Forvirrende ved plassering av sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer LarsiS14 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forvirrende ved plassering av sub.

Har en Yamaha YST-SW1500 som eg sliter litt med og plassere riktig.
    Har lest litt på forumet, og noen sier at det er best med subben foran ved stereo, og bak deg ved surround/kino.

Eg bruker anlegget mest til musikk, men også til film. Stereo...

Tidligere hadde eg subben litt til høyre bak meg, rett ved gulv-vifta. Men endte opp med at eg ikke ble helt fornøyd med lydtrykket. Det bare vibrerte over alt, inkl i sofaen.
    Vil ha lydtrykket til å pushe i kroppen og ørene, ikke i alt annet.

Prøvde med subben foran meg, mellom tvn og høyre høyttaler, men da var det såvidt eg hørte noe, kjente ikke mye risting heller.

Så har eg prøvd ved utgangsdøra, på siden av pipa. (der var det mye lydtrykk når subben var plassert til høyre bak meg.) Men det var ikke suksess.

Så har eg prøvd på andre sida av pipa, der subben står på filmen.
    Det var litt lavere enn bak, til høyre. Sikkert pga subben er lengre borte.
    Tenkte det burde funke der siden det var i et hjørne, og pipa rett ved siden.

Yamahaen har sub under, og port foran.
    Hvis noen har en idè til plassering, så vennligst også oppgi hvilken vei porten bør peke.

Ang. filmen:
    Rommet er "work in progress" med tanke på plassering av alt, så en benk står på feil plass osv..
    Den kassen som står rett bak meg der eg sitter (midt i rommet, i sofaen der eg har plassert det hvite teppet) er ikke koblet til om noen lurte. Står 4 stk Kicker L7 10" i den (bilsubber), er til salgs om noen er intr. PM for info.
    Bruker den som stativ for laserprosjektoren.
    Den lille 10" på sida er heller ikke i bruk.

YouTube - CMOV_0256

Satser på at noen av dere smartinger har litt mer peiling enn meg, og kan tipse meg om plassering? :wink:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjørneplassering gir ihvertfall nokså mye gain, men gir ofte upresis og rumlete bass.
    Det er ikke bare plassering som har innvirkning. Utfasing er noe som fullstedig dreper lyden. Hvis suben din har fasejustering så få noen til å skru på den mens du selv sitter og lytter. Hvis du har så sett på en sinustone på 50-80hz. Hvis ikke sett på musikk med mye bass evt en film med mye info i LFE. Da lytter du etter når det høres høyest ut. En dB-måler gjør denne jobben mye enklere. Ellers så kan du søke etter Hellnoob's subwooferkalibrering. Den har hjulpet mange.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har fasejustering ja, men kun av og på.
    Har en fjernkontroll der eg kan velge mellom musikk og film, samt programmere forskjellige oppsett, og justere volum, phase og high cut.

phase har eg alltid hatt på minimum så lenge eg spiller musikk med mye lav bass.
    ellers så har eg skrudd den bittelitt opp hvis det skulle være musikk uten så mye lav bass, eller film..
    skal søke på den du nevner der, takk!

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et velbrukt tips er å sette subben i lytteposisjonen der du vanligvis sitter. Sett den til å kjøre en sinustone på 50hz, og krabb rundt på gulvet for å finne ut hvor det er best bass. Deretter setter du subben der det var best bass.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men sjekket ut den der tråden til Hellnoob, og det var LANGT over mitt nivå innen kompetanse i hjemmekino! :P Skjønte fint lite kan du si..

Har funnet sånn ca den beste plasseringen på subben nå.
    Det var til høyre bak meg, men lengre inn i hjørnet og på skrå, slik at porten peker mot meg som sitter midt i rommet.
    Også tok eg en autosetup på recieveren nå, så får prøve litt til.. hvis ikke får eg få tak i en effektforsterker og kjøre noe effekt på de 4 kickerene og teste.

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Et velbrukt tips er å sette subben i lytteposisjonen der du vanligvis sitter. Sett den til å kjøre en sinustone på 50hz, og krabb rundt på gulvet for å finne ut hvor det er best bass. Deretter setter du subben der det var best bass.
    Ja, "Hi-Fi folk" er noen raringer...

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    gjelder dette også ved flere subber?

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I manualen til min sub står det at man aldrig skal plassere en sub bak lytteposisjon..
    Om det stemmer vet jeg ikke...

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt tilfelle så er det LITE å hente med subben foran!
    Gjelder da en Yamaha YST-SW1500

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •