Noen som har erfaring med Kicker comp subber? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kassen så ut som denne. Dvs samme størrelse.

http://www.crutchfield.com/S-p8Emsev...p;I=044H1212SE

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et bedre tilbud. Sender deg en PM.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke peil på bil subber, men jeg har en kammerat som har laget masse bass kasser med diverse elementer i, og han sier at nå er det mer vanlig å ha så liten kasse som mulig. Snakket noe om at elementene ble laget slik at de ikke trengte så stor kasse som før. Så det er vel ikke sikkert at denne kassa er altfor liten? Men som sagt så har ikke jeg peil.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kicker er et meget bra merke. ikke noe jalla svinesund greier som GAS osv.
    skikkelig saker

edit:
    denne f.eks http://www.cardomain.com/item/KIC02S10L52 spiller noe grønnjævlig

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At noe spiller noe "grønnjævlig" er ikke spesielt beskrivende for lydkvaliteten. Men jeg må innrømme at jeg er uerfaren med hvordan et bittelite rom (som en bil faktisk er) påvirker bassen. Derfor spør jeg:

Er det meningen at en frekvensresponskurve for en subwoofer brukt i bil skal se slik ut (kilde: http://www.kicker.com/images/manuals...ManualV2_0.pdf ): :?:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte den der kickeren jeg. Fikk den for 2000kr blank og da slo jeg til.

Takk for mange gode tips.

Takk til whoppass, selv om jeg ikke fulgte rådet hans helt ops: whoppas har uten tvil peiling, men jeg ville få saken raskt ut av verden så derfor slo jeg til på kickeren.

Takk til roffe som påstår at han ikke har mye peil på bilstereo, men jeg tror likevel at du kan sinnsykt mye om hifi ellers....og du har nok rett i at kicker ikke gir optimal lyd. Men etter test så fant jeg ut at den duger for meg. Ble svært mye bass..jeg måtte skru kraftig ned hehe...Var ute å sjekket det viktigste....OG JAA..der sto nummerskiltet på bilen og ristet sorry for denne relativt harrye testen jeg foretok, men jeg har alltid ønsket meg en volvo 240 med subb som høres utenfra...og nå har jeg det. La meg bare få leve bittelitt harry i noen år...så vokser jeg det av meg *sigh*

må bare fininnstille litt..virker som det er en smule forsinkelse på bassen i forhold til resten....

Det jeg har merket meg er at den svært uisolerte volvoen funker bra som en eneste stor basskasse..LOL...var umulig å høre at bassen kom bakfra liksom..

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: det så i mine øyne ut som en horribel kurve, med mindre den er målt i en bilkupe. Selv da ser den langt fra optimal ut. Om ikke jeg tar feil, er det mange bilkupeer som har mye stående bølger i området rundt 60-70 hz, Soundstreams "The Mule" var jo en 12" som var spesielt designet for å gi en liknende pukkel i dette området (63 hz tror jeg det var). Om den egnet seg spesielt som hi-fi aner jeg ikke...

I Høyttaler-kokeboka står det vel (fritt etter hukommelsen) at elementer med lav Qts (0.25-0.35) i kritisk avstemte lukkede kasser (Qt 5.05) vil gi en pen, jevn frekvenskurve i en gjennomsnittlig bilkupe. correkt me if im wrong, tok ikke boka med meg til Krsand i helga.. :P

EDIT: Grattis med komplett harryvogn Runar! Som jeg alltid sier, er du fornøyd, er det det viktigste. Du vokser det nok av deg snart uansett, hehe

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min bilkupe er neppe gjennomsnitttelig

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    At noe spiller noe "grønnjævlig" er ikke spesielt beskrivende for lydkvaliteten. Men jeg må innrømme at jeg er uerfaren med hvordan et bittelite rom (som en bil faktisk er) påvirker bassen. Derfor spør jeg:

Er det meningen at en frekvensresponskurve for en subwoofer brukt i bil skal se slik ut
    For det første må du huske på at man deler subber ganske lavt da. Gjerne ned på 100 eller 150hz. I tillegg får man temmelig seriøst "room-gain" i bil, avhengig av størrelsen på bilen (selvsagt).

En sub med Q rundt 0,71 vil i et lyddødt rom være uten peak og gå dypt iforhold til om den hadde høyere Q. Legger man til den moderate mengden roomgain som man får i normale rom vil de få en ganske rett frekvenskurve.

I en liten bil er roomgain mye høyere. En sub med Q rundt 0,71 vil få så mye roomgain at den kan få en peak i området rundt 20-40hz. Jo dypere subben i utgangspunktet går i et lyddødt rom, jo kraftigere vil peaken bli.
    En sub som går flatt ned til 20hz i et lyddødt rom, er jo noe vi alle kunne ha ønsket oss i hjemmekinoen. Men i en bil vil denne subben kunne få så mye som 15-20dB peak ved 20-25hz! Mildt sagt ikke ønskelig.

Med høyere Q vil subben rulle av tidligere og dermed passe bedre til roomgain. Og peaken fra kurven blir alt i alt ganske ubetydelig. Dessuten kan man spille vesentlig høyere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De beste bilelementene er selvsagt elementer med parametere som muliggjør lave Q verdier uten at det går dypt i et lyddødt rom. Men det er en annen sak.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •