Lurves Mentor-hjemmekino **Komponenter bestilt!**

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurves Mentor-hjemmekino **Komponenter bestilt!**

Savner gromlyd
    Samboern og jeg har just etablert oss i en mindre studentleilighet. Etter en hard dag med akademiske strabaser er det intet bedre enn å plompe ned i sjeselongen og se på film, men det er noe som mangler. Vi mangler et skikkelig lydoppsett. Foreløpig gjør en B&W Zeppelin nytten som "hjemmekino", men i det lengre løp skulle vi gjerne hatt noe som var bedre egnet til å få frem det skikkelig store smilet .

Både samboeren og jeg er enige om at vi ikke skal ha høyttalere fra samme butikk som solgte oss kjøleskapet vårt. Jeg har snust litt rundt på nettet, og har bestemt meg for å handle på Hi-Fi klubben. Da sitter jeg hovedsakelig igjen med produkter fra Dali, B&W, NAD, og Denon.

Flere alternativer
    I utgangspunktet stod valget mellom B&W CM9 og Dali Mentor 6, men valget falt da på CM9 grunnet Mentors noe magre mellomtone. Etter en kjapp korrespondanse med Hi-Fi Klubben, fant jeg Mentor 6 LE. Disse skal visstnok ta hånd om hele mellomtoneproblemet i de ordinære Mentor 6. Jeg er megafan av diskantløsningene til Dali, så med CM9s fortrinn utlignet, er jeg rimelig sikker på Mentor 6 LE som fronter. Da gjenstår det bare å finne en forsterker/receiver som kan drive godsakene, samt noen gromme bakhøyttalere og en sub. Jeg har smalnet det ned til følgende alternativer:

Høyttalere
    Front: Mentor 6 LE
    Senter: Mentor Vokal
    Bak: Mentor 1 eller Mentor 2
    Sub: Ikon Sub MK2 eller Mentor Sub

Forsterker/receiver #1
    Receiver: Denon 3311
    Effektforsterker: NAD C275BEE

Forsterker/receiver #2
    Receiver: Denon 4311

Forsterker/receiver #3
    Receiver: NAD T765HD

Forsterker/receiver #4
    Receiver: NAD T785HD

Forsterker/receiver #5
    Receiver: NAD T785HD
    Effektforsterker: NAD C275BEE

Hjælp
    Hvis det er noen som har andre forslag til bakhøyttalere, subwoofer eller receiver/forsterker-kombo tar jeg imot med åpne armer.

TL;DR
    Jeg skal mekke hjemmekino, tar utgangspunkt i Mentor 6 LE
    Trenger hjelp til å velge bakhøyttalere, sub og receiver/forsterker

Edit: CM9 er ikke heelt uaktuelle, så kom gjerne med forslag til dem også :]

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon (on)wall er fine som bakhøyttalere. Spesielt om de skal stå i en stue.

Hva med center? Skal du kjøre fanthom?

Hva er budsjett, og ikke minst for sub?

Primare SPA22 tror jeg vil være en fin match til Dali. Se og hør den hos Soundgarden. Den gjør seg også veldig godt i en stue.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ikon (on)wall er fine som bakhøyttalere. Spesielt om de skal stå i en stue.

Hva med center? Skal du kjøre fanthom?

Hva er budsjett, og ikke minst for sub?

Primare SPA22 tror jeg vil være en fin match til Dali. Se og hør den hos Soundgarden. Den gjør seg også veldig godt i en stue.

Geir Arne
    Jeg vil gjerne ha et homogent lydbilde i hele hjemmekinoen. Hvordan låter Ikon on wall i forhold til Mentor?

Til center tenkte jeg å gå for Mentor Vokal. Det er særlig greit at stemmegjengiveren står i hørbar stil med fronthøyttalerne. Mentor LCR er utelukket, da den er både dyrere og dårligere.

Hvordan er lydbildet til Primare SPA22? Et mykt lydbilde som glatter ut den kvasse diskanten i Mentor 6 er bra. Skal stikke innom Soundgarden og ta et lytt .

Budsjettet for hele røkla er ca. 75.000 + kabler. Hvis du har andre forslag til en grom hjemmekino til den prisen er jeg lutter øre. Bare ha i bakhodet at jeg helst vil handle på Hi-Fi Klubben.

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Skal suben brukes mest på film eller musikk?

Dersom mest film bør du se på hva SVS og Elemental design har å tilby,til film er det som regel ønskelig at suben går dypt/subsonisk,ingen av Dali subene går særlig dypt _etter hva jeg vet_.

Et alternativ til andre fronter er jo Ikon7 MK2,dette vil nok gi mye mere "brystkasse basstrykk" enn hva Mentor 6 vil gi,tenker da på at Ikon7 er bestykket med 2x6.5" mens Mentor 6 har 1x6.5" basselement.
    Ikon7 MK2 vil passe mere til film i mine øyne pga. mere trykk med sine 2 basselementer,mens Mentor 6vil spille bedre på musikk,sånn generelt sett.

Mentor vokal er centeren som vil levere best,da Ikon senteren ikke er så stor mens Mentoren er diger (size does matter akkurat her).

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mentor 6 har også 2x6,5"
    Begge blir vel brukt til bassgjengivelse?

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor6 har 2x6.5" men bare en av dem blir brukt til bass,Ikon7MK2 har 3x6.5" hvor 2 av de blir brukt til bass.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    Mentor6 har 2x6.5" men bare en av dem blir brukt til bass
    Tror du har misforstått grovt. Mentor 5/6 (også LE) er en 2 1/2-veis konstruksjon (om man teller diskantene som 1 enhet). Det vil si at begge "bassene" spiller bass. Ved 800hz (i M6) faller den nederste bassen av, og den øverste fortsetter som mellomtone OGSÅ. Den nedeste spiller fra 0-800hz og den øverste spiller fra 0-3400hz(ikke pirk på 0hz, dere vet hva jeg mener).

Litt mer on topic. Du skal bruke 75'000kr. På klubben kan du gå 2 veier i mine øyne. Dali Mentor er det danske, morsomme valget. Mentor 6 passer til veldig mye musikk og gjør sjelden noe helt feil. B&W CM er en litt annen vei. Denne syntes jeg heller litt mer mot "stemmemusikk" selv om den også fungerer på rock. Begge (CM9 og Mentor 6) låter veldig bra på pop, R'n'B og teckno/trance. Nå vet jeg ikke hva slags musikk du hører på men jeg personlig ville nok gått for Dali. Men mtp at du har Zepplin, og sannsynligvis liker denne, burde B&W også testes ut godt. Begge serien har uansett kraftig center og mulighet for både gulvstående, stativ eller vegghengte høyttaler. Den eneste "problemet" jeg ser i vurderingen din er at Mentor 6LE KUN leveres i satin hvit og Mentor Vokal kun leveres i sort og kirsebær. Mentor LCR derimot leveres i "hvit" (ref. Klubben), evt Ikon Vokal 2 som leveres i "high-gloss hvit". Men for alt jeg vet kan dette være 3 forskjellig nyanser av hvit. Uansett verdt å tenke på om det kun er Mentor 6LE som er aktuell.

Vet du er opptatt av å handle hos Hifi-klubben, men liker du Mentor kan du ikke la være å teste System Audio og Primare hos Soundgarden. SA Explorer hadde nok vært perfekt for deg, men blir nok litt over budsjett om du ikke kan kjøpe brukt da. Her har du også matchende center men denne er ikke like kraftfull som Dali/B&W sin. Ranger fra SA er også knakende god og i direkte konkuranse med Mentor og CM. Men vet av erfaring at denne krever endel effekt og det kan være vanskelig å få inn i budsjettet ditt uten å fire på kvaliteten. Da står vi igjen med Mantra 60 og jeg skal først som sist innrømme at denne ikke er helt i samme lige som de overnevnte men knakende godt og verdt en lytt. Et helt sett basert på Mantra vil spare deg for endel kroner også. Trenger ikke alltid bruke opp budsjettet.

Et siste tips er tyske Audio Physic som OHC i Oslo leverer. Her har du mange modeller å velge i, men til budsjettet ditt kan du starte med å kikke på Sitara (har disse selv som bakhøyttalere). De har også en ganske brutal center om du prioriterer mye film. Om du bor i nærheten av Porsgrunn kan du godt høre på Sitara her.

Ved valg av sub ville jeg ikke valgt noe fra noen av merkene nevnt over. Jeg vil heller ikke anbefale SVS som så mange andre gjør da jeg ikke hørt en god SVS ennå. Velodyne derimot har en bra serie ved navn CHT-Q. Her får du med fjernkontroll og EQ på kjøpet, og disse låter bra både til musikk og spesielt film. Disse får du hos bl.a. Soundgarden og OHC.

Velg først høyttaler, så kan vi hjelpe med forsterkervalg i etterkant. Er lettere da. Men savner litt bruksområde. Skal det prioriteres til musikk eller film og hvilken musikk spilles mest?

Geir Arne

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har du bestemt deg for å bruke så mye som 75k? Føler du at du trenger å bruke så mye for å få tilfredstillende lyd i stua?

Sjekk ut noen av surroundsettene fra XTZ til ca 20k, og en Denon 4311 reciver fra HiFiklubben. Som subber så kan jeg anbefale de som Baldric har på avtorget nå, de er noe av det bedre man kan ønske å få kjøpt.

Er du ute etter detaljerte høyttalere med noe krefter i så har Pioneer en ny serie(S-3ex) som har blitt skrytt i skyene, og de ser meget iøyefallende ut og, som er en kraftig bonus.

Som subb som er sån høvelig pen men samtidig yter bra(SPL) så har man PC serien til SVS (Lsound.no).

Har jeg valgt nå så har det blitt Pioneer, Denon og subbene til Baldric=)

Lykke til med letingen.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Er du ute etter detaljerte høyttalere med noe krefter i så har Pioneer en ny serie(S-3ex) som har blitt skrytt i skyene, og de ser meget iøyefallende ut og, som er en kraftig bonus.
    Men nå koster jo Pioneeren 60k bare for fronter. Så tror det blir vanskelig å få de til budsjett.

Geir Arne

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke S-1ex som koster 60k? kansje jeg har forvekslet S-3ex og S-1ex, men mente da de til 20-30k for frontene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3ern koster 60k. 1ern koster 80k. Hos Soundgarden i allefall.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mange gode tips og meninger, takker for responsen =).

Når det gjelder fargekræsj mellom Mentor 6 LEs satenghvit og andre høyttalere er det en ergerlig situasjon. Jeg hadde håpt på en hvit Mentor MK2-serie basert på LE-utgaven, men det kommer neppe med det første. Mentor 6 blir for smalt i mellomtonen, så da faller valget heller på CM9.

Jeg skal på en lytterunde førstkommende tirsdag. Tenker å stikke innom Hi-Fi Klubben og Soundgarden, da med ei lita lytteliste med forslagene fra ganilsen og Truls (takker ærbødigst for forslagene )

Så litt om musikksmak og bruk
    Det blir nok 30 % musikk, 70 % film (sånn røffly). Musikksmaken er variert mainstream. Gjengangerartistene året rundt er Cash, Muse, Daft Punk, Röyksopp, Audioslave (+ annet Chris Cornell), klassisk (fiolion- og/eller pianokonserter) og diverse punk rock på sommern (jeg vokste opp på 90-tallet, heh). Det virker som om jeg nok er ute etter en allrounder.

Når det gjelder film setter jeg pris på evne til å spille detaljert på både lavt volum såvel som høyt. Her har Mentorene et stor fortrinn opp mot B&Ws alternativ, som gjerne krever litt volum for å åpne seg helt. Holografisk evne er viktig; det er orntlig møkk når man merker at lyden virkelig kommer fra treboksene rundt TVen. Til filmbruken er en solid gjengivelse av rungende mannsrøst viktig(!), derav fokuset på en solid mellomtone.

Grunnet krav til at anlegget skal prestere i både musikk og film, vurderer jeg å kanskje investere i 2 stk. Ikon MK2 subber, fremfor én diger kladeis. Meik sense?

Det er mange grunner til at jeg velger å blåse så mye penger på en hjemmekino, men det bunner ut i at jeg er villig til å investere i gode opplevelser (er nok flere som kjenner seg igjen her..?)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mtp musikksmaken din, med unntak av klassisk, bør JBL LS sjekkes ut. Denne Rocker! Leveres også med passende sub.

Når det kommer til sub må du velge selv, men jeg hadde neppe valgt Ikon sub med mindre jeg hadde jobbet i klubben. Og i allefall ikke til noe annet enn Dali (for å matche utseende).

Men sjekk ut SA og JBL, kanskje til og med Dynaudio hos Soundgarden. Så poster du hva som falt mest i smak. Tror nemlig du har noen små overaskelser i vente om du kun har vært på klubben.

Geir Arne

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv mentor 6 og kan ikke si noe annet at du bør tenke to ganger vis du velger noe annet Helt råe høytalere!

Hadde du har mulighet for å høre dem, med f,eks: Forsterker/receiver #1, klassen som du har valgt. Etter man har kjørt en Audyssey romkalibrering på Denon reciveren, så tror jeg du vil endre synspunkt. Etter min mening ikke noe mangel på mellomtone der.
    Min tråd

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til cm9 mangler det litt på mellomtone i mentor, etter min mening..
    Veldig enig i det ganilsen sier: cm9 fungerer veldig bra på "stemmemusikk" og er kanskje litt begrenset på rock o.l.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, artig å se at brukerne som anbefaler henholdsvis Mentor 6 og CM9, er eiere av de respektive høyttalerne de snakker varmt om. Det sier meg én ting: her finnes det ikke ett galt valg, bare to riktige ;]

Åsså et par andre potensielle "riktige" da, har ikke vært på Soundgarden enda.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke et galt valg noen av dem, men tror jeg snakker for flere at vi(Hifi entustiaster) liker å "skryte"/bekrefte at anlegget er bra! Hehe.
    Min tråd

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slenger meg på forslag om mentor 6, hørte dem mot cm9. Kan nok være at cm9 ikke er noe for meg. For jeg syns det ble kjedelig, i forhold til Mentor 6 vel å merke!

Nå skal det sies at jeg ikke gikk for noen av dem 8)

M6 mener jeg i hvert fall jeg er virkelig verd penga !

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Hehe, artig å se at brukerne som anbefaler henholdsvis Mentor 6 og CM9, er eiere av de respektive høyttalerne de snakker varmt om. Det sier meg én ting: her finnes det ikke ett galt valg, bare to riktige ;]

Edit: Åsså et par andre potensielle "riktige" da, har ikke vært på Soundgarden enda.

Hadde samme dilemma som deg, og valgte CM9 ut i fra musikksmak. (Pink Floyd, Kari Bremnes, Santana, musikk med komplekst lydbilde og mye detaljer..) Mentor var en anelse lyse etter min smak, men det er som sagt delte meninger om dette.

Til syvende og sist blir det et spørsmål om smak og behag. Begge høyttalerne er meget gode. Et annet moment jeg vil gjøre deg oppmerksom på er at at Hi fi klubben ødelegger mye av CM9's potensiale ved konsekvent å matche dem med feil receivere og forsterkere. Tenker da på NAD (for grovkornet) og Denon (litt matt)

Pioneer i den større LX serien og Rotel effekt eksempelvis er mer nøytrale klangmessige og mer detaljerte, noe som passer B&W's varme/mørke klang betraktelig bedre. Så hvis du har en mulighet til å få testet B&W CM9 med noe annet enn det Hi fi klubben har i sitt sortiment, så ville jeg anbefale dette, før din endelige beslutning.

En annen ting jeg vil nevne med CM9 er at den tilhørende senteren CMC2 er en helt formidabelt god senter.høyttaler. Men det er jo Mentor Vokal også da

Uansett hva du velger, vil du helt sikkert bli godt fornøyd.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer -Tor- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve

Edit: Åsså et par andre potensielle "riktige" da, har ikke vært på Soundgarden enda.
    Er så enig. Det finnes ikke noe galt valg. Det vil alltid være den beste løsning å selv lytte til de forskjellige produkten og selv danne seg et bilde av hva man liker/ikke liker.

Men er enig i at det ikke alltid er lett å bestemme seg da finnes så utrolig mange gode produkter der ute:-)))

Venter spent på å høre hva du til slutt velger

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •