CV ve-12f , xls-28 eller Dali Concept 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CV ve-12f , xls-28 eller Dali Concept 6

Skal kjøpe nytt stereoanlegg og har derfor vært en tur innom HiFi-klubben.

Hørte der på ve-12f og jeg synes den var litt skarp i diskanten.
    Det var mye folk så jeg fikk ikke hørt skikkelig og de spilte noe så inn h*** høyt.

Har tittet litt på xls28 også.
    Innbiller meg det er bedre lyd i disse men er usikker på om 2x8" er nok til å fylle kjellerstua på ca 25m2
    Ser også at Dali Concept 6 ligger i samme prisklasse

Jeg ser for meg å kjøpe et anlegg til litt over 10.000 inkl. NAD forsterker og CD spiller.

Hvilke høytalere skal jeg gå for?
    Jeg hører stort sett på heavy alt fra neoprog ala IQ via Kamelot, Dream Theater, Evergrey, Machine Head etc til Dimmu Borgir.

Jeg er ikke glad i diskant og ønsker et anlegg med litt skikkelig basstrøkk. Men siden jeg hører på mye rimelig kompleks musikk med stort lydbilde vil jeg også ha klar lyd.

Jeg er ikke direkte borskjemt fra før så mest sannsylig bekymrer jeg meg unødvendig.
    Har i dag et "vanlig" veldig gammelt pioneer anlegg med Orca høytalere til.
    Er ganske fornøyd med lyden men mangler trøkket i bunn.

Hvis noen har andre forslag tas det også imot med takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig det her :P Du vil bli mer fornøyd med med concept 6 framfor CV hvis du tenker på bedre balanse i frekvensregisteret, jeg syns concept 6 er en "penere" høyttaler enn de CV modellene du nevnte. Concept 6 er en party-høyttaler, men den kan ikke måle seg med CV når det kommer til den boom-boom-boom effekten. Men siden du ikke vil ha en framhevet diskant må du nok se vekk fra Dali med en gang. Disse har antagelig en skarpere diskant enn CV på høyere volumer.

Det eneste jeg kan foreslå er Klipsch, disse har alt du ser etter med en virkelig punch i bassen (ikke i de samme mengdene som CV leverer, men da igjen med en dynamikk som bortimot er den beste på markedet). Denne horndiskanten til Klipsch er dessverre også kjent for å pine enkelte lyttere Du bør nesten prøve å høre på disse for å se om du syns diskanten er for hard i disse også.

Edit: Hvis ikke 2x8" CV elementer klarer å fylle et rom på 25kvm med bass så er det ingen 2x8" som klarer det :P
    Du kan forresten se litt på XTZ høyttalere. Jeg har ikke hørt på disse, men jeg vet de har fått en vanvittig god kritikk i denne prisklassen. Er det kanskje andre på forumet som vet litt om lydsignaturen til disse sammenlignet til Dali, Klipsch og CV?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har lest meg opp litt

Jeg har lest meg opp litt og det er flere som mener xls-28 har vesentlig mer grøtetet lyd enn xls-12.

Stemmer det at f.eks NAD C356BEE blir for svak for xls-12?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jatorp
    Jeg har lest meg opp litt og det er flere som mener xls-28 har vesentlig mer grøtetet lyd enn xls-12.

Stemmer det at f.eks NAD C356BEE blir for svak for xls-12?
    Syns nok 356 er litt snau... men du verden, det vil jo spille tildels . 375 er knall på XLS12 :P.

Komplett.no - Jamo S606 gulvhøyttalere disse på den ampen tror jeg hadde blitt knall .

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde et par Dali 850 med 2x8" hver og det spillte mer enn høyt nok til å fylle 25kvm. Bare sett på skikkelig forsterker. Helst en som har mer effekt enn høyttalerne takler. Det betyr at du kan spille opp i mot max av det høyttalerne takler uten at forsterkeren blir presset.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på HiFi klubben i dag og testet div. høytalere alle med NAD C375.

Jeg ble seriøst skuffet over både XLS28 og XLS12.
    De var altfor grøtete og mumlete i lyden for min smak.

Hørte også på Concept 8 og ble forelsket umiddelbart.
    Regner med at det er for lite bass i dem men det kan fikses med en sub.
    Diskant og mellomtone var helt etter min smak. Hørte på kjapp og intens prog. metal (Communic) uten at det var antydning til å bli slitsomt å høre på.
    Prøvde også Concept 10 men synes ikke de er verdt differansen i pris.
    (Har tross alt samme diskant og mellomtone elementer.)

Jeg hadde aldri trodd det skulle være så stor forskjell på CV og Dali.
    Det tok nøyaktig 4 sekunder å eliminere CV.
    Er litt skuffet egentlig, hadde sett frem til å ha noen store røde ringer pumpenes i kjelleren.:twisted:

Torsdag får de inn NAD C356 så jeg får prøvd C8 med den også.
    Hvis ikke forskjellen er for stor går jeg for 356.

Uansett blir det musikkmaraton til helga.
    Så får man rigge det til i kjelleren, sette seg ned men god skiva men en pils og en whisky.
    Først da får jeg fasiten på om det blir en sub også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre En sub trenger du ikke hvis du da ikke har ønske om plage naboen eller å spille film virkelig høyt :P

Å elimenter en høyttaler produsent er ikke vanskelig. Selv gikk jeg inn i tonart sine lokaler fast bestemt på å kjøpe Klipsch høyttalere, etter å ha hatt Dali og Dynavoice, og å ha hørte PSB og B&W. Jeg hadde problemer med å snu fort nok. Klipsch er en ekstremt kritikerrost høyttaler, men det var rett og slett ikke noe for meg, og det er en måte å bevise at det å erfare lyd er er meget subjektiv ting

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du liker dali. Concept er jo en superb høyttaler til det bruket!

Bare ikke finn på å hør på ikon serien. For da ryker sparegrisen
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hvor stor sparegris du har det Har du stor nok sparegris så er ikke ikon noen dum ide :P

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sparegrisen til å knuses da? Det er bare staten som skal spare penger og forbrukerne skal bruke mer enn de har for å holde landet oppe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig ikke viljen eller sparegrisen som er de største hindringene.
    Men når man lever i et akseselskap er det gjerne fler aksjonærer som vil si sin mening.

Regner med å bli godt fornøyd med anlegget selv om jeg nå allerede har begynt å se i retning av Lektor 8.

Men driftstid tatt i betrakting for det holde med Concept.

Om en stund er det sikkert helt andre ting som frister og da er det greit å ha plass i budsjettet til å leke litt igjen.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Concept 8 er en veldig god høyttaler. Men du opplevde vel ikke XLS28 lik XLS12? da må dem ha kobla noe feil.. fordi disse låter veldig forskjellig. XLS28 er veldig "momlete", mens XLS12 er mye mer åpen.

Dog, Dali Concept 8 er et bedre valg syns jeg . Du burde seriøst gå for NAD 375, eventuelt finne en brukt NAD 372(som også passer høyttaleren veldig godt!)).

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD, Pioneer, Millimounts, Alpine - FINN Torget
    Hvorfor selger skriver at den er 170watt syns jeg er rart. Dette er en vanlig 2x150watter av NAD

Uansett en fin forsterker til C8, men 375 er jo flere hakk bedre, men det skulle bare mangle .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Concept 8 er en veldig god høyttaler. Men du opplevde vel ikke XLS28 lik XLS12? da må dem ha kobla noe feil.. fordi disse låter veldig forskjellig. XLS28 er veldig "momlete", mens XLS12 er mye mer åpen.

Dog, Dali Concept 8 er et bedre valg syns jeg . Du burde seriøst gå for NAD 375, eventuelt finne en brukt NAD 372(som også passer høyttaleren veldig godt!)).
    Jeg opplevde XLS12 som ille og XLS28 værre.
    På mange måter var ve-12f bedre selv om den var for skarp i diskanten for min smak.
    Det var selvfølgelig ikke perfekte forhold men siden alle høytalerne ble drevet av samme forsterker og stod ved siden av hverandre burde det i hverfall være sammenlignbart.

Før jeg handler skal jeg sammenligne 356 og 375 for å være sikker.
    Synd det er så stor prisforskjell på dem ellers hadde jeg uten tvil gått for det sikre og tatt 375.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •