Veiledning til kjøp av gulvhøytalerer (6-10k)kr (landet på Lyric 502, bilder post 77)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 81
    Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Veiledning til kjøp av gulvhøytalerer (6-10k)kr (landet på Lyric 502, bilder post 77)

Heihei!
    Har no endelig bestemt meg for å investere i nye (eller brukte) høytalerer og har tatt meg en liten lytterunde i Bergen og har hørt på følgende:

System Audio SA Aura 60
    B&W DM683
    DALI IKON 6
    B&W CM1
    Electrocompaniet PSF-1
    Audio Pro Black Diamond V3
    Infinity Classica C336

Er ellers veldig interessert i å få hørt, eller få erfaringer på XTZ99.36 og XTZ99.26

Synes System Audio og Electrokompaniet kom best ut av denne amatørtesten men føler eg trenger litt mer profesjonell veiledning før eg handler. Så eg er altså ute etter erfaringer, innspill og eventuelle andre kandidater Så om noen kunne avse litt tid her hadde det blitt satt stor pris på

Stuen er forøvrig ca. 25kvm og forsterkeren er NAD C372 men den skal med tiden byttes ut. Skal brukes til variert musikk og film(isåfall med sub) men hadde vert ypperlig om de låt fantastisk til piano-musikk

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å kikke godt på bruktmarkedet, for 10 000 kroner er det mulig å få seg svært gode brukthøyttalere brukt hvis en ikke må ha noe som er maks 6 måneder gammelt.

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10k kan vel holde til brukt Mentor 6 å :twisted:

Ellers er det vel mye Klipsch å få til den prisen?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tugron sine Grand Eric er jo et knallkjøp!!!!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, la jeg ikke inn et innlegg i denne tråden for litt over en times tid siden da ??? Noen innlegg som har falt ut ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at tråden har blitt litt redusert? er jo tull med serveren for tiden...

Klipsch er eg uansett ikke interessert i, har hatt CV og føler meg ferdig med den type høytalerer (veit de er bedre lyd i men detter ned i samme sjanger føler eg)
    Har også hørt litt Dali på klubben og de falt overhodet ikke i smak hos meg, men kan hende Mentor er meget annerledes enn de eg har hørt??(nevnt over)

Ser ut til at det lander på brukt men skulle absolutt fått hørt XTZ sine produkter :-x ser det ligger ute noen ute på torget no!

Men er veldig åpen for forslag!

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel vist du sammenligner CV og KLIPSCH er du langt ute og går.... jeg har hatt begge deler og de kan ikke sammenlignes i det heletatt...

Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av commodus
    Vel vist du sammenligner CV og KLIPSCH er du langt ute og går.... jeg har hatt begge deler og de kan ikke sammenlignes i det heletatt...
    Den stussa jeg også litt på. Hadde også cv tidligere, og kan ikke sammenlignes med Klipsch.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GS-AAS
    Den stussa jeg også litt på. Hadde også cv tidligere, og kan ikke sammenlignes med Klipsch.
    Ok, beklager forsnakkelsen:???:
    For å si det litt mer korrekt: Har hørt klipsch og det falt ikke helt i min smak

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Swans sin Diva serie.
    Eks 5.2f koster ny 10.000 og 6.2f brukt 8-10.000 ca brukt.

5.2f er mere musikalsk en 6.2f i følge de som har hørt begge.
    6.2f har mere bass og kan klare seg uten subhjelp (har 6.2f selv) og de kan nå flatt ned til 25hz.

Minuset er at de trenger en del strøm for og ha sikkelig kontroll på bassen.

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers som tidligere nevnt, Xtz. Dem har jo en gulvhøyttaler som visstnok skal spille veldig bra til prisen !

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans såg igrunn meget spennende ut men problemet er vel at eg ikke får hørt de i Bergensområdet? Samme gjelder forsåvidt for XTZ...
    Tror det blir uaktuelt å kjøpe uhørt men kan jo alltids hende det dukker opp noe på bruktmarkedet i min nærhet
    Kunne du sammenlignet Swans med noen av de høytalerene som eg har nevnt over? Så kan eg prøve å danne meg ett bilde av lydsignaturen

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans har noe av den snilleste lydsignaturen jeg kan komme på og ha hørt så langt. Litt tilbakelent lyd som passer bra til roligere musikk med bass.
    Men skal si de også har egenskaper til og spille fysisk når en drar på med 4*8" på 6.2f
    Film er morro. En grei måte er og si en kan spille høyt uten at det virker høyt i ørene

Har hørt bare Dali Icon 7 og B&W DM683 av de du nevner, og de hørte jeg i demoromet til Hifi klubben trondheim.
    Må si at i det romet skuffet begge disse stort i forhold til swansene hjemme og de forventningene jeg hadde fra alt skryt fra avforumere.

Men det er nok noen som desidert har bedre svar en meg ;-)

Skulle gjerne hørt System Audio på musikk siden da de ut fra tester i magasiner virker og være gode.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! De høres jo meget bra ut, skulle gjerne fått hørt de... Er ikke så opptatt av bassen men annser det bare som ett pluss

Synes også at B&W og Dali ikke helt overbeviste, spesielt likte eg ikke diskanten til Dali :???:
    System Audio er noe av det bedre eg har hørt, men er Aura 60 en ny høytaler eller kan eg håpe å få se den brukt før jul kansje? noen som har peiling på denne høytaleren? fant ikke så mye info om den.

Er det ellers noen som kan si noe om disse: ??
    Eric-Grand
    Eric-Grand

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvard16
    Spennende! De høres jo meget bra ut, skulle gjerne fått hørt de... Er ikke så opptatt av bassen men annser det bare som ett pluss

Synes også at B&W og Dali ikke helt overbeviste, spesielt likte eg ikke diskanten til Dali :???:
    System Audio er noe av det bedre eg har hørt, men er Aura 60 en ny høytaler eller kan eg håpe å få se den brukt før jul kansje? noen som har peiling på denne høytaleren? fant ikke så mye info om den.

Er det ellers noen som kan si noe om disse: ??
    Eric-Grand
    Eric-Grand
    Hei...har kke hørt disse, men de ruller vel av forholdsvis tidlig...nå skulle vel du vurdere sub og da er vel ikke det så veldig farlig.
    Sa-høytalere virker for meg som en god kandidat til deg..
    Synes forøvrig at B&W lyder godt i mine ører, da modellene med FST-mellomtonen , ...ikke har så mange konkurenter hva mellomtoneområde angår
    Swans har jo ett flott lydbilde om enn noe tilbakelent, men jeg har desverre ikke hørt noen i de lavere prisnivåene..
    Mitt råd er som alltid....prøvespill/lån med hjem der det skal stå for å prøvespille

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torbis
    Hei...har kke hørt disse, men de ruller vel av forholdsvis tidlig...nå skulle vel du vurdere sub og da er vel ikke det så veldig farlig.
    Sa-høytalere virker for meg som en god kandidat til deg..
    Synes forøvrig at B&W lyder godt i mine ører, da modellene med FST-mellomtonen , ...ikke har så mange konkurenter hva mellomtoneområde angår
    Swans har jo ett flott lydbilde om enn noe tilbakelent, men jeg har desverre ikke hørt noen i de lavere prisnivåene..
    Mitt råd er som alltid....prøvespill/lån med hjem der det skal stå for å prøvespille
    Takk for svar!
    Skal ned på klubben igjen, denne gangen med medbrakt musikk for å gi de en sjangs til (B&W)
    Ja det vipper litt mot SA, men ingen som har hørt elektrokompaniet sine? Synes de låt fabelaktig i mine ører. Er jo i tillegg nedsatt i pris hos musik-magazinet, fra 15 til 8,5 lapper...
    Ellers så ser eg på noen brukte XTZ 99.25/26, ligger ute for rundt 4 tusen. Er klar over at det står gulvhøytaler i overskriften men pengebesparelsen kan jo forvaltes i en sub.
    Problemet blir uansett at det er et begrenset utvalg av høytalere eg faktisk får hørt uten store landfarter... XTZ 99.26 uhørt? høres risikabelt ut!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!!
    INGEN som har litt erfaring med Electrocompaniet sine? :???:
    Ellers så er eg blitt nysgjerrig på om XTZ 99.26 med en sub kan være en god løsning? vil en sub fungere godt til musikk uten at det koster flesk og krever hundre prosent optimal plassering? Kan den på noen måte erstatte bassen fra en tre-veis høytaler?
    Dessuten har XTZ 99.26 bånddiskant og eg mener å ha lest at de ikke kan spille særlig høyt? er det en myte eller blir det "problematisk" å snurre actionfilmer med disse høytalerene? Beklager om det blir litt off topic her no...

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.

99.26 + w12.16 er nokk en kanon løsning hvis du har en reciver/forsterker som kan dele for deg, det er derimot mer arbeid med å sette opp et sub-satelitt system, men i min mening vært det. Mye av sjarmen med anlegg er jo å lære og justere selv=)

enda en positiv ting med sub-satelitt er at du ikke trenger så mye forsterker på fronthøyttalerne.

Hvis du får til se om du kansje kan gå for to subber og stativhøyttalere, lettere å få jevn respons i rommet da=)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    hei.

99.26 + w12.16 er nokk en kanon løsning hvis du har en reciver/forsterker som kan dele for deg, det er derimot mer arbeid med å sette opp et sub-satelitt system, men i min mening vært det. Mye av sjarmen med anlegg er jo å lære og justere selv=)

enda en positiv ting med sub-satelitt er at du ikke trenger så mye forsterker på fronthøyttalerne.

Hvis du får til se om du kansje kan gå for to subber og stativhøyttalere, lettere å få jevn respons i rommet da=)
    Har en pre-out på forsterkener (NAD C372), den kan vel brukes? er vel nok av justeringsmuligheter på subben?
    Er bare litt skeptisk til å bestille uhørt, men viss de låter så bra som enkelte påstår så burde det vel går greit? :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på/lest om patos lyric 402MK2/3 (brukt) og lurte på om noen hadde noe de kunne si om disse i forhold til noen av de andre eg har nevnt, eller bare litt generelt om de? Er det en ny patos serie på vei inn eller blir det lenge til?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •