Stacking av bassmoduler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stacking av bassmoduler

Lurer på om noen har målt effekten av å stacke subwoofere kontra singel sub ved gulv. Altså målt responsen i sweetspot. Eller kanskje kan linke til slik måling evt. simulering.

Jeg har noen ekstra basselementer liggende, og tanken på å bygge litt i høyden frister. Er det liten forandring i respons (dipper/peaker), da frister det ikke så mye siden det da vil bli en relativt svær og dominerende høystakk i stuen.

Kunne jo målt selv, men har ikke måleutstyr. Dog har jeg to kasser med dobble 10"ere som kan settes oppå hverandre til en 160cm høy bassøyle, så hvis noen med måleutstyr i nærheten av Karmøy/Hgsd vil prøve ut, stilles disse til disp. for måling.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oooooh...A can of worms!

Nei hva skal man si. Det avhenger av en rekke faktorer. Antall, størrelse, hvor tett elementene sitter, hvor eventuelle porter er plassert, bredde på baffel, osv osv osv.

Normalt ender du opp med 1-2 db økning i effektivitet dersom elementene havner nærme nok hverandre (dobling av antall elementer). Dersom du har så mange at du ender opp me en linesource, vinner du 3dB ekstra (3db redusksjon pr. dobbling av avstand i stedet for 6db)

Når det gjelder dipper og peaker, vil det avhenge av hvordan rommet ditt reagerer. Vanskelig å si uten først å ha målt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Oooooh...A can of worms!

Nei hva skal man si. Det avhenger av en rekke faktorer. Antall, størrelse, hvor tett elementene sitter, hvor eventuelle porter er plassert, bredde på baffel, osv osv osv.

Normalt ender du opp med 1-2 db økning i effektivitet dersom elementene havner nærme nok hverandre (dobling av antall elementer). Dersom du har så mange at du ender opp me en linesource, vinner du 3dB ekstra (3db redusksjon pr. dobbling av avstand i stedet for 6db)

Når det gjelder dipper og peaker, vil det avhenge av hvordan rommet ditt reagerer. Vanskelig å si uten først å ha målt.
    Ja, bass er sprengstofftema her på AVF.

For min del er jeg nysgjerrig på i hvilken grad bygging av en ekstra basskasse vil utgjøre merkbar forskjell mht. resonanser. Uansett blir ikke avstanden til tak mer enn h.h.v. 30 og 90cm for nedre/øvre basselement, så jeg tipper effekten ikke blir allverdens. Men man får jo større kapasitet da, og det er alltid kjekt. Usynlig blir det neppe i stuen, så vi får se om jeg tar meg bryet med å snekre et par kasser til. Det beste er nok som du sier, å måle selv i egen stue.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh

Dog har jeg to kasser med dobble 10"ere som kan settes oppå hverandre til en 160cm høy bassøyle,
    Du vil oppleve en utrolig mye bedre og jevnere respons med stacking.

Forslag 1:
    La elementene i den nederste kassen vende mot midten og den øverste kassen rett framover, ikke toe-in mot sweetspot.

Forslag 2:
    La begge kassene i tårnet stå 45 grader i forhold til hjørnet. Det mest solide hjørnet.
    (Det er denne løsningen jeg benytter på eget tårn i dag)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er likt for bassrefleks som for horn, men for basshorn så vil også f-3db synke, altså mer samlet trøkk i bunn! Ble litt overrasket når jeg såg dette i specs fra JBL vedr stacking, men fikk også servert en vitenskaplig forklaring på dette selv om jeg selvsagt ikke finner den igjen nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Vet ikke om det er likt for bassrefleks som for horn, men for basshorn så vil også f-3db synke, altså mer samlet trøkk i bunn! Ble litt overrasket når jeg såg dette i specs fra JBL vedr stacking, men fikk også servert en vitenskaplig forklaring på dette selv om jeg selvsagt ikke finner den igjen nå.

Det har vel med hvordan hornet kobler til luften. Med firkantede horn kan munningen plasseres veldig tett.

Når det gjelder vinkling, vil ikke forskjellene normalt være særlig store for subber. De er uansett rundtstrålende. Det som endrer seg er utbredelsen av trykkbølgen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du vil oppleve en utrolig mye bedre og jevnere respons med stacking.

Forslag 1:
    La elementene i den nederste kassen vende mot midten og den øverste kassen rett framover, ikke toe-in mot sweetspot.

Forslag 2:
    La begge kassene i tårnet stå 45 grader i forhold til hjørnet. Det mest solide hjørnet.
    (Det er denne løsningen jeg benytter på eget tårn i dag)
    Jeg får teste ut med 10"erne så fort jeg får på plass nødvendig elektronikk. Nesten så jeg håper det ikke fungerer siden jeg i utgangspunktet kjører noen 15" basser nå - blir fort litt volum når hvert element vil ha 100L+ og man skal bygge i høyden i tillegg...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •