finn laveste pris, omtaler og informasjon omSurroundforsterkere / receivere

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du MÅ HA 3D så kan du begynne med denne:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=70368&cat=all
    Og prøv å prute ned RB-1090'en her:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=70363&cat=13

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange takk til UOB, Espen-hj og orso =)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en surround receiver eller surround prosessor for å få surround mulighet og 3D. Du har ganske store høyttalere som krever en del effekt, men jeg tror Pioneer sin SC serie (surround receiver) vil kunne drive høyttalerne akseptabelt. De har også pre-out tilkobling slik at du kan koble til kraftigere effektrinn for mer krefter senere.

Jeg tror det kunne ha vært en bra begynnelse. Da har du både mulighet til surround og 3G, du kan utvide med både effektrinn, forforsterker og DAC/CD spiller når budsjettet tillater det. Så du er ikke låst til noe og du har også noe som vil fungere tilfredstillende i begynnelsen.
    Det er først og fremst denne jeg tenker på:
    Pioneer SC-LX83 - Finn laveste pris, omtaler og informasjon omSurroundforsterkere / receivere
    mange takk orso. du hjelper meg mye. endelig har jeg kommet et stykke videre enn igår!
    Ja jeg tror jeg skal gå for forslaget ditt med en god surround receiver først. den pioneer du anbefalte har 190 W @ 6 Ohm. Er det ikke 8 Ohm som er best for mine høyttalere eller tar jeg feil?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange takk orso. du hjelper meg mye. endelig har jeg kommet et stykke videre enn igår!
    Ja jeg tror jeg skal gå for forslaget ditt med en god surround receiver først. den pioneer du anbefalte har 190 W @ 6 Ohm. Er det ikke 8 Ohm som er best for mine høyttalere eller tar jeg feil?
    Dette betyr bare at den gir 190W hvis du måler ved 6ohm, den kan helt fint brukes på høyttalere med 8ohm også (da med noe lavere effekt).
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •