Lurves Mentor-hjemmekino **Komponenter bestilt!** - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har hatt Mentor 6 en stund nå, og er ekstremt fornøyd med bassen og oppløsningen i diskant, men må innrømme at B&W i samme prisklasse har en noe bedre mellomtone etter min smak. Uansett så er den luftige, oppløste diskanten viktigere for meg enn en mer fremtredende mellomtone, men dette blir personlig. Kan vel sikkert også matche annerledes med elektronikk for å få frem andre egenskaper.

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt en svært lærerik lyttesession, og sitter igjen med mange uttrykk og en liten håndfull spørsmål. Dessverre rakk jeg ikke innom Soundgarden (hva pokker er 1700 for en tid å stenge på!), men jeg håper å ta det etter studiene i morgen. Kommer tilbake med lytteinntrykk i morgen .

Edit: Da har jeg vært innom Soundgarden og lyttet på et knippe SA-høyttalere. Inntrykk kommer

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytterunden

Lyttematerialet var en blanding av Depeche Mode, Grinderman samt en del andre sanger egnet til høyttalertesting =).

Først ut på tirsdag var B&W CM9. B&W er kjent for å være ganske retningssensitive, så jeg gav dem en solid toe-in mot sweetspot. Her ble jeg rimelig skuffet av det jeg hørte. Jeg hadde på forhånd sett for meg at disse skulle være både slagkraftige og veldefinerte i bass og mellomtone. Lydbildet kan derimot best beskrives som rotete. Basstonene fløt sammen og var lodne i kantene. Det virket som om hele nedre registeret var komprimert på en måte som gjorde det vanskelig å skille ulike lyder fra hverandre. Lydbildet var mer lukket enn hos Mentor 6 (dassrullsyndromet), samtidig som det hele lød ganske kassete. De åpnet seg litt når de fikk pusterom til bakveggen, men forbedringen var minimal. Diskanten manglet dessuten de fineste detaljene. Noe kan nok skyldes dårlig forsterkermatching, dessverre var det bare en Denon AVR-3311 tilgjengelig i prøverommet. Noe sier meg at CM9 kan åpne seg betraktelig dersom de mates med et kraftigere effekttrinn.

Deretter stod Mentor 6 for tur. Disse lot jeg stå neeesten rett frem, da Dali typisk har god spredning. Hoisann! Lydbildet ble flere meter bredere, basstonene ble separerte og kontante og den holografiske effekten var så overbevisende at jeg ikke kunne la være å smile. Jeg følte meg faktisk tvunget til å gå frem til senterhøyttaleren for å forsikre meg om at den var koblet fra . Diskanten var hakket mer detaljert enn på CM9, og gjorde at musikken fikk en luftig kvalitet. Enkelte uttalte Ser og Ter var litt i det skarpeste laget, men det var absolutt innenfor min toleransegrense. Nok en gang kan noe skyldes forsterkermatching, da Dali er lettdrevne i forhold til B&W. Allikevel synes jeg Denons avrundede gjengivelse i de høye frekvensene var det som skulle til for å temme diskanten på Mentor 6. Jeg hørte også Mentor 6 på en NAD M3, men der ble diskanten for kvass for min smak.

Til sist prøvde jeg et par B&W 802 Diamond tilkoblet Denon A1HDA. Heh... DER snakker vi holografi og hakeslepp-effekt! Men men, litt over mitt budsjett :P.

I dag var jeg innom Soundgarden for å lytte på System Audio Explorer. De var naturligvis ikke å få tak i, så jeg måtte nøye meg med et par SA Ranger koblet til en Hegel H1. Det som overrasket meg mest var hvor ufattelig dypt disse små elementene gikk. Jeg hadde aldri hørt SA før, men noe sier meg at de har en ikke ubetydelig tilhengerskare . Butikken hadde dessverre plassert dem skammelig nær bakveggen, og hverken avstand eller toe-in var optimal. Jeg fiklet litt med dem, men det var ikke plass til å eksperimentere så mye. De låt hakket bedre enn CM9, men manglet den helt store romfølelsen. Om det skyldtes plasseringen vet jeg ikke, men jeg savnet noe særlig wow-effekt. Jeg hørte dem også på en Hegel H200. De låt en liten tanke fyldigere i bassen, men personlig hadde jeg klart meg fint med H1.

Da virker det foreløpig som om valget faller på Mentor 6! Jeg skal ta turen tilbake for å høre CM9 på en kraftigere forsterker, men inntil videre er de utelukket.

Steike for en romfølelse fra Mentor 6!

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Lytterunden

Lyttematerialet var en blanding av Depeche Mode, Grinderman samt en del andre sanger egnet til høyttalertesting =).

Først ut på tirsdag var B&W CM9. B&W er kjent for å være ganske retningssensitive, så jeg gav dem en solid toe-in mot sweetspot. Her ble jeg rimelig skuffet av det jeg hørte. Jeg hadde på forhånd sett for meg at disse skulle være både slagkraftige og veldefinerte i bass og mellomtone. Lydbildet kan derimot best beskrives som rotete. Basstonene fløt sammen og var lodne i kantene. Det virket som om hele nedre registeret var komprimert på en måte som gjorde det vanskelig å skille ulike lyder fra hverandre. Lydbildet var mer lukket enn hos Mentor 6 (dassrullsyndromet), samtidig som det hele lød ganske kassete. De åpnet seg litt når de fikk pusterom til bakveggen, men forbedringen var minimal. Diskanten manglet dessuten de fineste detaljene. Noe kan nok skyldes dårlig forsterkermatching, dessverre var det bare en Denon AVR-3311 tilgjengelig i prøverommet. Noe sier meg at CM9 kan åpne seg betraktelig dersom de mates med et kraftigere effekttrinn.

Deretter stod Mentor 6 for tur. Disse lot jeg stå neeesten rett frem, da Dali typisk har god spredning. Hoisann! Lydbildet ble flere meter bredere, basstonene ble separerte og kontante og den holografiske effekten var så overbevisende at jeg ikke kunne la være å smile. Jeg følte meg faktisk tvunget til å gå frem til senterhøyttaleren for å forsikre meg om at den var koblet fra . Diskanten var hakket mer detaljert enn på CM9, og gjorde at musikken fikk en luftig kvalitet. Enkelte uttalte Ser og Ter var litt i det skarpeste laget, men det var absolutt innenfor min toleransegrense. Nok en gang kan noe skyldes forsterkermatching, da Dalier er lettdrevne i forhold til B&W. Allikevel synes jeg Denons avrundede gjengivelse i de høye frekvensene var det som skulle til for å temme diskanten på Mentor 6. Jeg hørte også Mentor 6 på en NAD M3, men der ble diskanten for kvass for min smak.

Til sist prøvde jeg et par B&W 802 Diamond tilkoblet Denon A1HDA. Heh... DER snakker vi holografi og hakeslepp-effekt! Men men, litt over mitt budsjett :P.

I dag var jeg innom Soundgarden for å lytte på System Audio Explorer. De var naturligvis ikke å få tak i, så jeg måtte nøye meg med et par SA Ranger koblet til en Hegel H1. Det som overrasket meg mest var hvor ufattelig dypt disse små elementene gikk. Jeg hadde aldri hørt SA før, men noe sier meg at de har en ikke ubetydelig tilhengerskare . Butikken hadde dessverre plassert dem skammelig nær bakveggen, og hverken avstand eller toe-in var optimal. Jeg fiklet litt med dem, men det var ikke plass til å eksperimentere så mye. De låt hakket bedre enn CM9, men manglet den helt store romfølelsen. Om det skyldtes plasseringen vet jeg ikke, men jeg savnet noe særlig wow-effekt. Jeg hørte dem også på en Hegel H200. De låt en liten tanke fyldigere i bassen, men personlig hadde jeg klart meg fint med H1.

Da virker det foreløpig som om valget faller på Mentor 6! Jeg skal ta turen tilbake for å høre CM9 på en kraftigere forsterker, men inntil videre er de utelukket.

Steike for en romfølelse fra Mentor 6!

Bare lurer litt, jeg. Hvis du absolutt vil ha Mentor 6, hvorfor da ikke bare kjøpe dem? Det er en bra høyttaler, så du blir sikkert fornøyd.

Som jeg forklarte lengre opp, så har ikke HFK noen matchende forsterker til CM9. NAD og Denon er altfor dårlige til å få fram detaljene CM9 er kjente for. Det blir for grovkornet, matt og tilbakelent, uansett hvor mye HFK påstår noe annet. Det hører du jo selv!

3311 er rett og slett søppel for en krevende høyttaler som CM9.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Bare lurer litt, jeg. Hvis du absolutt vil ha Mentor 6, hvorfor da ikke bare kjøpe dem? Det er en bra høyttaler, så du blir sikkert fornøyd.
    Den insinuasjonen stemmer nok ikke; det er ikke slik at jeg har forutinntatte preferanser i Mentors favør . På lytterunden var det derimot de som kom best ut, men som jeg sa mistenker jeg at det har en del å gjøre med forsterkeren. Jeg vil ha den lyden som passer best for min smak, men vil ikke avfeie en høyttaler på grunnlag av én dårlig opplevelse.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt tilfelle vil det uansett være snakk om å ha et separat effekttrinn til frontene, kan det ordne opp i 3311s svakheter? Har du erfaring med andre HFK-produkter sammen med B&W? Alternativene er vel Classé, Cambridge og Lyngdorf.

Jeg har en Parasound NC2250 med min Denon 3311 og Mentor 6, og skal si dette dekket alle "småhullene" til reciveren. Ga høytalerene akuratt den effekten de trengte for å yte maks på høy lyd!
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Jeg har en Parasound NC2250 med min Denon 3311 og Mentor 6, og skal si dette dekket alle "småhullene" til reciveren. Ga høytalerene akuratt den effekten de trengte for å yte maks på høy lyd!
    Hvordan synes du lyden ble med Parasound effektforsterker enn med NAD på Dali høytalere. Jeg har noen Ikon 7mk2 og en Pioneer Sc-Lx73 som jeg vurderer en effektforsterker på. Spiller for det meste jazz musikk.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørt NAD med dem isteden desverre, så noen sammenligning der kan jeg ikke gi Men en sammenligning med og uten effekt kan jeg gi, og det var en stor forskjell! Skulle ikke tro det, men høres bedre vis man er vandt til effekten å kjører så høytalerene uten effektrinn.
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg skulle gå for Mentor 6, ble jeg anbefalt Denons PMA-2010 som effekttrinn på det varmeste. Jeg har stilt det samme spørsmålet i en annen tråd, men det skader ikke å spørre flere ganger: Hvorfor i alle dager har en forsterker til 17k en utgangseffekt på 2 x 80 W, og hvilken rolle spiller det i denne sammenhengen?

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel & B&W CM serie

Hei

Har du ikke muligheter for å få en Hegel forsterker på hjemlån?, hvis du har det, ta den med på nærmeste HFK og be om å få teste den på B&W CM9.
    Eventuellt få et hjemlån på Pioneer SC-LX73 / 83.
    Ihvertfall låter både Hegel H100 og H200 enormt bra på B&W CM9.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, stikke innom HFK med en Soundgarden-amp. I like the way you think ^^

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, stikke innom HFK med en Soundgarden-amp. I like the way you think ^^
    Hei

Hvis de på din lokale HFK er noelunde oppegående og greie, blir ikke det noen problem. På min lokale HFK er det flere som setter pris på å få høre andre produkter enn bare det dem selger selv.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg skulle gå for Mentor 6, ble jeg anbefalt Denons PMA-2010 som effekttrinn på det varmeste. Jeg har stilt det samme spørsmålet i en annen tråd, men det skader ikke å spørre flere ganger: Hvorfor i alle dager har en forsterker til 17k en utgangseffekt på 2 x 80 W, og hvilken rolle spiller det i denne sammenhengen?
    Fordi det er ærlige watt, oppgitt med lav forsvrengning bl.a. Kjenn på vekten så merker du at denne er godt bygget. Den er dessverre (eller PMA2000 i allefall) litt slapp i bassen. Minner litt om EC lyd syntes jeg, med litt "snillere" dynamikk.

Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Har du ikke muligheter for å få en Hegel forsterker på hjemlån?, hvis du har det, ta den med på nærmeste HFK og be om å få teste den på B&W CM9.
    Eventuellt få et hjemlån på Pioneer SC-LX73 / 83.
    Ihvertfall låter både Hegel H100 og H200 enormt bra på B&W CM9.
    Dette er faktisk en god ide. Hegel er en ganske god match på B&W. En H200 har dynamikk og krefter nok til å hanskes med disse.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Fordi det er ærlige watt, oppgitt med lav forsvrengning bl.a. Kjenn på vekten så merker du at denne er godt bygget. Den er dessverre (eller PMA2000 i allefall) litt slapp i bassen. Minner litt om EC lyd syntes jeg, med litt "snillere" dynamikk.
    Godt mulig det er en kombinasjon av ærlige watt og ellers dyr konstrusjon. Ærlige watt alene holder ikke vann, da flere integrerte forsterkere til under 10.000-lappen byr på 150+ ærlige watt. Når det gjelder bass fikk jeg inntrykk av at det var nettopp det PMA-2010 hadde i bøtter og spann, ref. test i WHF:

"Bags of bass and enthusiasm
    However, specifications can be deceptive, and the Denon ably illustrates that point. Listen to it in full flow and it sounds like a monster: [...] one of the most solid bass performances we’ve heard at this price level."

Jeg tar turen innom Soundgarden og hører om det lar seg gjøre å deponere en H100, H200 blir en smule for dyrt (blir lite igjen til julepresanger ). Jeg håper virkelig CM9 åpner seg opp med et dedikert effekttrinn, de er for good lookin' til å bli avfeid allerede !

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var mer enn nok bass med PMA, men bassen var litt slapp. Jeg foretrekker en litt strammere fremføring av de nedre toner.

Når det kommer til W/kr så finnes det billigere saker med mer W som du sier. Men kvaliteten er nok lavere. Men dette går såklart på hva man trenger. Til CM9 er nok Denon for svak, og da hjelper det ikke hvor bra kvaliteten er.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det var mer enn nok bass med PMA, men bassen var litt slapp. Jeg foretrekker en litt strammere fremføring av de nedre toner.

Når det kommer til W/kr så finnes det billigere saker med mer W som du sier. Men kvaliteten er nok lavere. Men dette går såklart på hva man trenger. Til CM9 er nok Denon for svak, og da hjelper det ikke hvor bra kvaliteten er.
    Jeg foretrekker en kontant, slagkraftig bass selv fremfor en lodden en. Hvilke andre forsterkere er det som leverer en strammere bass enn PMA-2010, men samtidig har en avrundet, myk diskant? Som nevnt tidligere prøvde jeg Mentor 6 på en NAD M3, men det lød som å skjære frossent kjøtt med båndsag. Jeg skal jeg prøve Hegel H100 til CM9, men savner et alternativ til Mentor 6 :P.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, si det. Primare er en favoritt hos meg på litt livlige høyttalere. Selv I21 til under 10k kan fungere godt på Dali. Men har ikke testet den komboen.

Eneste jeg har testet på "dyr" Dali er dyr EC, og da var mye riktig (utenom prisen). :P H100 bør ikke være dum match til Dali den heller men det må du teste ut. Har ikke testet så mange amper i den prisklassen dessverre, men skal skrike ut om jeg kommer på noe.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er handlelista ferdig, og varene ble bestilt på fredag . Etter å ha testet tålmodigheten til Soundgarden og HFKs personale i flere uker, falt valget på Dali Mentor.

innledningsvis vil jeg rette en takk til alle som har bidratt i tråden. Det har kommet mange gode forslag, og selv om jeg ikke har fått lyttet på alle foreslåtte kombinasjoner har jeg hatt god nytte av alle råd. En spesiell takk til Geir Arne; stående invitasjon til kinoen er en given.

Den ferdige hjemmekinoen ser slik ut:

Front: Dali Mentor 6
    Senter: Dali Mentor Vokal
    Bak: Dali Mentor 1
    Subwoofer: Dali Ikon Sub MK2 x 2
    Receiver: Denon AVR-3311
    Effekt: Denon PMA-A100
    Høytt.kabel: VDH The Teatrack biwire (mest for sjåvv)
    Terminering: Dali STD Spade

Jeg skal få ordnet en eller annen løsning for trådløs musikkstreaming, men foreløpig prioriterer jeg å sette sammen hjemmekinoen. Ellers prøver jeg å få tak i vegg- eller takfester til Mentor 1, men har til nå hatt lite hell. Det er vanskelig å vite hvilke fester som passer til Mentor 1s skruehull (35 mm mellom hvert hullsenter). Jeg vil helst ikke bruke B-tech 77 da det har liten vertikal tilt. Forslag?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nybestilt Kino liste! Må si det blir litt av noen bakhøytalere du har bestilt deg^^
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant tråd!
    Ser jeg burde kikket litt nøyere i forumet før jeg la ut min post om valg av hjemmekino-høytalere. Jeg har vurdert Mentor-serien selv og ble overbevist av denne tråden.

Et par spørsmål til deg og andre som har fulgt denne tråden:

Jeg vurderer Mentor LCR som bak- og sidehøytalere (skal bygge 7.2 hjemmekino). Hva er grunnen til at du ikke valgte disse?

Ang. subwoofers så vurderer jeg en av de større SVS'ene fra Lsound.
    Vil disse fungere greit i et Mentor sett?

Mvh
    Håvard

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •