Sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Sub?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub?

Sitter og hører på musikk og savner fælt mer trøkk i bånn..

Dette er dagens oppsett:

Yamaha RX-V2065
    B&W DM310 front (skal erstattes med Klipsch RF-82B mkII)
    Klipsch RC-52 senter
    Klipsch RB-51 bak

Det blir desidert mest musikk, men litt film blir det også.

Har lest og vurdert litt og ser for meg en 10" til ca 3k som et utgangspunkt.

Drømmen hadde vært å ende opp med en rent Klipsch-oppsett, men da er jeg redd budsjettet sprekker (som alltid?).

Ser at XTZ sine sub'er får mye bra kritikk.

Magnat har en 8" og en 12" til budsjettvennlige priser.

Synspunkter og tips?

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

subb

Sitat Opprinnelig postet av Arguzen

Dette er dagens oppsett:

Yamaha RX-V2065
    Klipsch RC-52 senter
    Klipsch RB-51 bak

Drømmen hadde vært å ende opp med en rent Klipsch-oppsett, men da er jeg redd budsjettet sprekker (som alltid?).

Synspunkter og tips?

med det oppsettet du har mener jeg det er dødfødt å kjøpe en budsjett subb til 3k, spar heller pengene og legg opp litt til, så du kan få råd til å kjøpe deg en skikkeig subb på sikt

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arguzen

Dette er dagens oppsett:

Yamaha RX-V2065
    Klipsch RC-52 senter
    Klipsch RB-51 bak

Synspunkter og tips?
    Totalt bortkastet å kjøpe noe sub til 3k når du har ett så flott opsett som du ellers har, spenn av gårde litt mere å kjøp f.eks en SVS
    SVS SB12-NSD
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    med det oppsettet du har mener jeg det er dødfødt å kjøpe en budsjett subb til 3k, spar heller pengene og legg opp litt til, så du kan få råd til å kjøpe deg en skikkeig subb på sikt
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Totalt bortkastet å kjøpe noe sub til 3k når du har ett så flott opsett som du ellers har, spenn av gårde litt mere å kjøp f.eks en SVS
    SVS SB12-NSD

Får vel se meg om etter en litt dyrere sub da, men er det virkelig slik at i 9 av 10 tilfeller så er det SVS sine subber som er det eneste saliggjørende?

Så fort noen spør om råd til valg av sub, så er "standardsvaret": Kjøp SVS!

Er de virkelig så mye bedre enn alt annet?

Ikke ment som kritikk av forslag, men jeg undres over at det så ofte blir pekt i retning av SVS så snart det blir spørsmål om sub?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iforhold til pris så er SVS kongen på haugen.
    Hopper man ett hakk ned, så har man XTZ som er et godt alternativ.

Så er på alle måter forståelig at folk anbefaler SVS. I allefall når de fleste skal ha en relativt billig sub.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er likksom ikke så mye annet å annbefale når prisen var såpass lav,
    du har jo også Epic subenne som Lsound selger, de ligger i samme prisklasse som svs. Har hørt mye godt om di :wink:
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg noen erfaring med SVS, men til nesten bare musikk som TS skal bruke den til er det vel andre alternativ som er minst like bra?
    Er iallefall min konklusjon etter gud vet hvor mange subtråder jeg har lest her inne..

For 3k får du en brukt XTZ 99 12 inkl frakt hjem, feks, og det er myye sub for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som novice innen dette med AV, så tillater jeg meg å komme med litt oppfølgingsspørsmål.

Ser at det er foreslått både 12" fra SVS og fra XTZ.

Om jeg har forstått dette riktig, så vil 12" eller også gjerne større sub vil være "et must" i filmsammenheng. Trøkk i massevis og mer luft satt i bevegelse.
    Til musikk kan dette lett bli oppfattet som rumling og lite presist, eller?

Til musikk har jeg forstått at man bør ha en "mer presis" bass, noe man gjerne får med de litt mindre sub'ene.

Mulig jeg har misforstått det hele?

Siden jeg for det aller meste hører på musikk, så ønsker jeg en bass med litt "snert". Presis og tydelig, ikke noe "tordenvær".

Dette var bakgrunnen for mitt opprinnelige spørsmål omkring 10" bass.

Når jeg en gang får Klipsch RF82 mkII som jeg venter på, så er jeg usikker på om jeg "trenger" en sub?
    Men, når man først har fått smaken på det, så er det kanskje vanskelig å venne seg av med det?

Hvis man først skal gå for en brukt sub. Hva med Yamaha sine YST-SW-subber? De finnes som 315, 320, 800 og 1500 og dukker fra tid til annen opp til salgs.
    Muilg jeg er på feil jorde til og med?

Derfor er det så fint med et forum som dette. Her finnes det mange med synspunkter og meninger som man kan høste av, for så å ta sine egne valg.
    Der er tross alt mitt budsjett og mine ører som "bestemmer".

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke størrelsen på elementet som gjør sub'er rumlete, men oppbygging av kasse, egenskapene til element og forsterker.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er ikke størrelsen på elementet som gjør sub'er rumlete, men oppbygging av kasse, egenskapene til element og forsterker.
    +1.

Bare konstuksjonen som har noe å si. 12" flytter dog mer luft enn 10".

Hadde jeg vært deg så ville jeg ventet til de nye frontene dine kommer. Slik at du kan se hva du mangler. Kanskje du bare skal ha mer effekt til frontene., Emotiva xpa2??
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er stadig noe å lære.

Kasse, element og forsterker er alle faktorer for hvordan en sub skal fungere.

Litt mer om bakgrunnen for mitt (akutte) ønske om en sub.

Jeg har siden jeg kjøpte receiveren ved årsskiftet kjørt med Dantax P-2500 som fronter og B&W DM310 som bakhøyttalere, samt Klipsch RC-52 som senter. Det har fungert greit, men ikke noe særlig mer enn det.

Kjøpte for kort tid siden et par RB-51 som jeg satte opp på B-Techstativer som bakhøyttalere og flytta DM310 på B&W-stativer frem som fronter.
    Da P-2500 ble "permiterte" mista jeg omtrent all bass, men milde måne for en gevinst på mellomtone og diskant!

Jeg går som nevnt og verker og venter på et par Klipsch RF-82 og har lest i en annen tråd at det var en kar som syntes han greide seg fint med RF-82 uten sub... ?

Min første tanke var derfor å kjøpe en grei sub som kan avhjelpe det akutte bassbhovet og som senere kan slå følge med DM310 ned i underetasjen hvor jeg har planer et gjeste-/TV-rom nummer 2.

Dette var bakgrunnen for mit ønske om en grei og rimelig sub til ca 3K. Burde helt sikkert tatt dette med i første post. Er man fersk, så er man fersk.... sorry!

Sett i lys av dette, vil man fortsatt anbefale en 12" sub? Og da helst fra SVS?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hør på meg,for jeg er kresen.
    Men jeg synes ikke SVS-en og XTZ-en er så gode på musikk.Tar man pris i betraktning,noe som er lett å glemme,synes jeg begge er helt råe.
    I området ca 50-80 hz har de omtrent samme db-output(målinger bekrefter også dette),men i dypbassen er SVS vesentlig råere.SVS-en er også bedre over hele linja.
    SVS 10" kan jo også være et godt alternativ.Den spilte bedre hos en jeg var på fest hos enn 12-eren gjorde hos meg.Bare for å gi en pekepinn på rommets viktighet.
    Er det mest musikk du skal bruke den til så har jeg veldig sansen for Focal.De har god ytelse i de daglige frekvensene til musikk.
    Fåes i alle prisklasser.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken type musikk er det du skal spille?

Du kan jo vurdere en CV. De er meget billig på brukten, og spiller enormt bra for prisen., Musikalsk. Passer best til rock, metal etc.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Elemental DEsign hos www.midgardaudio.no Spennende konkurrent.

Eventuelt HSU research da, men de må importeres selv...

Glemte seff å sjekke prisen du har satt..

Da må vel XTZ 10" være en vinner.. 3k er ikke mye..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått låne en Yamaha YST-SW1500 hos en kompis og skal prøve denne nå i helga.

Når det gjelder musikk, så er jeg ganske altetende. Det går mye i 70-/80-talls, men også noe melodiøs rock, litt klassisk - nesten hva som helst med unntak "piggtrådrock".

Er spent på hva helga og denne Yamaha'en kan by på av opplevelser.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en svs pc12nsd i hus idag. Den funker til musikk, men det er først når man setter på en film at man skjønner hvorfor svs får så mye skryt som det gjør. prøvde maks spl, og fikk målt (MV -5) 126db på analog radio shack (transformers puls klipp) radio shacken går jo ikke høyere enn 126 så det var syke greier.

Har også en Klipsch rsw10d i hus. Den funker etter min mening bedre til musikk. Den er hardt slående og passer mine rf-82 meget godt. Også bra til film, men som sagt der er svs sjefen. Man får en rsw10d brukt til rundt 5000,- er ikke redd for å anbefale den. Den spiller overraskende bra. Da blir du også sittende med et "rent" klipsch oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Klipsch
    Fikk en svs pc12nsd i hus idag. Den funker til musikk, men det er først når man setter på en film at man skjønner hvorfor svs får så mye skryt som det gjør. prøvde maks spl, og fikk målt (MV -5) 126db på analog radio shack (transformers puls klipp) radio shacken går jo ikke høyere enn 126 så det var syke greier.

Har også en Klipsch rsw10d i hus. Den funker etter min mening bedre til musikk. Den er hardt slående og passer mine rf-82 meget godt. Også bra til film, men som sagt der er svs sjefen. Man får en rsw10d brukt til rundt 5000,- er ikke redd for å anbefale den. Den spiller overraskende bra. Da blir du også sittende med et "rent" klipsch oppsett.
    Har skjønt at SVS er "sjef" på film, men jeg sliter med å finne plass til SVS både fysisk og økonomisk.

Hadde vært kjekt med en Klipsch sub, for da hadde jeg etter hvert blitt sittende med et "rent" Klipsch-oppsett.

Men, inntil videre får jeg "klare meg" med dagens knalldeal! Det blir en Yamaha YST-SW1500. Får riktignok ikke henta den før i romjula, men hva gjør vel det? Den som venter på noe godt......

Drawbacket med denne sub'en er at jeg nå må jakte på ny TV-benk for å få plass til sub'en i hjørnet. Det er alltid "noe".....

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, skal ikke være lett :-D

Rsw-10D er det lett å finne fysisk plass til, da den er veldig liten. Lyden er ikke liten :twisted:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •