Valgets kvaler: Dali Ikon 6mk2 vs Ikon 7mk2?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kvaler: Dali Ikon 6mk2 vs Ikon 7mk2?

Hei, skal kjøpe meg nye høytalere og har sett på Dali sin Ikon serie.
    Jeg har i dag en Pioneer AVR- LX70 surround reciver. Rommet som høytalerne skal stå i er på 12 kvadratmeter,men regner med at de kommer etterhver til å stå i en stue på 30 kvadratmeter om noen år.
    Jeg spiller for det meste jazz og litt Cafe Del Mar og litt Hed Kandi (Chill House) på moderat volum. Aldri høyt. De skal også inngå i et hjemmekino oppsett med Ikon Vokal2 senter og Ikon2 bakhøytalere.
    Har vært og lyttet på høytalerne,men klarer ikke bestemme meg for hvem av dem jeg skal gå for. De er jo veldig like i lyd karakteristikken.
    Det jeg er litt redd for er at Ikon 7mk2 skal bli litt for store til det rommet de skal plasseres i foreløbig(noen år),tenker da på at de ikke lyden blir så bra som den egentlig burde på grunn av lite rom.
    Hva mener dere,burde jeg gå for Ikon 7Mk2 eller Ikon 6Mk2?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes ikon 7 er mer rocket ( i og med den har et ekstra element).

Dersom du skal ha subb i senere tid så ville jeg valgt ikon 6.

Jeg vet faktisk ikke hvordan de blir i så lite rom. Men ikon liker seg veldig bra i store rom pga den gode spredningen. (ikon skal jo plasseres rett frem, ikke mot sittestilling).

For å løse problemet ditt. Ta med deg høyttalerene hjem. Og hør hvordan det blir hos deg. Det er jo sånt som går ann hos HFK. Evt hør om de kan bli med deg hjem for å høre både ikon 6 og 7.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,takk for svar.
    Jeg har ingen planer om en ekstra sub i de neste 5 årene i hvertfall. Tror ikke naboene ville likt det.
    Fikk også tilbud om og låne med de hjem,men å slite med dem på bussen og opp i en blokk for så og ta dem med igjen til butikken er jeg ikke så keen på. Derfor lurte jeg på andres synspunkter og erfaringer.
    I dag har jeg noen gamle Cervin Vega AT40 som fronthøytalere som jeg kjøpte for 20 eller 21 år siden og de passer ikke akkurat til min musikksmak i dag hehe... den gang gikk det i heavy metall.
    Men kan Ikon 6mk2 bli for spett til Cafe Del Mar og Hed Kandi? Tenker da i bassen?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorganX
    Heisann,takk for svar.
    Jeg har ingen planer om en ekstra sub i de neste 5 årene i hvertfall. Tror ikke naboene ville likt det.
    Fikk også tilbud om og låne med de hjem,men å slite med dem på bussen og opp i en blokk for så og ta dem med igjen til butikken er jeg ikke så keen på. Derfor lurte jeg på andres synspunkter og erfaringer.
    I dag har jeg noen gamle Cervin Vega AT40 som fronthøytalere som jeg kjøpte for 20 eller 21 år siden og de passer ikke akkurat til min musikksmak i dag hehe... den gang gikk det i heavy metall.
    Men kan Ikon 6mk2 bli for spett til Cafe Del Mar og Hed Kandi? Tenker da i bassen?
    Bassen i IKON6 er faktisk veldig kul... er innspillinga spilt inn med masse bass.. så gir dem det.. Infected Mushrooms på Ikon6 er morro .

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke skal ha subb så ville jeg valgt 7, samt en god effektforsterker!

Kanskje ikon 7 + emotiva xpa2. Hvis du allikevel savner noe bass, så tar du en liten eq på kurvene. f.eks hev de i de 100-200 nederste hz. Da får du nok krefter til å gi.

Jeg har lagt merke til at ikon har enormt mye å gå på i de laveste frekvensene. (Om det er bevist fra Dali vet jeg ikke.) Derfor kan en boost i de laveste frekvensene gi deg litt ekstra (du ellers ville savnet?). Kan jo sammenliknes med de som legger på noen ekstra db i subb etter kalibrering.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Bassen i IKON6 er faktisk veldig kul... er innspillinga spilt inn med masse bass.. så gir dem det.. Infected Mushrooms på Ikon6 er morro .
    Jeg syntes det ikke er så stor forskjell på ikon 6 og 7 mk2, bare mer bass i 7.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,da blir det nok Ikon 7mk2 om ingen andre har noen invendinger...14000,- er tross alt mye penger for meg.
    Vil jo ikke kjøpe noe som jeg egentlig ikke trenger...har alltid vært sånn at dyrest er best,men har blitt litt mere fornuftig med penger med årene,også er jeg jo litt redd for at det blir dårlig lyd på ikon 7mk2 pga.lite rom.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du handlet?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei,ikke enda...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har planer om å spille høyt hadde jeg ikke brukt de ekstra tusenlappene på en ikon 7. Mestparten av utbytte av Ikon 7 får du på høyere volum i form av dypere, mer og kanskje mer punch i bassen. Spiller du de to ved siden av hverandre på lavt volum kan det bli vanskelig å høre forskjellen. Mulig du får en anelse dypere bass med ikon 7 pga. større elementer, men for min del er det ikke verdt det når det ikke er snakk om lydnivåer egnet til fest :P

Husk at en sub ikke trenger å plage naboer. En sub må jo ikke spille høyt, den skal jo bare ta med seg de lavere frekvensene. Forskjellen mellom en ikon 6 + sub og en ikon 7 + sub vil jeg tippe er minimal.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hvis du ikke har planer om å spille høyt hadde jeg ikke brukt de ekstra tusenlappene på en ikon 7. Mestparten av utbytte av Ikon 7 får du på høyere volum i form av dypere, mer og kanskje mer punch i bassen. Spiller du de to ved siden av hverandre på lavt volum kan det bli vanskelig å høre forskjellen. Mulig du får en anelse dypere bass med ikon 7 pga. større elementer, men for min del er det ikke verdt det når det ikke er snakk om lydnivåer egnet til fest :P

Husk at en sub ikke trenger å plage naboer. En sub må jo ikke spille høyt, den skal jo bare ta med seg de lavere frekvensene. Forskjellen mellom en ikon 6 + sub og en ikon 7 + sub vil jeg tippe er minimal.
    Der tar du feil. Ikon 7 mk2 går ned til 40 hz, mens ikon 6 mk2 går ned til 39 hz. Så ikon 7 går ikke lavere, men har 2 elementer som går på bassen, det har ikke ikon 6. Derfor vil en ikon 7 bli "mye" bedre på film og musikk. Spesielt hvis du ikke skal ha subb. Da blir det enda viktigere å ha kraftige fronter.

Men Hvis du tenker andre veien. De pengene du sparer på å kjøpe ikon 6 kan du legge i effektforsterker budsjettet. Legger du på en nad 275 så er du på god vei !

På kort sikt vil nok det kanskje være "best" med ikon 6, men når du får større areal så vil nok Ikon 7 vise hvem som er sjefen. Volumet har heller ikke så mye å si. Du får allikevel et bedre lydbilde med et ekstra element.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,i og med at jeg antagelig skal ha høytalerne i mange mange år fremover og ikke skal ha meg egen sub så kommer jeg nok til å gå for Ikon 7mk2 og suplementere med en NAD 275BEE om ikke alt for lang tid. Kommer jo ikke alltid til å ha så lite lytterom som det jeg har nå.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trakker nok ikke feil der. 8) Hadde jeg hatt penger når jeg kjøpte så hadde jeg også gått for ikon 7 eller 8.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der tar du feil. Ikon 7 mk2 går ned til 40 hz, mens ikon 6 mk2 går ned til 39 hz. Så ikon 7 går ikke lavere, men har 2 elementer som går på bassen, det har ikke ikon 6. Derfor vil en ikon 7 bli "mye" bedre på film og musikk. Spesielt hvis du ikke skal ha subb. Da blir det enda viktigere å ha kraftige fronter.
    Dette antar jeg er spesifikasjoner fra prdusenten? Det stemmer sikkert helt korrekt at Ikon 7 går ned til 39hz mens ikon 6 går ned til 40hz, men ved hvilken frekvens? Det blir det samme som å si at en type bil har 120hk mens en annen har 100hk. Dette er også sikkert godt og bra, men hva hvis den ene bilen kun har 120hk ved f.eks. 90km/t og ellers kun rundt 80hk mens den andre bilen har 100hk uansett hvilken hastighet du kjører? Jeg kan ikke akkurat komme med noe direkte fakta her :P Men jeg vil tro at på en generell skala vil en ikon 7 spille dypere enn en ikon 6. Dette er to høyttalere som er konstruert rimelig nøyaktig likt, eneste forskjellen er kabinettstørrelse, størrelsen på elementene og antall elementer. Skyt meg hvis jeg tar feil

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette antar jeg er spesifikasjoner fra prdusenten? Det stemmer sikkert helt korrekt at Ikon 7 går ned til 39hz mens ikon 6 går ned til 40hz, men ved hvilken frekvens? Det blir det samme som å si at en type bil har 120hk mens en annen har 100hk. Dette er også sikkert godt og bra, men hva hvis den ene bilen kun har 120hk ved f.eks. 90km/t og ellers kun rundt 80hk mens den andre bilen har 100hk uansett hvilken hastighet du kjører? Jeg kan ikke akkurat komme med noe direkte fakta her :P Men jeg vil tro at på en generell skala vil en ikon 7 spille dypere enn en ikon 6. Dette er to høyttalere som er konstruert rimelig nøyaktig likt, eneste forskjellen er kabinettstørrelse, størrelsen på elementene og antall elementer. Skyt meg hvis jeg tar feil

120HK = 120HK åkkersom.. variabler her er jo turtall, men HK'en er jo der uansett..

Hvis du derimot tenker hvordan outputten i høytalerne er, f.eks hvor er -3db på de 2, hvor stort rom klarer de å fylle, og ikke minst, flere basser kan gjerne gi bedre trøkk oppover.. (les: kan)

Hvis du derimot tar en bil som har 100HK ved 2500 rpm - 6500rpm VS en som har 120HK ved 5500-6500rpm, og f.eks 70HK under ville jeg valgt den første..

med en høytaler er det ikke nødvendigvis at den klarer 1hz lavere, men hvordan er forskjellen over hele fjøla? basstrøkk,midbass etc?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du derimot tar en bil som har 100HK ved 2500 rpm - 6500rpm VS en som har 120HK ved 5500-6500rpm, og f.eks 70HK under ville jeg valgt den første..

med en høytaler er det ikke nødvendigvis at den klarer 1hz lavere, men hvordan er forskjellen over hele fjøla? basstrøkk,midbass etc?
    Er vi ikke enige da?

er det ikke nødvendigvis at den klarer 1hz lavere, men hvordan er forskjellen over hele fjøla? basstrøkk,midbass etc?
    Helt korrekt. At en høyttaler klarer å levere 1hz laver ved en antagelig meget (spesefik?) tilsand betyr ikke det at den klarer det over hele frekvensregisteret. Hvis noen har hørt både Ikon 6 og 7 ved siden av hverandre så de gjerne komme med noen innspill

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fra Dali.dk ja. Hvorfor skulle produsenten "booste" tallene til 1 av de over den andre. Jeg antar Dali bruker samme tester for alle sine høyttalere, og ikke har 1 test til ikon 6 og 1 til ikon 7. Derfor vil tallene når du sammenlikner blir epler mot epler, og ikke epler mot bananer.

Dimensjonene er naturlig nok forskjellig, delingen, Tuning frekvensen, er også forskjellige.

De erfaringene jeg har er at ikon 7 er en mye morsommere høyttaler pga den kan gi mer, og kan gi mer. Men de er ja, ganske like. Størrelsen på elementene er lik.

Det er godt mulig at ikon 7 ikke har en så bratt kurve under 40hz som ikon 6 har. Det ville bare vært naturlig.

Og hvorfor vil ikke TS ha punch i bassen? eller for den saks skyld dypere bass? Det er ikke sånn at bassen bare forsvinner når du spiller på under 70 db. Jeg ser veldig poenget med å ha 7 over 6 på lave volumer også. Det går på hele lydbildet.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, TS vil helt sikkert ha punch i bassen, men spørsmålet er jo hvor stor forskjell det er på punchen mellom Ikon 6 og ikon 7 på lavere volumer, jeg vil tippe at denne er minimal. Jeg er helt klart enig med deg at Ikon 7 er en mer morsom høyttaler enn ikon 6, men dog koster ikon 7 et par tusen mer.

Jeg ser veldig poenget med å ha 7 over 6 på lave volumer også. Det går på hele lydbildet.
    Hvor interessert i lyd skal du være for å merke dette? TS har selv satt ikon 7 over 6 i hifiklubbens lokaler uten å komme med noen bemerkelsesverdige kommentarer rundt forskjellen mellom de to. Forskjellen kan jo fort høres hvis du skrur opp volumet til de to, men dette gjør hverken TS eller Hifiklubben.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg leste det første innlegget ditt så har jeg hørt på endel Café del Mar på mine SVS STS-01 og de spiller denne typen musikk veldig bra med 6" elementer.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vurdert/hørt på et par b&w høytalere..
    Tror de vil passe perfekt for de musikk typene du hører på

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •