Skal ha nye høytalere - Dali Mentor menuet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal ha nye høytalere - Dali Mentor menuet?

Hei.
    Jeg skal ha nye høyttalere. De må være små siden stuen min ikke har plass til store. Og kona godtar kun små høyttalere...

Planen min var å kjøpe Dali Fazon Sat, men jeg var innom hifiklubben på lørdag og hørte på både Fazon og Dali Mentor menuet.
    Etter å ha hørt Mentor Menuet så ble Fazon uaktuell. Fazon, som skal være bra, hørtes ut som en "blikkboks" i forhold følte jeg.

Forsterkeren jeg har er en Onkyo TX-SR608, vil disse virke bra sammen med Mentor menuet?
    De største høyttalerne jeg får lov til å anskaffe er i størrelse med Dali Ikon 1MK2. Vil disse være like bra som Menuet?
    Eller er det noen andre høytalere i den størrelsen jeg bør vurdere?
    Dali Mentor 1 er vel kanskje overkill? Synes også at de er litt vel dyre. Mentor menuet er egentlig dyrere enn jeg først hadde tenkt meg. Men å betale 5k for Fazon etter å ha hørt Mentor Menuet var uaktuelt.

Håper noen kan hjelpe meg, siden jeg er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe nå.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ezekuel
    De største høyttalerne jeg får lov til å anskaffe er i størrelse med Dali Ikon 1MK2. Vil disse være like bra som Menuet?

Øh, nei . Menuet er en perle av en høyttaler, igjen leverer Dali syk ytelse til prisen. Dog, IKON1mk2 er en bra høyttaler det også!

Alternativet kan kanskje være B&W CM1?! men vet ikke helt om forsterkern din liker dem... Disse koster 7000kr nå mener jeg... Enda lengre ned finner vi jo Lektor 1/2 som også mottar gode skytsmål, samtidig har jo B&W en som heter 686!!! Abefaler at du lytter til disse også .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Øh, nei . Menuet er en perle av en høyttaler, igjen leverer Dali syk ytelse til prisen. Dog, IKON1mk2 er en bra høyttaler det også!
    Synes også at Menuet hørtes helt fantastisk bra ut til å være en så liten høyttaler. Har hørt at B&W kan være litt tung drevne, men dette aner jeg ikke noe om. Hvis forsterkeren min takler de så kan jeg selvfølgelig sjekke opp CM1 også. :razz:
    Er redd jeg blir litt skuffet over prestasjonene hvis jeg går ned til de mindre modellene som Lektor serien til Dali og B&W sin DM serie etter å ha hørt Menuet.
    Har vel funnet ut at jeg må ut med litt penger for å bli ordentlig fornøyd med lyden.

Men å gå opp til Mentor 1 er kanskje bare tull? Forsterkeren min takler kanskje ikke det så bra heller?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke du skal bekymre deg over forsterkeren. mentor 1 er veldig lettdrevne. fungerer fint selv med en del minianlegg, så er ikke mange watt du trenger på de. CM1 er langt mer kresen på wattene. Lydmessig det du får igjen for de ekstra tusenlappene opp fra mentor menuett til mentor 1 er jo bånddiskanten med herlig detaljnivå og god spredning av lyden. tror du vil bli veldig fornøyd med begge disse to

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor Menuet er en pærle av bokhyllehøytalere, faktisk min favoritt i Dali sin serie over småhøytalere. Dette er en høytaler som leverer veldig godt oppløst lydbilde tross 4,5" element. Jeg synes dette er en liten men faktisk veldig morsom og seriøs høytaler, synes det er rart ikke flere som ønsker god lyd velger disse. Her får man alt i en herlig forpakning, ønsker deg lykke til i høytalerjakten og håper disse får en plass på hylla di.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Dali Mentor Menuet er en pærle av bokhyllehøytalere, faktisk min favoritt i Dali sin serie over småhøytalere. Dette er en høytaler som leverer veldig godt oppløst lydbilde tross 4,5" element. Jeg synes dette er en liten men faktisk veldig morsom og seriøs høytaler, synes det er rart ikke flere som ønsker god lyd velger disse. Her får man alt i en herlig forpakning, ønsker deg lykke til i høytalerjakten og håper disse får en plass på hylla di.
    Så du synes ikke det er noe poeng i å gå noen tusen opp og velge Mentor 1?

Slik det er nå, så heller jeg mot Mentor Menuet. Jeg ble veldig overrasket over hva disse små høyttalerne leverte av lyd. Diskant og mellomtone var i en annen liga enn på Fazon. Skjønner at det er verdt å betale litt ekstra for god lyd
    Håper bare at de presterer det samme i min stue uansett hvilken høyttalere jeg velger Mentor Menuet eller Mentor 1..?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ezekuel
    Så du synes ikke det er noe poeng i å gå noen tusen opp og velge Mentor 1?

Slik det er nå, så heller jeg mot Mentor Menuet. Jeg ble veldig overrasket over hva disse små høyttalerne leverte av lyd. Diskant og mellomtone var i en annen liga enn på Fazon. Skjønner at det er verdt å betale litt ekstra for god lyd
    Håper bare at de presterer det samme i min stue uansett hvilken høyttalere jeg velger Mentor Menuet eller Mentor 1..?
    Legger ved et par tester så kan du få litt innblikk hva Magasinene synes om disse, om man går for Mentor 1 så får man litt større bass element dvs bedre "fylde" i lydbildet, men sjekk ut testene under så får du et inntrykk.

Legger ved en test av Mentor 1
    http://www.hifiklubben.com/files/tes...iFi_200706.pdf

Test av Mentor Menuet
    http://www.hifiklubben.com/files/Tes...IFI_200912.pdf

Begge er knallgode høytalere og det ligger litt på hva man ønsker å legge i det, lyd er subjektivt og det er smak og behag samt folks ører oppfatter lyd forskjellig. Når man ser på disse testene har begge fått toppscore og det sier litt om kvaliteten i produktet.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med din forsterker ville jeg også kikket på PSB Imagine B.

-imageb5-jpg

Fra kompakthøyttalertesten i Lyd&Bilde:

Om du er mest opptatt av rock, hip hop, trøkk og moro, og kanskje har elektronikk av litt enklere kaliber, så kan testens beste kjøp, PSB Imagine B være et bra alternativ. En mer komplett høyttaler til 7.000 kroner tror vi er vanskelig å finne!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i samme problemstilling selv. Har lyttet på mentor 1 og mentor lcr på klubben og de låter helt fantastisk men er litt i overkant dyre. Tenkte å sjekke ut mentor menuet også.

Men hva med System Audio Comet? Noen som har erfaring med disse uten bruk av subwoofer?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lest litt mer rundt og er veldig usiker når det kommer til Mentor 1. Fant denne tråden på forumet http://avforum.no/forum/1400911-post22.html.
    Personen her har kjøpt Dali Mentor 1 og har en Onkyo SR606 som er en tidligere modell av den jeg har.
    Som han skriver i innlegget:
    "Men, under dramatiske scener hvor det er mye informasjon i lydbildet, som under de heftigste actionscenene i Transformers, faller det litt i grus. Fine og reine toner blir byttet ut med et kaos av lyd som er ubehagelig å høre på. Jeg regner med at receiveren skal ha mye av skylden her. Må også nevne at de øverste tonene er i det lyseste laget, S-lyder spesiellt.

Musikk i stereo var overaskende bra, men også her skinner de lyseste tonene litt igjennom."

Er det noen som har erfaring med Onkyo Sr608 og Dali Mentor 1? Passer ikke Onkyo så godt sammen med denne høyttaleren?

Kan nok se ut som at det er Dali Mentor Menuet det blir på meg.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor Menuet er en pærle av bokhyllehøytalere, faktisk min favoritt i Dali sin serie over småhøytalere.
    Passer kanskje å dele noen visuelle inntrykk her?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg: Det er jo helt klart og denne høytalern fortjener all oppmerksomheten den kan få, rart ikke flere velger en slik løsning i dagens moderne hjem.

Jeg hørte denne først på messen i lørenskog og ble helt satt ut, synes den spilte så forbausende bra til å være så liten. Helt nydelig høytaler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite overblikk

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I symbiose med SONOS

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da noen flotte bilder da gitt, har du anskaffet deg disse eller? Om jeg skulle hatt et minimalistisk system med feks Sonos så er dette helt klart et hotpick. Post gjerne flere bilder av herlighetene, er altfor lite bilder av dem ute.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da noen flotte bilder da gitt, har du anskaffet deg disse eller? Om jeg skulle hatt et minimalistisk system med feks Sonos så er dette helt klart et hotpick. Post gjerne flere bilder av herlighetene, er altfor lite bilder av dem ute.

Dali brukte nesten to år for å utvikle denne høytalerern, var på Dali eventet på triaden når dere holdt messe der ute. Veldig int å høre på Jacob eller hva han het, når det kom til utviklingen fikk de ikke helt bestemt hvilke frekvenser de skulle dele elementene på. Vi fikk også se på delene de brukte i høytalerne sine, den gummien som sitter i opphenget imponerte meg mest. De hadde en kule av dette og slapp den ned på bordet, den lå dønn stille etter fallet og var helt død.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Post gjerne flere bilder av herlighetene, er altfor lite bilder av dem ute.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig flotte bilder Bård Ivar, hva slags kamera og objektiv er disse tatt med?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig flotte bilder Bård Ivar, hva slags kamera og objektiv er disse tatt med?
    Takker....Nikon D90 m/Sigma 18-200 + Canon 500D Close-Up

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •