Hva slags/hvor mye lyd kommer EGENTLIG ut av surroundhøyttalerne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva slags/hvor mye lyd kommer EGENTLIG ut av surroundhøyttalerne?

Skal kjøpe nye surround og surround back høyttalere.

Så vidt jeg forstår kommer det bare "ambient" lyder fra surround høytalere, typisk glass som knuser, vannet som skvulper etc.

Billige småhøyttalere burde klare å få fram disse effektene like godt som store dyre høyttalere?

Eller er jeg helt på bærtur her?

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt trenger ikke bakhøyttalerne være store og dyre, nei. Men hvor små og billige de kan være kommer vel litt an på hvordan resten av anlegget er. Har du en frontrekke til 100k, bør du kanskje legge litt ekstra penger i bakhøyttalerne også. Alt er relativt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke ha noen store høyttalere bak, men ha noen som sprer lyden godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Har du noen eksempler på høyttalere som sprer lyden bedre enn andre?

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et 7.1 oppsett kan det jo være aktuelt å ha dipole/bipole høyttalere på bakvegg og direktestrålende på sidene. Av hensyn til homogeniteten i lydbildet bør heller ikke størrelsen være altfor liten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    I et 7.1 oppsett kan det jo være aktuelt å ha dipole/bipole høyttalere på bakvegg og direktestrålende på sidene. Av hensyn til homogeniteten i lydbildet bør heller ikke størrelsen være altfor liten.
    Jeg går for et 7.1 oppsett. Hva er dipole/bipole høyttalere? Høyttalere som sprer lyden i to retninger?

Newcomer moppeken sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W ds3 er dipole/bipole høyttalere
    B&W DS3 Bakhøyttalere | Hi-Fi Klubben

Et lite utdrag hva dipole/bipole betyr. "Avhengig av plassering og innstilling kan den brukes enten i direktestrålende (monopol) eller dipol konfigurasjon, dvs. den gjengir identisk lyd i to forskjellige retninger samtidig – akkurat som surround/bakhøyttalere i kinosaler. DS3 kan derfor gi optimalt lydbilde både til musikk og film. Når elementene som er plassert på siden er aktive (dipol konfigurasjon) får du optimal spredning til filmlyd. Med et enkelt trykk på bryteren i front, kobler du fra de to elementene på siden, og høyttaleren utstråler lyd kun i én retning (monopol). Vips – så er du klar til å nyte krystallklar og presis gjengivelse av flerkanals musikk."

Har disse selv, og er meget fornøyd

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kendo
    Har du noen eksempler på høyttalere som sprer lyden bedre enn andre?
    Mirage sine sprer lyden bra.
    Resonans Lyd & Bilde

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Mirage sine sprer lyden bra.
    Resonans Lyd & Bilde
    +1 Omd-R

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle refleksjonshøytalere sprer lyden godt men det er en bakdel å det er at de ikke blir så kontante i lydopplevelse.
    dvs effektlyder som gjør at man hopper i stolen blir ikke så effektive ved refleksjonshøytalere som det direkte vil gjøre.

Til ekte lydkanaler bør man (etter min mening) bruke direkte høytalere
    For bruker man høytalere for å lage den ekte lyden diffuse å blande den i hele rommet så er jo noe av vitsen med 5.1 og 7.1 ekte surround borte
    Ikke alle kan bruke direkte høytalere til oppsett å da velger de diffuse høytalere .
    Hvorfor ikke alle bruker direkte er ...plasseringsproblemer som gjør at man ikke får avstand , høyde , lengde til høytaler som gjør at man kan oppleve ubehag med direkte lyd eller dårlig utnyttelse av lyd

Dipole er for å skape et null ommeråde (sweetspot) å være så diffuse at lyden ikke er lokaliserbar men kommer fra alle retninger.
    (monterer man feil en dipole høytaler får man også helt feil lyd å mister den totale dipole effekten....når man sitter utenfor null ommeråde)

Bipole som Gurba nevner vil være bra bakhøytaler fordi den har stort ommeråde for sprdning av lyd
    dvs den gir litt direkte lyd som angir hvor hendelser er + den gir refleksjonslyd.
    Siden den dekker store ommeråder med direkte lyd vil den også kunne passe for alle sitteplasser hvor enn det er.
    Høytaleren blir mere fleksibel for plassering
    Som nevnt vil den gjøre at man lokaliserer hendelse i lyden + da gi omgivelses lyd fyller godt lydmessig

mange høytalere har bryter for å veksle mellom feks bipole , direkte(monopole)
    eller dipole bipole.....monopole bipole dipole ...............
    Dette er kjekt da man kan selv velge ut fra lyd man avspiller å hva man mener låter best
    ...der stereo blir simmulert til surround , der man har ekte surround , der man har ekte surround i 5.1 lyd og utvider til 7.1 , musikk , film , sacd , dvda osv osv

Alternativ til alle nevnte høytalertyper er Klipsh RS som vil gi en blanding av direkte og refleksjonslyd med god dekkning for sitteplasser

Hvor mye lyd som er lagt til hvert spor/kanal/høytaler i ekte surround varierer fra film til film
    (helhetlig det er litt mere enn stereo lyd men forskjell er at lydene er fordelt til ulike og flere høytalere enn fronter...om man sammenligner 5.1/7.1 mixet ned til stereo )

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke ambiente lyde som kommer bakfra. Det er lyder som er med på å skape romfølelse og ting som foregår bakfra. F.eks. glass som du ser knuse gir lyd forfra.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er vel ikke ambiente lyde som kommer bakfra. Det er lyder som er med på å skape romfølelse og ting som foregår bakfra. F.eks. glass som du ser knuse gir lyd forfra.
    Er vel ingen regel for hvem type lyd /hvor mye som legges til surround back i ekte 7.1 men opp til den som lager filmen
    også ambiente lyder Ambient Sound
    Lydsporene (7.1) er sepparate før de legges på disc da som enten codec eller multichannel pcm så det er ingen decoder (codec) som lager lyden til surround back .

Der filmlyd er 5.1 men bruk av 7.1 høytalere er det utvidelses codec som lager de to ekstra kanalene bak

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt, men er lyden i bildet så er den jo i frontrekka og ikke bak annet enn som støttelyd. Det er jo litt kjipt med fuglekvitter i bakkanalene hvis fuglen faktisk er i bildet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Forsåvidt, men er lyden i bildet så er den jo i frontrekka og ikke bak annet enn som støttelyd. Det er jo litt kjipt med fuglekvitter i bakkanalene hvis fuglen faktisk er i bildet.
    he he får satse på at det er en annen fugl (er vel skjelden lyd blir fremstillt så dårlig på ekte surround)

men
    er jo de som har alle høytalere i frontrekke + bak i feks dipole å da kan det vel kvittre litt her og der

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsen på bakhøyttalerne bør ikke undervurderes etter mitt syn. Jeg har selv erfart stor bedring i lydbilde ved å velge litt større høyttalere bak. Men det er vel mest hensiktsmessig at de er mindre enn fronthøyttalerne selvsagt. Også bør størrelsen på surroundhøyttalerne være logiske i forhold til forsterkeren du har til å drive dem (inkl. frontene).

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Alle refleksjonshøytalere sprer lyden godt men det er en bakdel å det er at de ikke blir så kontante i lydopplevelse.
    dvs effektlyder som gjør at man hopper i stolen blir ikke så effektive ved refleksjonshøytalere som det direkte vil gjøre.
    Dette får meg til å tenke på opplevelsen jeg har hatt med konserten til rockegruppa Yes, Live in Montreaux. Ca. 22 minutter ute i konserten kommer det en høy plystrelyd fra venstre surround. Det er i det området jeg har inngangsdøren og jeg skvetter til like mye hver gang. Det går kaldt nedover ryggen på meg og jeg regner fullt ut med at det står noen i døråpningen og vil tilkalle min oppmerksomhet. Jeg har forresten Tannoy Reference Signature Dc4T som bakhøytalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min oppelvelse er at det er ganske mye trykk på enkelte filmer i bakkanalene. Har flere ganger lurt når det kommer små drønn fra bak/side kanaler.

Har tidligere hatt Bi/Di polar og vanlig direkte høytalere men felles for disse er at de har rundet av på ca 80HZ. Nå ruller bak høytalerne av på ca 23HZ som frontene. LIke høytalere er utrolig bra SACD Blu-ray Musikk er min erfaring.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •